2020-12-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Region Uppsala är den region som tydligast har peakat och är på väg nedåt. Den 26 november var toppen av såväl inlagda totalt (139) som inlagda på IVA (19).

Vad säger vi om inlagda, speglar det hur smittan såg ut 10-14 dagar före?
I så fall skedde peaken i smittade runt den 14 november. När var det regionen införde sina lokala allmänna råd, som första region att göra så?

https://regionuppsala.se/det-har-gor-vi/vara-verksamheter/halso-och-sjukvard/information-om-coronaviruset/#nulagesbild-covid-19-region-uppsala

edit: 20 oktober verkar det som om Region Uppsala införde lokala allmänna råd. Drygt 3 veckor från det peakade man alltså.

Region Uppsala har hamnat lite i radioskugga sedan krigsrubrikerna i slutet av Oktober men detta var ju väldigt glädjande siffror.
Intressant också att andelen positiva tester faktiskt har planat ut och till och med minskat senaste tiden. Vettetusan om de "lokala råden" gör varken till eller från dock. Stockholm har ju identiska råd, men där glider folk runt i stora grupper och handlar i vanlig ordning. Bra för ekonomin, mindre bra för smittspridningen möjligen.
Citera
2020-12-07, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Olika vacciner håller olika länge.

Vissa sjukdomar/vacciner går aldrig ur kroppen utan immuniteten finns kvar tack vare att kroppen behåller ett fåtal virus som referensexemplar.

Tyvärr så verkar coronafamiljen ha rätt kort immunitet även om man har antikroppssvar under en längre tid än immuniteten varar. Att man kan bli sjuk igen betyder dock inte att man inte har ett visst skydd kvar.

För SARS så ser man fortfarande 17 år senare antikroppsrespons, men betyder det att man har immunitet? Det vet man inte.

Tack.
Frågan var ställd i sammanhanget att hoppet är att vaccinera spädbarn mot Covid-19 enligt uttalande I tidningsartikel.
Detta är då inget vi klarar av med nuvarande metoder för vaccinering?
En annan typ av vaccinering än vad som framställs i nuläget skulle behövas?
Citera
2020-12-07, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så hur kan man då vaccinera spädbarn?
Jag vet inte. Men Inkafolket offrade ju också barn för att driva ut sjukdomar, så det är traditionell medicinkonst.
Citera
2020-12-07, 14:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Den som är 18 år är vuxen och omfattas av de vaccinrekommendationer som gäller för vuxna.

Det är värst för ban och ungdomar i riskgrupperna(= under 18 år) eftersom det inte finns något vaccin för dem ännu. För13-åringen som avled i Uppsala härom veckan hade inte kunnat få vaccin om han varit i livet i början av nästa år.

17 åringar då? Riskerar de smitta en person med nedsatt immunförsvar tex?
Citera
2020-12-07, 14:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det har jag gjort.

Och det råder inget tvivel om att hög samhällspridning under en längre tid leder till fler dödsfall.

Borde väl vara rätt självklart eller?
Så du anser att det går en magisk gräns vid just 5 %, eller vad är din poäng?
Citera
2020-12-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag vet inte. Men Inkafolket offrade ju också barn för att driva ut sjukdomar, så det är traditionell medicinkonst.
Du menar att det skulle vara placebo för att lugna föräldrarna?
Citera
2020-12-07, 14:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enl ditt resonemang borde man inte vaccinera övriga personer i hushållet där en riskperson bor.

FHM gör uppenbart en annan bedömning. Kan vara så att man är osäker på vaccinverkan hos riskperson?

Men ser ju ut som FHM bedömer att vuxna är potentiellt farliga att leva med men inte 18 åringar

Jag vet inte varifrån du fick att man inte borde vaccinera övriga personer i hushållet. Jag skrev ju att det bästa vore ju att alla kunde vaccinera sig direkt. Men eftersom det inte går så måste man prioritera. Då är det viktigaste att personen som har risk (i första hand ålder, i andra hand underliggande riskfaktorer) blir vaccinerad.

Jag håller helt med dig om att personer i samma hushåll som en i risk ska prioriteras, men det absolut viktigaste är att de som har direkta riskfaktorer får det först. Inte alla kommer att svara på vaccinet och det kommer säkert att inträffa att en vaccinerad ändå får sjukdomen och dör innan vi byggt upp tillräcklig immunitet.

Men man måste börja någonstans, om inte alla kan få det samtidigt.
Citera
2020-12-07, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Risken är dock att inte alla i riskgrupperna får immunitet av vacciner. De har ofta nedsatt immunförsvar till att börja med nämligen.

Jo, men om du vaccinerar de 1 miljon "sköraste", så lär du kunna få ner dödstalen med kanske 80% när detta får genomslag.

Vaccinerar du istället 1 miljon ungdomar, så börjar smittspridningen sakta sjunka när detta får genomslag. Det blir en extra tröghet i det hela. Och då finns ingen garanti att smittspridningen ens börjar sjunka.
Citera
2020-12-07, 14:39
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Region Uppsala har hamnat lite i radioskugga sedan krigsrubrikerna i slutet av Oktober men detta var ju väldigt glädjande siffror.
Intressant också att andelen positiva tester faktiskt har planat ut och till och med minskat senaste tiden. Vettetusan om de "lokala råden" gör varken till eller från dock. Stockholm har ju identiska råd, men där glider folk runt i stora grupper och handlar i vanlig ordning. Bra för ekonomin, mindre bra för smittspridningen möjligen.

Nej, det var lite av min fråga. Om nedgången på något sätt kan tillskrivas den lokala råden eller om det har skett ändå. Rent tidsmässigt så stämmer det ju hyfsat. Lokala råd 20 oktober. De som redan var utsatta för smittan då påverkar sjukvården kommande 10-20 dagarna. Spridningen fortsätter kanske att öka några dagar efter de lokala råden men sedan minskar det vilket syns på sjukvården 26 november.

Jag vet inte hur mycket det faktiskt bidragit. FHM kommer säkert att tillskriva råden mycket påverkan.
Citera
2020-12-07, 14:42
Medlem
SodaFointains avatar
Vad är smittskyddssedel?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du menar att det skulle vara placebo för att lugna föräldrarna?
Jag skulle säga placebo för att lugna dem som inte är föräldrar.
Citera
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
1 år hoppas man på
men hallå det funkar ju inte då kommer detta never försvinna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto