2020-12-07, 12:36
Medlem
qwerty-66s avatar
Danmarks nya lockdown börjar på onsdag.

"För att stävja spridningen av covid-19 stängs från och med onsdag totalt 38 danska kommuner, däribland de tre storstadsregionerna Köpenhamn, Århus och Odense, delvis ned.
Restauranger, barer, biografer, teatrar och träningsanläggningar måste stänga. Dessutom skickas samtliga skolbarn från femte klass och uppåt på "tidigt jullov", enligt Frederiksens besked. Offentligt anställda som inte redan jobbar hemifrån måste börja göra det."
Citera
2020-12-07, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Tyder väl på att de dör fortare på IVA numera och då inte ligger där så länge som tidigare.
Nja snarare att det är levande som skrivs ut snabbare än i våras.

Men under de första veckorna i april låg medel kring 50-60 nyinskriva per dag. Sedan några veckor har vi (ev temporärt, terasspunkt) maxat /planat kring 30 nya per dag. Så väldigt stor skillnad mot i våras.
Citera
2020-12-07, 12:38
Medlem
Över 2000 fall i Danmark Nu stänger de ner igen. Danska myndigheter slår sig för bröstet för ofta kring sin smittspridning jämfört med te.x norska och finska myndigheter. De sistnämnda nationerna är extremt försiktiga i sin uttalanden. Men inte danskarna, för en månad sedan påpekade danska myndigheter att smittan var "under kontroll". Får två månader sedan pratade dem om ett sjunkande R-tal. Några veckor senare ökade smittan återigen som ett brev på posten.
Nu tar dock Mette F i med hårdhandskarna. För Skånsk del är det knappast negativt om Danmark får kontroll på smittan snabbt.
Citera
2020-12-07, 12:43
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Men läste du medvetet inte mitt inlägg som svar till dig där jag förtydligade exakt detta? Det är såklart okej och du har rätt. Vad jag skrev var att den tolkningen jag tycker man kan göra är
att Tegnell använde denna retorik för att motivera varför han inte uppmuntrar personer att jobba hemifrån. Det är en nyansskillnad och du tar saker ut sitt sammanhang samt lägger onödig energi på att märka ord istället för att se the ”bigger picture” som är det intressanta, nämligen att Tengell valde flockimmunitet.
Jo, jag läste ditt inlägg. Det är trist att du tycker att jag märker ord och tar saker ur sitt sammanhang
När det gäller mitt inlägg tycker jag så här i efterhand att jag borde ha uttryckt mig bättre. I sak är det ointressant vem som sagt vad. Det intressanta är att en del uppfattade det som att Anders Tegnell sagt något i just den här som han de facto inte gjort.

Flockimmunitet, ja. Om du känner till något annat sätt att stoppa pandemin på förutom genom flockimmunitet så får du gärna berätta.
Citera
2020-12-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ursäkta. Jag missade faktiskt det.

Du har inte läst mitt svar angående Tegnells svammel om rättvisa. Eller du begriper det inte. Eller låtsas inte förstå det. Och flyttar målstolparna igen. Och försöker med "då kan vi lämna saken där". Snarare än att medge att du har fel... Intellektuellt ohederligt!

Påstå du... Det har ingen bäring. Snarast den omvända.
Ok. Eftersom du var diplomatisk nu så ska jag gå dig till mötes och bemöta dina argument från ditt första inlägg.

Trångboddhet, befolkningsdynamik och storlek på städer i de Nordiska länderna orkar jag inte diskutera mer. Jag hävdar att det finns påtagliga skillnader mellan de nordiska länderna, som jag står fast vid. That's that.

Jag tror inte att vi människor styr den här pandemin mer än tillfälligt, eller i begränsad utsträckning. Så Anders Tegnells eventuella inkompetens som "pandemiryttare" har ingen betydelse för mig. Jag tror varken han är bra eller dålig på att styra en pandemi. Folkhälsomyndigheten kommunicerar saker på ett sätt som jag förstår, och gör ingenting förhastat, och jag nöjer mig med det.

Det är faktiskt inte "mer rättvist för alla" om man jobbar hemma, som du skriver. Det är kanske "mer gynnsamt för alla", vilket Folkhälsomyndigheten också verkar ha kommit fram till i sina slutsatser. Men för att kunna dra den slutsatsen måste man ju först få tänka tanken.
Citera
2020-12-07, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Det släpar en del. Dock har derivatan varit konstant sedan några veckor tillbaka (7-dagars medel kring 30 nya per dag). Jag tror vi är nära toppen.

Inte de senaste dagarna.

Tror vi har passerat toppen.
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-12-07 kl. 12:49.
Citera
2020-12-07, 12:48
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I Indien gjordes ju en studie där man gav D-vitamin i form av D3 i högdos till patienter när de kom till sjukhuset. Efter en vecka hade de flesta ökat sin nivå i blodet från brist till ok nivå. Dessutom vart markörer för inflammation o proppbildning lägre hos de som fått högdos d vitamin. Så verkar fungera men bara sett en studie i högdos D3 + Covid.
I Brazilien har man gjort en randomiserad dubbelblindstudie som visar på ingen effekt på sjukhusvistelse, dödlighet med att ge D-vitamin:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.16.20232397v1.article-info

Nationella hälso- och sjukvårdsinstitutet i Storbritannien har gått igenom bevisen och ej kommit fram till att det har nån bevisbar effekt att använda D-vitamin:
https://www.nice.org.uk/advice/es28/chapter/Advisory-statement-on-likely-place-in-therapy
Citera
2020-12-07, 12:51
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Över 2000 fall i Danmark Nu stänger de ner igen. Danska myndigheter slår sig för bröstet för ofta kring sin smittspridning jämfört med te.x norska och finska myndigheter. De sistnämnda nationerna är extremt försiktiga i sin uttalanden. Men inte danskarna, för en månad sedan påpekade danska myndigheter att smittan var "under kontroll". Får två månader sedan pratade dem om ett sjunkande R-tal. Några veckor senare ökade smittan återigen som ett brev på posten.
Nu tar dock Mette F i med hårdhandskarna. För Skånsk del är det knappast negativt om Danmark får kontroll på smittan snabbt.
Blir väl som i våras för Skånes del. Danskarna invaderar frisörer, gym, affärer och restauranger och tar med sig smittan hit.

Region Skåne rapporterar i dag 35153 totala fall av smitta. Igår var det 35230. En minskning med 77 fall. Ändå påstår de att det senaste dygnet har inrapporterats 210 nya fall. Har de ordning på siffrorna de rapporterar ut?
.
Citera
2020-12-07, 12:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Skåningarna sköter sig inte:

"Smittan i Helsingborg är just nu på rekordnivåer.
– Vi har ett ytterst allvarligt läge i Helsingborg. I slutet av förra veckan hade vi den högsta siffran för smittspridning i Skåne sedan pandemin bröt ut, säger Palle Lundberg, stadsdirektör, vid en pressträff.
Henrik Persson, statistiker berättar om smittoläget.
– Vi har ett rekordhögt antal smittade per invånare i Helsingborg. Samtidigt ökar också smittspridningen i övriga Skåne.
– Rörelsedata visar att helsingborgarna vistas mer på ställen där det är shopping och nöje och i kollektivtrafiken."

Skriver AB.
Och samtidigt redovisar Skåne ett lågt antal nya smittade idag. 210. Förra måndagen var det 356. Det går inte ihop riktigt...

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

Stor ökning av antal på "vårdavdelning" i Skåne över helgen. 243 nu. 205 i fredags. Och antalet på IVA 33 är flest, åtminstone på en månad. (så långt grafen sträcker sig).
Citera
2020-12-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
I Brazilien har man gjort en randomiserad dubbelblindstudie som visar på ingen effekt på sjukhusvistelse, dödlighet med att ge D-vitamin:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.11.16.20232397v1.article-info

Nationella hälso- och sjukvårdsinstitutet i Storbritannien har gått igenom bevisen och ej kommit fram till att det har nån bevisbar effekt att använda D-vitamin:
https://www.nice.org.uk/advice/es28/chapter/Advisory-statement-on-likely-place-in-therapy

D-vitamin är främst att betrakta som förebyggande så knappast överraskande resultat.
Citera
2020-12-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Inte de senaste dagarna.

Tror vi har passerat toppen.
Hoppas du har rätt. Jag har dock följt iva-statistiken, och det brukar släpa.

Första veckorna av november planade det tydligt ut kring 20 nya per dag för att sedan ta fart igen (terasspunkt). Så tyvärr farligt att ropa hej för tidigt. Men det ser positivt ut tycker jag, mkt långt kvar till i våras både avseende total belastning och antalet inskrivna per dag.
Senast redigerad av jerka11 2020-12-07 kl. 12:55.
Citera
2020-12-07, 12:54
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
I våras så peakade ju fall på sjukhus i slutet av April (samma för IVA) medans fallen inte peakade förens i slutet av Juni.

Kolar man i våras och istället kollar på andelen positiva testsvar så peakade dessa vecka 15 vilket är början av Maj.

Nu säger jag inte att jag är helt säker på att det peakat, men i våras var samma symptom.
Vi utökade antalet tester från mars och framåt, därför är det helt omöjligt att avgöra var det är på väg.
Vi får se imorgon om andelen positiva faller..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in