2020-12-07, 07:39
Medlem
santos_devilles avatar
Roligaste WT/svenne krocken jag varit med om var när WT ungar ute i skånska bondesamhällen började gå med fake Gucci /LV/Balenciaga becknarväskor.
Citera
2020-12-07, 08:49
Medlem
Jag tror att lyxvarumärkenas varumärken sakta gröps ut av användas av en bredare grupp, speciellt när de börjar förknippas med kriminella element i förorter. Själv tänker jag numera alltid ”knarklangare” när jag ser en dyr svart BMW, Mercedes eller liknande. Men det finns nog ganska länge en marknad för ”lyxen” i Kina och kanske också Östeuropa och Ryssland, de har ju levt utan lyx så länge, de eftersträvar denna glamour.

Vad blir den nya lyxen? Det måste vara något som är lite svårt att uppnå för den breda allmänheten. En villa i ett fint område kanske. Det kommer nog bli ännu mer betoning på en frisk och vältränad kropp. Jag tror friluftsliv, fjällvandring och kanske även jakt och fiske är här för att stanna.

God mat är ju den ultimata lyxen, att unna sig att äta Riktigt dyrt gör ju bara överklassen, men det måste ju kombineras med hälsomedvetandet också, det skall vara små portioner av hälsosam och dyr mat, tänk ostron.

Friluftsliv är ju lyx, att köpa utrustning kostar skjortan, du ser inga invandrare och förortskriminella i fjällen, friluftsliv kommer att bli den nya statusaktiviteten, tror jag. Samt en frisk kropp, vältränad och snygg förstås.
Jag ser också mycket reklam nu för dyra privata alternativa hälsotjänster för de välbeställda, inget flum, utbildade läkare tar prover och hjälper dig välja de ultimata kosttillskotten, där kommer de rika också lägga pengar framöver, på olika hälsotjänster. Det som kommer utmärka underklassen är övervikt, dålig kondition , rökning och dålig hälsa.

Sen tror jag inte på tatueringar, ingen med överklassbakgrund tatuerar sig. Många medelklass välbeställda gör det, men inte de som är födda överklass.
Citera
2020-12-07, 08:56
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Är inte den ultimata white trash bilen en Tesla?

Jag tror du är något på spåren här: Jag noterade här om dagen att lotterna som exponerades i affärens kassa skrek ut att man kunde vinna Tesla. Jag minns en tid när högvinsten var en Volvo. Det var liksom helt självklart att det en mindre bemedlad lycksökande Svensson mest av allt ville ha var en ny Volvo-kombi. Om vi antar att A) köpare av skraplotter till stor del består av WT och pensionärer, och B) att företagen bakom lotterna kan sin målgrupp, så har du rätt i din iakttagelse.
Citera
2020-12-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Min uppfattning är att alla som har ett stort jävla tryck med ett varumärke på sig antingen är WT eller invandrare. Det går knappast att säga att det är WT att ha en hugo boss kostym, men har du en sweatshirt där det står hugo boss med stora bokstäver över hela bröstet, då tillhör du de lägre kategorierna. Möjligen är du skolungdom.

Ja, det.är ju stor skillnad på att ha Bosskostym och ha en t-shirt (från Thailand) med blaffigt BOSS-tryck över bröstet.

Sedan kan jag generellt tycka att latinska lyxmärken har en klar tendens att vara mer "kattguld" och därmed vara mer trashy oavsett om bärarna är ligister i hooden eller paranta kärringar på Öfre.
Citera
2020-12-07, 09:00
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Inspirerad av denna tråd (FB) Ni med låg inkomst men som ändå köper dyra statusprylar - Hur tänker ni? kom jag att tänka på hur vissa tidigare märken som ansetts fina och dyra , blivit synonymt med WT i olika utsträckning. Det samma kan väl även gälla åt andra hållet, typiska WT-märken är något rikare personer börjat använda på grund av någon anledning.

OBS jag menar inget negativt eller postiivt med WT eller ej, det är bara en bra väg att förklara vad jag menar.

Sen finns det ju även märken som inte är speciellt dyra eller exklusiva, men som inte alls WTs använder. Barbour och Patagonia är två sådana som jag kommer att tänka på.

Så, vad har ni gjort för observationer?

Canada Goose.
Var extremt populärt runt 1998-2003 bland överklassen.
Alla minns ju denna bild där Madeleines pojkvän går med en Canada Goose väst.
https://bloggar.aftonbladet.se/hovbl...-pojkvannerna/
Citera
2020-12-07, 09:23
Medlem
LoversInJapans avatar
Finns många märken som har blivit blattefierade som jag vägrar köpa även om jag tycker en del av de är snygga.

-Parajumpers (känns som varenda invandrare bär på denna jacka och jag tycker inte jackorna är snygga någonstans)
-Canada Goose (finns vissa jackor som är snygga men de är överprisade och det finns ett inflöde av fake-jackor)
-Gucci (fult som fan, hatar detta märke)
-Rolex (som någon skrev tidigare, arab-klocka. Riktiga klock-entusiaster bär Omega etc.)
-BMW/Audi (folk har skrivit detta tidigare också men tänker verkligen organiserad kriminalitet när jag ser dessa bilar ute på vägen, även om vissa av dessa bilar är snygga i min åsikt)
Citera
2020-12-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Instämmer. Jag har personligen fått se två intressen med tillhörande varumärken blivit kapade och helt förstörda av akademiker och folk från medelklassen.

Förr i tiden gjorde Fjällräven och Haglöfs rejäla kläder helt inriktade på friluftsliv och tillvaron i skogen. Nu har dom varumärkena kapats helt och gjorts om till modeplagg att användas i städerna av akademiker som vill positionera sig som mer aktiva än vad dom är.
På vilket sätt är varumärket förstört?
Samma sak med Harley Davidson, tidigare var det ett märke helt och hållet för oss entusiaster. Det snoddes rakt av av akademiker i villorna i Täby mfl som vill framstå som lite tuffare än andra akademiker. Vem vill ha en HD och bli ihopblandad med det där nu när Lasse Berghagen och ett gäng akademiker åker runt med "Born to be wild" skinnjacka.

Dom har redan börjat nästla sig in i raggarkulturen men eftersom dom är så ängsliga får vi förhoppningsvis ha den i fred några år till.

Jag har även sett akademikerna våga sig in på Lidl i en allt mer oroande omfattning. Naturligtvis med följden att man ser utrymme att höja priserna och fåna till även deras sortiment. Sen ger det ena det andra, manuell chark och hela konkarongen och till slut är även deras personal och hela atmosfären i butikerna så där äckligt ica-trevligt så man inte kan gå dit heller.
På vilket sätt är varumärket ”förstört”? Vad tror du Fjällräven helst önskar sig, att ett fåtal entusiaster köper en grön Kånken var 20:e år eller att 1000x fler trottoarskogsmullar köper en vartannat år i den senaste modefärgen. Och Harley Davidson hade inte funnits idag om inte överviktiga män i övre medelålder hade förbarmat över denna dinosaurie till motorcykel.
Man kan inte leva på ”entusiaster”, de är för få och har för lite pengar.
Senast redigerad av HalHandyman 2020-12-07 kl. 09:43.
Citera
2020-12-07, 09:36
Medlem
JayJayAdamss avatar
Louis Vuitton måste vara det senaste i raden som blivit otroligt WT. Blattar och WT tatuerar in loggan, nån hobbyblatte från Landskrona, Emilush/Emilbrush eller liknande, tillverkar masker och tavlor av deras mönster.
Otroligt många fjortisar ska tvunget ha deras väskor och dylikt.
Citera
2020-12-07, 09:41
Medlem
BaraBiffens avatar
Alla dyra märken är WT enligt mig.
Citera
2020-12-07, 10:00
Medlem
samuels avatar
Kläder som gör anspråk på funktion snarare än status klarar sig bättre tycker jag. Men det är ju mer i en friluftskontext.

Exempel:
Arc'teryx
Klättermusen
Houdini
Norröna
Patagonia
The North Face
Citera
2020-12-07, 10:07
Medlem
Imirons avatar
Man får ju dock göra skillnad på WT och TM. Att springa runt med en Ralph Lauren-pullover är inte WT. WT bär genrellt inte pullover. Däremot är det TM så in i helvete. Gucciväskar är något jag mest accosierar med arbetarklassbrudar som tror att det är imponerande att de lyckats slanta ihop en väska för sex lax från sin deltidstjänst i älderomsorgen. Det är tycker givetvis ingen normal människa med ett heltidsjobb.
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Stone Island är ett sånt där märke som tappat värde. Från att vara stort bland casuals så känns det som en massa töntar springer omkring och låtsas att de är huliganer.

En annan sak på samma spår: en gång i tiden var bomberjackor för skinheads. nu ser man vad för idioter som helst gå omkring i dem, och det som stör mig mest av allt: varför har alla dessa idioter kvar den röda lappen på armfickan?
Casuals är ju i sig rätt hög WT-faktor.
Citera
2020-12-07, 10:15
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoversInJapan
Finns många märken som har blivit blattefierade som jag vägrar köpa även om jag tycker en del av de är snygga.

-Parajumpers (känns som varenda invandrare bär på denna jacka och jag tycker inte jackorna är snygga någonstans)
-Canada Goose (finns vissa jackor som är snygga men de är överprisade och det finns ett inflöde av fake-jackor)
-Gucci (fult som fan, hatar detta märke)
-Rolex (som någon skrev tidigare, arab-klocka. Riktiga klock-entusiaster bär Omega etc.)
-BMW/Audi (folk har skrivit detta tidigare också men tänker verkligen organiserad kriminalitet när jag ser dessa bilar ute på vägen, även om vissa av dessa bilar är snygga i min åsikt)

Prajumpers - Babbigt som fan

Canada goose - Så pass babbigt att det inte är babbigt längre. Typ en gammal klassiker. Många medelålders människor som vill ha en varm jacka har Canada Goose.

-Gucci. Förstört vet jag inte? Dock en märke som blivit väldigt street och hiphop jmf med förut. Men visst ur ett östermalmstants-perspektiv så är det nog förstört.

- Rolex har alltid haft stämpeln som turkigt. Även om det ändå är den vanligaste klockan på vita människor med mycket pengar i realiteten. Personligen tycker jag dem gör snyggast klockor och att det är en odödlig klassiker.

- Här skulle jag vilja dra min analys till att Audi blivit det stora babbemärket. BMW blivit mer medelklassmärke. Iaf om du tittar på vilka som kör bilarna på vägen. BMW har inte alls hängt med i trenderna. Frågar du random arab 20+ så är det en Audi man drömmer om. BMW X-serien och Volvo XC-90 är medelklass med pengar som jag ser det. Audi är för babbar som vill racea på nynäsvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in