2020-12-07, 06:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nu har jag läst på lite. Visste faktiskt inte att brittiska fotbollshuliganer som klär sig i märkeskläder kallades för casuals. Märkligt nog, eftersom jag, märkligt nog, har ett visst etnologiskt intresse för brittiska arbetarklass-subkulturer.

Svaret på din fråga: Skulle snarare tro att det är chavs som "stulit" modet från casuals. Båda grupperna överlappar till viss del. Men väldigt få chavs har råd att köpa riktiga märkeskläder och att gå på de högre ligornas fotbollsmatcher särskilt ofta!

Chav:
https://magnetised.files.wordpress.c...-on-swings.jpg

Casuals:
https://process.fs.grailed.com/AJdAg...TNTs6QLasGTulb

Din bild av casuals är så fel att det finns inte. Casual är Stone Island, jeans och adidasskor.
Citera
2020-12-07, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Akademikerna i tråden är lika patetiska som vanligt ser jag.

Exakt samma bakomliggande behov av att använda varumärken för att positionera sig som alla andra men i vanlig ordning är just den väg man själv går lite bättre och finare.

Ni sitter i samma båt som adidas-krigarna och oss wt.

Det hjälps inte att GANT loggan är mindre den sitter där och har inköpts av exakt samma ängsliga skäl.
Du har till viss del rätt, men se inte bort från processen där ängslig medelklass positionerar sig med märken som de sedan går bort från när blattar använder dom.
Citera
2020-12-07, 06:45
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Brukar se en riktig cooling ibland, han har både Hugo Boss-tröja, byxor, keps och magväska. Ser ut som en finsk zigenare dessutom. Hysteriskt kul.
På tal om magväskor, det är ett plagg vi kan lämna i 2020 tycker jag. Otrolig humor att se svennebananer som tar till knarklangarkultur. Eller tjockisar som ser ut att ha en vanlig axelremsväska på kaggen.

På tal om Stone Island kan jag bara hålla med den som skrev att det märket tappt status. Nu har riktiga kontorsmesar de märket. Bättre var när casuals hade det.
Citera
2020-12-07, 06:58
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Oftast har ju märken flera linjer av sina kläder. Desto större blaffiga loggor, desto större chans de är från en outlet. Tommy Hilfiger har väl länge varit trash, men ju trashigare människor som bär något, desto färre vill äga dem.

Det är väl så att vissa märken försöker nå nya demografier genom att ha bilder på mångkulturella inslag, och då tappar de förstås status hos oss som inte känner igen oss längre.

Ojdå..nää, jag fortsätter nog köpa Tommy Hilfiger jeans. Helt enkelt för de sitter bra på mig samt att de jag köper har en riktig fiffig stretchfunktion vid midjan där de töjer ut sig o anpassar sig till kroppen.
Citera
2020-12-07, 06:58
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Din bild av casuals är så fel att det finns inte. Casual är Stone Island, jeans och adidasskor.

Begriper du inte att jag skämtar? Bilden är ju från en jävla modeshow!
Citera
2020-12-07, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Begriper du inte att jag skämtar? Bilden är ju från en jävla modeshow!

Du får slipa lite på dina skämt.
Citera
2020-12-07, 07:00
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Du får slipa lite på dina skämt.

Det är dessutom en rysk modeshow

Blev du sårad för att jag hånade din klädstil?
Citera
2020-12-07, 07:08
Medlem
fittslems avatar
Louis Vuitton och Gucci, känns extremt tacky. Framförallt nu när hipphoppare ofta bär dom där märkena för att se lite extra pimpiga ut.

Men egentligen så känns alla kläder med stora blaffiga loggor och skrikande mönster/färger rätt WT.
Senast redigerad av fittslem 2020-12-07 kl. 07:11.
Citera
2020-12-07, 07:12
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
som det var i början en hipp framgångsrik företagsledare.

Så jävla hippa vet jag inte om de var. Snarare lite nördiga välbeställda.

Nu har det blivit nya BMW/Audi, för psykopatiska alfahannar. De som inte vill köra BMW/Audi längre pga blattestämpeln.
Citera
2020-12-07, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du har till viss del rätt, men se inte bort från processen där ängslig medelklass positionerar sig med märken som de sedan går bort från när blattar använder dom.

Fast är verkligen ängslig medelklass först med något? Snor inte dom själva friskt av andra. Är inte det hela sinnebilden av akademikerna från medelklassen att dom ständigt tattar efter andra?

Titta bara på tatueringarna. I 40år rynkade akademikerna på näsan och mumlade om sjömän och kåkfarare.

Nu 2020 när varenda wt varit tatuerad i många år står akademikerna i kö för att göra sina första.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-12-07 kl. 07:35.
Citera
2020-12-07, 07:28
Medlem
Sail Racing?
Citera
2020-12-07, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
På tal om magväskor, det är ett plagg vi kan lämna i 2020 tycker jag. Otrolig humor att se svennebananer som tar till knarklangarkultur. Eller tjockisar som ser ut att ha en vanlig axelremsväska på kaggen.

Instämmer. Jag har personligen fått se två intressen med tillhörande varumärken blivit kapade och helt förstörda av akademiker och folk från medelklassen.

Förr i tiden gjorde Fjällräven och Haglöfs rejäla kläder helt inriktade på friluftsliv och tillvaron i skogen. Nu har dom varumärkena kapats helt och gjorts om till modeplagg att användas i städerna av akademiker som vill positionera sig som mer aktiva än vad dom är.

Samma sak med Harley Davidson, tidigare var det ett märke helt och hållet för oss entusiaster. Det snoddes rakt av av akademiker i villorna i Täby mfl som vill framstå som lite tuffare än andra akademiker. Vem vill ha en HD och bli ihopblandad med det där nu när Lasse Berghagen och ett gäng akademiker åker runt med "Born to be wild" skinnjacka.

Dom har redan börjat nästla sig in i raggarkulturen men eftersom dom är så ängsliga får vi förhoppningsvis ha den i fred några år till.

Jag har även sett akademikerna våga sig in på Lidl i en allt mer oroande omfattning. Naturligtvis med följden att man ser utrymme att höja priserna och fåna till även deras sortiment. Sen ger det ena det andra, manuell chark och hela konkarongen och till slut är även deras personal och hela atmosfären i butikerna så där äckligt ica-trevligt så man inte kan gå dit heller.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-12-07 kl. 07:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in