2020-12-07, 03:05
Medlem
grungewhores avatar
Stone Island är ett sånt där märke som tappat värde. Från att vara stort bland casuals så känns det som en massa töntar springer omkring och låtsas att de är huliganer.

En annan sak på samma spår: en gång i tiden var bomberjackor för skinheads. nu ser man vad för idioter som helst gå omkring i dem, och det som stör mig mest av allt: varför har alla dessa idioter kvar den röda lappen på armfickan?
Citera
2020-12-07, 04:24
Medlem
kukflashs avatar
Hugo Boss - Oftast ser man babbeluringar använda boss keps eller boss tröja.
Gucci - Ett fläskigt bälte eller den fula gucci kepsen som är köpt från wish https://www.pricerunner.se/product/1...eige-Ebony.jpg
Parajumper - Kännetecknas av att den oftast är allt för stor och det gula bandet vid luvan
Canada goose
Louis Vuitton

Det mesta som invandrare börjar överkonsumera gör att det tappar status. Förmodligen beror det på att allt som används är piratkopior.
Citera
2020-12-07, 04:27
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Använde chavs det innan eller efter det blev en del av casualkulturen?

Vad fan är casualkulturen?
Citera
2020-12-07, 05:27
Medlem
Akademikerna i tråden är lika patetiska som vanligt ser jag.

Exakt samma bakomliggande behov av att använda varumärken för att positionera sig som alla andra men i vanlig ordning är just den väg man själv går lite bättre och finare.

Ni sitter i samma båt som adidas-krigarna och oss wt.

Det hjälps inte att GANT loggan är mindre den sitter där och har inköpts av exakt samma ängsliga skäl.
Citera
2020-12-07, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Vad fan är casualkulturen?

Att lägga 10.000:- på bekväma kläder som du kan köpa för 700:- på Lidl för att utmärka sig och ha en önskan att framstå som lite bättre än dom som köpt dom på just Lidl. I korta drag.
Citera
2020-12-07, 05:48
Medlem
Alla märken där kläderna har en tydlig logotyp.

Logotypen ska sitta på insidan om ens det. Även Raffe har blivit trash.
Citera
2020-12-07, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Akademikerna i tråden är lika patetiska som vanligt ser jag.

Exakt samma bakomliggande behov av att använda varumärken för att positionera sig som alla andra men i vanlig ordning är just den väg man själv går lite bättre och finare.

Ni sitter i samma båt som adidas-krigarna och oss wt.

Det hjälps inte att GANT loggan är mindre den sitter där och har inköpts av exakt samma ängsliga skäl.

Gant... Lol. Högt i tak hemma hos dig?
Citera
2020-12-07, 06:03
Medlem
Bang&Olufsen skitstereo med design från början innan dom höjde kvaliteten.
Citera
2020-12-07, 06:09
Medlem
Odd Molly. Alla dessa volanger på vuxna kvinnor ser verkligen WT ut.
Citera
2020-12-07, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Gant... Lol. Högt i tak hemma hos dig?

Nej, jag tog bara det som exempel eftersom det dök upp i tråden.

Sen måste jag, mot min vilja, umgås med akademiker från Sollentuna och där finns det förmodligen mest GANT-tröjor per capita och kvadratmeter i hela världen.

Det jag vill säga är att alla är lika, det är samma bakomliggande faktorer oavsett om loggan är stor och blaffig, liten eller diskret. Eller laddad med värden som signalerar socioekonomisk stark eller svag ställning.

Inget fel i att vilja positionera sig men det blir lite löjligt att peka finger och skrata åt den ena gruppen när man själv ägnar sig åt exakt samma sak och ingår i en annan grupp.

Då är det ju inte brandingen i sig man har synpunkter på utan tar den bara som ytterligare en chans att förakta andra och framhäva det egna lilla ängsliga jaget och försöka ge det den uppmärksamhet det uppenbarligen lider stor brist på.

Det kanske rent av vore att föredra även för dessa individer med en lite blaffigare logga eftersom man uppenbarligen inte är helt tillfreds med sin egna diskreta i kragen utan att behöva klanka ner på andras?

För att köpa diskreta kläder helt utan logga för en tiondel av priset går ju inte heller eftersom det också är WT att gå till butiker som säljer dom.

Ganska uppenbart vilken grupp det är som har störst bekymmer runt sin identitet och vad man signalerar till omvärlden.
Senast redigerad av rotebro-conny 2020-12-07 kl. 06:31.
Citera
2020-12-07, 06:15
Medlem
Nu var det många herrans år sedan jag hade koll på vilka märken som fanns där ute. Men jag vill minnas att man för 20 år sedan såg upp till Gucci som ett exklusivt märke. Idag skulle jag inte bära det om jag såg fick betalt. Skulle känna mig som en somaliegangster från Rinkeby eller nått liknande. Känns bara luffigt
Citera
2020-12-07, 06:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Använde chavs det innan eller efter det blev en del av casualkulturen?

Nu har jag läst på lite. Visste faktiskt inte att brittiska fotbollshuliganer som klär sig i märkeskläder kallades för casuals. Märkligt nog, eftersom jag, märkligt nog, har ett visst etnologiskt intresse för brittiska arbetarklass-subkulturer.

Svaret på din fråga: Skulle snarare tro att det är chavs som "stulit" modet från casuals. Båda grupperna överlappar till viss del. Men väldigt få chavs har råd att köpa riktiga märkeskläder och att gå på de högre ligornas fotbollsmatcher särskilt ofta!

Chav:
https://magnetised.files.wordpress.c...-on-swings.jpg

Casuals:
https://process.fs.grailed.com/AJdAg...TNTs6QLasGTulb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här