2020-12-06, 15:56
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Julhandeln på ingång. Folk skiter i restriktionerna. Ingen respekt för varandra. Egoister hela bunten. Kommer bli en atombomb nu i julhandeln. Januari blir en fruktansvärd ansträngning för sjukvården.

Stackars jävla hjältar inom vården...

Nu firar jag inte jul utan brukar ge folk små presenter under året om jag hittar något speciellt. Men om jag hade firat så hade jag vetat covidsituationen i förväg och hade julhandlat på nätet under hösten. Det blir inga stora förseningar även om många börjar julhandla tidigt, det blir det för att folk plötsligt varje år inser i december att det kommer bli jul.

Folk numera vill ha saker här och nu, de har ingen framförhållning. T o m jag planerar bättre med min ADD-hjärna. Det är fel på folk, de är skadade.

De kan inte säga att de inte visste. Hur svårt är det att fixa det i förhand? Mycket lättare och ingen stress. Folk är så konstiga och jag fattar inte hur de funkar.
Citera
2020-12-06, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Julhandeln på ingång. Folk skiter i restriktionerna. Ingen respekt för varandra. Egoister hela bunten. Kommer bli en atombomb nu i julhandeln. Januari blir en fruktansvärd ansträngning för sjukvården.

Stackars jävla hjältar inom vården...

Nej, det kommer det inte att bli.
Blev ingen atombomb efter sportlovet, påsklovet eller sommarlovet.

Men säger man atombomb hela tiden så har man ju till slut rätt när det väl inträffar. Dock av andra orsaker.

Men känner sig stolt över att ha fått ”rätt”.

Farsan är likadan. Han säger inför varje match AIK spelar att dom ska förlora. När dom sen förlorar så säger han: ”Det var ju det jag sa. Att jag alltid ska få rätt...”. 🤦
Citera
2020-12-06, 16:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Tänkte efter lite och fortfarande får inte ihop hur du tänker !
Menar du att Sverige har mindre sjukvårdspersonal per befolkning jmf med England?
Men behövs det mer än ca 1 miljon per månad då för att hinna vaccinera riskgrupperna inom rimlig tid? Och sen de i vissa viktiga funktioner som sjukvårdspersonal. Vi kanske har den kapacitet vi behöver. Britterna har väl en mycket värre andra våg dessutom, det kanske känns mer angeläget där att tvärbromsa och vaccinera alla så fort det bara går medan vi behåller lugnet och gör det som behövs.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-06 kl. 16:08.
Citera
2020-12-06, 16:05
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Märkligast är ju att det ropas i högtalarna att man ska hålla avstånd och personalen struntar i det...

Mmm.. Du har en poäng. Stora lappar på golvet vid kassorna också om att hålla avstånd. Ändå är det trängsel vid kassorna och jag bor inte i en storstad som Sthlm till exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Nu firar jag inte jul utan brukar ge folk små presenter under året om jag hittar något speciellt. Men om jag hade firat så hade jag vetat covidsituationen i förväg och hade julhandlat på nätet under hösten. Det blir inga stora förseningar även om många börjar julhandla tidigt, det blir det för att folk plötsligt varje år inser i december att det kommer bli jul.

Folk numera vill ha saker här och nu, de har ingen framförhållning. T o m jag planerar bättre med min ADD-hjärna. Det är fel på folk, de är skadade.

De kan inte säga att de inte visste. Hur svårt är det att fixa det i förhand? Mycket lättare och ingen stress. Folk är så konstiga och jag fattar inte hur de funkar.

Jag instämmer till fullo! Oj blev det Julafton i år också??

Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Nej, det kommer det inte att bli.
Blev ingen atombomb efter sportlovet, påsklovet eller sommarlovet.

Men säger man atombomb hela tiden så har man ju till slut rätt när det väl inträffar. Dock av andra orsaker.

Men känner sig stolt över att ha fått ”rätt”.

Farsan är likadan. Han säger inför varje match AIK spelar att dom ska förlora. När dom sen förlorar så säger han: ”Det var ju det jag sa. Att jag alltid ska få rätt...”. 🤦

Skillnad på de där loven. Julhandeln talar jag om. Det skall handlas mat och julklappar. Julen är helig i Sverige. Och att inte tala om mellandagsreorna och alla rabatter. Det är stor skillnad jämfört med ett vanligt lov.
Citera
2020-12-06, 16:06
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tycker inte de hade fel. De diskuterade olika möjliga utvecklingar och ansåg denna vara den mest troliga. De förutspådde inte framtiden, de angav bara vad som just då framstod som mest troligt. Nu blev det inte så, men än sen? Vill du gå till rätta med SMHI varje gång de har fel angående framtida väder? Väderprognoser och pandemiprognoser har det gemensamt att man inte kan förutsäga med 100 % säkerhet, utan man får tänka i sannolikheter och göra bästa tänkbara förutsägelse baserat på de data och kunskaper man har. Och ju längre fram i tiden prognosen gäller, desto större osäkerhet, även om man ändå kan göra prognoser baserade på sannolikhet.

FHM angav en trolig utveckling. Att det inte blev riktigt så betyder inte att de hade fel i att då beskriva den som troligast. Precis som en meteorolog kan göra bästa tänkbara prognos om framtida väder baserat på de uppgifter de har. Prognosen kan ha varit korrekt gjord även om det nyckfulla vädret sen blev nåt annat.

Jag tror inte att många håller med dig. Beredskapen var god, lugnande besked från FoHM i september och nu kan du ju inte hålla med om att vi har en bra covid19 hantering?

https://www.svt.se/nyheter/svt-avslojar-kommuner-uppmanades-att-inte-forbereda-sig-for-coronaviruset?utm_source=upday&utm_medium=referral
Citera
2020-12-06, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Här kommer den ignoranta. varför förstörs testen? ska det vara positivt?

Killarna är ambulansförare, jobbar för sjukvården... Tror du dom är dumma i huvudet. Sluta leta hål som en idiot, det finns hundratals bevis på att dessa test är värdelöst piss.
Trams.
Vad spelar det för roll att han jobbar för sjukvården? Man smittar även som symptomfri?
Har du kommit på någon anledning till att han kontaminerar juicen före testet?
Citera
2020-12-06, 16:07
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag föreslår att du googlar på skillnaden mellan metod och resultat.

När du förstått att det inte är samma sak så kan du läsa här för att förstå att Sverige valt en annorlunda METOD.

Tips: Det är bra om du vet vad du pratar om innan du försöker att lära andra.
Okej. Nu blev det visst för svårt för dig och då vet har vi ju sett hur du reagerar.
Det jag från början reagerade på var ditt inlägg om vilken METOD som används i Sverige för att klassificera dödsfall. Du påstod att dödsfall bortförklaras genom att man enbart dör med Covid-19. och inte av Covid-19 I Sverige, vilket är rent trams.

Nu byter du plötsligt ämne och ondgör dig över att Sverige redovisar dödsfall per dödsdag till ECDC och inte per dag dödsfallet. Men på vilket sätt hänger det ihop med huruvida man enbart dör med Covid-19 eller av Covid-19 I Sverige förstår jag inte.
Det var ju den klassificeringsMETODEN vi diskuterade., inte vilka data FHM rapporterar in till ECDC.

Du skrev först följande:
Citat:
Det är inte sant. Tvärtom så har det funnits ett stort myndighetsintresse av att bortförklara samtliga dödsfall som möjliga tillfälligheter där ingen kan anses ha dött AV utan enbart MED virusinfektion.

T ex så har man systematiskt borträknat samtliga fall där patienter vårdats för Covid-19-infektion i mer än 30 dagar och man har även gjort förbehåll att fall där man vet att någon de facto dött MED Covid-19-infektion ska räknas bort.

Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.

Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
Jag postade då en beskrivning av den METOD som de facto används i Sverige:

I ditt svar skriver du "den redovisningsmetod av antal döda som Sverige och Vitryssland verkar ensamma om att använda, ger ett falskt intryck av att dödstalen alltid är på väg att gå ned"

Citat:
Tegnell och folkhälsomyndigheten har systematiskt spelat ned och gjort allt för att förminska hur många som har dött och som kommer att dö.

Tegnell har gång på gång låtsats att inte han inte förstår att den redovisningsmetod av antal döda som Sverige och Vitryssland verkar ensamma om att använda, ger ett falskt intryck av att dödstalen alltid är på väg att gå ned.

Tegnell 18:e november:
– Det är inte så att vi plötsligt har gått upp från de här 20 dödsfallen om dagen som vi haft tidigare till 40, 50. Så är det inte alls.
https://www.dn.se/sverige/tegnell-vi-har-inte-en-rasande-brant-okning-av-antalet-doda/

Vad är facit två veckor senare?
Ja, du gissade rätt: Exakt 50.

Sådär har det jävla äcklet hållit på ända sedan första dödsfallet. Och nej, det har inte varit omöjligt att förutspå.

Men utav någon anledning så vill du hellre prata om socialstyrelsens siffror som har ännu större eftersläpning.

I mitt svar skriver jag bl a
Citat:
Jag känner inte till Vitryssland. Hur ser deras redovisningsmetod ut?

Tyvärr verkar du inte ha något svar på vilken redovisningsmetod Vitryssland använder. Jag trodde att de använde ICD-10.
Citera
2020-12-06, 16:10
Medlem
Citat:
Bara om han själv är smittad, vilket man får hoppas att han inte är om han jobbar som ambulansförare.
Ja jag hoppas också han inte är smittad, men det kan han inte veta eftersom man smittar som symptomfri. Som ambulansförare är han ju också speciellt utsatt för smitta.

Undrar varför han smakade på juicen före?
Citera
2020-12-06, 16:10
Medlem
Kan några experter svara på dessa frågor?

1:Hur många vacciner finns det idag gällande corona?
2:är vaccinerna godkända?
3: har vaccinerna biverkningar?
4:kommer man var immun direkt efter 1 vaccin, eller måste man ta fler, i så fall hur många till?
5: ifall man tar en vaccin, och det visar sig att man livet ut måste ta booster vacciner x antal ggr per år för annars blir man sjuk, då blir det som i bourne filmen där man måste ha ett läkemedel för att leva. Allt detta gör att man inte har kontroll över sitt eget liv.
6: vad innehåller vaccinerna? jag har hört att vaccinerna kommer ej göra något, de kommer ej ge dig immunitet eller förhindra dig att du smittar andra?
7: skapar vaccinerna sterilitet hos kvinnor och män?
8: gör vaccinerna att livslängden förkortas?
9: Hur stor sannolikhet är det att man i sverige i början av året eller i följande period januari till juni eller januari till augusti 2021 kan återgå till det normala tex arbete, skola etc.
10: vad händer ifall man inte vill ta vaccinet? kommer man bli tvingad att ta det?
11: kommer folk som tar vaccinet att få vissa fördelar än andra, tex de som tar vaccinet kan slippa utegångsförbud eller få fördelar som att resa vart de vill, då de har legitimation som styrker att de är immuna?
12: kommer staten att tvinga en på ett diplomatisk sätt att själva vilja vaccinera sig pga de fördelar som vaccinet ger? vad händer ifall en arbetsplats och eller skola kräver att man är immun för att visats där och det enda sättet är att man vaccinerar sig.
13: vilka kändisar eller viktiga personer kommer ta vaccinet jag har hört att obama, george bush och pedofilen bill clinton tänker ta vaccinet, för att bevisa att det inte är farligt att vaccinera sig (PROPAGANDE LEVEL 1000).
14: Kommer ni vacciner er? i så fall om ni gör det och får biverkningar så kan ni inte stämma någon, då alla dessa företag är särskild behandlade när det gäller lagen. Sedan hur skulle ni känna ifall ni fick en biverkning som skadade er för livet, tex att ni aldrig får köra bil eller att ni inte kan fungera normalt.
Senast redigerad av Aktiespekulanten 2020-12-06 kl. 16:19.
Citera
2020-12-06, 16:12
Medlem
Citat:
Tycker inte de hade fel. De diskuterade olika möjliga utvecklingar och ansåg denna vara den mest troliga. De förutspådde inte framtiden, de angav bara vad som just då framstod som mest troligt. Nu blev det inte så, men än sen? Vill du gå till rätta med SMHI varje gång de har fel angående framtida väder? Väderprognoser och pandemiprognoser har det gemensamt att man inte kan förutsäga med 100 % säkerhet, utan man får tänka i sannolikheter och göra bästa tänkbara förutsägelse baserat på de data och kunskaper man har. Och ju längre fram i tiden prognosen gäller, desto större osäkerhet, även om man ändå kan göra prognoser baserade på sannolikhet.

FHM angav en trolig utveckling. Att det inte blev riktigt så betyder inte att de hade fel i att då beskriva den som troligast. Precis som en meteorolog kan göra bästa tänkbara prognos om framtida väder baserat på de uppgifter de har. Prognosen kan ha varit korrekt gjord även om det nyckfulla vädret sen blev nåt annat.

Fast FHMs bedömningar byggde på förvrängning av fakta, såsom att 40 procent av Stockholms befolkning skulle vara immun, vilket gick emot även den empiriska evidens som FHM själva hade tagit fram. Ex. ignorerades evidensen från PCR-tester från i våras som visade att bara en liten del av befolkningen hade en pågående infektion och de egna antikroppstesterna. Man ignorerade även internationell evidens såsom att i delar av New York hade mer än 0,5 procent av befolkningen dött vilket tyder på att IFR kan vara mer än en procent eller antikroppsstudierna från Spanien och England som visade att inte mer än 6 procent av befolkningarna där hade varit smittade. Man gjorde ett märkligt antagande att i Wuhan så stannade smittspridningen av pga flockimmunitet, vilket inget tyder på. Detta var helt ideologiskt motiverat (ungefär lika sant som Trumps påståenden om valfusk) därför att man inte ville utmana ekonomiska och andra särintressen, var rädda för reaktioner från egoister som inte tycker om att bära munskydd, etc, och då anpassade verklighetsbeskrivningen efter det. Det är ungefär som om en meteorolog skulle förutsäga sommarvärme under vintern, eller en astronom bygga sina utsagor på astrologi, för att det bättre passar en viss politisk linje.
Citera
2020-12-06, 16:12
Medlem
Citat:
Men behövs det mer än ca 1 miljon per månad då för att hinna vaccinera riskgrupperna inom rimlig tid? Och sen de i vissa viktiga funktioner som sjukvårdspersonal. Vi kanske har den kapacitet vi behöver. Britterna har väl en mycket värre andra våg dessutom, det kanske känns mer angeläget där att tvärbromsa och vaccinera alla så fort det bara går medan vi behåller lugnet och gör det som behövs.
Det är helt annan sak. Antal verksamma sjuksköterskor per 1000 invånare: Sverige 10,9 England 7,8.
Det kan inte vara ont om resurser i alla fall.

Källa OECD
https://www.oecd-ilibrary.org/sites/d7884747-en/index.html?itemId=/content/component/d7884747-en
Citera
2020-12-06, 16:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Ja jag hoppas också han inte är smittad, men det kan han inte veta eftersom man smittar som symptomfri. Som ambulansförare är han ju också speciellt utsatt för smitta.

Undrar varför han smakade på juicen före?
För att visa att det var juice. Inget konstigt med det. Däremot kan tester som utförs på nåt annat än vad de är avsedda för kanske visa fel. Jag vet för lite om hur snabbtesterna fungerar. Vad är det de reagerar på egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in