2020-12-05, 15:25
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Problemet är ju att dessa förbannade tester inte är pålitliga. Man kan testa positivt, sedan negativt och sedan positivt igen. Med andra ord, än stor andel av dom 4000 som testat positivt i skåne har förmodligen inte covid, utan deras test visar fel. Det är som vi har sagt, media som skrämmer upp folk genom att rapportera sånt här skit....planen är att skrämma upp folk tillräckligt och skaffa sig tillräckligt med "anledning" till att tvångsvaccinera varenda person. Vaccinet är vad vi behöver hålla ögonen på, till och med kända doktorer varnar om det. Går man efter all skum information vi nu har efter ett år och blint skjuter i sig något vaccin som man kockar ihop utan större tester och studier så är man inte smart. Vaccin, tom testade typer kan vara farliga.

Så enligt din logik kan det slå fel endast åt ena hållet?

Jag tror inte heller att media vill skrämma upp folk.
Citera
2020-12-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji

Tro mig. Jag har inte påverkat någon utan det kommer från deras håll. Och i stort sett alla i Norge tycker att Sverige gör fel. Det är ju svårt att argumentera emot med tanke på dödstalen. Eller?

Nej, det finns en osund fixering kring just dödstalen. Folk har generellt ingen koll på hur många som dör årlig, och veckovis i Sverige, framförallt inom äldreomsorgen. 7000 döda kanske låter dramatiskt men man bör ha med sig att runt 90000 individer dör årligen i Sverige.
Kan köpa argumentet att hög smitta genererar allt för hårt press på sjukvården dock, vilket i sin tur genererar att vårdskulden blir längre, men vi har ingen överdödlighet att tala om i Sverige. Är viruset så potent som uttrycks så borde all logik göra gällande att vi borde ha en massiv överdödlighet i år, framförallt då 2019 genererade underdödlighet.
Så just dödsfallen är inte ett bra argument mot sagda strategi.
Citera
2020-12-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Så enligt din logik kan det slå fel endast åt ena hållet?

Jag tror inte heller att media vill skrämma upp folk.

Klart det kan, därför jag inte sa alla. Men hur kan man lita på ett sådant test som visar fel? Elon musk gick ju ut med att han testade sig flera gånger och fick olika resultat...det betyder att testet inte är går att lita på.
Citera
2020-12-05, 15:29
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Från och med 1 januari 2021ska alla som tar vaccin mot covid-19 registreras i det nationella vaccinationsregistret. (NVR)

Övriga uppgifter som ska rapporteras
datum för vaccinationen,
den vaccinerades person-id,
vilket vaccin som använts,
satsnummer och
den vårdgivare som ansvarat för vaccinationen.
För covid-19 ska troligtvis även dosnummer rapporteras.
Den vaccinerades folkbokföringsort hämtas direkt från folkbokföringsregistret.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/nationella-vaccinationsregistret/fragor-och-svar-om-det-nationella-vaccinationsregistret/

Jag personligen tycker att det är lite obehagligt att man för ett register med öppna personuppgifter. Dessa register kan komma på villovägar och det är inte hugget i sten att inte fler myndigheter får tillgång till dessa register.

Vet inte riktigt vad jag ska tänka om detta. Om man inte tar vaccinet kan det begränsa ens liv på längre sikt.

Utmärkt bra!

Är man inte med på att andras liv (läs riskgrupp) inte skall begränsas, så är det riktigt jävla bra att det finns ett öppet och fint register där man kan se vilka som är svinen i samhället..
Citera
2020-12-05, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Då borde du påpeka för dessa idioter och fogliga trälar i Norge, så länge du inte är masochistiskt fixerad av att få höra negativa kommentarer om svensk strategi av folk i utlandet oberoende av sanningshalten, att både Sverige och Norge haft normal dödlighet under 2020. Har båda länderna, trots de olika metoderna, haft ungefär samma dödlighet per 100.000 invånare som tidigare år, är det bara en ren teknikalitet hur många som dött med covid i respektive land.

När året är slut så kommer vi att ha en högre dödlighet totalt i Sverige än förra året, med ett par tusen? Så du har fel tror jag. Det är tre veckor kvar på 2020 och det kommer att dö flera tusen (inte bara i covid-19) innan nyår. Med det sagt så vet vi ju inte allt än och det är väl i och för sig klokt att inte dra några förhastade slutsatser.
Citera
2020-12-05, 15:31
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej, det finns en osund fixering kring just dödstalen. Folk har generellt ingen koll på hur många som dör årlig, och veckovis i Sverige, framförallt inom äldreomsorgen. 7000 döda kanske låter dramatiskt men man bör ha med sig att runt 90000 individer dör årligen i Sverige.
Kan köpa argumentet att hög smitta genererar allt för hårt press på sjukvården dock, vilket i sin tur genererar att vårdskulden blir längre, men vi har ingen överdödlighet att tala om i Sverige. Är viruset så potent som uttrycks så borde all logik göra gällande att vi borde ha en massiv överdödlighet i år, framförallt då 2019 genererade underdödlighet.
Så just dödsfallen är inte ett bra argument mot sagda strategi.

Men jag tror också så att en hel värld är lamslagen av detta. Och alla påverkas. Då blir det ju också väldigt synligt hur olika länder hanterar det hela. Och tar man Norge så reagerade man omgående vid 2-3 döda per dag i Covid-19
Sverige lallar på och även om man ligger på ca 50 döda per dag så blir det ett lite ryck på axlarna. Tror det är det man reagerar mest på.
Citera
2020-12-05, 15:32
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Utmärkt bra!

Är man inte med på att andras liv (läs riskgrupp) inte skall begränsas, så är det riktigt jävla bra att det finns ett öppet och fint register där man kan se vilka som är svinen i samhället..

Du kan inte komma på några andra anledningar för ett sådant register??! Typ några som inte ligger i medborgarnas intresse?
Citera
2020-12-05, 15:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det är inte sant. Tvärtom så har det funnits ett stort myndighetsintresse av att bortförklara samtliga dödsfall som möjliga tillfälligheter där ingen kan anses ha dött AV utan enbart MED virusinfektion.

T ex så har man systematiskt borträknat samtliga fall där patienter vårdats för Covid-19-infektion i mer än 30 dagar och man har även gjort förbehåll att fall där man vet att någon de facto dött MED Covid-19-infektion ska räknas bort.

Statistiken visar antalet personer med laboratoriebekräftad covid-19 som avlidit, oavsett dödsorsak, och är rapporterade som avlidna i databasen SmiNet.

Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/bekraftade-fall-i-sverige/
I Sveriges officiella statistik över döda räknar man inte avlidna med Covid-19 utan man räknar avlidna I Covid-19.
SmitNet är inte Sveriges officiella statistik över dödsorsaker utan registret innehåller preliminära data

FHM använder SmitNet-data på avlidna tillsammans med modeller över överdödligheten för att få en aktuell bild av läget. FHM behöver en aktuell bild av läget för att exempelvis effekten av vidtagna smittskyddsåtgärder i samhället och prognosticera pandemins utveckling. Jag tycker inte att det finns någon anledning för oss andra att bry oss om SmitNet.

Den officiella statistiken vad gäller dödsorsaker förs av Socialstyrelsen genom Dödsorsaksregistret.
Data i Dödsorsaksregistret kommer från de dödsorsaksintyg som ska skickas till Socialstyrelsen inom tre veckor efter dödsfallet. I intyget beskriver läkaren det sjukdomsförlopp- eller skadeförlopp som haft störst betydelse för dödsfallet, samt andra sjukdomar och tillstånd som kan ha bidragit till dödsfallet. Om dödsorsaksintyget är ofullständigt begär Socialstyrelsen en komplettering för att få ett så bra underlag som möjligt.
På lång sikt ger Dödsorsaksregistret en en verifierad medicinsk beskrivning av dödsorsakerna i Sverige.
Parallellt med inrapporteringen till Socialstyrelsen genom dödsorsaksintyg rapporterar läkare även till SmiNet.

Sverige har inget eget sätt att klassificera döda I covid-19 utan vi följer WHO:s regler för dödsorsaksklassificering precis som de flesta andra länder på jorden. Diagnossystemet heter ICD-10.Den sjukdom eller skada som startade förloppet och som ledde till dödsfallet klassas som den underliggande dödsorsaken. Man kan också ange bidragande orsaker i intyget. När covid-19 anges som den underliggande dödsorsaken räknas personen som avliden i Covid-19.

Här kan du läsa om den svenska versionen, ICD-10-SE, och hur kodning av Covid-19 ska ske:
https://www.socialstyrelsen.se/utveckla-verksamhet/e-halsa/klassificering-och-koder/icd-10/
Här kan du läsa om WHO:s kodning av Covid-19, som den svenska bygger på:
https://www.who.int/standards/classifications/classification-of-diseases/emergency-use-icd-codes-for-covid-19-disease-outbreak

Enligt den officiella statistiken är antalet avlidna I Covid-19 fram till den 30 november 2020 6 777 personer.
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
När det gäller en Infektionssjukdom som Covid-19 är det många gånger svårt för läkare att bedöma vad som egentligen är den underliggande dödsorsaken. Det är inget unikt för Covid-19 utan samma sak gäller t ex för den vanliga säsongsinfluensan, Man kan därför tänka sig att den officiella statistiken över döda i Covid-19 i Dödsorsaksregistret kommer att debatteras en hel del framöver när vi försöker förstå vad som hände under pandemin . En indikation på detta är den granskning som Region Östergötland gjorde I somras av de som avlidit I Covid-19 utanför sjukhusen.
https://www.regionostergotland.se/Om-regionen/Pressrum/Nyheter/dodsfall-i-covid-19-pa-sjukhus-granskade/
Citera
2020-12-05, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
Visst kan influensa slå hårt. Min styvbror fick en extremt elak influensa som ung, och den (eller troligen snarare immunförsvarets respons) pajade bukspottkörteln, så han har diabetes typ 1 efter det. Han var ganska överviktig innan dess men blev smal efter det.

Vaccin är inte helt riskfritt, det är riktigt. Alla känner vi ju till historien med svininfluensavaccinet och narkolepsin. Men det där med autism är skitsnack.

Risken med vaccinet är betydligt mindre än risken med att få covid.

Jag skulle i dagens läge säga att risken är lika hög, med tanke på hur lite man har testat dessa vaccin, och rapporterna om allvarliga effekter. Med covid vet jag att den stora majoriteten blir förkylda ett tag med lite feber sedan är det över. Med vaccinet visar rapporterna att det finns allvarliga risker med det om man tar det. Jag låter hellre mitt eget immunförsvar ta hand om det om jag får det, sedan så kommer jag ha antikroppar...tänker inte ta riskerna med detta vaccin.
Citera
2020-12-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
I USA har nedgången avbrutits två gånger....

Nedgång beror kanske på att folk känner andra som smittats o ändrar sitt beteende. När det gått lite tid så återgår folk till det vanliga beteendet.

I New York o New Jersey så sprids covid19 ungefär i Sverige takt trots nästan 0.2 procent av befolkningen dött så svårt nå flockimmunitet.
Fast egentligen inte. I USA så var det olika stater som drabbades vid olika tid, och det ser bara ut som en dubbelvåg när man lägger ihop staterna.

New York är på väldigt låg nivå nu. Färre dör än i Sverige. I alla fall än så länge.
Citera
2020-12-05, 15:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det du säger eller skriver är allt är normalt och pandemin påverkar inget i Sverige för du hävdar att vi inte har någon överdödlighet.

Jag skickar vidare det till mina kollegor och klipper ut ditt inlägg. Så här försvarar sig man i Sverige
Den rätt svåra influensan i början på 2018 toppade med 22 döda per 100 000 i veckan. Covid toppade med 25 döda per 100 000 i veckan. Och det menar du att vi skulle stängt ner allt för?

Graf från socialstyrelsen: https://imgur.com/a/0fY5zrb
Citera
2020-12-05, 15:38
Medlem
Citat:
Men jag tror också så att en hel värld är lamslagen av detta. Och alla påverkas. Då blir det ju också väldigt synligt hur olika länder hanterar det hela. Och tar man Norge så reagerade man omgående vid 2-3 döda per dag i Covid-19
Sverige lallar på och även om man ligger på ca 50 döda per dag så blir det ett lite ryck på axlarna. Tror det är det man reagerar mest på.

Fast under hösten har ju regeringen tagit över stafettpinnen och infört striktare åtgärder. Sedan är det en bit kvar till total lockdown. Men det kommer aldrig ske.
Sedan att folk skiter i restriktionerna är ju som det är. Men det tror jag också har mycket med att göra att folk noterat att många i dess omgivning antigen a) Fått ett milt sjukdomsförlopp eller b) Inte ens noterat att dem haft viruset.
Rädsla för det okända genererar förändrat beteende, i framförallt Stockholm och VG är Covid inte längre dramatiskt då viruset cirkulerat så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in