2020-12-04, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vad jag begrep, så hänvisade väl comhem till ett specifikt företag utomlands. Det var det företaget som aldrig återkopplade till polisen trots upprepade kontaktförsök. Men ja.... känns ju som viktig info att få fatt i, så man undrar ju varför de la ner den saken?
På nåt vis får man ju känslan av att de inledningsvis trodde att de hade löst fallet och därmed inte la så stora och grundliga resurser på husrannsakan och dessa grejer. Men sen blev det körigt för utredarna och vid det laget låg SD ett steg eller fler före (om nu SD är GM).
Men jag kan ha väldigt fel..!

Ryssland gällde inlogg i Instagram.

164 / Del C / 1212

”På begäran vill man att få ut inloggningar på L:s Facebook och Instagram.
Mellan 2018-06-27 och 2019-01-12 Har det gjorts 27 inloggningar. Det har gjorts från ip-adresser som finns i Ryssland hos en tjänsteleverantör som inte svarar trots upprepade mejl från Polismyndigheten.
Antagligen VPN eller VPS- tjänster.”

I det här fallet så kikar man ju efter alla tecken på att SD skapat ett konto hos nån VPN-leverantör tidigare osv osv. Inte så mycket gräv inom forensiken tyvärr. De har låtit programmen göra jobbet och sen konstaterat lite här och där.

Jag skulle vilja veta mer om SD:s saabs*****spam@gmail.com t.ex.
Finns ett program som kan fiska fram rätt mycket om all tillgänglig ”open source” information på nätet som ett Gmailkonto eller adress då lämnar efter sig.

Det heter GHunt.

GHunt is an OSINT tool to extract information from any Google Account using an email.

It can currently extract:

Owner's name
Last time the profile was edited
Google ID
If the account is a Hangouts Bot
Activated Google services (YouTube, Photos, Maps, News360, Hangouts, etc.)
Possible YouTube channel
Possible other usernames
Public photos (P)
Phones models (P)
Phones firmwares (P)
Installed softwares (P)

Google Maps reviews (M)
Possible physical location (M)
Events from Google Calendar (C)”

https://github.com/mxrch/GHunt

Ska kolla den möjligheten och sen köra alla gmail-adresser inblandade i detta genom programmet. Ska bara lära mig hur man gör först...
Citera
2020-12-04, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Om SD då hade loggat in 05:23 samma morgon på plats i hennes kök.

LW hade ett E-post-konto som vid det aktuella tillfället var knutet till leverantören One.

LW hade en så kallad tvåstegs-inloggning, det betyder, att det krävs mer än endast ett lösenord för att komma in.

Du är så pass insatt i detta att jag är övertygad om att du listar ut resten själv, det vill säga, hur inloggningen måste ha gått till på Tisdagsmorgonen den 15 Maj 2018.
Citera
2020-12-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
1 ) Den 22/6 2017 skrev SD till LW och enligt följande citat: "Jag vet inte vem jag skall ta först, dig eller barnen. Det kommer göra ont att se blodet på AW. Det slipper du om jag tar dig först" ... slut citat /

2 ) Den 13/8 2017 sa SD till LW och enligt citat: "Tänker IGEN nu, att det bästa vore om du dog i natt" ... slut citat /

3 ) Under november månad 2017 sa SD till LW och enligt citat: "Du får mer än gärna dö på de isiga vägarna, OM DU VILL HA DET SÅ HÄR"... slut citat /

Detta blev upptaget i TingsRätten mot SD.
Vad SD tidigare hade uttalat mot LW hade 0% värde i TingsRätten och för Bj*rn L*ndén i detta fallet.

Sådan tidigare av SD gjorda uttalanden mot LW binder inte den mordmisstänkte till mordet på LW ... ej heller binder det SD till brottsplatsen.

Gällande 2 och 3 hade SD senare därefter bett LW om ursäkt.

Jo men sen var det ju nåt om att avliva frugan för hon mådde så dåligt också va? Lite prat om hur det skulle gå till osv.
Familjens lilla fixare skulle självklart hjälpa till med självmordet. Lojal in i det sista...

Inte alla familjer sånt diskuteras. Det kan de pusha på lite mer i hovrätten ihop med de punkterna du har ovan i ett litet snyggt paket.

Sen kan man slänga in att SD berättar i tingsrätten att han ljög för HD om otroheten när den uppdagades och det var för att inte bli avslöjad...

Du behöver nig inte oroa dig för att åklagarna inte kommer vara riktigt på G i rättsalen i mars. Tingsrätten var genrepet som jag skrivit förut. Men med detta sagt så kan det gå åt båda hållen.

Märkligt om han går fri. Det har påverkat livet där i Hjärsta rätt mycket och det finns inte ett enda uns av bevis, omständighet eller indicium som pekar på att någon annan är inblandad.

Och snälla svara inte med huvamannen, påsmannen, osköna snubben på Rättarevägen och haranger om pippande med karlar blodiga ”tjejgrejer” och sperma över hela Örebro tack.
Citera
2020-12-04, 18:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../ Samtidigt är ju ett mord utfört på detta ställe extremt riskabelt.

Om man utgår från att SD är gm; då förefaller val av brottsplats helt vansinnigt.
Han har sedan länge en konflikt med Lena, det efter ett långvarigt hemligt förhållande. Han bor granne med henne. han hade kontakt med henne mordkvällen och mordet sker mitt i bostadsområdet utomhus.

Vem skulle planera ett sådant mord på det sättet?
Vem har sagt det har planerats - förutom åklagaren..? - Den initiala planen ska ha gått ut på att:
1. Stämma träff med LW
2. "Anonymt" (!) ringa polisen och varsla om att tre presumtiva våldsverkare går lösa
3. Lura med sig LW upp i den mörka skogen i akt och mening att där slå ihjäl henne
4. Kallt räkna med att tre okända, hotfulla män kommer att misstänkas för mordet
5. Prata med ett par poliser om bakhållet och därvid uppge falska personuppgifter
6. Något försenad cykla hem till LW för att få henne med till skogen igen...

Endast hundrastaren PM:s uppdykande ska ha fått mgm att skjuta upp sin geniala mordplan, och till denne PM kommuniceras också att männen kunde vara farliga för kvinnor. - Det råder viss oenighet om huruvida mgm tillbringat en extra halvtimme uppe i skogen för att rigga mordplatsen.

Vi vet att mgm har en livlig fantasi, att han tidigare begett sig ut för att spionera på personer han funnit misstänkta; att han gillat att vara kvarterets ordningsman, osv.

Tycker mgm:s ”mordplan” är behäftad med klara brister och minst av allt uppvisar några mer sinnrika förberedelser. Snarare påminner efterspelet om ”damage control” - vilket inte minst efterföljande inloggningar med konstaterade specifika sökningar 15 maj resp. 7 okt, 10 nov talar för. - Många raderingar (och en storstädning) blir det för att kunna få ihop en någorlunda presentabel historia.

Den utstuderade mördaren står utanför polisstationen med ett blodigt ben och raderar för brinnande livet (och utan garantier för vad som ska komma att raderas). Han har glömt att ta av sig sina blodiga mordskor, och endast 2 h före mordet fotograferade han även dessa skor. - Nu - om inte förr - kommer hans "hemliga" förhållande med LW att avslöjas för alla och envar inkl. HD.
Citat:
Det visar att han är en risktagare utöver den vanliga risktagaren. Han har en övertro på sig själv. Han är van att ljuga, och klara sig. Han har redan kommit undan både anmälningar och dödshot. Han har lurat alla sina nära inklusive JG. Han tror att han kan dölja att Lena och han har en pågående affär, /.../
Så långt kan man hänga med i resonemanget.
Citat:
/.../ han tror att han inte ska bli huvudmisstänkt, han tror inte att hon ska skrika och han tror att han ska komma undan. Han lägger upp huvudlösa villospår; med mållgor, raderingar och vara den hjälpsamme samariten.
Här börjar han beskrivas som helt bakom flötet, eller med åtskilliga skruvar lösa. - Stämmer detta med verkligheten?

LW gick ut drygt 20 min efter att ha avsänt sin loggremsa. - Vad gjorde mgm när han mottagit remsan? - Ansåg att hans geniala brottsplan gick helt efter ritningarna - eller kände sig - där och då - trängd och indirekt hotad, samtidigt som han också hade div. mer eller mindre stressande förberedelser inför en viktig USA-resa att tänka på?
Citera
2020-12-04, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
LW hade ett E-post-konto som vid det aktuella tillfället var knutet till leverantören One.

LW hade en så kallad tvåstegs-inloggning, det betyder, att det krävs mer än endast ett lösenord för att komma in.

Du är så pass insatt i detta att jag är övertygad om att du listar ut resten själv, det vill säga, hur inloggningen måste ha gått till på Tisdagsmorgonen den 15 Maj 2018.

Det var inte bara ett mejlkonto utan en domän och webbhotell från One hon skaffat för många år sen med UW. UW lämnade till slut ut lösen till polisen efter ett år. Osv osv

Ja det kan ha varit tvåstegsverifiering både i Gmail och i andra appar.

Jag har redan listat ut flera sätt detta kan ha gjorts på. Utan att ha tillgång till de inblandades enheter så kan jag tyvärr inte kolla teorierna. Men ett dataintrång gör ingen mördare. Då finns det annat i detta som ligger SD mer till last.

Grejen är väl att polisen och NFC hade kunnat dyka lite djupare i detta och om det var dem övermäktigt varför inte skicka grejerna till FBI eller ja vad tusan som helst. Ringen fick väl ett utländskt lab kika på för vi svenskar kan visst inget om DNA. Vår it-forensik verkar släpa lite efter också vad gäller på vissa håll.
Senast redigerad av Avel 2020-12-04 kl. 19:29.
Citera
2020-12-04, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Vem har sagt det har planerats - förutom åklagaren..? - Den initiala planen ska ha gått ut på att:
1. Stämma träff med LW
2. "Anonymt" (!) ringa polisen och varsla om att tre presumtiva våldsverkare går lösa
3. Lura med sig LW upp i den mörka skogen i akt och mening att där slå ihjäl henne
4. Kallt räkna med att tre okända, hotfulla män kommer att misstänkas för mordet
5. Prata med ett par poliser om bakhållet och därvid uppge falska personuppgifter

Endast hundrastaren PM:s uppdykande ska ha fått mgm att skjuta upp sin geniala mordplan, och till denne PM kommuniceras också att männen kunde vara farliga för kvinnor. - Det råder viss oenighet om huruvida mgm tillbringat en extra halvtimme uppe i skogen för att rigga mordplatsen.

Vi vet att mgm har en livlig fantasi, att han tidigare begett sig ut för att spionera på personer han funnit misstänkta; att han gillat att vara kvarterets ordningsman, osv.

Tycker mgm:s ”mordplan” är behäftad med klara brister och minst av allt uppvisar några mer sinnrika förberedelser. Snarare påminner efterspelet om ”damage control” - vilket inte minst efterföljande inloggningar med konstaterade specifika sökningar 15 maj resp. 7 okt, 10 nov talar för. - Många raderingar (och en storstädning) blir det för att kunna få ihop en någorlunda presentabel historia.

Den utstuderade mördaren står utanför polisstationen med ett blodigt ben och raderar för brinnande livet (och utan garantier för vad som ska komma att raderas). Han har glömt att ta av sig sina blodiga mordskor, och endast 2 h före mordet fotograferade han även dessa skor. - Nu - om inte förr - kommer hans "hemliga" förhållande med LW att avslöjas för alla och envar inkl. HD.Så långt kan man hänga med i resonemanget. Här börjar han beskrivas som helt bakom flötet, eller med åtskilliga skruvar lösa. - Stämmer detta med verkligheten?

LW gick ut drygt 20 min efter att ha avsänt sin loggremsa. - Vad gjorde mgm när han mottagit remsan? - Ansåg att hans geniala brottsplan gick helt efter ritningarna - eller kände sig - där och då - trängd och indirekt hotad, samtidigt som han också hade div. mer eller mindre stressande förberedelser inför en viktig USA-resa att tänka på?

Tack för en bra redogörelse för ”the big picture” i detta.

Han måste ju haft USA-resan som nån form av milstolpe i detta. HD måste ju ha blivit varse där i bilen på Arlanda och under resan t/r vad han faktiskt gjort. Efter 20+ år relation så känner man sin (fd) partner rätt bra. Jag gissar att hon såg i hans ögon att han var skyldig till detta. Kanske han erkände rent utav. Då blir det skyddande av brottsling.

Plan A i skogen var rätt kass. Han hade röjt sig där. Behövde nån dag för att vänja sig vid tanken av Plan B. Ladda om lite. Samla mod. Dubbelkolla lite grejer.

Därför jag är så intresserad av 13/5 vad gäller digitala spår. Men finns ingen tidslinje. Den borde ju ha löpt från 11-15/5 för båda.
Citera
2020-12-04, 19:35
Medlem
Citat:
Absolut, jag litar på rättsläkarens observation.
Min fundering utgick från denna observation och jag undrar alltså när i tid förflyttningen av benen skedde och hur det gick till. Om det var något som skedde under dådet (vilket för mig känns något lite obegripligt); om det skedde en kort tid efter dådet eller om det skedde en längre tid efter dådet. Frågan är om det har varit för att gm vände på Lena eller om det är Lena själv som har flyttat benen. Det kan ju också varit så att när gm letade efter mobilen i fickan, vände henne, kom hon i en position där benen vred sig i en instabil position (liksom armen, men som höll sig i den positionen tack vare att tyget spände). Efter en tid kanske benen föll ifrån varandra?
Jag märker att jag behöver lyssna på rättsläkarens vittnesmål igen, då mycket har fallit i glömska.

Ja, det är ju så de flesta tänker.
Samtidigt är ju ett mord utfört på detta ställe extremt riskabelt.

Om man utgår från att SD är gm; då förefaller val av brottsplats helt vansinnigt.
Han har sedan länge en konflikt med Lena, det efter ett långvarigt hemligt förhållande. Han bor granne med henne. han hade kontakt med henne mordkvällen och mordet sker mitt i bostadsområdet utomhus.

Vem skulle planera ett sådant mord på det sättet?

Det visar att han är en risktagare utöver den vanliga risktagaren. Han har en övertro på sig själv. Han är van att ljuga, och klara sig. Han har edan kommit undan både anmälningar och dödshot. Han har lurat alla sina nära inklusive JG. Han tror att han kan dölja att Lena och han har en pågående affär, han tror att han inte ska bli huvudmisstänkt, han tror inte att hon ska skrika och han tror att han ska komma undan. Han lägger upp huvudlösa villospår; med mållgor, raderingar och vara den hjälpsamme samariten.

Brottet är planerat, det är jag övertygad om. Och vem vet vad han har lagt ut i förväg för en bra flykt. Cykel, mordvapen, handskar, ombyte, vatten, planering om raderingar i Lenas enheter och en i förväg uttänkt flyktväg? Allt för att det ska gå snabbt. Så snabbt att det skulle nästintill vara omöjligt att hinna, precis så som TR skrev. Även alibi uttänkt genom att späcka dagen och natten med aktiviteter och mail mm.

Ja, det har ingått i mordplanen, att vara så ren efter mordet, att risken för kontamination har varit minimal. Därför är min tro att mgm har tagit av sig kläder mm utomhus och spolat av sig med vattenslangen, men missat att han kommit åt tvättmaskinsluckan med klädesplagget i samband med att han stoppade in dom i maskinen för tvätt. Kanske kom det blod på händerna i samband med att han tog i plaggen och därefter på luckan, något som han inte observerade i brådskan.

Det är väl just det som är grejen med det osannolika: Vilken gm skulle få för sig att döda i sitt eget bostadsområde..?
Där skulle vilken annan som helst kunna vara gm, till skillnad mot om SD och LW varit ute och löst mystar och mordet hade skett där - då minskar väl antalet mgm?
Allra helst då de har sina gps:er och alla andra tekniska pinaler med sig? Svårare att sopa igen spåren då?
Eller...?

Jag vidhåller ff att LW menade allvar med att avslöja deras relation iom att hon hotat med detta tidigare. Skulle de genomföra resan till usa skulle hon berätta för hd. Sedan försökte SD lura LW att de inte skulle åka. LW höll sig lugn, men när det kom fram att de ändå skulle åka så blixtrade det till. SD trodde sig kunna manipulera henne in i det längsta och få henne lugn, men LW var bestämd: Hon skulle berätta för HD. Kanske på avresedatum. Och hon tänkte dumpa honom i samma veva...
Hämnd.

Spekulerar ju, men det ligger nära till hands..
Citera
2020-12-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Beslagen bör nog vara kvar. I vart fall måste bevis/arkivkopiorna med det data som speglats ur de enheter som tagits i beslag finnas kvar även om beslagen i sig skulle ha hävts. Det går säkert att skapa en ny arbetskopia också om en ny utredare behöver titta på materialet.

Det är väl däremot inte säkert att de inblandade personerna stämt träff (utöver vad det som redan är känt), om bara en av personerna (i detta fall LW) haft platsdelning påslagen så borde den andra personen ganska snabbt se när hon lämnat huset och vart hon gått.

Informationen som måste raderas kan i så fall istället varit hotelser om resan genomfördes eller spår av tidigare intrång.

Ja absolut platsdelning på men vi vet att den är lite osäker med precisionen där. Men samtidigt så är det en av de rimligaste hypoteserna. Behöver inte ha tagits så hög IT-höjd här. Lite Google Maps och en knölpåk typ. Sen radera och städa lite så är saken klar.

MEN det kan finnas nån korrespondens typ att hon skrev att hon skulle gå till platsen och han svarade att det lät jötteintressamt och sen satte han sig i busken och väntade. Tog sig dit via Rättarevägen. Bra märkerseende hade han när hon väl klev in i busken och kom dit han campade.

Att hon ser ut att stanna upp bredvid platsen ett tag innan hon gick vidare kan ju ha lite orsaker men kan också ge stöd för att de möttes upp där nån minut innan dags kolla gömman.

Jag reagerade direkt när SD i förhör pratade om att det var lite konstigt att det var hål i marken där på platsen. Han tog typ upp det ”spontant” själv va? Jag tror det kan ha varit en del i förberedelsen sen tidigare på platsen inför Soft Home eller vad cachen skulle heta och att han visste mycket väl vad det var i så fall. Men så tidig som han var till en FTF som han var runt 23:30 där 14/5 har han aldrig varit tidigare.
Citera
2020-12-04, 20:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
/.../ Därför jag är så intresserad av 13/5 vad gäller digitala spår. Men finns ingen tidslinje. Den borde ju ha löpt från 11-15/5 för båda.
LW skickade under söndagen fortlöpande div. bilder varav vissa sedan hittades som thumbnails i mgm:s telefon (även bilder från 14 maj hittades där). Alla bilder befanns vara kopplade till aktivitet i telefonen mellan klockan 15:10:13 t.o.m. 15:10:24 den 15 maj 2018. Till samtliga bilder finns bildinformation som tyder på att bilden har koppling till Telegram-appen (A164, s. 1215ff). - Mgm bör redan under det allra första förhöret ha påbörjat operation radering.

LW hade tydligen den webbaserade versionen av Telegram. Betr. hennes telefon BG51446-5; se A343, s. 3ff, med datum (via webbstatistiken) för Telegram-trafiken.
Citera
2020-12-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Det är väl just det som är grejen med det osannolika: Vilken gm skulle få för sig att döda i sitt eget bostadsområde..?
Där skulle vilken annan som helst kunna vara gm, till skillnad mot om SD och LW varit ute och löst mystar och mordet hade skett där - då minskar väl antalet mgm?
Allra helst då de har sina gps:er och alla andra tekniska pinaler med sig? Svårare att sopa igen spåren då?
Eller...?

Jag vidhåller ff att LW menade allvar med att avslöja deras relation iom att hon hotat med detta tidigare. Skulle de genomföra resan till usa skulle hon berätta för hd. Sedan försökte SD lura LW att de inte skulle åka. LW höll sig lugn, men när det kom fram att de ändå skulle åka så blixtrade det till. SD trodde sig kunna manipulera henne in i det längsta och få henne lugn, men LW var bestämd: Hon skulle berätta för HD. Kanske på avresedatum. Och hon tänkte dumpa honom i samma veva...
Hämnd.

Spekulerar ju, men det ligger nära till hands..

Inte med ännu i alla turer. Finns det i utredningen/tingsrätten när LW ska ha fått reda på resan?
Citera
2020-12-04, 20:52
Medlem
Citat:
LW skickade under söndagen fortlöpande div. bilder varav vissa sedan hittades som thumbnails i mgm:s telefon (även bilder från 14 maj hittades där). Alla bilder befanns vara kopplade till aktivitet i telefonen mellan klockan 15:10:13 t.o.m. 15:10:24 den 15 maj 2018. Till samtliga bilder finns bildinformation som tyder på att bilden har koppling till Telegram-appen (A164, s. 1215ff). - Mgm bör redan under det allra första förhöret ha påbörjat operation radering.

LW hade tydligen den webbaserade versionen av Telegram. Betr. hennes telefon BG51446-5; se A343, s. 3ff, med datum (via webbstatistiken) för Telegram-trafiken.

Den aktiviteten och kakan m.m tyder ju på att det inte var nån öppen rasande strid dem emellan då. Kan han ha vaggat in henne lite i trygghet där sista dagarna för att kunna slå till i lugn och ro?
Citera
2020-12-04, 21:04
Medlem
landbandys avatar
Citat:
1. Stämma träff med LW

Den utstuderade mördaren står utanför polisstationen med ett blodigt ben och raderar för brinnande livet (och utan garantier för vad som ska komma att raderas). Han har glömt att ta av sig sina blodiga mordskor, och endast 2 h före mordet fotograferade han även dessa skor. - Nu - om inte förr - kommer hans "hemliga" förhållande med LW att avslöjas för alla och envar inkl. HD.Så långt kan man hänga med i resonemanget. Här börjar han beskrivas som helt bakom flötet, eller med åtskilliga skruvar lösa. - Stämmer detta med verkligheten?

Kan ju ha varit så pass enkelt att HD på något sätt läst sig till eller så; att det vankades kladdkaka hemma hos LW och då ansatte hon SD med att ; "går du dit och käkar kladdkaka ; ja då blir det ingen resa till Amerika + skilsmässa direkt!"- Något åt det hållet ....eller hur var det nu ?
SD och HD var väl redan skilda då ????

Kan den där förbenta kladdkakan ha varit orsak till dådet ?? + loggremsan som gjorde både en och annan förbannad vad det verkar...?
Kan det legat så nära till hands med mord för dessa människor så det behövdes bara ett liiiitet liiiitet extrasnäpp felsteg enligt dem, för att mordet skulle utföras,,,?
Var det inte HD som hade sagt att ; " en vacker dag gör jag mig olycklig på L*ena" -...?

Undrar vad hon menade med det egentligen?

(spekulationer)
Senast redigerad av landbandy 2020-12-04 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in