Citat:
Vad jag begrep, så hänvisade väl comhem till ett specifikt företag utomlands. Det var det företaget som aldrig återkopplade till polisen trots upprepade kontaktförsök. Men ja.... känns ju som viktig info att få fatt i, så man undrar ju varför de la ner den saken?
På nåt vis får man ju känslan av att de inledningsvis trodde att de hade löst fallet och därmed inte la så stora och grundliga resurser på husrannsakan och dessa grejer. Men sen blev det körigt för utredarna och vid det laget låg SD ett steg eller fler före (om nu SD är GM).
Men jag kan ha väldigt fel..!
På nåt vis får man ju känslan av att de inledningsvis trodde att de hade löst fallet och därmed inte la så stora och grundliga resurser på husrannsakan och dessa grejer. Men sen blev det körigt för utredarna och vid det laget låg SD ett steg eller fler före (om nu SD är GM).
Men jag kan ha väldigt fel..!
Ryssland gällde inlogg i Instagram.
164 / Del C / 1212
”På begäran vill man att få ut inloggningar på L:s Facebook och Instagram.
Mellan 2018-06-27 och 2019-01-12 Har det gjorts 27 inloggningar. Det har gjorts från ip-adresser som finns i Ryssland hos en tjänsteleverantör som inte svarar trots upprepade mejl från Polismyndigheten.
Antagligen VPN eller VPS- tjänster.”
I det här fallet så kikar man ju efter alla tecken på att SD skapat ett konto hos nån VPN-leverantör tidigare osv osv. Inte så mycket gräv inom forensiken tyvärr. De har låtit programmen göra jobbet och sen konstaterat lite här och där.
Jag skulle vilja veta mer om SD:s saabs*****spam@gmail.com t.ex.
Finns ett program som kan fiska fram rätt mycket om all tillgänglig ”open source” information på nätet som ett Gmailkonto eller adress då lämnar efter sig.
Det heter GHunt.
”GHunt is an OSINT tool to extract information from any Google Account using an email.
It can currently extract:
Owner's name
Last time the profile was edited
Google ID
If the account is a Hangouts Bot
Activated Google services (YouTube, Photos, Maps, News360, Hangouts, etc.)
Possible YouTube channel
Possible other usernames
Public photos (P)
Phones models (P)
Phones firmwares (P)
Installed softwares (P)
Google Maps reviews (M)
Possible physical location (M)
Events from Google Calendar (C)”
https://github.com/mxrch/GHunt
Ska kolla den möjligheten och sen köra alla gmail-adresser inblandade i detta genom programmet. Ska bara lära mig hur man gör först...
+ loggremsan som gjorde både en och annan förbannad vad det verkar...?