Har förstås svårt att hänga med här, men jag funderar över hur det här hänger ihop med ovanstående.
Det är alltså den mobil som ligger på laddning på köksbänken i en sladdlåda:
A 166/24
"Då tidslinjen slutar klockan 23:38 den 14 maj 2018 samt att Lena Wesströms primära
mobiltelefon försvinner från mobilmasten klockan 01 :41 den 15 maj så saknas aktivitet
fram till på morgonen klockan 06:31. Detta glapp är ovanligt då det förekommer
registreringar även på nattetid vanligtvis i hennes tidslinje. Varför tidslinjen startar igen
just klockan 06:31 den 15 maj 20 I 8 går inte att uttala sig om.
Att det sedan sker registreringar fram till klockan 13:43 den 16 maj stämmer överens
med den husrannsakan som görs på Byalagsgatan 4a den 16 maj. Där hittas en Samsung
Galaxy S5 (2018-5000-BG51446-5. På denna enhet återfanns kontot
lena.wesstrom@gmail.com inloggad och där tjänsten "Din tidslinje" var aktiverad, för
mer detaljer rörande denna enhet, se separat undersökningsprotokoll). Enheten ligger på
laddning och är uppkopplad på ett trådlöst nätverk. När enheten tas i beslag så sätts den
i flygplansläge vilket kan vara en förklaring till att registreringar i tidslinjen slutar
klockan 13:43 2018-05-16."
"Aktivitet efter 14 maj 2018 Den första aktiviteten som registrerats efter den 14 maj 2018 sker på morgonen den 15
maj klockan 06:31 :33. Koordinaten 59.2892436, 15.1881056 registreras med ett precisionsvärde på 1399 meter. 26 sekunder senare klockan 06:31 :59 registreras nästa
koordinat 59.2895144, 15.1844063 med ett precisionsvärde på 26 meter. Denna punkt
stämmer överens med Byalagsgatan 4a. Efter detta sker 182 stycken registreringar fram
till den 2018-05-16 klockan 13:43. Dessa sker inom en radie på mindre än 30 meter
kopplat till Byalagsgatan 4a och med cirka 10 minuter mellan registreringarna. "
Denna Samsung S5 har alltså legat hemma på laddning och varit inloggad på Lenas gmail konto, där Lenas Min tidslinje har varit aktiverad.
Kan du förklara på ett för mig begripligt och enkelt sätt?
Perfekt Notknapparen vilken bra komplettering till mitt inlägg!
Jo som jag var inne på så är Googles tidslinje väldigt osäker vad gäller positionerna. Forensikern beskriver detta under tingsrättsförhöret vad gäller termen precisionsvärde. Som synes i det fetade ovan så kan tidslinjen visa rätt fel.
Mobilen kan ha legat igång där och beroende på hur wifi i husen runtomkring "agerade" under tiden så läser Google med mer eller mindre precision. Som synes är det större precision, 26 meter, på den position som är i hemmet.
Det i kursiv stil ovan (se både i ditt citerade inlägg och här i mitt svar) vill man ju kika närmare på.
"Varför tidslinjen startar igen
just klockan 06:31 den 15 maj 20 I 8 går inte att uttala sig om. "
Kan finnas en förklaring:
Har lite dålig koll men när vaknade barnet och när kom UW & Co? Någon av dem kan ju ha aktiverat den här mobilen 06:31 och då genererat att tidslinjen återigen aktiverats med de koordinater som nämns ovan från 06:31. Stödet för det är ju att den personen som plockar upp mobilen som är på laddning då rör på sig inne i bostaden.
Senast redigerad av Avel 2020-12-03 kl. 21:41.
"Under Google - Min aktivitet kunde noteras en del avvikelser i hur kontot
borde se ut. Det som bland annat hittades var att en inloggning den 7 oktober
2018 där någon bland annat gjort sökningar via "Google Apps for Work""
Sökningarna gäller alltså HD och SD:s mejladresser, kollade tidslinjen 10-15/5, osv.
Min teori är att LW:s One-mejl konto och/eller hennes Gmailkonto har varit kopplade till Google Workspace ( Tidigare namn Google Apps for Work och G Suite).
Google Workspace är en betaltjänst och man behöver ett eget domän-namn ( t.ex @w*esstrom.se för att skapa konto och bli administratör. Man kan även välja en gratis testperiod om man vill (gå in och söka lite i innehållet en dag i oktober osv....)
Koppla LW:s Gmail gör man på lite olika sätt. Se nedan.
Här är ett antal guider saxade från Googles support och hjälpsidor med guider hur detta funkar. Alltså hur "någon" kunnat göra dessa sökningar via Google Workspace (Google Apps For Work):
Google-konto för jobb eller skola
Du kanske har ett Google-konto som skapats via ditt jobb eller din skola, en klubb eller kanske familj eller vänner. Detta kallas ofta ett Google Apps-konto. Om du har också ett annat Google-konto som du skapat för dig själv kan du märka några skillnader när du använder de olika kontona.
När du använder ett konto via en organisation:
Har du organisationens adress
Du är inloggad med en adress som namn@företag.com, inte en som slutar med @gmail.com.
Kan någon annan hantera hur saker och ting fungerar
En eller flera personer i din organisation, som kallas administratörer, kan styra vilka Google-produkter du kan använda och hur de fungerar. Kontakta en administratör om du behöver hjälp eller har frågor. Vem är min administratör?
Kan vissa saker fungera annorlunda
På ett jobbkonto kan du kanske göra saker som du inte kan göra på ditt andra Google-konto, som att boka ett konferensrum från din kalender. Eller också kan ditt företag inaktivera något på jobbkontot (som YouTube) som du kan använda från ditt andra konto.
Vill du få ut mer av Google-appar på jobbet eller i skolan? Registrera dig för en kostnadsfri testperiod på Google Workspace
” ”
Utvalda enheter visar G Suite-tjänsterVälkommen till G Suite.
Slutför uppgifterna nedan för att komma igång första dagen.
” ”
För att få åtkomst till e-post och kalender i G Suite (Numera Google Workspace pga namnändring år 2020 Avels anmärkning) använder du en webbläsare istället för en datorapp.
Därför är detta viktigt
Detta sparar ditt arbete automatiskt och säkert på webben. När du är inloggad kan du se de uppdateringar du gör på alla enheter och i alla webbläsare.
Och om du använder webbläsaren Chrome får du också tillgång till fler avancerade funktioner i Gmail och Kalender. De kommer att beskrivas längre fram.
Obs! Om du inte redan har Chrome laddar du ned och installerar den innan du följer den här checklistan.
Ange ett namn, välj en bild och klicka på Lägg till.
Logga in med det Google-konto du lägger till.
Alla inställningar och bokmärken synkroniseras automatiskt.
Klicka på din profilbild och välj en annan profil för att växla mellan konton.
Om du är osäker på vilket konto du använder för närvarande klickar du på din profil och ser vilken profil som är högst upp.
_____
Hitta e-post med avancerad sökning
Högst upp i inkorgen letar du efter ett eller flera sökord som visas var som helst i e-postmeddelandet – i ämnet, brödtexten eller avsändarnamnet.
Om du letar efter något specifikt klickar du på nedåtpil "" för att använda avancerad sökning.
Exempel: Sök efter:
Avsändare – exempel: Från: (sam @ företag.com)
Datumintervall – exempel: efter:2019/03/29 före:2019/04/05
Sökord – exempel: Konfidentiellt inom företaget
Meddelandegenskaper som bilagor – exempel: har:bilaga
Steg 1: Lägg till ditt Google Workspace-konto på enheten
Jag använder min egen enhet
Välj ett alternativ:
Om du har en ny enhet eller en enhet som återställts till standardinställningarna startar du enheten och följer anvisningarna för att komma till Googles inloggningsskärm.
Om enheten inte är ny trycker du på Inställningarföljt avKontonföljt avLägg till kontoföljt avGoogle.
Ange enhetens lösenord om du ombeds att göra det.
Ange din e-postadress för Google Workspace och tryck på Nästa.
Din Google Workspace-adress är den e-postadress du använder på jobbet eller i skolan.
Ange lösenordet och tryck på OK.
Godkänn användarvillkoren och sekretesspolicyn genom att trycka på Jag godkänner.
Om du ombeds göra det trycker du på Merföljt avNästaföljt avNästa och väljer ett alternativ:
Klicka på Använd endast för arbete.
Klicka på Använd för arbete och privat.
Vad du ser härnäst beror på hur administratören vill hantera din enhet:
Om du ombeds att skapa ett skärmlås trycker du på Nästa och följer anvisningarna. När skärmlåset har skapats är du klar. Du kan komma åt jobbappar och data på enheten.
Om du ombeds att installera en Device Policy-app fortsätter du till steg 2.
Om du inte ser några meddelanden är du klar. Du kan komma åt jobbappar och data på enheten.
Som synes här kan man även komma åt Google Drive via Google Workspace:
1. Hantera filer i Drive- och Dokumentredigerare ( = Google Docs Avels anmärkning)
Ladda upp filer till Google Drive för att komma åt dem på alla enheter
Du kan lagra alla filer på Drive: bilder, ritningar, videor med mera. Du behöver bara lagra en fil i Drive på en enhet så är den automatiskt tillgänglig på alla dina andra enheter. Det finns tre sätt att få dina filer till Drive.
Ladda upp filer till Drive på webben:
Öppna Drive.
Klicka på Plus Ny följt av Filuppladdning eller Mappuppladdning och välj sedan den fil eller mapp du vill ladda upp.
Klicka på Öppna.
Ladda upp filer från din mobila enhet:
Obs! Om du bestämmer dig senare för att avinstallera appen berörs inte dina Drive-filer och kan fortfarande nås från Drive på webben.
Beroende på enheten väljer du ett av följande alternativ:
Telefon eller surfplatta med Android: Tryck på Google Play Google Play.
iOS-enheter: Tryck på App Store ios app store.
Leta upp och installera Drive-appen.
Öppna appen med filen du vill ladda upp, tryck på Dela och tryck sedan på Drive.
(Avancerat) Ladda upp filer till Drive från datorn:
Om du vill ladda upp filer från datorn installerar och använder du Drive Direktsynk.
Obs! Drive Direktsynk är endast tillgängligt om administratören har aktiverat funktionen för din organisation eller ditt team.
Finns mer att skriva som ger stöd för att det kan vara så här det kan ha gått till. Inte helt hundra för jag har inte skapat ett eget Google Workspace-konto själv ännu.
Obs! Jag kan bara helt jäkla gel ute med ovan teori men det känns som nåt åt det hållet har hänt.
Senast redigerad av Avel 2020-12-03 kl. 22:57.
Perfekt Notknapparen vilken bra komplettering till mitt inlägg!
Jo som jag var inne på så är Googles tidslinje väldigt osäker vad gäller positionerna. Forensikern beskriver detta under tingsrättsförhöret vad gäller termen precisionsvärde. Som synes i det fetade ovan så kan tidslinjen visa rätt fel.
Mobilen kan ha legat igång där och beroende på hur wifi i husen runtomkring "agerade" under tiden så läser Google med mer eller mindre precision. Som synes är det större precision, 26 meter, på den position som är i hemmet.
Det i kursiv stil ovan (se både i ditt citerade inlägg och här i mitt svar) vill man ju kika närmare på.
"Varför tidslinjen startar igen
just klockan 06:31 den 15 maj 20 I 8 går inte att uttala sig om. "
Kan finnas en förklaring:
Har lite dålig koll men när vaknade barnet och när kom UW & Co? Någon av dem kan ju ha aktiverat den här mobilen 06:31 och då genererat att tidslinjen återigen aktiverats med de koordinater som nämns ovan från 06:31. Stödet för det är ju att den personen som plockar upp mobilen som är på laddning då rör på sig inne i bostaden.
Det är underligt då att det blir så många uppkopplingar och med så jämnt intervall. Annars kunde jag ha tänkt mig att det var något mgm gjorde med mobilen, den som Lena hade i sin ficka.
Familjen kom till Lenas bostad strax före sex (om jag minns rätt var N lite senare?), och jag minns nog också att de noterade att denna mobil var kvar, medan den andra var borta. Så säkert stämmer det med tidpunkten för att någon lyfter mobilen och kollar på den.
" Efter detta sker 182 stycken registreringar fram
till den 2018-05-16 klockan 13:43. Dessa sker inom en radie på mindre än 30 meter
kopplat till Byalagsgatan 4a och med cirka 10 minuter mellan registreringarna."
Men det blir lite konstigt att det ska hålla på ända fram till 16 maj kl 13:43:
"Att det sedan sker registreringar fram till klockan 13:43 den 16 maj stämmer överens
med den husrannsakan som görs på Byalagsgatan 4a den 16 maj. Där hittas en Samsung
lena.wesstrom@gmail.com inloggad och där tjänsten "Din tidslinje" var aktiverad, för
mer detaljer rörande denna enhet, se separat undersökningsprotokoll). Enheten ligger på
laddning och är uppkopplad på ett trådlöst nätverk. När enheten tas i beslag så sätts den
i flygplansläge vilket kan vara en förklaring till att registreringar i tidslinjen slutar
klockan 13:43 2018-05-16. "
Vad gäller precisionsvärdena har jag förstått att de inte är så exakta. Det kan bero på vad som enheten kopplas upp mot och det är därför precisionscirklarna behövs.
Det är underligt då att det blir så många uppkopplingar och med så jämnt intervall. Annars kunde jag ha tänkt mig att det var något mgm gjorde med mobilen, den som Lena hade i sin ficka.
Familjen kom till Lenas bostad strax före sex (om jag minns rätt var N lite senare?), och jag minns nog också att de noterade att denna mobil var kvar, medan den andra var borta. Så säkert stämmer det med tidpunkten för att någon lyfter mobilen och kollar på den.
" Efter detta sker 182 stycken registreringar fram
kopplat till Byalagsgatan 4a och med cirka 10 minuter mellan registreringarna."
Men det blir lite konstigt att det ska hålla på ända fram till 16 maj kl 13:43:
"Att det sedan sker registreringar fram till klockan 13:43 den 16 maj stämmer överens
Vad gäller precisionsvärdena har jag förstått att de inte är så exakta. Det kan bero på vad som enheten kopplas upp mot och det är därför precisionscirklarna behövs.
Om man bara hade fått kika lite i alla beslagtagna enheter...
Citerar dig: "Familjen kom till Lenas bostad strax före sex (om jag minns rätt var N lite senare?), och jag minns nog också att de noterade att denna mobil var kvar, medan den andra var borta."
Kommentar: Om SD då hade loggat in 05:23 samma morgon på plats i hennes kök och de dök upp strax före 06 så gick de om varandra med en halvtimme. Att SD varit i hennes kök där på morgonen får man anse vara rätt vågat utifrån det perspektivet?
Han kan ju även ha mött tidningsbud eller granne eller någon annan då menar jag.
05:23 inlogg i One-mejl (om det nu ens var en lyckad inloggning för man kan ju fasen inte dubbelkolla forensikerns uppgift...) borde då ha skett med fjärråtkomst så som jag visat med demo får väl vara en preliminär teori för min del tillsvidare.
Har förstås svårt att hänga med här, men jag funderar över hur det här hänger ihop med ovanstående.
Det är alltså den mobil som ligger på laddning på köksbänken i en sladdlåda:
A 166/24
"Då tidslinjen slutar klockan 23:38 den 14 maj 2018 samt att Lena Wesströms primära
mobiltelefon försvinner från mobilmasten klockan 01 :41 den 15 maj så saknas aktivitet
fram till på morgonen klockan 06:31. Detta glapp är ovanligt då det förekommer
registreringar även på nattetid vanligtvis i hennes tidslinje. Varför tidslinjen startar igen
just klockan 06:31 den 15 maj 20 I 8 går inte att uttala sig om.
Att det sedan sker registreringar fram till klockan 13:43 den 16 maj stämmer överens
klockan 13:43 2018-05-16."
"Aktivitet efter 14 maj 2018
Den första aktiviteten som registrerats efter den 14 maj 2018 sker på morgonen den 15
maj klockan 06:31 :33. Koordinaten 59.2892436, 15.1881056 registreras med ett
precisionsvärde på 1399 meter. 26 sekunder senare klockan 06:31 :59 registreras nästa
koordinat 59.2895144, 15.1844063 med ett precisionsvärde på 26 meter. Denna punkt
stämmer överens med Byalagsgatan 4a. Efter detta sker 182 stycken registreringar fram
kopplat till Byalagsgatan 4a och med cirka 10 minuter mellan registreringarna. "
Denna Samsung S5 har alltså legat hemma på laddning och varit inloggad på Lenas gmail konto, där Lenas Min tidslinje har varit aktiverad.
Kan du förklara på ett för mig begripligt och enkelt sätt?
Om S har en mobil med kontantkort gömd utomhus som han använder för att logga in på Ls konto och checkar kanske flera ggr på morgonen. Kan det då vara han som orsakar koordinatet som diffar över en kilometer mot de övriga?
Senast redigerad av Ulanna 2020-12-03 kl. 23:25.
Om S har en mobil med kontantkort gömd utomhus som han använder för att logga in på Ls konto och checkar kanske flera ggr på morgonen. Kan det då vara han som orsakar koordinatet som diffar över en kilometer mot de övriga?
Eftersom SD hade full kontroll över HDs dator så kan du ge dej fan på att han hade full koll på LWs dator och telefoner.
HUR har Stefan bortförklarat denna mobil samt inloggning till lenas mejl?
HUR har Stefan bortförklarat denna mobil samt inloggning till lenas mejl?
Vet inte om jag tänker fel, men detta avser väl LWs extra mobil som låg i hennes kök?
Vet inte om jag tänker fel, men detta avser väl LWs extra mobil som låg i hennes kök?
Yes. BG51446-5 Akt 164/1395
Två citat från rapporten.
1.
"Enhetens datum och tidsinställning kontrollerad mot Fröken Ur:
Fröken Ur: 2018-05-17 kl. 11.12 UTC +2.00 (sommartid).
Enheten: 2018-05-17 kl. 11.12 UTC +2.00 (sommartid), automatisk tidsuppdatering XX.
OBS! Tidsstämplar i UTC-tid(koordinerad universell tid).
I detta fall behöver en timma läggas till UTC-tidsstämpeln för att få svensk normaltid och två timmar för att få
svensk sommartid. SIM-kort saknades i mobiltelefonen."
2.
"Telefonen är senast använd för att ringa telefonsamtal 20 I 8-03-27 och sista sms är samma
dag. Telefonen har dock använts för annat efter detta. Aktiviteten dock verkar upphöra omkring 2018-05-14 kl 22: 18 på denna telefon
"
Finns en kompletterande rapport också på 164/1405.
Men totalt två mobiler hittades i köket om jag sett rätt. Jag kan ha blandat ihop dem. Akt 157/34 finns bild hur de hittades.
Senast redigerad av Avel 2020-12-04 kl. 02:31.
Ett fel i ovan inlägg. Sökningen på Vi i femman hbtq gjordes inte den 7/10 2018. Den gjordes 14/5 2018 kl 22:50.
- sökningarna från den 7/10, har för mig att de gjordes från Varberga (masten)
- från FUP (kommer ej ihåg Akt) en smskontakt mellan SD/HD en sen kväll (under tiden SD bodde tillsammans med HD). SD skriver att han ska "spana" lite i Varberga innan han cyklar hem.
HD kan ha haft koll på SD genom någon app där hon ser exakt var han rör sig därför kunde han inte stanna till hemma hos LW (har för mig att LW hade någon sådan på SD också och såg att han befann sig väldigt nära henne men att han valde att inte ta någon kontakt med henne).
Kanske SD eller företaget hyr något förråd eller dyl som SD har nyckel till där han och LW kan träffas i smyg och där han ev gömde någon kontanttelefon (senare kanske mordvapen/LW:s telefon) som han använde vid nödfall för att kontakta LW.
Tillägg:
SD var verkligen om och kring sig för att HD inte skulle upptäcka vad han höll på med... svårt att glömma hans ord till LW att hon skulle skicka födelsedagsgrattis till honom för att det skulle verka trovärdigt gentemot HD!
Hur kan HD fortsätta umgås med denna utstuderande "man"???
Hur kan någon lita på honom överhuvudtaget efter att ha fått FUP serverat?
Är det någon som gör det eller håller dom masken till han blir inlåst?
Ska vi få något svar i vår... hoppet är det sista som överger människan!
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-12-04 kl. 06:37.