2020-12-04, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Finns det inte några andra vettiga indikatorer än momentumindikator som RSI eller MACD?

ATR och Trend är enda grundläggande sedan utgå ifrån support / resistance. Fortfarande är det volym som styr. Så man får utgå efter fulla orderbok sedan avslut för se hur effekt kommer bli.

Dock får man tänka på i princip flesta indikatorer är lagged alltså från tidigare data. Är typ PIVOT som försöker beräkna ”framtiden” endast.
Citera
2020-12-04, 14:59
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
ATR och Trend är enda grundläggande sedan utgå ifrån support / resistance. Fortfarande är det volym som styr. Så man får utgå efter fulla orderbok sedan avslut för se hur effekt kommer bli.

Dock får man tänka på i princip flesta indikatorer är lagged alltså från tidigare data. Är typ PIVOT som försöker beräkna ”framtiden” endast.

Man får inte glömma trendlinjer (inte bara "trend" vad du nu menar med det, det finns massor av trender), dessa är trots allt icke-laggande också.

Man klarar sig ganska väl med endast trendlinjer om man vill.

Här har jag förenklat det så långt jag kan tänka mig är vettigt, linjegraf över tyska DAX på 30 min med en enda trendlinje och 2 SMA (50 och 200) samt 1 enda EMA (EMA21):
https://i.imgur.com/JAfn9Xo.png

Det behövs inte ens candlesticks om man verkligen inte vill.

Grafen ovan visar trots allt det viktigaste just nu. Dvs att det skett någon typ av förändring då trendlinjen är bruten samt ganska enkla saker som att det skett flera stängningar över SMA50. Precis som vanligt betyder det inte på något vis någon garanti om någonting (vilken indikator lämnar garantier?), men tydligt blir det. Om man vill åt finliret kan man också se att samma trendlinje backtestats då det skickats ned ett par wicks (svansar) mot trendlinjen, men ....

Inom trading är det ganska mycket som är överkurs, rentav är det så att det är ganska risig strategi att krångla till saker i onödan då det bara leder till att saker blir mindre och mindre tydligt (mer brus istället för mindre).

Om man vill öka kompexiteten för ovan kan man t ex kopiera den övre trendlinjen:
https://i.imgur.com/VC2UXVc.png

Lite mer komplext blir det men man ser då tydligt att vi har en ny lägsta som avviker från den kanal som dessa två trendlinjer skapat.

Ökar man komplexiteten ytterligar och lirar på MACD som i exemplet ser man att MACD verkar "ha fel". Där skapats högre lägsta medan priset skapar lägre lägsta. Men då är vi redan inne på lite överkurs. (bullish divergence)

MACD trendar uppåt, priset trendar nedåt:
https://i.imgur.com/M8TMylY.png
Senast redigerad av sinewave 2020-12-04 kl. 15:31.
Citera
2020-12-04, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Man får inte glömma trendlinjer (inte bara "trend" vad du nu menar med det, det finns massor av trender), dessa är trots allt icke-laggande också.

Man klarar sig ganska väl med endast trendlinjer om man vill.

Här har jag förenklat det så långt jag kan tänka mig är vettigt, linjegraf över tyska DAX på 30 min med en enda trendlinje och 2 SMA (50 och 200) samt 1 enda EMA (EMA21):
https://i.imgur.com/JAfn9Xo.png

Det behövs inte ens candlesticks om man verkligen inte vill.

Grafen ovan visar trots allt det viktigaste just nu. Dvs att det skett någon typ av förändring då trendlinjen är bruten. Precis som vanligt betyder det inte på något vis någon garanti om någonting (vilken indikator lämnar garantier?), men tydligt blir det. Om man vill åt finliret kan man också se att samma trendlinje backtestats då det skickats ned ett par wicks (svansar) mot trendlinjen, men ....

Inom trading är det ganska mycket som är överkurs.

En trend är hur marknaden är. bullish eller bearish, men om man utgår ifrån olika tidsperioder kan trend båda vara samtidigt väldigt kortsiktigt.

Det avgör vilken exponering du tar till vilken risk-ratio. Orsak varför ATR är allt för det är en korrekt data över volatilitet och det som avgör vad du kan förvänta dig under olika tidsperioder i rörelse och du även kan se avvikelser i ökad volatilitet som kan göra en större rörelse åt något håll.

Men i slutändan är orderbok och avslut det du direkt kan avgöra händelser ifrån. Size och hur allt läggs gör du kan avskilja institutional och robotar agerar ifrån retail.
Citera
2020-12-04, 15:39
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
En trend är hur marknaden är. bullish eller bearish, men om man utgår ifrån olika tidsperioder kan trend båda vara samtidigt väldigt kortsiktigt.

Det avgör vilken exponering du tar till vilken risk-ratio. Orsak varför ATR är allt för det är en korrekt data över volatilitet och det som avgör vad du kan förvänta dig under olika tidsperioder i rörelse och du även kan se avvikelser i ökad volatilitet som kan göra en större rörelse åt något håll.

Men i slutändan är orderbok och avslut det du direkt kan avgöra händelser ifrån. Size och hur allt läggs gör du kan avskilja institutional och robotar agerar ifrån retail.

Ja, jag vet. Hälften av svaret var i princip till de läsare som läste vad du skrev. :)
Citera
2020-12-04, 16:22
Medlem
Vad tror ni om Latour efter dagens fall? Köpläge eller ska det ner ytterligare?
Citera
2020-12-04, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inarritu
Vad tror ni om Latour efter dagens fall? Köpläge eller ska det ner ytterligare?

Jag köper regel endast saker på 25-50% rabatt men ser man långsiktigt är det väl ok köpa nu.

Ser man ägarlistan då Douglas äger 77.26% och AMF Pension 1.18% ex så är det ju en aktie som kommer ha mindre volatilitet normalt. Risken blir när finns en så stor ägare om den vill börja avveckla innehav vilket kan sänka väldigt mycket. Är en aspekt för längre i framtiden.

Kollar man 31 Oct sålde Vanguard 93k aktier och Blackrock köpte runt 9k aktier.
Citera
2020-12-04, 17:50
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x (2x positioner)
Köp 2: 09:0x (16x positioner)
Sälj: kl. 17:3x
Vinst: +9.36%

Orsak köp,
Tyska DAX fortsätter att gå helt mot strömmen och är fast i evig björntrend kan man tro. Samtidigt råder permanent tjurrally i alla andra större index.

Orsak sälj,
Ta vinst.

Positionsstorleken är 18 gånger högre än normalt vilket gör att risken ligger långt, långt, långt... bortom vad som är i närheten av rationellt och rimligt. Det enda orsaken till att något sådant tillåts ske är för att portföljen, "idiotportföljen", trots allt måste göra skäl för namnet. Oavsett gör 18x den normala positionsstorleken kombinerat med 20x hävstång att det blir ett djävla åka av.

Oavsett blir vinsten den största i portföljens historia så även om det hade varit mycket trevligare att sitta med de index som inte endast befolkas av björnligan är det ändå en ok vinst.
Citera
2020-12-04, 18:24
Medlem
Citat:
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x (2x positioner)
Köp 2: 09:0x (16x positioner)
Sälj: kl. 17:3x
Vinst: +9.36%

Orsak köp,
Tyska DAX fortsätter att gå helt mot strömmen och är fast i evig björntrend kan man tro. Samtidigt råder permanent tjurrally i alla andra större index.

Orsak sälj,
Ta vinst.

Positionsstorleken är 18 gånger högre än normalt vilket gör att risken ligger långt, långt, långt... bortom vad som är i närheten av rationellt och rimligt. Det enda orsaken till att något sådant tillåts ske är för att portföljen, "idiotportföljen", trots allt måste göra skäl för namnet. Oavsett gör 18x den normala positionsstorleken kombinerat med 20x hävstång att det blir ett djävla åka av.

Oavsett blir vinsten den största i portföljens historia så även om det hade varit mycket trevligare att sitta med de index som inte endast befolkas av björnligan är det ändå en ok vinst.

Vad var det som hände med dax? Har suttit och tittat på dax mot slutet av dagen och den har gått tvärtom s&p.

Helt plötsligt så drog den iväg samtidigt som s&p gick ner?

Dax ser ut att ha blivit mer självständigt senaste dagarna
Citera
2020-12-04, 18:34
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Vad var det som hände med dax? Har suttit och tittat på dax mot slutet av dagen och den har gått tvärtom s&p.

Helt plötsligt så drog den iväg samtidigt som s&p gick ner?

Dax ser ut att ha blivit mer självständigt senaste dagarna

Det som hände var börsen stängde varpå alla permabjörnar som gett sig fan att DAX och OMX inte ska upp gick ur marknaden. Detta samt att under marknadsstängning så följer DAX i än större utsträckning S&P och då efter strängning går S&P upp och slår ATH igen.

Båda OMX och DAX har haft björnrally i 2 dagar. Se trendlinjen som var i skärmdumpen som jag postade till syserror så blir det tydligt. Väldigt lite upp trots brutna trendlinjer.

Diffen OMX och DAX mot alla andra EU-index är att de andra har haft björntrend i flera månader tidigare så där finns också mer uppsida.

Kul är att läste man cnbc.com så stod det under förmiddagen att FTSE gick svagt pga Brexit.. FTSE står på +1.09% just nu och har varit i tjurtrend i flera dagar ... Det är synd att man inte kan hitta riktiga svar i medierna. :)
Citera
2020-12-04, 18:46
Medlem
Citat:
Det som hände var börsen stängde varpå alla permabjörnar som gett sig fan att DAX och OMX inte ska upp gick ur marknaden. Detta samt att under marknadsstängning så följer DAX i än större utsträckning S&P och då efter strängning går S&P upp och slår ATH igen.

Båda OMX och DAX har haft björnrally i 2 dagar. Se trendlinjen som var i skärmdumpen som jag postade till syserror så blir det tydligt. Väldigt lite upp trots brutna trendlinjer.

Diffen OMX och DAX mot alla andra EU-index är att de andra har haft björntrend i flera månader tidigare så där finns också mer uppsida.

Kul är att läste man cnbc.com så stod det under förmiddagen att FTSE gick svagt pga Brexit.. FTSE står på +1.09% just nu och har varit i tjurtrend i flera dagar ... Det är synd att man inte kan hitta riktiga svar i medierna.

Intressant att min farsa nämnde samma sak idag om FTSE utan att ens veta att dom låg på plus.
"Går ju inte så bra för FTSE pga brexit" samtidigt som att jag såg att dom gick bättre än många andra index.
När jag nämnde att ftse gick bra idag så var brexit helt plötsligt inprisat i börsen ha ha

Medierna är bra på att lura folk som inte kollar upp saker
Citera
2020-12-04, 19:01
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Intressant att min farsa nämnde samma sak idag om FTSE utan att ens veta att dom låg på plus.
"Går ju inte så bra för FTSE pga brexit" samtidigt som att jag såg att dom gick bättre än många andra index.
När jag nämnde att ftse gick bra idag så var brexit helt plötsligt inprisat i börsen ha ha

Medierna är bra på att lura folk som inte kollar upp saker

Din pappa kanske inte ska syssla med börsen då. :)

Ja, det är alltid "inprisat" och liknande. Om de redan visste detta på förhand är det väl bara gå "all-in" med andra ord kan man tänka sig.
Citera
2020-12-04, 19:15
Medlem
Citat:
Din pappa kanske inte ska syssla med börsen då.

Ja, det är alltid "inprisat" och liknande. Om de redan visste detta på förhand är det väl bara gå "all-in" med andra ord kan man tänka sig.

Ja jag har inte hållit på med aktier mer än sen början av Augusti, men jag har lärt mig att uppgångar ofta redan är inprisat.

T.ex. om Företag A har ett trovärdigt rykte om att de ska släppa en helt fantastisk produkt om en månad så kommer priset på aktien börja gå upp direkt. Sen när produkten faktiskt visas så är priset redan uppe på kanske minst den nivå som är förväntad, så faktum är att priset på aktien kan gå ner när de visar den nya produkten om den inte totalt överträffar de inräknade förväntningarna.

Därför ska man så klart köpa aktien på ett trovärdigt rykte och inte när de faktiskt visar upp det, för då är det försent om man tänker kortsiktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in