Citat:
Ursprungligen postat av
TheRiddle-
Räntepapprena jag äger nu är väl egentligen råvaror, så vet inte om det är korrekt att säga att det är räntepapper, men då jag hedgat dom är det egentligen inte kursrörelserna jag letar efter, utan räntan dom ger. Men hedgen är väl inte 100% säker som sagt, så lite "spänning" (som jag helst hade varit utan) blir det väl ändå.
Ärligt talat har mina aktieinvesteringar i år inte varit särskilt lönsamma. Hade jag inte handlat råvaror hade jag antagligen gått minus, faktiskt. Nu ligger jag väl en 30% plus istället, men inte är det tack vare aktier. Nuvarande börsklimat passar uppenbarligen inte min investeringstrategi. Det bästa har ju varit att bara köpa det alla andra köper, oavsett reellt underliggande värde på bolagen, vilket jag helt enkelt har nån sorts psykisk spärr mot att göra.
Däremot råvaruinvesteringarna har gått extremt bra, som sagt.
Borde inte OMXen med hävstång ha tappat i värde senaste månaderna nu när OMX i stort sett är på samma nivå som i Juli?
Förstår,
Att du pratade om hedge var anledningen till att jag drog upp GB-portföljen, en sådan har trots allt viss hedge eller kan göras till att ha det (i mitt ex US T-bonds med 30 års bindningstid och runt 3x hävstång).
Mina investeringar i aktier har inte heller varit särskilt bra. Bäst är väl hittills Byggmax (+230% när jag gick ur), men inte helt oväntat är det investeringar i olika index som har givit mest om jag bortser från min position i Olja där jag blev hyperaggressiv när jag såg att WTI för första gång i världshistorien stod på -$35, de två första positionerna gick -100%. Den tredje ligger på +286% men har då tappat från att ha legat över +400%.
Att köpa det 'alla' köper som du har valt att göra är dock att följa momentum och flockbeteendet som finns. Hela min ordinarie strategi (fondhandel, se Tråden om strategier för fonder här på Flashback) bygger helt på momentum med betydligt längre tidsintervaller än vad som gäller i den här tråden (3 månader, dvs man ser till utvecklingen på hela 3 månader). Något som historiskt är bättre än sämre även om man givetvis, som alltid, får stå ut med att det inte alltid går spikrakt upp till månen.
Jo, OMX med hävstång har tappat en del men för dessa långa (tidsmässigt) positioner är hävstången lägre och urholkningseffekten via saker som dyra avgifter därav lägre. Positionen i OMX har likt positionen i Olja gått från över +400% ned till +272%.
Att det defakto också går ned ibland är dock inget som är särskilt förvånande utan helt givet. Där kan man välja om man istället ska försöka köra en exit och entry senare, men för mina riktigt långa positioner är inte det strategin så....
-
Det här med folk som försöker köpa raketer är annars inget jag riktigt förstår mig på. Det verkar betydligt enklare att köpa indexterminer eller råvaruterminer av olika slag och justera hävstång efter risk man söker. Det där med att göra något som redan kan vara ganska knepigt ännu svårare ... Helt obegripligt.