Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Vad jag vill minnas var det snarare att det långt ifrån alltid finns ett samband mellan en sexuell eller mental mognad och antal dagar som förflutit från när personen föddes. Alltså att det inte finns något som säger att en 14 åring har en sämre mognad än en 15 åring när det kommer till sex.
Alltså skulle det åläggas ett större ansvar på de inblandade att avgöra om den mognaden som krävs för att kunna samtycka till sex finns. Något jag kan tycka är bra. Se exemplet som nu är aktuellt i juridk-subforat "Åtalad för sex med en utvecklingsstörd" för att se varför CUF har rätt.
Och ja, jag undrar helt klart varför en person som är 14 år och 363 dagar gammal ska anses vara mer omogen, än när samma person är 15 år och 1 dag.
Jag kan själv tycka att samtyckeslagstiftning och annan mer luddig lagstiftning är dålig, helt klart. Men att öka kraven på bedömningen angående lämpligheten till att genomföra ett samlag för respektive inblandad kan väl knappast vara till de personernas, som tvingar/manipulerar ungdomar till samlag fördel.
Oavsett så tror jag vi totalt kan slå ur våra hjärnor att CUF ville underlätta för äldre att utnyttja ungdomar. Det är så dumt så klockorna stannar och blommorna vissnar (tänk det citat på värmländsk dialekt). Om det kanske hade blivit konsekvensen så är det en annan femma, jag själv betvivlar det, men det kan vara svårt att veta vilka konsekvenser som lagstiftning leder till.
Nej, nej och nej.
Dra inte in mig i något försvar av Centerns hållning i pedofilbefrämjande lagstiftning.
Jag skrev att Centern var ute och cyklade men det blundade du för. Det är helt åt helvete vad Centerpolitiker har försvarat. Jag hoppas att du "bara" är en nyttig idiot för partiet, men i värsta fall driver du en pedofilagenda.
Det finns inget mellanläge. Antingen underlättar man för pedofiler (såsom du och Centern med slopad byxmyndigålder) eller så följer man bl.a. barnkonventionen, som nu är inlemmad i svensk lag.