Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Tack! Jag tror inte att det är samma Lars Norberg utan någon äldre.
Tack för svaret.
Det jag är ute efter är personkopplingar mellan befattningshavare i orderkedjan mellan Länspolismästare Hans Holmér och ner till spanare i Bjuhrärendet.
Hypotesen är att efter observationen av en lång blond man konstaterat involverad i övervakningen av LOP (A-11544) som sammanträffande med Victor Gunnarsson så fanns namngivna personer med konkret anknytning till MOP inträffar följande
- Hans Holmér underlåter att registrera A-11544 med 45 observationer av misstänkt övervakning i PU inklusive den långe blonde.
- En falsk fantombild på GM från Snickarbacken publiceras
- En korrekt fantombild på den långe blonde som "Victor Gunnarssons vän" publiceras utan att ange Säpos slutsats att han övervakat OP.
- Victor Gunnarsson anhålls, häktas, frisläpps och mördas senare.
- Med fokus på VG "glöms den långe blonde" bort tills A-11544 offentliggörs.
- Hans Holmér jagar kurder och PKK och får avgå så småningom
- Hans Ölvebro, tror jag det var, för fram CP som misstänkt
Då blir det intressant med Hans Holmérs roll och aktiviteter på morddagen/kvällen/natten eftersom det är hans poliser i Bjuhrärendet som mot alla regler avbryter sin spaning vid Tegnérgatan kl. 22.30 som kan antas vara ett alternativ för överfall om LOP väljer att gå norrut mot Rådmansgatan kl. 23.15.
Avbröts spaningen spontant av gruppen eller under påverkan uppifrån?
Den kodade WT trafiken började 22.30 och var enligt Ferngren, UL ur kriminella kretsar, som lyssnade på polisradio inte spanare i Bjuhrärendet för de kände han igen. Jag kan tänka mig att med den begränsade räckvidd som en WT hade på den tiden så brydde sig attentatsmännen inte särskilt mycket och använde frekvenser som kunde avlyssnas på "polisradio" vilket skulle kasta misstankar på poliser och inte på miltärer/underättelsefolk. Alla nöjdaoch glada utom poliserna förstås.
Fanns det ett samarbete mellan de ledande inom polis & åklagare och de ledande i kriminella kretsarna, typ Roland Bjuhr och hans underhuggare Sigvard Cedergren att misstänkliggöra CP för att avföra MOP från dagordningen?