2020-11-09, 17:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
1) Säpo sällar sig till narkotikaroteln. Endast sex år efter mordet har man knappt kvar material, en pärm av 12. En säkerhetstjänst måste givetvis behålla kopior i ett ärende av den digniteten. Tjänstemännen uppvisar överlagt dåligt minne.
Melén uppger att bilagorna lämnades till PU, jag har för mig att det i själva PM också hänvisas till dessa. PU har uppenbarligen tappat bort dem också.

2) Också sensationellt. Här kommer säkerhetstjänsten och hemställer om svar utan att knappt någon hörsammar detta. Som om det vore ett pikant inslag i tjänsteutövningen.

3) Leif K är Z9077. Detta uppslag, Z8373, är anknutet till Ullas Z8075. Wall knyter i fotnoter till Mordgåtan Olof Palme Z8373 direkt till Ulla S L.

4) Jag är inte förvånad.

5) Det verkar som om det är öppna polisen som styr informationen. Säpo får läsa fotostatkopior på uppslagen. Här finns möjlighet att hålla tillbaka och välja vad Säpo får ta del av. Skriver man KEE på protokollet är förhöret till hälften redan avfört.

6) Emma R pratar ju direkt med en polis, Conny den 15. januari som bevakar porten. Det styrker bilden och säger kanske något om en förhöjd hotbild.

7) -

Det blir mer och mer troligt att det är Ulla Strömbäck Larssons vittnesmål som inte tål syn. Det verkar också finnas en kraft i bakgrunden som de hårdföra narkotikaspanarna och de luttrade tjänstemännen vid Säpo viker undan för. Och det är inte PKK, CP, LZJ eller TT.

Ja.

Z8373 är nog helt enkelt mannen på Schönfeldts gränd? Z8075 är ju mannen på perrongen.

Tyckte det var intressant att vi fick klarlagt att det inte förekom någon ABAB-bevakning vid Palmes bostad januari-februari 1986.

Eftersom de uppgifter som står i Säpo PM är oförklarade så förstår man att kontrollen med livvakterna inte givit något. Det var inte livvakterna vittnena såg i Gamla stan.

Kraften i bakgrunden. Ja för min del har det varit klart länge att det är en liten grupp inom S-ledningen, läs IC med stöd av CL och troligen även Ulf D. Det var ju CL som blev galen på Feldt när han efter läsning av bröderna Poutiainens bok gick ut med kravet att polisledningen borde granskas av PU.

CL vrålade "nu har du förstört för IC". Kan det sägas tydligare?

Nej, det här har aldrig varit en förutsättningslös mordutredning. Enligt mig. En grupp WT-män är för farlig. Tänk om det visar sig vara folk från MUST, Säpo, polisen eller nåt annat svenskt kommando. Usch.
Citera
2020-11-09, 18:26
Medlem
Till signaturen Basfakta om "eile". "Igår" på finska är "eilen". Det uttalas dock inte riktigt på samma vis.
Citera
2020-11-09, 20:10
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja.

Z8373 är nog helt enkelt mannen på Schönfeldts gränd? Z8075 är ju mannen på perrongen.

Tyckte det var intressant att vi fick klarlagt att det inte förekom någon ABAB-bevakning vid Palmes bostad januari-februari 1986.

Eftersom de uppgifter som står i Säpo PM är oförklarade så förstår man att kontrollen med livvakterna inte givit något. Det var inte livvakterna vittnena såg i Gamla stan.

Kraften i bakgrunden. Ja för min del har det varit klart länge att det är en liten grupp inom S-ledningen, läs IC med stöd av CL och troligen även Ulf D. Det var ju CL som blev galen på Feldt när han efter läsning av bröderna Poutiainens bok gick ut med kravet att polisledningen borde granskas av PU.

CL vrålade "nu har du förstört för IC". Kan det sägas tydligare?

Nej, det här har aldrig varit en förutsättningslös mordutredning. Enligt mig. En grupp WT-män är för farlig. Tänk om det visar sig vara folk från MUST, Säpo, polisen eller nåt annat svenskt kommando. Usch.

Nej, här är nog funnet ett nytt viktigt uppslag Z8373. Jag har gått igenom Z8075 igen. Bägge männen är med och det står längst ned att uppslaget anknyter till Z8373 och Z8299. Här är det vittring för att tala Anderssons språk.

Jag håller med om att indragna ABAB-vakter är intressanta. Borde ju statsministerns säkerhetsansvarige ha kunskap om.

Till den uppräknade skaran ska vi foga herr Dahlgren, som passerar statsministerns bostad kl 1950 (T8273).
Citera
2020-11-09, 20:38
Medlem
är det någon som kan säga något om bilderna jeppson kollade på youtube
Citera
2020-11-09, 20:58
Medlem
David Kimche f. 1928.02.14 och alltså fyllda 58 år 1986.02.28 är en stark kandidat till Chefspersonen som hämtades av Rolf Dahlgren på order av Hans Holmér kl. 15.00 morddagen och även till mannen på perrongen som Ulla i Gamla Stan såg kl. 18.32 (Z-8075)

Hans likhet med Glenn Miller är slående särskilt med tanke på att Glenn Miller var 41 år vid sin död år 1944 och Ulla åldersbestämmer mannen till 45-50 år.

Google bilder på Glenn Miller

Google bilder på David Kimche

David Kimche hade deltagit i slaget om Jerusalem 1948, rekryterad till Mossad 1953 och slutade som deputy director 1980 då han övergick till Israel Ministry of Foreign Affairs och blev Director General till han slutade 1987.

Djupt involverad i Iran-Contras affären och erfaren krigare hade han en förmåga till som gör att han platsar som kandidat. Han talade flytande svenska, enligt mina källor, vilket ju Ulla hade uppfattningen att mannen på perrongen gjorde.

Edit: Det kan tilläggas att David Kimche blev rekryterad som Director General of the Ministry of Foreign Affairs av Yitshak Shamir tidigare terrorist i Stern-ligan där han anstiftade mordet på Lord Moyne och även auktoriserade mordet på Folke Bernadotte. David Kimche var inte inblandad i mordet på Folke Bernadotte enligt mina källor på min förfrågan.
Senast redigerad av Utredaren 2020-11-09 kl. 21:19.
Citera
2020-11-09, 21:07
Medlem
Det finns två saker man kan komma vidare på som jag ser det.

1. Att någon som har kunskaper om vad som pågick den 28 feb 1986 väljer att berätta vad han/hon vet
2. Att någon kan pussla ihop något via allt släppt material.

Några öppna frågor.

WT-bärarna en eller flera grupper, deras syfte och agenda, samband med mop?
Kuppövning ja eller nej
Förekom det flygtrafik till/från Barkarby på mordnatten
Förekom det intensiv radiotrafik den 28 feb- 1 mars 1986
Visste Nezjinskij att Palme skulle bli mördad?
Konspiration eller ensam gm?
Ensam gm som fick syn på OP mordkvällen och utnyttjade tillfället
Christer A, Skandiamannen, Victor G och Christer P med flera
Citera
2020-11-09, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
David Kimche f. 1928.02.14 och alltså fyllda 58 år 1986.02.28 är en stark kandidat till Chefspersonen som hämtades av Rolf Dahlgren på order av Hans Holmér kl. 15.00 morddagen och även till mannen på perrongen som Ulla i Gamla Stan såg kl. 18.32 (Z-8075)

Hans likhet med Glenn Miller är slående särskilt med tanke på att Glenn Miller var 41 år vid sin död år 1944 och Ulla åldersbestämmer mannen till 45-50 år.

David Kimche hade deltagit i slaget om Jerusalem 1948, rekryterad till Mossad 1953 och slutade som deputy director 1980 då han övergick till Israel Ministry of Foreign Affairs och blev Director General till han slutade 1987.

Djupt involverad i Iran-Contras affären och erfaren krigare hade han en förmåga till som gör att han platsar som kandidat. Han talade flytande svenska, enligt mina källor, vilket ju Ulla hade uppfattningen att mannen på perrongen gjorde.

Edit: Det kan tilläggas att David Kimche blev rekryterad som Director General of the Ministry of Foreign Affairs av Yitshak Shamir tidigare terrorist i Stern-ligan där han anstiftade mordet på Lord Moyne och även auktoriserade mordet på Folke Bernadotte. David Kimche var inte inblandad i mordet på Folke Bernadotte enligt mina källor på min förfrågan.
Håller med, mycket likt. Och starkt motiv fanns. Men tror du verkligen att Kimche skulle ha varit inblandad på plats i Stockholm, operativt?

Mycket intressant. Har du något bevis för att han talade flytande svenska?
Citera
2020-11-09, 22:04
Medlem
Kopparkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Basfakta:
"Den här kopplingen har varit känd i 34 år. Har inte sett i något protokoll att PU intresserat sig närmare för detta samband"
Ja det är ytterst märkligt. Förlåt mig nu, men har alltid haft en känsla av denna historia är av vikt för MOP. Självklart kan jag ha fel. Men varför är det inte utrett?

Jo, det har PU. Dag 1 så var det huvudspåret.
När Holmér under den första presskonferensen berättar att "- Vi var hack i häl på mördaren" så är det ju denna händelse som avses och som slås upp i ett helt mittuppslag i Expressen dagen efter.
Sen upptäckte PU att den vägen kan man inte gå vidare....
Citera
2020-11-09, 22:11
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Nej, här är nog funnet ett nytt viktigt uppslag Z8373. Jag har gått igenom Z8075 igen. Bägge männen är med och det står längst ned att uppslaget anknyter till Z8373 och Z8299. Här är det vittring för att tala Anderssons språk.

Jag håller med om att indragna ABAB-vakter är intressanta. Borde ju statsministerns säkerhetsansvarige ha kunskap om.

Till den uppräknade skaran ska vi foga herr Dahlgren, som passerar statsministerns bostad kl 1950 (T8273).

Okej, så bra då. Z8373 alltså. Liksom Z8999. Båda bör väl gälla WT.

Hette 19.50-vittnet Dahlgren? Visste jag inte. Vem var han?
Citera
2020-11-09, 22:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Nu hänger jag nog inte med riktigt. Varför skulle denne David Kimche vara mannen på perrongen och mannen Dallas hämtade upp?
Citera
2020-11-09, 22:23
Medlem
Med tanke på David Kimche, undrar hur väl utvecklade kontakter Mossad och SÄPO hade 1986.
Finns det kopplingar till utrikes säkerhetstjänster då körde nog Krister Peterson huvudet i väggen om han ens försökte.

"SÄPO OCH MOSSAD
Per Gahrton nämnde i en intervju två år efter Palmemordet att direkta förhandlingar mellan PLO och israelerna har sedan Palme mördades "mer eller mindre legat i träda. Och att Säpo till och med har samarbetat med Mossad:

"Säpo har ju länge samarbetat med israelerna. Vi kommer ihåg från Lillehammermordet1973 då den norska säkerhetspolisen överraskade israelerna, därför att dessa utgick från att det skulle vara fritt fram och att den norska polisen inte skulle bry sig om vad de sysslade med.

För den erfarenheten hade de gjort i Sverige. Det var visserligen inte i Sverige de skulle utföra det här mordet, men de hade haft en genomgångsstation i Sverige.

Och här hade de fått den erfarenheten, att de kunde agera fritt. Polisen brydde sig inte om vad de sysslade med.

De kunde till och med samarbeta med svensk polis, medan den norska polisen då till mångas förvåning plötsligt agerade som en polis skall göra, nämligen: de ingrep mot de här mördarna. Men i Sverige hade de då fått andra vanor."

Gahrton har även sagt att "det inte alls är otänkbart, att man från sionistisk sida kan mörda en utländsk politisk ledare, om man upplever honom som ett akut hot emot sina intressen

https://www.eaec-se.org/articles/Johansen/palme_till_lindh.htm

https://www.axess.se/tv/israels-masterspion-david-kimche/masterspionen-och-skaparen-av-mossad-har-avlidit/
Citera
2020-11-09, 22:45
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ja det vore väl en din dröm att kunna koppla en hög israelisk diplomat till Rolf Dahlgren. Var finns denna källa som säger att David Kimche skulle pratat svenska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in