Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-07, 15:36
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vet du var Ture jobbade 1986? Jobbade han på SÄPO eller jobbade han med något annat?

Jag tror han hade ett eget konsultbolag (vilket iof kan vara täckmantel för Säpo). Han lyckades få fram ett intyg och märkligt brev från en chef på Semcon i Göteborg. Han menade på att han hade varit där på fest och sen gått och lagt sig. Jobbade därefter på Televerket. Som så många andra intressanta figurer...
Citera
2021-01-07, 15:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag tror han hade ett eget konsultbolag (vilket iof kan vara täckmantel för Säpo). Han lyckades få fram ett intyg och märkligt brev från en chef på Semcon i Göteborg. Han menade på att han hade varit där på fest och sen gått och lagt sig. Jobbade därefter på Televerket. Som så många andra intressanta figurer...

Enligt Lingärde hade han väl fått Säpojobbet direkt efter Palmemordet? Fråga - lever Raimo R?
Citera
2021-01-07, 16:03
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
LGWP kan vara ärlig. Journalist hos SVT måste hålla en neutral hållning till skillnad från andra journalister. Därför har han inget val i sin formulering.

Du får läsa mellan raderna. "Nödlösninggen"

Journalister som följer de pressetiska reglerna kan inte redovisa sin egen personliga uppfattning i nyhetsförmedlingen. Istället får de komplettera redovisningen med citat från inblandade personer.

Om den nya SVT-dokumentären om fallet SE innehåller citat från personer som riktar kraftig kritik mot KP:s sätt att leda utredningen speglar det naturligtvis opinionen. Alla som är insatta har ju redan konstaterat att det var ett magplask.

LGWP beskrev eländet som grovt förtal av avliden och jag håller med honom om det. Man kan inte peka ut en oskyldig person (inga bevis) som Palmemördare utan att vederbörande har möjlighet att försvara sig. Det gäller oavsett vem som pekas ut. Den misslyckade 10-åriga hetsjakten på missbrukaren från Rotebro har tydligen inte inneburit att Palmeutredarna lärt sig något. De fortsätter i samma obehagliga stil.

PU och numera polisen vägrar att utreda WT-männen trots att gåtans lösning kan finnas just där.

"De vet att de var där, de vet inte vilka de var och de kan inte säga om de var inblandade i mordet".

Men de vägrar utreda saken seriöst och grundligt. Om de fortsätter så talar vi om en rättsskandal av historiska mått. Det vill inte säga lite i Quick-katastrofens Sverige.
Citera
2021-01-07, 16:21
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt Lingärde hade han väl fått Säpojobbet direkt efter Palmemordet? Fråga - lever Raimo R?

Jag har sökt svaret på denna fråga länge. Flyttade troligtvis tillbaka till Finland efter att ha bott i Västerås så sent som 2015.

Har inte lyckats finna så mycket uppgifter om honom, tyvärr. Och personerna som känner/kände honom vill inte prata med mig.

Han heter/hette Raimo Johannes Räsänen och är/var född 1944-12-24.
Senast redigerad av OPK123 2021-01-07 kl. 16:28.
Citera
2021-01-07, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Journalister som följer de pressetiska reglerna kan inte redovisa sin egen personliga uppfattning i nyhetsförmedlingen. Istället får de komplettera redovisningen med citat från inblandade personer.

Om den nya SVT-dokumentären om fallet SE innehåller citat från personer som riktar kraftig kritik mot KP:s sätt att leda utredningen speglar det naturligtvis opinionen. Alla som är insatta har ju redan konstaterat att det var ett magplask.

LGWP beskrev eländet som grovt förtal av avliden och jag håller med honom om det. Man kan inte peka ut en oskyldig person (inga bevis) som Palmemördare utan att vederbörande har möjlighet att försvara sig. Det gäller oavsett vem som pekas ut. Den misslyckade 10-åriga hetsjakten på missbrukaren från Rotebro har tydligen inte inneburit att Palmeutredarna lärt sig något. De fortsätter i samma obehagliga stil.

PU och numera polisen vägrar att utreda WT-männen trots att gåtans lösning kan finnas just där.

"De vet att de var där, de vet inte vilka de var och de kan inte säga om de var inblandade i mordet".

Men de vägrar utreda saken seriöst och grundligt. Om de fortsätter så talar vi om en rättsskandal av historiska mått. Det vill inte säga lite i Quick-katastrofens Sverige.

Vägrar är kanske ett starkt ord.
Man skulle ju kunna tänka sig att man inte vet vilka personerna var som hade Walkie-Talkies , man kan helt enkelt inte identifera personerna.
Det är ju också tänkbart , att om man inte lyckades göra det de närmsta åren efterl mordet så ökar svårigheten att identifiera personerna allt eftersom tiden rullar på.
Citera
2021-01-07, 17:08
Medlem
OPK123s avatar
Funderar på om Ture rent ut av var Den långe blonde!?

188 cm lång. Blond/rödlätt. 31 år gammal.

Det enda jag inte får ihop är atletiskt byggd. Och såg ut som Frank Andersson.

I så fall gick han ner sig rejält efter MOP.
Citera
2021-01-07, 17:33
Medlem
Citat:

Den långe blonde = liknar "Frank anderson", kallas SKUGGAN = vän med Gunnarsson

Det är bara att begära ut konfrontationsförhör som Mårten Palme bevistade med namn på "Skuggan" så får du svar på din fråga.

Vittnesförhör med Mårten Palme i Tingsrätten
B 1952 / 89:31 sid 4
Åkl: Var det flera konfrontationer med dig?
MP: Ja, sen så kallades ti.. jag till sådana här … den här så kallade 33-åringen, …
Åkl: Hur var det med det?

B 1952 / 89:31 sid 5
MP: Så kallades jag till sådana här … ja konfrontationer på polishuset, …
Åkl: Mm.

MP: Men då först så en gång med den här 33-åringen och då … då kunde jag inte peka ut någon och sen så en vecka efter det så vid konfrontationen med en som de kallade ”Skuggan" som skulle vara kompis med den där 33-åringen, och jag kunde inte peka ut någon då heller. Sen ..

Åkl: Har det varit några fler konfrontationer?
MP: Ja, sen så hade vi fotokonfontation med .. det var väl ganska långt senare egentligen, det var väl, ja, ungefär ett år sedan, tror jag, nej det var nog längre sen, ett och ett halvt år sen kanske, då var det den här Solveig Riberdahl då, som hade plockat ihop några pärmar då på … på olika personer och då kom jag ihåg, att jag plockade ut en som jag tyckte var ganska lik då.
Källa: http://lennartremstam.blogspot.com/2015/07/tingsratten-palmemordet-vittne-marten.html
Citera
2021-01-07, 17:50
Medlem
Citat:

Var inte CW lång blond/rödlätt , kraftigt byggd och i rätt ålder? En kvinna gick väl till polisen med uppgifter att hon druckit öl på röda rummet med en man med det signalementet , som dessutom visade henne vapen och berättade att han var i Stockholm för att mörda Palme? Holmer viftade bort henne som icke trovärdig.
Citera
2021-01-07, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTriton09
Var inte CW lång blond/rödlätt , kraftigt byggd och i rätt ålder? En kvinna gick väl till polisen med uppgifter att hon druckit öl på röda rummet med en man med det signalementet , som dessutom visade henne vapen och berättade att han var i Stockholm för att mörda Palme? Holmer viftade bort henne som icke trovärdig.

https://efolket.eu/mordet-pa-olof-palme-sparet-med-den-starka-motivbilden/
Citera
2021-01-07, 19:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Vägrar är kanske ett starkt ord.
Man skulle ju kunna tänka sig att man inte vet vilka personerna var som hade Walkie-Talkies , man kan helt enkelt inte identifera personerna.
Det är ju också tänkbart , att om man inte lyckades göra det de närmsta åren efterl mordet så ökar svårigheten att identifiera personerna allt eftersom tiden rullar på.

Jag försöker vara tydlig. Man kan säkert använda andra ord.

Att det är svårt förstår jag. Det som är bra är att det finns flera bra signalement. Jag tycker att man kunde börja med att fokusera på kombinationen av signalement. Har man tur är det en grupp man känner till/kan upptäcka.

Tiderna och positionerna och användandet av WT väcker stora frågor. Männen har inte gett sig tillkänna. Det finns uppgifter om olika grupper som var ute den kvällen, exempelvis Dahlstens 6-10 poliser.

Det här, menar jag, är inget man bara kan släppa för att det verkar vara svårt. Det har aldrig gjorts någon grundlig seriös utredning. För att kunna avföra måste man först ta reda på vilka de var och förhöra dem.
Citera
2021-01-07, 19:10
Medlem
Gunnar Wall tar upp problemet kring hur tog gm sig fram till mordplatsen?

"Palmemordet är verkligen gåtfullt i de flesta avseenden. Och jag kan inte se att det går att med någon rimlig grad av säkerhet slå fast hur mördaren tog sig till mordplatsen.

Oavsett om han stått och väntat eller inte återstår frågorna varifrån han kom. Norrifrån på Sveavägens östra trottoar? Söderifrån, alltså från Kungsgatshållet, på samma trottoar? Hade han korsat Sveavägen och kommit från västra sidan? Eller hade han kommit inifrån Tunnelgatan? Allt är möjligt,. Han kan också ha blivit snabbt avsläppt från en bil vid något av rödljusen.

Just på den här punkten är vittnesmålen väldigt bristfälliga. Det som finns är till synes motsägelsefullt. Inge M menar att märdaren stått och väntat. Anders B och Cilla A är tydliga med att han kom gående norrifrån, till synes mer eller mindre i sällskap med paret Palme. Cilla menar dessutom att både mördaren och paret Palme sneddat över Sveavägen och kommit upp på den östra trottoaren ungefär vid annonspelaren."

https://gunnarwall.wordpress.com/2020/12/31/hej-da-gamla-dystra-2020-nu-jobbar-vi-for-ett-battre-2021/#comment-22561

Jag har gjort ett försök att pussla ihop de olika vittnesmålen så att de tillsammans bildar ett sammanhängande förlopp. Jag ska inte dra det utförligt här, men kortfattat menar jag att mördaren kan ha stått och väntat i Dekorimahörnan för att sedan gå paret Palme till mötes och därefter promenerat tillbaka till hörnan mer eller mindre tillsammans med Olof och Lisbeth. Men på frågan varifrån mördaren kom till mordplatsen har jag inget svar.
Citera
2021-01-07, 19:21
Medlem
Ja vad ska man tro angående Walkie-Talkie personerna.

Alt 1 . Okända personer som inte hört av sig till PU och berättat vad de gjorde

Alt 2. Personer som var ute på någon sorts hemligt uppdrag som var så känsligt så man går inte ut med det offentligt

Alt 3. Man har försökt utreda men inte lyckats och avskriver det hela för man tycker det blev för krångligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in