2020-12-04, 10:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Det är bra att man nu kan få ut material man vet något om och att kunna lägga in det i arkivet är mycket bättre än att bara ha det i sin egen byrålåda för vad ska man med infon ensam. O sen får man hoppas på ngt bra.
Jag har tillgång till en mängd utredningsmaterial som rör Sydafrika och vapenexporten, jag ska fråga om de är intresserade och om min uppgiftslämnare tycker att det är okay att det lämnas ut. Det handlar mest om tips från allmänheten av skiftande karaktär.
Citera
2020-12-04, 11:06
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
För mig är det väsentliga att vi numera tydligt ser att Palme var övervakad före mordet och att vi har signalement, tider och platser som bekräftar det.

Ingen övervakare identifierad efter 34 år.

Det är snitslad bana bostaden-tunnelbanan-Grand. Läs Säpo-PM och PU:s PM från 2017.

Bland annat vet vi att taxichaufförens tidigare lite lösliga uppgift om en WT-man mittemot mordplatsen 23.20 stöds av fler vittnen och att samme man befann sig utanför Grand 20.55-21.10 och med den långe blonde mannen på Kammakargatan 22.05.

Denne WT-man som vi kallar Tunnelbanemannen kan även vara identisk med mannen som åkte med buss 43 från Eriksbergsgatan 23.30. Signalementet talar för det.

Utöver detta finns numera utförlig information om knarkspaningen mordkvällen och insikten att dessa spanare unisont tydligen drabbats av minnesförlust.

Föllinge gjorde en intressant resa med mörkblå.VW Passat 23-23.20, bland annat förbi mordplatsen. Bilmärket o färgen är som du vet kopplat till Snickarbacken 23.30.

Med mera. Andra kan fylla på.
De som agerar kring OP denna kväll kanske inte var så många, men ytterst få har trätt fram med information om dem och desto fler inom förvaltningen har istället ansträngt sig för att skydda dem.

Många inom näringslivet, militären och polisen har alldeles uppenbart varit inblandade.
Citera
2020-12-04, 11:17
Medlem
Hombre-de-Skandias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Intressant information som kommit fram men det är väl ingenting som på något sätt kan göra det troligt att fälla en gärningsman. Tiden har nog förstört chanserna.

Eller för att citera Borgnäs: "Gärningsmannen finns inte i utredningen."
Citera
2020-12-04, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag har tillgång till en mängd utredningsmaterial som rör Sydafrika och vapenexporten, jag ska fråga om de är intresserade och om min uppgiftslämnare tycker att det är okay att det lämnas ut. Det handlar mest om tips från allmänheten av skiftande karaktär.

Arkivet är nog bara till för det man begär ut i utredningen. Om folk hört av sig till PU ang det du har kan du ju begära ut materialet.
Citera
2020-12-04, 11:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cianneli
Arkivet är nog bara till för det man begär ut i utredningen. Om folk hört av sig till PU ang det du har kan du ju begära ut materialet.
Jo, det rör sig om hundratals sidor som med mindre maskning har läckt ut från PU.
Citera
2020-12-04, 11:38
Medlem
Citat:
Tack! Jag tror inte att det är samma Lars Norberg utan någon äldre.

Tack för svaret.

Det jag är ute efter är personkopplingar mellan befattningshavare i orderkedjan mellan Länspolismästare Hans Holmér och ner till spanare i Bjuhrärendet.

Hypotesen är att efter observationen av en lång blond man konstaterat involverad i övervakningen av LOP (A-11544) som sammanträffande med Victor Gunnarsson så fanns namngivna personer med konkret anknytning till MOP inträffar följande

- Hans Holmér underlåter att registrera A-11544 med 45 observationer av misstänkt övervakning i PU inklusive den långe blonde.
- En falsk fantombild på GM från Snickarbacken publiceras
- En korrekt fantombild på den långe blonde som "Victor Gunnarssons vän" publiceras utan att ange Säpos slutsats att han övervakat OP.
- Victor Gunnarsson anhålls, häktas, frisläpps och mördas senare.
- Med fokus på VG "glöms den långe blonde" bort tills A-11544 offentliggörs.
- Hans Holmér jagar kurder och PKK och får avgå så småningom
- Hans Ölvebro, tror jag det var, för fram CP som misstänkt

Då blir det intressant med Hans Holmérs roll och aktiviteter på morddagen/kvällen/natten eftersom det är hans poliser i Bjuhrärendet som mot alla regler avbryter sin spaning vid Tegnérgatan kl. 22.30 som kan antas vara ett alternativ för överfall om LOP väljer att gå norrut mot Rådmansgatan kl. 23.15.

Avbröts spaningen spontant av gruppen eller under påverkan uppifrån?
Den kodade WT trafiken började 22.30 och var enligt Ferngren, UL ur kriminella kretsar, som lyssnade på polisradio inte spanare i Bjuhrärendet för de kände han igen. Jag kan tänka mig att med den begränsade räckvidd som en WT hade på den tiden så brydde sig attentatsmännen inte särskilt mycket och använde frekvenser som kunde avlyssnas på "polisradio" vilket skulle kasta misstankar på poliser och inte på miltärer/underättelsefolk. Alla nöjdaoch glada utom poliserna förstås.

Fanns det ett samarbete mellan de ledande inom polis & åklagare och de ledande i kriminella kretsarna, typ Roland Bjuhr och hans underhuggare Sigvard Cedergren att misstänkliggöra CP för att avföra MOP från dagordningen?
Citera
2020-12-04, 11:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack för svaret.

Det jag är ute efter är personkopplingar mellan befattningshavare i orderkedjan mellan Länspolismästare Hans Holmér och ner till spanare i Bjuhrärendet.

Hypotesen är att efter observationen av en lång blond man konstaterat involverad i övervakningen av LOP (A-11544) som sammanträffande med Victor Gunnarsson så fanns namngivna personer med konkret anknytning till MOP inträffar följande

- Hans Holmér underlåter att registrera A-11544 med 45 observationer av misstänkt övervakning i PU inklusive den långe blonde.
- En falsk fantombild på GM från Snickarbacken publiceras
- En korrekt fantombild på den långe blonde som "Victor Gunnarssons vän" publiceras utan att ange Säpos slutsats att han övervakat OP.
- Victor Gunnarsson anhålls, häktas, frisläpps och mördas senare.
- Med fokus på VG "glöms den långe blonde" bort tills A-11544 offentliggörs.
- Hans Holmér jagar kurder och PKK och får avgå så småningom
- Hans Ölvebro, tror jag det var, för fram CP som misstänkt

Då blir det intressant med Hans Holmérs roll och aktiviteter på morddagen/kvällen/natten eftersom det är hans poliser i Bjuhrärendet som mot alla regler avbryter sin spaning vid Tegnérgatan kl. 22.30 som kan antas vara ett alternativ för överfall om LOP väljer att gå norrut mot Rådmansgatan kl. 23.15.

Avbröts spaningen spontant av gruppen eller under påverkan uppifrån?
Den kodade WT trafiken började 22.30 och var enligt Ferngren, UL ur kriminella kretsar, som lyssnade på polisradio inte spanare i Bjuhrärendet för de kände han igen. Jag kan tänka mig att med den begränsade räckvidd som en WT hade på den tiden så brydde sig attentatsmännen inte särskilt mycket och använde frekvenser som kunde avlyssnas på "polisradio" vilket skulle kasta misstankar på poliser och inte på miltärer/underättelsefolk. Alla nöjdaoch glada utom poliserna förstås.

Fanns det ett samarbete mellan de ledande inom polis & åklagare och de ledande i kriminella kretsarna, typ Roland Bjuhr och hans underhuggare Sigvard Cedergren att misstänkliggöra CP för att avföra MOP från dagordningen?
Mycket tyder ju på att HH hade en nyckelposition i MOP. Och jag tror på ideen om en koppling mellan undre världen, korrumperade knarkspanare och den militära underrättelsetjänsten.
Citera
2020-12-04, 12:05
Medlem
Citat:
Mycket tyder ju på att HH hade en nyckelposition i MOP. Och jag tror på ideen om en koppling mellan undre världen, korrumperade knarkspanare och den militära underrättelsetjänsten.

Den "undre världen" med prostitution som specialitet bör ha varit attraktiv för kontraspionaget polisiärt/militärt i syfte att ordna fram deltagare för honungsfällor och övervakade bordeller. Tex. Bordellhärvan..

Att lukrativ narkotikahandel genererar penningmedel som kan användas för operationer utanför statsbudgeten finns internationella exempel på som exv Iran-Contra-affären.

I sådana kriminella upplägg blir budgetchefen en central "spelare" vilket ju Hans Holmér var under en tid.
Citera
2020-12-04, 12:15
Medlem
Svaren som Margareta E i det här förhöret 2018 ger, tycker jag visar hur svårt det är att komma någonstans med knarkspaningen.

" Margareta vill inte delta i något förhör utan tycker det blivit för mycket av denna historia.
Hon informeras om att Bengt T Bengtsson uppgett att informationen som står om samtalet inte stämmer
med vad som sades under det avlyssnade samtalet.
Margareta uppgav att det får Bengt stå för.
Margareta uppger att det hon skrev ner är korrekt och stämmer överens med det som sades.

https://drive.google.com/file/d/1j37qUzrRumKtrmHWh5WOJiIrwphAF74c/view
2018-03-02 Margareta Eklund
Citera
2020-12-04, 12:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Den "undre världen" med prostitution som specialitet bör ha varit attraktiv för kontraspionaget polisiärt/militärt i syfte att ordna fram deltagare för honungsfällor och övervakade bordeller. Tex. Bordellhärvan..

Att lukrativ narkotikahandel genererar penningmedel som kan användas för operationer utanför statsbudgeten finns internationella exempel på som exv Iran-Contra-affären.

I sådana kriminella upplägg blir budgetchefen en central "spelare" vilket ju Hans Holmér var under en tid.
Det är en verklighet. Men det förnekas förstås. Jag har nystat lite Oxengänget och deras eventuella relationer med närlingslivet och förvaltningen:

https://iesho.blogspot.com/2019/04/50-miljon-kring-rovarna-pa-oxen.html
Citera
2020-12-04, 12:39
Medlem
Citat:
Det är en verklighet. Men det förnekas förstås. Jag har nystat lite Oxengänget och deras eventuella relationer med närlingslivet och förvaltningen:

https://iesho.blogspot.com/2019/04/50-miljon-kring-rovarna-pa-oxen.html

Tack, jag har för mig att läst ditt alster för länge sedan. Jag känner inte till något på den hmm "nivån" du skriver om
Som tidigare internrevisor i internationellt storbolag har jag stött på olika konstruktioner för finansiering av verksamheten och en mindre historia hur kriminella utnyttjade svagheter i det interna kontrollsystemet.

En skicklig manipulatör i samband med internationella narkotikaaffärer, dvs Iran-Contra-affären, var David Kimche tid. Andreman inom Mossad och från 1980 General Director inom Israels utrikesministerium, alltså inte utrikesminister utan dess "högste tjänsteman".

Hans karakteristika stämmer in på observationer från Gamla Stans TB-station ca 20.35från mordkvällen när LOP går till TB.

Med Kimches kontakter på den internationella scenen, ex Benjamin Netanyahu som Israels FN-ambassadör 1985, kan han ha lagt ett gott ord för Hans Holmér efter hans sorti i Sverige och inför hans nya position som narkotikaexpert inom FN i Wien.

Citat:
David Kimche f. 1928.02.14 och alltså fyllda 58 år 1986.02.28 är en stark kandidat till Chefspersonen som hämtades av Rolf Dahlgren på order av Hans Holmér kl. 15.00 morddagen och även till mannen på perrongen som Ulla i Gamla Stan såg kl. 18.32 (Z-8075)

Hans likhet med Glenn Miller är slående särskilt med tanke på att Glenn Miller var 41 år vid sin död år 1944 och Ulla åldersbestämmer mannen till 45-50 år.

Google bilder på Glenn Miller

Google bilder på David Kimche

David Kimche hade deltagit i slaget om Jerusalem 1948, rekryterad till Mossad 1953 och slutade som deputy director 1980 då han övergick till Israel Ministry of Foreign Affairs och blev Director General till han slutade 1987.

Djupt involverad i Iran-Contras affären och erfaren krigare hade han en förmåga till som gör att han platsar som kandidat. Han talade flytande svenska, enligt mina källor, vilket ju Ulla hade uppfattningen att mannen på perrongen gjorde.

Edit: Det kan tilläggas att David Kimche blev rekryterad som Director General of the Ministry of Foreign Affairs av Yitshak Shamir tidigare terrorist i Stern-ligan där han anstiftade mordet på Lord Moyne och även auktoriserade mordet på Folke Bernadotte. David Kimche var inte inblandad i mordet på Folke Bernadotte enligt mina källor på min förfrågan.
Citera
2020-12-04, 12:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tack, jag har för mig att läst ditt alster för länge sedan. Jag känner inte till något på den hmm "nivån" du skriver om
Som tidigare internrevisor i internationellt storbolag har jag stött på olika konstruktioner för finansiering av verksamheten och en mindre historia hur kriminella utnyttjade svagheter i det interna kontrollsystemet.

En skicklig manipulatör i samband med internationella narkotikaaffärer, dvs Iran-Contra-affären, var David Kimche tid. Andreman inom Mossad och från 1980 General Director inom Israels utrikesministerium, alltså inte utrikesminister utan dess "högste tjänsteman".

Hans karakteristika stämmer in på observationer från Gamla Stans TB-station ca 20.35från mordkvällen när LOP går till TB.

Med Kimches kontakter på den internationella scenen, ex Benjamin Netanyahu som Israels FN-ambassadör 1985, kan han ha lagt ett gott ord för Hans Holmér efter hans sorti i Sverige och inför hans nya position som narkotikaexpert inom FN i Wien.
Det var en slående likhet mellan Miller och Kimche. Jag trodde inte att Israel vågade delta aktivt i MOP men de kanske deltog med expertis på hög nivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in