2020-12-03, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Mjaaa, nog är det myycket konstigt, att "folk",nu plötsligt efter 34år , säger sig ha börjat tro på att SE förmodligen var mördaren.

Just denna folktro torde väl närmast vara att hänföra till "SverigeSyndromet" - vilket på plattsvenska skrivs som att den väl dresserade svensken helst tror och tycker, som mamma staten har anvisat!

I detta fall var det nästan tvärtom...isåfall !!

Kändes ju inte direkt som det var mamma staten som var först på bollen ang SE ...Utan sist !

Det gäller förresten rätt många saker där Staten o Regeringen ofta är naiva o sist på bollen...
Citera
2020-12-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Gissning att han kom till korsningen cirka 30 sek efter skotten, och kunde sen då se LJ som kom synlig från mp efter kanske efter 45sek.

Du gissar ju på allt för att försöka få ihop allt som SE sagt o gjort i alla förhör...

Använder skohorn för att kunna pressa in SE som vittne till allt han har berättat om o ändå göra om "osynlig" för ingen har ju sett honom på brottsplatsen !
Citera
2020-12-03, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
I detta fall var det nästan tvärtom...isåfall !!

Kändes ju inte direkt som det var mamma staten som var först på bollen ang SE ...Utan sist !

Det gäller förresten rätt många saker där Staten o Regeringen ofta är naiva o sist på bollen...
Rätt där! Men du slog in en öppen port.
Till sist! ....kom den gudalika mamma staten på, att det nog var SE som sköt OP, han stod ju liksom ivägen, det gick inte att runda Skandiamannen, helt enkelt.
Men Allvarligt; NÄR den sten döde Stig nu hade
Utvalts som den slutliga syndabocken i detta pseudodrama, då piggnade mången slumrande svensk till och ropade: JA, han måste det nog vara.
Ett konstigt flockbeteende, faktiskt!
Citera
2020-12-03, 12:06
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Du gissar ju på allt för att försöka få ihop allt som SE sagt o gjort i alla förhör...

Använder skohorn för att kunna pressa in SE som vittne till allt han har berättat om o ändå göra om "osynlig" för ingen har ju sett honom på brottsplatsen !

Du menar att jag ska veta exakt på sekunden när SE når korsningen. :-) Nja. Går man efter det vi vet och olika förhör så bör man få en ungefärlig tid +-20sek.
Citera
2020-12-03, 12:10
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Gissning att han kom till korsningen cirka 30 sek efter skotten, och kunde sen då se LJ som kom synlig från mp efter kanske efter 45sek.

Precis, låter mycket vettigt att han går ut på gatan 23.21.15 ca om han oskyldig. Att han har sett LJ tycker jag är solklart.

Om han skulle gått ut på gatan 23.20.30 borde han passerat MP ca 23.21.15 ur en logisk synvinkel om han har bråttom. Hur är din syn på det, borde han vara misstänkt i ett sånt läge?
Citera
2020-12-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är precis det här jag har försökt förklara ett tag nu, att det blir svårt att tro att Engström säger "både saker som stämmer och sånt som inte gör det". Med en sådan teori måste du ju i så fall kunna precisera vilka saker du tror på. Engströms berättelse om vad han gjorde på mordplatsen är både sammanhängande och fullt begriplig, och det han beskriver är ett händelseförlopp där de olika delarna hänger bra ihop med (och ger stöd åt) varandra.

Några av de mest relevanta sakerna i Engströms egen berättelse är alltså att han (1) har lagt Olof Palme i framstupa sidoläge, (2) fått signalement på gärningsmannen av Lisbeth Palme, (3) pekat ut gärningsmannens flyktväg in mot gränden för polisen, och (4) sedan har sprungit efter poliserna in i gränden för att berätta vad Lisbeth hade sagt.

Så vilka av de här fyra sakerna tror du då stämmer, och vilka stämmer inte?

Jo, jag förstår att det här stör ditt ordningssinne, men tyvärr, Engström kan både säga saker som stämmer och dra iväg när det gäller annat. Vad som gäller i vilket läge är det svårare att få nån klarhet i idag. Han kan tala sanning om allt och han kan också ljuga om det mesta men troligtvis landar han nånstans däremellan.

Vill du ha en färdigpaketerad teori som förklarar varje enskild händelse så kan jag tyvärr inte ge dig en sån.
Citera
2020-12-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Rätt där! Men du slog in en öppen port.
Till sist! ....kom den gudalika mamma staten på, att det nog var SE som sköt OP, han stod ju liksom ivägen, det gick inte att runda Skandiamannen, helt enkelt.
Men Allvarligt; NÄR den sten döde Stig nu hade
Utvalts som den slutliga syndabocken i detta pseudodrama, då piggnade mången slumrande svensk till och ropade: JA, han måste det nog vara.
Ett konstigt flockbeteende, faktiskt!

Ja skulle faktiskt säga tvärtom.

Att eftersom det inte kom fram bevis så sjönk det lite..

Men som jag skrivit innan...om det inte är SE så måste man ju pressa in en annan GM ?

För vi kan väl inte avskriva alla..
Citera
2020-12-03, 13:28
Medlem
Citat:
Du menar att jag ska veta exakt på sekunden när SE når korsningen. :-) Nja. Går man efter det vi vet och olika förhör så bör man få en ungefärlig tid +-20sek.

Vem bekräftar det utom SE själv ?

Dessutom säger SE I förhör att han kom 6-7 sekunder efter..

Vi gissar om SE som GM...sant

Men du gissar att SE bara är ett vittne på precis samma sätt..

Finns inget som bekräftar att SE kommer fram efter 20sek...

Konstigt för alla andra vittne kan styrka varann på ett bra sätt utom just SE
Citera
2020-12-03, 23:32
Medlem
Citat:
(Har för mig det sprang någon annan också....som ingen har vittnat om. Kommer inte ihåg vem)

Sen är det väl så att ingen har frågat alla om det, förrän 30 år efteråt.
Det är förvisso en svaghet att dessa frågor inte riktigt ställdes då instämmer helt.
Emellertid kvarstår faktum OM SE hade sprungit så hade han hunnit ifatt de långsamt gående poliserna.
Faktum är att han hade hunnit ifatt dem om han promenerat i sakta mak.
OM han hade varit på platsen så hade han sett att poliserna gick sakta då hade han såklart inte sagt att han sprang efter utan att hinna ifatt vilket ju inte stämmer då poliserna gick sakta och lyste med lampor.SE hade hunnit ikapp dem genom att promenera i sakta mak.
Det är också väldigt märkligt att han inte noterade vittnen Björkman,
Om SEs berättelse stämmer så borde han och Björkman ha varit max en meter från varandra.
SE påstod också att EN ambulans ankom till platsen trots att det ju var TVÅ ambulanser som kom anlände till platsen.
Så att säga att han gav en bra bild av vad som hände på platsen kan man verkligen inte med den bästa viljan i världen göra.

Som jag redan skrivit hans berättelse går inte ihop i stora delar.
Citera
2020-12-03, 23:37
Medlem
Citat:
...berättelsen går mycket väl ihop med vad som händer på mp efter mordet.
Se mitt förra svar alldeles nyss.
Den går i stora delar INTE ihop.Han missade vittnet Björkman trors att de nästan borde ha krockat,
SE missade en hel ambulans,
Åter igen han sade sig springa efter poliserna utan att hinna ifatt dem.
Trots att de gick sakta och lyste med lampor.
SE kunde promenerat ikapp dem i sakta mak.
Det är helt omöjligt att han kunde misslyckas att hinna ifatt dem
Hade han varit på platsen hade han sett att poliserna gick sakta.
Då hade han ju inte sagt att han sprang efter utan att hinna ifatt dem
Genom att säga så avslöjar han i princip att han inte var där då.
Ytterst logiskt.
Citera
2020-12-04, 01:41
Medlem
Citat:
Han trodde det var SE, efter att ha läst lite romaner i frågan. Han vart för säker och kunde t.o.m lova en lösning, innan tekniska bevis var prövade. När de sen sprack...så kunde han inte backa. Sen kom presskonferens med sitt haveri.
Svaret är väl snarare att han liksom mig läst förhör och andra handlingar.

Konstaterat ett SEs berättelse inte gick ihop.
Tänkt analyserat och dragit den logiska slutsatsen att det mesta talar för att denna man är inblandad i mordet och mest troligt är GM.
Dock blev han lite för säker och råkade lova oss alla lite för mycket.
Sedan föll inte de sista bitarna på plats.
Det gör inte SE mindre trolig som GM MEN det kunde inte bevisas dessvärre.
Citera
2020-12-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Svaret är väl snarare att han liksom mig läst förhör och andra handlingar.

Konstaterat ett SEs berättelse inte gick ihop.
Tänkt analyserat och dragit den logiska slutsatsen att det mesta talar för att denna man är inblandad i mordet och mest troligt är GM.
Dock blev han lite för säker och råkade lova oss alla lite för mycket.
Sedan föll inte de sista bitarna på plats.
Det gör inte SE mindre trolig som GM MEN det kunde inte bevisas dessvärre.

Det är min analys också...

Om man tänker efter lite så märker man att SE läst sig till att vara vittne...

Ena gången så ser han saker som att han är först på plats ...I nästa stund så är han 1min sen..

Men värst av allt är ju att inget annat vittne bekräftar hans historia o det är faktiskt det mest märkliga...

Vart är bevisen eller något allibi att SE inte är GM ? Borde ju finnas minst 5 pers på brottsplatsen som kan bekräfta SE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in