Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Säger inte att du nödvändigtvis kvalar in där men jag får känslan att många inte alls förutsättningslöst angriper materialet och sen landar i slutsatsen att Engström sköt Palme. Man utgår snarare från hypotesen att Engström är mördare och ger sig sen i kast med "allt märkligt som han gjorde och andra märkliga omständigheter". Man har en hammare och börjar leta efter spikar.
Som GM är han den osannolike mördaren och måste därför per definition vara jätteskum. Klart att man då med ljus och lykta jagar rätt på sånt som kan förefalla konstigt med honom. När det inte räcker blir även rent triviala grejer misstänkliggjorda. Och för att ytterligare fylla på vävs till och med sånt in som talar mot honom som GM. Men det får ändå platsa för det anses allmänt "märkligt".
Hela Thomas Petterssons bok bygger på den här premissen.
Så kan det säkert vara för vissa.
Sedan var han ju en märklig figur oavsett om han är mördaren eller inte.
Jag tror dock att vissa av er s,k. SE-förnekare är lite åt andra hållet.
Ni har bestämt att det INTE kan vara SE av vissa skäl.
Det främsta är nog att mordet får lite mer "mening" om det är nåt större som ligger bakom.
En komplott gärna med internationella förgreningar.
Välplanerat och starkt motiv som ligger bakom.
Det trodde jag själv också länge mordet blir liksom mer "meningsfullt" då eller hur jag ska formulera mig,
Vissa (gäller kanske inte dig) utgår från att saker har hänt fast det helt saknar stöd i materialet som t.ex. att SE och LP hade något slags samtal kort efter mordet.Trots att INGEN annan än SE påstår detta inte ens Lisbeth själv ger något som helst stöd för det antagandet
Om man är så låst vid att SE inte kan ha med mordet att göra så att man t.o.m måste göra antaganden som helt saknar stöd så blir det svårt att komma nånvart.
Sedan finns inget i materialet som binder honom till mordet däremot finns en del saker som man blir väldigt misstänksam mot..
Likaså som det finns saker som gör att man tvivlar på om han verkligen var på platsen riden strax efter mordet.
Ett faktum är dock att ingen annan "kandidat" har en sån helhet och så många märkliga omständigheter som talar mot sig som SE har,Det är svårt att bortse från,
Givetvis gör det inte honom till mördare per automatik.
Men att helt nonchalera dessa omständigheter förstår jag inte hur man kan göra.
Inget i materialat utesluter honom hans signalement stämmer relativt väl han påstår att han gjort saker som han inte har gjort o.s.v.
OM han t.ex skulle ha sprungit efter nån polis in i gränden så skulle han ha funnit de poliser som gick sakta och lyste med lampor o.s.v.
OM Stig hade varit på platsen så hade han ju sett detta och inte sagt att han sprang efter utan att hinna ifatt någon polis.Med den vetskapen är den rimliga slutsatsen att han faktiskt aldrig sprang efter några poliser.
Det går väl inte att fastslå till hundra procent att han inte gjorde det men sannolikheten är väl iaf 99% för att han aldrig sprang efter någon polis.
Likaså gäller ju det påstådda samtalat med LP det finns inget som styrker att det ägt rum,
Inte ens LP själv gav stöd åt det påståendet.Med ytterst stor sannolikhet har det heller aldrig hänt.
Närmare än så kommer vi ju inte efter så här många år.
Jag kan förklara en 5-6 märkliga omständigheter kring SE på ett någorlunda trovärdigt sätt.
Men när jag ska förklara den 10e-11e eller 12 e omständigheten så är mina förklaringar slut.
Så bra fantasi har jag inte.Dessutom gäller samtliga dessa omständigheter en och samma person
Att det finns så många indicier och omständigheter kring en och samma person är anmärkningsvärt och besvärande för Stig,
Så mycket slump KAN finnas så att det kan förklara dessa saker KAN finnas men är ytterst osannolikt,
Sålunda krävs det inte mycket fantasi och hittepå för att känna att SE är huvudmisstänkt det är snarare den logiska slutsatsen,
För att förklara alla märkligheter måste man ha god fantasi och förmåga att hittepå mer eller mindre krystade förklaringar som saknar stöd i materialet,
Jag hoppas att du förstår ungefär hur jag tänker.
Det är på det viset jag landat i att SE är den med bred marginal mest troliga gärningsmannen som vi kan hitta.
.