2020-12-03, 21:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ett vittnesmål av din upplevelse, varken mer eller mindre. Du kan nämligen inte se varken inkomna rapporter eller raderade inlägg.
Jag kan beskriva situationen igen. En skribent i tråden länkade en bra artikel som inte var direkt politisk, men kritisk till senfärdigheten till FHM. Inlägget innehöll länken och ett citat. Jag läste artikeln och ville tacka för länken, bara någon minut efter den blivit postad. Men inlägget var redan då raderat. Ni satt alltså i realtid och raderade inlägg som ”nästan” är politiska.

Och nej det inlägget har jag inte, borde ha sparat naturligtvis, men jag blev så paff av ert agerande. Jag länkade om artikeln men kamouflerade den något. Då missades den eller så hade ni helt enkelt sluta radera realtid för tillfället. Jag tog upp situation här i tråden och trots att du senare sagt att inlägget var en ren bedömningsfråga, raderade du då snabbt mitt kamouflerade inlägg och visade upp det här i tråden.

(FB) Har moderatorerna gett upp Coronatråden?

Så kom det upp på tal igen. Denna gången nämnde jag att en moderator hade svarat på det nu raderade inlägget jag skrev. Nu har du även raderat det inlägget. Inget av dessa nu 3 raderade inlägg var direkt politiska. Men det var tydligtvis viktigt för dig att radera dem ändå. För mig är det ok att du raderade mitt inlägg men jag tycker att du ska lägga tillbaka det första inlägg som länkade artikeln.

Citat:
Just det inlägget kan väl diskuteras. Det är en ren bedömningsfråga och i det här fallet bedömde jag att det lutade mer åt myndighetshantering än medicin/hälsovetenskap, dock en bedömningsfråga, men inte varningsvärt och någon varning fick du ju inte, eller hur?

Citat:
Istället envisas du med att vi bör ta hänsyn till somliga användares dagliga rutiner, att det är jobbigare att följa två trådar istället för en, att vissa skrivit i x antal månader i en viss tråd osv..

Men jag måste få fråga dig igen då du inte svarade. Det är alltså traditionen /rutinen att titta på presskonferensen och kommentera dagens siffror i tråden som du menar är ”somliga användares dagliga rutiner”? Det låter så konstigt och så nervärderande mot typ alla skribenter i tråden.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att du ska ta hänsyn till TS trådstart och låta tråden få vara den informations tråd TS startade. Liksom ja, faktiskt ta hänsyn till det tråden är, dessa dagliga rutiner, med presentation och kommentering av siffror samt att se på presskonferensen tillsammans är en stor del av vad tråden är. Du vet det, kan ju knappast ha missat det under alla dessa månader.

När det gäller citatet får jag be om ursäkt, jag la märke till det själv men då var det för sent och jag som till och med hade fetat det. Det var dok ingen pil. Kanske vi är kvitt då efter ditt på hopp om att jag ”yrat om Sverigebilden” ?
2020-12-03, 22:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det kommer inte att hända, den modereras istället utifrån regelverket och olika diskussioner tas på olika ställen.
...
Det kommer inte att ske eftersom vi modererar enligt regelverket.

Hur bestäms regelverket?

Hur kommer ni fram till vilka regler som ska gälla i olika sektioner, och olika trådar?

Citat:
3. Chattande och allmänt ventilerande av känslor är OT. Vi har hänvisat er till Laidback och ni får helt enkelt finna er i det.

Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?
2020-12-03, 22:24
Medlem
Pfaltzs avatar
Jag gillar coronatråden, fattar inte vad ni gnäller över.
2020-12-03, 22:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur bestäms regelverket?

Admin bestämmer efter diskussioner med moderatorerna. Reglerna modifieras och ändras kontinuerligt.

Citat:
Hur kommer ni fram till vilka regler som ska gälla i olika sektioner, och olika trådar?

Regelverket gäller generellt överallt, och särskilda bestämmelser för vissa delforum eller vissa enskilda trådar bestämmer moderatorerna efter diskussion, särskilt de moderatorer som modererar det aktuella delforumet.

Citat:
Ifall man vill lägga in en ansökan om en tråd med lite mer tillåtande regler, även utanför Laidback, hur bestäms det? Vem gör avgörandet?

Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.
2020-12-03, 22:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag gillar coronatråden, fattar inte vad ni gnäller över.
Kul att se dig här!
Jag gillar också tråden. Har följt den länge och det jag har värdesatt är just informations delandet. Tråden har hållit mig totalt uppdaterad. Men däremot gnäller jag över de ny reglerna, att man valt att klyva tråden och göra om den till en plats för vetenskapliga debatter. Inlägg med intressanta artiklar plockas bort bara för de berör Sveriges strategi eller politiska aspekter och skribenter stängs av.

Jag har tänkt så mycket på vad det var för tråd du önskade? Vad du ville med tråden?

Edit:
Oj, jag blev lite till mig, förlåt min iver.
Det var lite oväntat, du har inte varit aktiv på flera månader. Moderatorer och skribenter har försökt att tyda din trådstart. Tråden är i upplösning, inget är sig likt och du har brakat rakt in i en storm. För en månad sedan gjordes en genomgripande förändring av tråden. Man får inte längre länka eller skriva något som kan uppfattas politiskt.
Många som skrivit frekvent i tråden under en mycket lång tid har blivit avstängda för ohörsamhet. Då de inte fogat sig nog.

Jag ber dig försvinn inte igen, inte en i alla fall. Hjälp oss reda ut denna härva.

Oavsett vad du tycker är det värdefullt att du framför det. Och förlåt att jag så tydligt visar min ståndpunkt men låt det inte påverka vad du skriver.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-03 kl. 23:33.
2020-12-04, 06:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
För både Svininfluensan o covid-19 så blandas politik o vetenskapen friskt. Tror det är en spegel hur det fungerar i resten av samhället.

Ta Vetenskapsforum covid19 tex. De försökte hålla en helt vetenskapligt angreppssätt men blev genast indragna i det politiska spelet.

FHM kör med cherry-picking o tvivelaktiga rapporter med tvivelaktig vetenskaplig höjd utan peer review så de bidrar definitivt till kaoset.

Så nä, det verkar omöjligt att diskutera vetenskap o politik för sig. Att diskutera fördelar med munskydd är ju idag både ett politiskt ställningstagande och vetenskap beroende på vem du frågar.

Dessutom kan man argumentera att det är i gränslandet forskning-politik som de intressanta diskussionerna förs.
Ja, hur kan man överhuvud taget skilja vetenskaplig och politisk diskussion åt i en pandemi? Det är ju omöjligt. I bland så innehåller ju ett och samma inlägg både politik och vetenskap. Liksom många artiklar innehåller politiska och vetenskapliga aspekter av pandemin. Ska man då inte få länka en sådan artikel över huvud taget då den inte är tillräckligt ren för någon av forums delarna? Hur ska man kunna göra den avvägningen för varenda inlägg man skriver. För gränsfall ska vi tydligtvis inte få en varning, men dessa inlägg ska plockas bort och detta sitter de i bland och gör i realtid.

Citat:
Just det inlägget kan väl diskuteras. Det är en ren bedömningsfråga och i det här fallet bedömde jag att det lutade mer åt myndighetshantering än medicin/hälsovetenskap, dock en bedömningsfråga, men inte varningsvärt och någon varning fick du ju inte, eller hur?

När det är en bedömningsfråga om de lutar mer åt ”myndighetshantering än medicin/hälsovetenskap” kommer det ju också bero på vilken moderator som just nu för tillfället sitter och raderar inlägg om de man skriver får vara kvar eller inte.

Sedan just myndighetshantering i sig själv, det som ligger till grunden för den borde ju var till stor del vetenskapligt men så fort ageras är det politiskt?

Och ditt exempel om munskydd. I en diskussion berör man regel, ny vetenskap om ämnet liksom myndighetshantering för att då vara säker att inläggen får vara kvar och att man inte ska få en varning. Ska man då även i en och samma diskussion hoppa mellan trådarna?

Sedan är det ju helt omöjligt för mig att förstå hur någonting har kunnat vara ok att skriva i forums delen för vetenskap i 10 månader men sen helt plötsligt bryter så starkt mot Flashbacks traditioner att inte ens gränsfall kan accepteras. Och detta från en dag till en annan.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-12-04 kl. 06:46.
2020-12-04, 06:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg

Sedan är det ju helt omöjligt för mig att förstå hur någonting har kunnat vara ok att skriva i forums delen för vetenskap i 10 månader men sen helt plötsligt bryter så starkt mot Flashbacks traditioner att inte ens gränsfall kan accepteras. Och detta från en dag till en annan.

En sådan kursändring kanske beror på att innehållet i diskussionen inte gillas?

Ett sätt att försöka döda diskussionen kanske?
2020-12-04, 10:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
En sådan kursändring kanske beror på att innehållet i diskussionen inte gillas?

Ett sätt att försöka döda diskussionen kanske?
Ja, så kan det vara, det är i alla fall det som blir konsekvensen av vad man gjort, man bör ju ha eftersträvat resultatet, till viss del i alla fall.

Jo för det är något konstigt att man har kunnat skriva inlägg om Sveriges strategi i tråden i 10 månader men nu klassas de som politiska och får enligt långvarig Flashbacks tradition inte vara kvar? Detta har man ju som grund argument för förändringarna.

Det kan ju knappast kommit som en överraskning för moderatorerna att det förekommit politisk debatt i tråden i 10 månader?

Sedan har det gett argumentet att tråden blev för stor. Då är det också lätt att förstå tidpunkten. Moderatorerna slet kanske mycket i våras och när tråden lugnade ner sig något i sommar var man nöjd, men när smittan igen ökade valde man att klyva tråden, för att minska sin egen arbetsbörda.
Men å andra sidan, varför klyva tråden, bättre att försöka flytta ut en del av diskussionen från tråden, då sätter man ju inte skribenterna och läsare i kläm. Man får ju naturligtvis ta för givet att moderatorerna inte enbart tänker på sig själva?

Ett annat argument till förändringarna de ger är ju att tråden varit till last för de som enbart vill diskutera vetenskapligt. Men de verkar ju också fortfarande vara missnöjda.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag märker att det är svårt att hålla ordning i tråden. På senare har nästan varenda inlägg i hela tråden gått ut på att göra ner Sverige, eller gnälla på Anders Tegnell. Jag förstår att det är nästan hopplöst att göra något åt det. Tråden har blivit en samlingsplats för sverigekritiker att dunka rygg på varandra.

Jag vet inte vilka möjligheter man har som moderator, men går det inte att rakt av flytta över sådana inlägg till "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga"? Reflekteras en sån ändring i "mina notiser"?

Om nu den största prioriteringen är att det ska finnas en plats för enbart vetenskaplig debatt är detta en lösning som är dömd att misslyckas. För att lyckas måste man först då ge en ny plats för bred diskussion. Annars kommer den aldrig att lämna sin ursprungliga hemvist. Även om man väljer att stänga av samtliga skribenter kommer de bara komma tillbaka men denna gång med en annan användar identitet de inte är rädda om och med ett dåligt humör. Och det gör ju knappast saken bättre.

Nu är vi ju i den situationen att det enda man lyckats med är döda intressant diskussionen och alla är missnöjda, standarden på tråden har sänkt, både för läsare och skribenter, någon vetenskaplig debatt tråd finns fortfarande inte. Och moderatorernas arbetsbörda har ju knappast minskat.

Så är moderatorerna nu nöjda så måste målsättningen ha varit att döda diskussionen. För vad annars har de fått ut av det?
2020-12-04, 17:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nix, tvärtom. Det vore väldigt oprofessionellt om vi inte följde forumets regler.

Det skulle vara bra ifall ni åtminstone kunde ge ett trevligt bemötande. Ifall någon, av misstag, skulle råka ge ett hånfullt svar, så skulle det vara lämpligt att artigt be om ursäkt för att man råkade vara otrevlig.

Citat:
Nej, OK. Du använde inte ordet "Sverigebilden". Det får jag be om ursäkt för att jag fick det att framstå som du gjort. Jag blandade ihop dig med en annan användare som uttryckt sig så.

Bra gjort! Här har vi en moderator, som är vänlig nog att be om ursäkt när han råkade göra ett misstag.

Citat:
Hur bestäms regelverket?
Citat:
Admin bestämmer efter diskussioner med moderatorerna. Reglerna modifieras och ändras kontinuerligt.

Citat:
Citat:
Regelverket gäller generellt överallt, och särskilda bestämmelser för vissa delforum eller vissa enskilda trådar bestämmer moderatorerna efter diskussion, särskilt de moderatorer som modererar det aktuella delforumet.

Citat:
Citat:
Moderatorerna i delforumet, ev. efter diskussion med övriga mods och admins.

Tack för svar!

Det som jag ville komma till, är vilken utgångspunkt ni moderatorer har. Ibland framställer ni er som slavar under regelverket. Men samtidigt så verkar ni vara med och skapa regelverket.

I synnerhet verkar ni ha inflytande om vilka regler som ska gälla i specifika sektioner och trådar. Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?

Jag själv trivs alldeles utmärkt i den nya tråden i politik-sektionen, och jag hoppas att fler skribenter hittar dit. Men alla verkar inte känna sig hemma i politik-sektionens tråd, och jag tycker det skulle vara tråkigt ifall dessa hemlösa skribenter försvinner. En bred diskussionstråd skulle vara ett sätt att behålla dessa skribenter.

Jag har ingen rätt att kräva att ni skapar en sådan tråd. Men för att vi ska veta var vi har varandra i diskussionen, så är det bra att veta vem som sitter på avgörandet.
2020-12-04, 18:05
Medlem
najass avatar
Citat:
Det skulle vara bra ifall ni åtminstone kunde ge ett trevligt bemötande. Ifall någon, av misstag, skulle råka ge ett hånfullt svar, så skulle det vara lämpligt att artigt be om ursäkt för att man råkade vara otrevlig.

Ja, det är en helt adekvat åsikt.

Citat:
...

Tack för svar!

Det som jag ville komma till, är vilken utgångspunkt ni moderatorer har. Ibland framställer ni er som slavar under regelverket. Men samtidigt så verkar ni vara med och skapa regelverket.

I synnerhet verkar ni ha inflytande om vilka regler som ska gälla i specifika sektioner och trådar. Ska jag tolka det som att ni har befogenhet att skapa en tråd med lite mer tillåtande regler, för att på så sätt avlasta vetenskaps-sektionen från icke-vetenskapliga inlägg?

Jag själv trivs alldeles utmärkt i den nya tråden i politik-sektionen, och jag hoppas att fler skribenter hittar dit. Men alla verkar inte känna sig hemma i politik-sektionens tråd, och jag tycker det skulle vara tråkigt ifall dessa hemlösa skribenter försvinner. En bred diskussionstråd skulle vara ett sätt att behålla dessa skribenter.

Jag har ingen rätt att kräva att ni skapar en sådan tråd. Men för att vi ska veta var vi har varandra i diskussionen, så är det bra att veta vem som sitter på avgörandet.

Ja, det är inget konstigt att ribban avseende t.ex OT ligger olika högt mellan olika delforum. Det har avhandlats massor av gånger här i meta. Så det är glasklart, och har varit så i nått decennium eller så åtminstone.
2020-12-04, 18:09
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
För både Svininfluensan o covid-19 så blandas politik o vetenskapen friskt. Tror det är en spegel hur det fungerar i resten av samhället.
...
Så nä, det verkar omöjligt att diskutera vetenskap o politik för sig. Att diskutera fördelar med munskydd är ju idag både ett politiskt ställningstagande och vetenskap beroende på vem du frågar.

Prova att komma över till politik-sektionens nya tråd "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga". Där kan vi diskutera allt som ligger i gränslandet mellan politik och vetenskap. Ju fler som hittar dit, desto mer liv blir det i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det blir ju lite komplicerat att hålla isär det när en hel värld har politiserat viruset och försöker driva sina agendor. Likaså blir det svårt att hålla sig ifrån att exempelvis att kommentera att FHM valt väg 3 men samtidigt kommunicerar ut till folket att det inte är väg 3 man valt utan man vill platta till kurvan, dvs dubbla signaler, vad det nu bottnar sig i. När ni delade tråden så tog nu faktiskt lite udden av den, samtidigt har jag förståelse för att den blir svår att moderera.

Jag vill gärna att du, och många andra, kommer till politik-sektionens tråd. Ert deltagande skulle vara värdefullt.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Min upplevelse av ursprungstanken är att det skulle vara en bred tråd, där alla aspekter skulle fram, ett nytt virus, vad händer, hur bemöter vi det osv. Att den hamnade i medicin och hälsa var ju kanske olyckligt men ändå inte. Tråden är verkligen ett tidsdokument och ger/gav lärdom ifrån alla synvinklar.

Det optimala borde vara en bred tråd, som hanterar alla aspekter. En sådan tråd bör ligga utanför vetenskaps-avdelningen. Då kan vetenskaps-debattörerna få ha sin avdelning ifred, och själva avgöra inriktningen på diskussionen där. Och alla andra kan diskutera i den breda tråden. Alla blir nöjda.

Jag är förvisso nöjd redan. Den nya tråden passar mig perfekt. Men det skulle vara bra med en lösning som även gör alla andra nöjda.
2020-12-04, 18:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Prova att komma över till politik-sektionens nya tråd "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga". Där kan vi diskutera allt som ligger i gränslandet mellan politik och vetenskap. Ju fler som hittar dit, desto mer liv blir det i tråden.
.

Isåfall får man flytta hela den här tråden dit. Men vi får egentligen inte diskutera detta här. Finns en annan tråd för det så ta den diskussionen där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in