2020-12-03, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nokthal
För att återgå till ämnet, Elgiganten verkar ha haft en liten flash sale från 13.25. Jag lyckades beställa in en Digital Edition. Verkar dock som att flash salen endast pågick i några minuter då det inte gick att köpa fler kort därefter.

https://i.imgur.com/rFuIcCi.png

Hoppas flera lyckades snappa upp enheter. Och ha tålamod, det verkar dyka upp flera enheter till försäljning.

Det här öppnar ju upp för otroligt lätta bedrägeriförsök i denna hype. Om de håller på så här är det skitlätt att byta sida med EG och sedan hova in beställningar och pengar för kanske 5-10 minuter.

Jag fattar sedan fortfarande inte varför folk hypar för en konsol som nu är otroligt buggig och dessutom inte går att använda med full prestanda då vi dels inte har 2Gbit internet i alla hem och dels inte har TV-aparater som klarar. Spelen som släpps nu är dessutom rejält gamla PS3, PS4-spel såsom Hitman III.

Du ska kunna ladda ned ett spel på 100Gbyte till PS5 digital, det kommer att ta halva natten för vanligt 100mbit nätverk som de flesta har hemma. Ska spelet sedan streamas från PSN så kommer inte linan att räcka till.

Att ge en buggig konsol i julklapp till sina barn är inte direkt skönt kan jag tycka.
Citera
2020-12-03, 22:30
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackdawcrest
Det gällde bara releasen, eftersom alla var uppbokade.

Sent i Februari eller tidigt i Mars lär de finnas på hyllorna.

Annars är det bara punga ut 9,000 för en konsoll på Blocket eller Tradera. Har du tur kan du hitta en för 8,000. Såg en igår för 8,000 men när jag kom hem var den såld.

Skulle säga ännu senare, du måste komma ihåg att de nordiska länderna är oftast lågprioriterade trots att de är väldigt törstiga efter ny elektronik, det är bland annat därför vi brukar få vissa saker väldigt sent (riskokare osv kom väldigt sent till Sverige)
Citera
2020-12-03, 23:52
Medlem
Poddes avatar
Ni som har ps5, är ni nöjda?

Jag bokade aldrig trots att jag hade planer på det, ångrar mig inte alls, är bara demon souls som lockar än så länge så kan lika gärna vänta ett år.
Citera
2020-12-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det här öppnar ju upp för otroligt lätta bedrägeriförsök i denna hype. Om de håller på så här är det skitlätt att byta sida med EG och sedan hova in beställningar och pengar för kanske 5-10 minuter.

Jag fattar sedan fortfarande inte varför folk hypar för en konsol som nu är otroligt buggig och dessutom inte går att använda med full prestanda då vi dels inte har 2Gbit internet i alla hem och dels inte har TV-aparater som klarar. Spelen som släpps nu är dessutom rejält gamla PS3, PS4-spel såsom Hitman III.

Du ska kunna ladda ned ett spel på 100Gbyte till PS5 digital, det kommer att ta halva natten för vanligt 100mbit nätverk som de flesta har hemma. Ska spelet sedan streamas från PSN så kommer inte linan att räcka till.

Att ge en buggig konsol i julklapp till sina barn är inte direkt skönt kan jag tycka.

Jag ser inte logiken i att hålla tillbaka utvecklingen på konsollsidan bara för att diverse länder är tekniskt efterblivna på ISP-fronten. Spelen lagras ju lokalt så även om det finns undermåliga Internetuppkopplingar påverkas ju inte själva upplevelsen (annat än att det tar längre tid att installera spelen).

TV-apparater och monitorer som klarar 4K är inga problem att hitta, däremot är det 120 Hz och VRR som är känsligare. Å andra sidan kan en gamingmonitor vara en väg här.

Det låter som teknikkonservatism här, ungefär som det gamla mögliga argumentet "På Internet cyklar eller går de flesta så varför bygga ut bredband?" - något som faktiskt uttalades som argument mot planerna på bredbandsutbyggnad 1999-2001.

Prestandan på PS5 (jag talar om konsollens prestanda nu och inte streamingtjänster) har ingen koppling med kvaliteten på ISPn att göra (OK, latens för onlinespel kan diskuteras). Även om man sitter på en 20 Mbit/s-lina och det tar tid att ladda ner ett spel kvarstår faktumet att spelet efter installation drar full nytta av prestandan hos hårdvaran.

Man bör inte låta teknikkonservatism bromsa PS5 eller ha för sig att "för att dra nytta av PS5 måste först Internetuppkopplingen uppgraderas till Gbit-hastigheter via fiber".
Citera
2020-12-04, 07:28
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eh, konsolen har en fyra år gammal hårdvara, givetvis hittar du speldatorer för mindre än 30 000 som är bättre.
Jag skulle gärna vilja se hur Ghost of Tsushima ser ut på PS5 i full upplösning med tanke på att det nu måste vara ett av spelbranschens med detaljrikaste och snyggaste spel. Antar dock att det inte skiljer sig från PS4 pro.

Visa mig ett PC spel som ser bätte ut än Demon's Souls. GoT är 60 fps på PS5 tillskillnad från 30 fps på Pro.
Citera
2020-12-04, 07:47
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Ni som har ps5, är ni nöjda?

Jag bokade aldrig trots att jag hade planer på det, ångrar mig inte alls, är bara demon souls som lockar än så länge så kan lika gärna vänta ett år.

Jag är nöjd.

+ Känns som en riktig Next-gen maskin tillskillnad från XSX.
+ Otrolig grafik. Demon's Souls 60 fps och Miles Morales 60 fps. Inget annat kommer i närheten.
+ Inga laddningtider i PS5 spel och kortare laddningstider i PS4 spel.
+ Ultra snabb och snygg 4K UI.
+ DualSense ger ny inlevelse.
+ Multiplatform spel är bättre på PS5 än XSX visar alla jämförelser.
+ Väldigt tyst jämfört med hårfönen PS4.

- Design som påminner om en smaklös skyskrapa i Dubai.
- Löjligt att man måste balansera den på ett ställ om man vill ha den liggandes.
- Vill du koppla in ett USB minne så måste du använda portarna där bak, den där fram funkar inte med USB minnen.
- Saknas funktioner som folders, mediaspelare och webbläsare. Vissa saker kommer förmodligen läggas till senare i firmware update. Lite buggit är det också, känns som OS är i beta.
- Coil whine. Min Pro hade också det men det försvann efter ett tag, så kanske samma sak här.
- SSDns 825 gb borde varit minst 1 tb.
Citera
2020-12-04, 07:57
Medlem
[quote=Methos|73827243]Det här öppnar ju upp för otroligt lätta bedrägeriförsök i denna hype. Om de håller på så här är det skitlätt att byta sida med EG och sedan hova in beställningar och pengar för kanske 5-10 minuter.

Det har redan varit ett antal märkliga
försäljningar av PS5. Var det någon som beställde från ps5tm.com förra helgen? Den domänen reggades 28/11, annons på blocket 29/11, dagen efter dvs 30/11 försvann sidan. Var det en flashsale? Siten såg helt ok ut med svenska beskrivningar på produkterna, ktjänst etc etc.
Citera
2020-12-04, 08:17
Medlem
mhns avatar
Det snackas redan om att Sony ska släppa en PS5 Pro någon gång i framtiden. Det hade ju varit trevligt om man bl a kunde få performance och fidelity mode på samma gång. Jag har inga problem med att vänta något år på den.
Citera
2020-12-04, 09:08
Medlem
GalenSkånings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Det snackas redan om att Sony ska släppa en PS5 Pro någon gång i framtiden. Det hade ju varit trevligt om man bl a kunde få performance och fidelity mode på samma gång. Jag har inga problem med att vänta något år på den.

Bäst att boka redan nu
Citera
2020-12-04, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Jag ser inte logiken i att hålla tillbaka utvecklingen på konsollsidan bara för att diverse länder är tekniskt efterblivna på ISP-fronten. Spelen lagras ju lokalt så även om det finns undermåliga Internetuppkopplingar påverkas ju inte själva upplevelsen (annat än att det tar längre tid att installera spelen).

TV-apparater och monitorer som klarar 4K är inga problem att hitta, däremot är det 120 Hz och VRR som är känsligare. Å andra sidan kan en gamingmonitor vara en väg här.

Det låter som teknikkonservatism här, ungefär som det gamla mögliga argumentet "På Internet cyklar eller går de flesta så varför bygga ut bredband?" - något som faktiskt uttalades som argument mot planerna på bredbandsutbyggnad 1999-2001.

Prestandan på PS5 (jag talar om konsollens prestanda nu och inte streamingtjänster) har ingen koppling med kvaliteten på ISPn att göra (OK, latens för onlinespel kan diskuteras). Även om man sitter på en 20 Mbit/s-lina och det tar tid att ladda ner ett spel kvarstår faktumet att spelet efter installation drar full nytta av prestandan hos hårdvaran.

Man bör inte låta teknikkonservatism bromsa PS5 eller ha för sig att "för att dra nytta av PS5 måste först Internetuppkopplingen uppgraderas till Gbit-hastigheter via fiber".

Jag är icke teknikkonservativ, däremot anser jag att man inte behöver hypa en box som dels är så buggig att den brinner upp och sedan att man inte kommer att få glädje av saker som inte redan finns på vårt älskade PS4. Tolka mig rätt, jag gillar PS4 och jag ska köpa en PS5 när tillverkarna har löst alla barnsjukdomar som finns.
Citera
2020-12-04, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Visa mig ett PC spel som ser bätte ut än Demon's Souls. GoT är 60 fps på PS5 tillskillnad från 30 fps på Pro.

Fortfarande fyra år gammal hårdvara. Att den är kraftigt optimerad för konsol, för både PS5 och xbox är en annan diskussion.
Citera
2020-12-04, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mhn

Kan de börja med att se till att inte sina två första konsoler av PS5 brinner upp innan de tänker på en pro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in