Citat:
Ursprungligen postat av
itazon
Oj. "Pure democracy" är begreppsmässigt samma som direktdemokrati i dagens användning (dvs utan konstitution eller annan ordning som man inte kan välta på en natt, och en form av statsskick, ej en maktursprungsprincip). "Democracy" i 1776-års användning är detsamma som "pure democracy" idag (dvs ett statsskick). "Republic" 1776 är samma begrepp som representativ demokrati idag (dvs ett statsskick).
Nej det är det inte isåfall får du mer en gärna motbevisa det... det finns inte en jävel som påstår att deras demokrati är hotad i USA... utan att deras republik är...
Citat:
Se exempelvis första raden på din egen länk:
"Pure democracy", åter igen, är ett statsskick. "Democracy", idag, är en maktursprungsprincip. Så, om man om någon anledning vill använda sig av detta sekels språkbruk blir nedanstående:
Ja det är inte en "ren demokrati USA är en republik med "vissa demokratiska inslag" precis så som grundarna ville ha det. Det gör inte USA till en demokrati... eller jag vet inte du kanske anser att Vitryssland är en demokrati också?
Citat:
istället
Det man ville undvika med konstitutionens formuleringar är att folk direkt kan rösta på sakfrågor (i.e. ofta hjärtefrågor), utan att man skulle vara tvungen att gå genom representanter som skulle hållas ansvariga inför folket genom att de hade korta mandatperioder.
Nej det man ville undvika med konstitutionens utformning och formulering var att den stora massan skulle kunna skulle kunna styra över den lilla massan och att en demokrati väldigt lätt kan leda till diktatur
Citat:
Enligt din definition av demokrati så finns det inga demokratier, så varför ens använda en så ålderstigen definition? Och det du försöker göra, att säga att USA inte är en demokrati, är djupt intellektuellt oärligt. Du verkar försöka arbeta efter tesen att allas åsikt inte spelar roll. Det är också intellektuellt oärligt, särskilt när konstitutionen säger att precis allas åsikt spelar roll.
Vart har jag definerat min syn på demokrati? Jag har endast länkat till vad författarna till decleration of independecens avsåg Amerikas förenta stater till att vara... och de avskydde demokrati.
Citat:
USA är en demokrati (maktursprungsprincip), med ett statsskick som kan kallas representativ demokrati, konstitutionell republik, konstitutionell representativ demokrati, eller liknande (måhända också att de har rätt så gott om bananrepubliksinslag när det kommer till finansiering av systemet osv...).
Nej USA är inte demokrati det är en republik med demokratiska inslag... annars kan vi ju kalla Vitryssland för demokrati.
https://www.citizensjournal.us/this-is-why-our-founders-overwhelmingly-rejected-being-a-democracy/
Citat:
The Founding Fathers despised democracies. They desired democratic principles, but not a democracy. As Plato decrees above, a democracy can easily be commandeered to establish a totalitarian state. The Founders inherently understood this, and wholly rejected forming a democracy.