2020-11-10, 21:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag har redan vid ett flertal tillfällen förklarat för dig att sidodiskussioner kan tillåtas så länge de inte tar över tråden eller leder till att tråden spårar ur helt.
Det är mycket politik i Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
men det är kanske inte så konstigt. Det är mycket politik i den frågan och det är ju en samlingstråd.
2020-11-10, 21:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du kan flytta precis vilken politisk diskussion du vill från den aktuella tråden rakt in i politiksektionen precis när du vill, ju förr desto bättre. Vi andra som vill diskutera vetenskap och medicin gör det där det är påbjudet.

Man kan komplettera med ett inlägg i den medicinska Corona-tråden där man skriver:
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Eftersom detta berör politik, så har jag lagt mitt svar i tråden "Varför är den svenska debatten så omvänd?". (Jag vill undvika att göra mig skyldig till "off-topic")

Då ser även andra medlemmar att man kan fortsätta diskussionen på annan plats.

Jag har gjort på det här sättet tidigare, men det är lite pyssel att leta upp den tråd som passar bäst för att fortsätta diskussioen ifråga. Det skulle bli betydligt enklare att flytta diskussioner bort från vetenskaps-tråden till politik-sektionen, ifall det hade funnits en tråd med allmän diskussion.
2020-11-10, 21:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Va? Det är ju just det jag har gjort.

Svårigheten är ju just det som jag förklarade för dig, att det ofta är svårt att hitta en passande tråd i politik-delen att lägga sitt inlägg. För sådana tillfällen skulla det vara smidigt med en bred tråd i politik-sektionen, på samma sätt som medicin-sektionen har en bred tråd, och många smala trådar.

Jag vet. Det var just på det sättet som jag flyttade en diskussion från stora Corona-tråden, hit till den här tråden.

Bra. Det var just med den utgångspunkten som jag och "aw" kom med ett förslag på att flytta politisk diskussion, från medicin-sektionen till politik-sektionen.

Jag har efterfrågat att politik-sektionen ska föräras med samma sak som medicin-sektionen. Det borde ha gjorts redan när dom olika Corona-sektionerna skapades.

Du har en otrolig förmåga att avfärda problem, istället för att försöka lösa problem.

Eftersom du är moderator, så skulle det vara bra ifall du kunde avhålla dig från vissa former av nedvärderande retorik.

Eller, jag omformulerar det. Det skulle vara bra ifall både moderatorer och övriga medlemmar avhåller sig från vissa former av nedvärderande retorik. Och jag vill ha rätten att påpeka när någon uttrycker sig nedvärderande om någon annan. Och det gäller oavsett huruvida det är en moderator eller någon annan som uttalar sig olämpligt.

Det var ett förslag som syftade till att flytta politisk diskussion bort från vetenskaps-avdelningen, till politik-avdelningen. På så sätt skulle vetenskaps-debattörerna slippa besväras av politiska diskussioner.

Skribenten "aw" har presenterat andra bra förslag på hur den politiska diskussionen kan föras över till politik-sektionen. Tyvärr har moderatorerna, än så länge, visat stort ointresse för "aw"s genomtänkta förslag.

Återigen får jag intrycket att du svarar på någonting helt annat, än det jag har skrivit.

Och vad gör man om man har ett behov av att diskutera något när det inte finns en passande tråd? Man startar en tråd, och finns det ingen som diskuterar med dig där så är det tråkigt för dig, har hänt mig någon gång, bad luck, men jag försökte inte vända upp och ner på forumets fundament bara för det. Man kan inte tvinga till sig läsare och motdebattörer.

Medicin och vetenskap har ungefär lika lite i politik att göra som tvärtom anser jag, finns knappast någon anledning att flytta problemet från vetenskap och medicin till politik, vad vinner vi på det?

Vi har hört det nu, att en del användare vill föra över den politiska diskussionen till politik, och ni har också fått (bra)förslag på hur ni kan göra. Till exempel citera de inlägg i den aktuella tråden som ni vill diskutera i politik och fortsätta diskutera i politik.

Om jag får gissa, så är du angelägen om att få med dig precis alla politiska inlägg i den aktuella tråden och lägga dem i en politiktråd, och att det är här skon klämmer?
2020-11-10, 21:38
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag noterar, med viss förvåning, att ingen ännu uppmärksammat det konstruktiva förslag som Tinuviel postat här i tråden för över en och en halv timme sedan.

Kan inte det vara en lösning värd att pröva?
2020-11-10, 21:50
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vi har diskuterat internt och en tråd skulle kunna skapas i (FB) Coronapandemin med en TS som är en variant av följande:

I den här tråden diskuterar vi hur politik och myndigheter hanterar pandemin. Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga kort sagt. Det är en tråd där vi samlar diskussionerna om den samhällspolitiska utvecklingen, diskuterar utspel av politiker och myndigheter samt den svenska strategin och vad dessa beslut och strategier har för följder för samhället och enskilda människor.

Bra!

Skulle det gå att byta "den svenska strategin" mot "olika länders strategier"? Epidemin är ju en fråga som berör både Sverige och andra länder. Enligt min uppfattning, så borde sektionen "Coronapandemin" kanske ha placerats under politik i allmänhet, och inte under inrikes-politik. Ifall det inte är möjligt, så skulle det vara bra ifall åtminstone den här tråden var tillåtande med utrikes-politik, för att samla olika politiska diskussioner på samma ställe.

Ett annat förslag är att trådstarten kompletteras med några länkar till ett antal viktiga trådar som fokuserar på vissa aspekter. Det skulle kunna vara munskydd, flockimmunitet, resor och skolor. I mitt förslag till trådstart gav jag exempel på hur det kan se ut.
2020-11-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Men oj. Det är ju också skrivet av en som så starkt fördömer personer som skriver politiska inlägg i den stora Covid-19 tråden.
Sanningen är böjbar inte sant!
Det där är inget "politiskt" inlägg. Jag använde Stefan Löfvens namn retoriskt.
2020-11-10, 22:06
Medlem
Citat:
Vi har diskuterat internt och en tråd skulle kunna skapas i (FB) Coronapandemin med en TS som är en variant av följande:

I den här tråden diskuterar vi hur politik och myndigheter hanterar pandemin. Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga kort sagt. Det är en tråd där vi samlar diskussionerna om den samhällspolitiska utvecklingen, diskuterar utspel av politiker och myndigheter samt den svenska strategin och vad dessa beslut och strategier har för följder för samhället och enskilda människor.
Jag tycker det ser strålande ut.

Om jag ska komma med feedback så skulle jag göra några små tillägg till sista meningen:

"...Det är en tråd där vi samlar diskussionerna om den samhällspolitiska utvecklingen, diskuterar utspel av politiker och myndigheter samt den svenska strategin och utvärderar vad dessa beslut och strategier får för följder för samhället och enskilda människor, samt dess påverkan på coronapandemins utbredning i Sverige.

Det är väl egentligen samma sak som ni skriver. Men bara för att förtydliga att man får diskutera Sveriges strategi inte bara rent hypotetiskt, utan att man även får göra det i form av en löpande utvärdering av effektiviteten i regeringens och Folkhälsomyndighetens åtgärder. Typ "har man kunnat se någon effekt på antalet fall i Uppsala, nu när lokala restriktioner har införts". Att utvärdera effektiviteten i en politisk åtgärd i Sverige måste ju klassas som on-topic, i min mening.
2020-11-10, 22:15
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Bra!

Skulle det gå att byta "den svenska strategin" mot "olika länders strategier"? Epidemin är ju en fråga som berör både Sverige och andra länder. Enligt min uppfattning, så borde sektionen "Coronapandemin" kanske ha placerats under politik i allmänhet, och inte under inrikes-politik. Ifall det inte är möjligt, så skulle det vara bra ifall åtminstone den här tråden var tillåtande med utrikes-politik, för att samla olika politiska diskussioner på samma ställe.

Ett annat förslag är att trådstarten kompletteras med några länkar till ett antal viktiga trådar som fokuserar på vissa aspekter. Det skulle kunna vara munskydd, flockimmunitet, resor och skolor. I mitt förslag till trådstart gav jag exempel på hur det kan se ut.
Vi samlar diskussionerna i sektionen (FB) Coronapandemin som är placerad under Politik-Inrikes. Givetvis kan andra länders strategier vara av intresse men då främst i relation (eller som en jämförelse med) till den svenska strategin. Ur den aspekten bör tråden vara tillåtande, det kan jag hålla med om. Vill man däremot fördjupa sig i just Kinas strategi eller att Trump ådrog sig covid finns utmärkta trådar i P-U.

Visst kan en trådstart kompletteras med länkar på det vis du föreslår, finns inget hinder för det.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag tycker det ser strålande ut.

Om jag ska komma med feedback så skulle jag göra några små tillägg till sista meningen:

"...Det är en tråd där vi samlar diskussionerna om den samhällspolitiska utvecklingen, diskuterar utspel av politiker och myndigheter samt den svenska strategin och utvärderar vad dessa beslut och strategier får för följder för samhället och enskilda människor, samt dess påverkan på coronapandemins utbredning i Sverige.

Det är väl egentligen samma sak som ni skriver. Men bara för att förtydliga att man får diskutera Sveriges strategi inte bara rent hypotetiskt, utan att man även får göra det i form av en löpande utvärdering av effektiviteten i regeringens och Folkhälsomyndighetens åtgärder. Typ "har man kunnat se någon effekt på antalet fall i Uppsala, nu när lokala restriktioner har införts". Att utvärdera effektiviteten i en politisk åtgärd i Sverige måste ju klassas som on-topic, i min mening.
Ser inget hinder för det tillägg du föreslår och det du skriver om sist anser även jag faller inom topic.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-11-10 kl. 22:41.
2020-11-10, 22:33
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Vi samlar diskussionerna i sektionen (FB) Coronapandemin som är placerad under Politik-Inrikes. Givetvis kan andra länders strategier vara av intresse men då främst i relation (eller som en jämförelse med) till den svenska strategin. Ur den aspekten bör tråden vara tillåtande, det kan jag hålla med om. Vill man däremot fördjupa sig i just Kinas eller att Trump ådrog sig covid finns utmärkta trådar i P-U.

Jag kanske är tjatig, men jag vill ställa frågan: Har ni övervägt "aw"s förslag att samla alla möjliga Corona-trådar på samma ställe?

Jag tyckte att det var ett intressant förslag att lägga en gemensam Corona-sektion under "Olyckor och katastrofer". Det skulle förebygga svårigheterna med att epidemin berör så många olika ämnesområden.

Ifall "aw"s förslag inte kan genomföras, så borde åtminstone dom olika politiska Corona-trådarna samlas ihop, eftersom inrikes- och utrikes-politik flyter ihop.

Eller jag kanske kverulerar för mycket, nu när vi äntligen är på väg att få fart på tråden som vi har efterfrågat.
2020-11-10, 22:34
Medlem
Citat:
Bra!

Nästan alltid när det diskuteras smitta i andra länder i megatråden så görs det i ljuset av Sveriges pandemi och Sveriges strategi. Man nämner aldrig Taiwan, Norge eller Nya Zeeland av andra skäl än att peka på skillnader mot Sveriges strategi. Det är alltså on-topic redan som det är.

Jag säger det bara för att ni inte ska låsa in er i att det måste tillåtas "utrikespolitisk diskussion" i tråden. Jag tror att moderatorerna i Inrikespolitik inte har några som helst problem med era inlägg, eftersom det är en indirekt diskussion om Sveriges strategi. Däremot tror jag att de har vissa reservationer om att uttryckligen skriva att "utrikes" diskussioner är tillåtna, eftersom det lämnar ett för stort hål i regelverket för folk att göra fel.
2020-11-10, 22:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag noterar, med viss förvåning, att ingen ännu uppmärksammat det konstruktiva förslag som Tinuviel postat här i tråden för över en och en halv timme sedan.

Ursäkta dröjsmålet!

Citat:

Ja!

Citat:
Medicin och vetenskap har ungefär lika lite i politik att göra som tvärtom anser jag ...

Jag håller inte med. "aw" beskrev det bra:
Citat:
Det är omöjligt att diskutera det politiska, utan att blanda in vetenskap. Men det går att göra tvärtom, dvs. diskutera vetenskapen utan att göra politik av det.

Citat:
... finns knappast någon anledning att flytta problemet från vetenskap och medicin till politik, vad vinner vi på det?

Vilket problem tänker du på?
2020-11-10, 22:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Citat:

Jag tycker det är bra så. Förutsatt att detta stämmer:

Citat:
Nästan alltid när det diskuteras smitta i andra länder i megatråden så görs det i ljuset av Sveriges pandemi och Sveriges strategi. Man nämner aldrig Taiwan, Norge eller Nya Zeeland av andra skäl än att peka på skillnader mot Sveriges strategi. Det är alltså on-topic redan som det är.

Jag säger det bara för att ni inte ska låsa in er i att det måste tillåtas "utrikespolitisk diskussion" i tråden. Jag tror att moderatorerna i Inrikespolitik inte har några som helst problem med era inlägg, eftersom det är en indirekt diskussion om Sveriges strategi. Däremot tror jag att de har vissa reservationer om att uttryckligen skriva att "utrikes" diskussioner är tillåtna, eftersom det lämnar ett för stort hål i regelverket för folk att göra fel.

eftersom det annars blir svårt att utvärdera hur Sverige skött pandemin, om man inte kan jämföra med andra länder.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in