2020-12-02, 20:10
Medlem
Katzyns avatar
Tycker den här artikeln om vad som sker med ett barn som utsätts för deprivation lyfter fram viktiga poänger och för den som inte har SVD, ett tidigt och ännu mer extremt exempel på vad som kan ske med barn som utsätts för detta:

https://www.svd.se/samhallet-far-inte-fortsatta-svika-mannen
https://www.verywellmind.com/genie-the-story-of-the-wild-child-2795241
Citera
2020-12-02, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Enligt systerns egen redogörelse så flög han upp ur fotöljen när han blev varse vem som klev in.
Om han kunde flyga så var han inte särskilt apatisk eller nedbruten.

Här har du faktiskt en bra poäng. I hennes första version så låg han i sin egen dunkla varpöl och viskade hennes namn. Sedan sitter han i en fåtölj och flyger upp.
Citera
2020-12-02, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BjK
det är något som inte riktigt stämmer känns det som, för ”elvis” var inte sunkig eller så, han var fräsch. jag tänker mig att han har fått någon psykos och hållt sig hemma för det mesta iom folk har sett sonen ute då och då, sonens psykos + mammans mående/beteende efter tidigare trauman har fått honom att inte gå ut (bara min teori)
Fräsch det sägs att han luktade illa i skolan?
Citera
2020-12-02, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tribolt
Det är sanning med modifikation.
Jag kan köpa att man påverkas starkare i åldrarna du nämnde, men hjärnan är alltid formbar. Rena motsatsen till cement. Hjärncellerna ökar alltid genom åren.

Påverkas man av negativiteter under dess så år kan de bli djävulskt jobbigt att ställa om men allt är möjligt om man vill.

Denna man kan förbättras men det har gått för lång tid. Däremot ska man inte dra förhastade slutsatser. Den jäveln överlevde 30 år och han kommer överleva de kommande 30 åren också.
Det sorgliga är att hans liv endast har bestått av lidande.
Det BORDE vara brottsligt att stjäla ett liv, förspilla en annans liv, som denna kvinna gjorde. Och jag hoppas det går till åtal, men tvivlar på att det kommer göra det. Är man 41 år har man oftast jobb, egna barn, bil, sparkonto - åtminstone i min umgängeskrets. Denne man har blivit avlurad allt detta. Fy för den lede.
Citera
2020-12-02, 20:13
Avstängd
hrjn1989s avatar
”Förundersökning nedlagd då brott ej kan styrkas”, skulle jag gissa på.
Citera
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Han är inte ett barn, han är 40 +.Han är inte tandlös och illaluktande, länka gärna?

Hans syster har haft noll kontakt och träffat honom som hastigast. Ringde då 1177 och inte ambulans.

Är du allvarlig? Lukten vittnade redan hans hemkunskapslärare om, och den har knappast blivit lindrigare sedan dess. Systern har träffat honom och sett hur hans tänder ser ut. Men du har förstås bättre koll?

Ja, om man har någon som helst aning om hur vården fungerar ringer man 1177 först, om läget inte är direkt livshotande, för att få besked om hur man ska agera. Vad är det för underligt med det? Skulle jag också ha gjort.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkungagatan
1: Hur tror ni man uttalar M*ait? M*ätt? M*ajt? M*ah-itt?
2: Hur uttalas J*oie? Som engelska J*oey?
3: Är systern som det hela rör sig om och som är med i media denne hundälskande boudoir-fotografen till kvinna som hängts ut tidigare i tråden?

1. Som Marit, fast med talfel skulle jag tro, tänk Joelbitar.
2. Som Jojje, alternativt med franskt uttal, det betyder glädje på franska
3. Oh yes.
Citera
2020-12-02, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NecessaryEvil
Håller med om detta. Det är väl en ganska enkel logik att hänga med i:
1. kvinnan förlorar sin son och blir av traumat djupt psykiskt störd/instabil
2. kvinnan får ett nytt barn och döper sonen efter det döda barnet (eftersom hon är traumatiserad och besatt av den döda, första sonen)
3. kvinnan är överbeskyddande mot son nummer 2 eftersom hon är maniskt besatt av att ingen ska kunna ta honom ifrån henne, men hon är samtidigt för sinnessjuk för att ta hand om sina barn ordentligt (därav den dåliga hygienen som sonens forna klasskamrater vittnat om)
4. kvinnans döttrar är starka nog att ta sig hemifrån och bryta sig loss från sin psykotiska mamma
5. döttrarna försöker så gott de kan prata med utomstående men ingen förstår vidden av galenskapen som pågår i hemmet (kanske inte ens döttrarna förstår det, man har ju inget att jämföra med förutom sina egna upplevelser och erfarenheter).
5. Döttrarna ger upp att rädda sin manipulerade bror från den psykotiska mamman. De försöker rädda sig själva genom att gå vidare med sina liv på bästa möjliga sätt, men traumat och skulden finns såklart kvar.

Det kan ju även vara så att kvinnans psyksjuka tendenser eskalerat under tiden efter att döttrarna brytit med henne. Hon kanske inte levde i en fullt så extrem hoardinglägenhet när döttrarna fortfarande bodde där, men att det under årens lopp havererat totalt

Ja, det tycker jag låter som ett mycket troligt förlopp. Frågan är hur psykiskt dålig sonen blivit pga mammans psykiska besvär. Att han inte lämnat henne tyder ju på att även han lider av starka psykiska problem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag klandrar henne inte att hon inte brytt sig under dessa 25+ år. Men att hon inte larmade när hon SÅG och MÄRKTE missförhållandena när hon hade honom i klassen... det har jag svårt för. Man går inte och knackar på hos vuxna elever och undrar hur de mår. Inte i min värld i alla fall. Som lärare är det massor med elever under åren man undervisar.

Hon hävdar ju att denna elev var speciell, alltid hungrig, hon såg honom tite extra, bakade åt honom osv. Så varför inte ringa hem?
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanana23
Han har alltså skador som kräver operation, hade inga tänder och har legat på golvet i tre veckor. Och hon blir släppt på fri fot? Vart är logiken i det?

Du kanske inte skall tro på allt som hyenorna på slaskpressen påstår. Klick är pengar.

Mannen satt i en fåtölj och TV,n var igång när systern klev in genom den olåsta dörren.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
ja vi svenskar har tendens att tolka allt i svart eller vitt, ond eller god- så där förenklat.
Jag har också sett smolket i andras ögon men förnekat bjälken i mitt eget öga.
Lätt att döma som sagt,trots att våra lagar verklige är allt annat än svart eller vitt.
Det här att folk slänger ut diagnoser lite godtyckligt om en person som man inte träffat har blivit trendigt.Så gör den okunnige-
Har varit inblandad i diagnostiseringar och vet att detta inte kan göras utifrån andras prat och slutsatser.
En riktigt satt diagnos tar tid och djupare nära kontakter med denne som ska bedömas.
Så klart kan man ana en viss störning om man känner till en persons hela liv och livsföring, men trots allt bör man haft kontakt med den som diagnostiserar.

Exakt vad jag tänkte belysa också.
Läs och begrunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Det är här det blir problematiskt.

Pappa dör, sonen kanske sörjer djupt. Kan han vara hemma i en månad? Skolan bygger om, allt försvinner mellan stolarna. Syrrorna drar. En symbios tar vid.

20 år senare blir mamma sjuk, ringer sin ena dotter så att hon kan se till att x är ok. Dottern åker dit, möter x, ställer sedan upp i varenda intervju.
ja. Trauma- dåligt mående-leder till sonen själv stannar hemma, mamman kanske försökt få honom tillbaka till skolan
eller också har hon blivit nöjd att han finns vid hennes sida.
Egentligen är det här mycket vanligt med såna barn som skolvägrar och som kallas hemmasittare.
Det uppstår en symbios- en trygghet mellan den ledsne föräldern och det ledsna barnet- de
mår alltså bättre att få vara nära varandra- problemet ökar ju när det pågår år efter år.
Till slut blir det den vuxne förälderns ansvar att bryta symbiosen, men är föräldern helt ensam utan andra vuxnas inblandning så är det ju svårt att plötsligt få igång en passiviserad ung mänska att ta steget utanför trygga hemmet.Och vill den ensamma föräldern verkligen tappa greppet?
Man kanske kan tänka sig att de varit varandras fångar, symbiotisk relation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in