2020-12-02, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Lägret för ungrare nära Tyfors var ökänt.

https://www.dalademokraten.se/artikel/ungernlagret-i-safsnas-oroar-ortsbefolkningen-ferenc-favid-77-var-med

Hade ingen aning om detta läger, det var ju säkerligen där han var i så fall. Jag kollade om någon av kumpanerna i kvintetten fanns kvar i riket nu, men hittade bara en möjlig son till en av våldsverkarna, född 1963. Men man vet ju aldrig – Lazlo, Tibor och Janos kan ju ha blivit Jimmy, Ronnie och Clark.
Citera
2020-12-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
https://www.aftonbladet.se/a/41OnOR

Alltså man lackar ur. Nu kommer ALLA kring pojken och berättar en massa men kunde ingen få sociala myndigheter att ingripa?
Otroligt

Iofs är kanske stor hunger inte så märkvärdigt då det finns matglada barn men hon hörde ju från pojken själv att de inte åt alltid

tänker att det finns så mycket misär i samhället, såg precis att Sverige har dubbelt så många hemlösa per capita än USA ...social och polis har ju inte resurser att ingripa. Tänk bara på de som sover på gatan, nerknarkade personer och alkisar vars lägenheter ser ut som piss, undermålig hygien m.m. Ingen går in och rycker vuxna personer (dominerade av missbruk eller av andra individer som exempelvis partners eller som i detta fall en mor), ur deras elände. Ett elände som i många fall har olika bottnar (barndom, umgänge, släkt, ekonomi, näståendes dödsfall m.m). Tänk bara på alla kvinnor som misshandlas till döds av sin partner. Ingen kommer ju rusande och rycker dem ur elden precis....det är svårt att få hjälp av samhället om man ser det från de svagastes perspektiv.

Det blir svårt att dra en gräns. När har misären gått över gränsen? Uppenbarligen har den gjort det här, men vems uppgift är det att undersöka sådana fall? Pratar nu om vuxna människor, för barn finns det ju regler om hur samhället ska gå tillväga
Citera
2020-12-02, 11:01
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jabbe91
Håller med.
Här tycker jag inte man ska hänga upp sig på att mannen är trotsallt 41 år.
Skulle säga att hans fysiska kropp är 41 år, medans hans psyskiska tillstånd så är han fortfarande den 12/13 åriga pojken som togs hem från skolan.

Ja, och till och med den 12/13 åringen var nog gravt socialt handikappad och skadad av det han redan gått igenom under uppväxten.
Citera
2020-12-02, 11:04
Medlem
Jag har väldigt svårt att tro att det här kommer sluta ens i närheten av en svensk Fritzl.

Alla som någonsin sett mamman förstår att hon inte mår bra. Mannen tycks ha haft mer eller mindre fria möjligheter att lämna hemmet, och mamman har nog agerat i rädsla snarare än ondska.

Den här historien kommer sluta som en där skola, socialtjänst, sjukvård etc. har gjort grava misstag och helt sonika låtit en rädd kvinna hålla sin son hemma och utanför det vanliga samhällslivet.
Citera
2020-12-02, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woldemortdarski
Jag flyttade ifrån området tidigt 90-tal men hade kvar kontakter i Handen. Vet egentligen inte mycket om dem från mitten av 90-talet och framåt, men det kan nog bara vara sonen du såg.

det är något som inte riktigt stämmer känns det som, för ”elvis” var inte sunkig eller så, han var fräsch. jag tänker mig att han har fått någon psykos och hållt sig hemma för det mesta iom folk har sett sonen ute då och då, sonens psykos + mammans mående/beteende efter tidigare trauman har fått honom att inte gå ut (bara min teori)
Citera
2020-12-02, 11:08
Medlem
-nickname-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Tack än en gång för att du delar med dig av vad du vet.

Som bekant åkte ju Johnny dit för att ha rånat ett bankbud från Domus i Sumpan 1971, vilket renderade denna notis i Svenska Dagbladet.

Jag kollade en sväng extra i Svenskans arkiv och fann en möjligen intressant ytterligare notis från den 30 november 1958. Inte helt rätt korrekt stavning på namnet, och varken för- eller efternamn är väl direkt ovanliga för ungrare, men ändå. 1958 var han 18 år gammal och gänget benämns som "ungdomar" i inledningen. Kan detta vara vår Johnny (som ju även heter F*erenc)? Vet någon när han inflyttade till Sverige och i så fall om han kanske tillbringat tid i Dalarna?

"Ungersk kvintett fick hårda straff"https://imgur.com/a/2NiXuDz

Tack för intressanta uppgifter. Pappan alltså dömd till straffarbete 1958 efter rån eller våldtäkt, dömd för rån 1971. Undrar hur hans 60-tal såg ut?
Citera
2020-12-02, 11:10
Medlem
neuron-drones avatar
Det är nog många som tyvärr lever inlåsta av olika anledningar. Folk verkar kunna försvinna utan att någon bryr sig.

Folk säger varför reagerar inte grannarna? Vissa gör det men det blir ändå ingen koll.

Har snackat både med polisen och soc om min granne. Ingen bryr sig. Så varför skulle de bry sig i andra situationer? Bara lite kortfattat, ingen vet vad han gör, men troligen gömmer flyktingkvinnor i utbyte mot pengar eller sex. De får inte gå ut. De lever bakom mörkläggningsgardiner. De får inte prata verkar det som. Grannen är våldsam så troligen att han slår dem men bara en gissning.

Det går ju aldrig att veta hur allvarligt sådant är. Och de som kan kolla gör ju inte det.

Att låsa in ett handikappat barn, det är mest i civiliserade länder man inte gör det annars verkar det ju regel. Att man gömmer dem även när de är vuxna. Hemskt men som flesta verkar lösa det.
Citera
2020-12-02, 11:13
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Det är nog många som tyvärr lever inlåsta av olika anledningar. Folk verkar kunna försvinna utan att någon bryr sig.

Folk säger varför reagerar inte grannarna? Vissa gör det men det blir ändå ingen koll.

Har snackat både med polisen och soc om min granne. Ingen bryr sig. Så varför skulle de bry sig i andra situationer? Bara lite kortfattat, ingen vet vad han gör, men troligen gömmer flyktingkvinnor i utbyte mot pengar eller sex. De får inte gå ut. De lever bakom mörkläggningsgardiner. De får inte prata verkar det som. Grannen är våldsam så troligen att han slår dem men bara en gissning.

Det går ju aldrig att veta hur allvarligt sådant är. Och de som kan kolla gör ju inte det.

Att låsa in ett handikappat barn, det är mest i civiliserade länder man inte gör det annars verkar det ju regel. Att man gömmer dem även när de är vuxna. Hemskt men som flesta verkar lösa det.

Var han handikappad då? Han verkar ju ha gått i normal skola fram till högstadiet, läraren, iofs i detta rätt speciella sammanhang, uttalar att hon trodde att "det skulle gå bra för honom". Det verkar ju inte ha varit en grönsak från början iaf.
Citera
2020-12-02, 11:14
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Det var under ett antal år inte ens allmän VPL..under dessa år var det inte allmän mönstring, folk kallades inte ens till mönstring... Har för mig att detta började mitten nittiotal

Alla i min klass var tvungna att mönstra (född 84)
Citera
2020-12-02, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennis7254
Född 1979 innebär Mönstring 1997 och VPL 2000 (runt)

Fanns det allmän Värnplikt 1997? frågan är när den försvann??

Ja det var allmän värnplikt fram till typ 2009-2010. Den här killen kan väl iofs ha varit i fysiskt skick att infinna sig för mönstring 1997, men blev nog i så fall släppt ganska omgående av Försvaret. Han var nog inget soldatämne precis.
Eventuellt kan väl hans mamma ha ordnat så att han inte ens behövde infinna sig. Ordnat ett läkarintyg på att han inte skulle klara av infinna sig på mönstringskontoret.
Citera
2020-12-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jatteloka
Nja men alltså. Ska hon enbart förlita sig på myndigheterna i det här fallet då? Hon säger ha haft rätt med sina misstankar. Hon blir inte insläppt i lägenheten av sin mor som hon vet är knepig och att brodern är där inne. Det är dåligt gjort av henne. Riktigt vaga försök till hjälp tycker jag i alla fall.

Om du tycker att hon gjort rätt som kontaktat myndigheterna och låtit det vara där så vet jag inte vad ja ska säga till dig. Vem som helst hade kunnat kliva in där och se en man med sår över hela kroppen och utan tänder. Vem det är som kliver in spelar ingen större roll.

Har själv ringt polisen för att få folk utslängda ur lägenheter förr så jag ser inte hur svårt det skulle vara att plocka upp luren sisådär 22 år sedan och få det gjort.

Systrarna kan inte vara normalt funtade dom heller tyvärr. Hela släkten bär stor skuld till att detta kunnat pågå under så många år.
Alltså h u r har denna arma BO fördrivit dagarna? Vad i hela fridens namn hittar man på "instängd" i en fjuttig lägenhet under 28 år ??!! Jag är i samma ålder som BO och om jag spolar tillbaka mitt liv till sjunde klass och tänker att det lixom skulle tagit stopp där & då...Det ÄR verkligen helt absurt.
Citera
2020-12-02, 11:17
Medlem
Förr -79 skall han absolut ha mönstrat. kallats till mönstring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in