2020-12-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Fast det funkar ju inte i trängsel eftersom merparten inte vet hur man bär ett munskydd.

Det är ju bara att kolla hur många som blottar näsan. Är ju en parodi.

Och då är det ändå de ”seriösa” som bär munskydd nu. Blir säkert ännu bättre när folk som inte vill bära nu skydd tvingas göra det....

Många verkar tro att Black Friday och IKEA är grunden till all smitta. Gå in på vilken ICA eller McDonalds som helst och omvärdera era tankar.

Mycket folk betyder inte trångt.
Trångt betyder trångt.
Var är det mest trångt? 500 pers i Mall of Scandinavia eller 500 pers på McDonalds Akalla.
Man får lära folk att använda munskydd.
Ställ som krav att du får inte vistas i butik med felaktigt användande av munskydd.

Vips så kan kan de flesta använda munskydd.

Fundera hur svårt det är att lära sig använda ett munskydd rätt?
Inte många minuter.
Citera
2020-12-02, 18:00
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Vet vi något mer idag än för några månader sedan hur de med långsiktiga problem har det? Hur många har återinsjuknat i covid? min kusin som bor ihop med sin kille har klarat sig helt utan covid-19 men killen i deras förhållande har insjuknat 2 ggr. Första gången lätt förkylning. Nu andra gången som en riktigt redig jävligt säsongsinfluensa och säng/soffliggande.

Det vi vet är att vi kommer att ha 100000-tals långtid covidare tack vare Anders Tegnells strategi.
Citera
2020-12-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vaccinet som britterna godkänt finns lagrat i Belgien och Tyskland. Eftersom Storbritannien lämnar EU:s tullunion vid nyår och ännu så länge inte har något handelsavtal med EU efter det datumet är britterna tvungna att snabba på för att ha en chans att få in vaccinet i landet på ett smidigt sätt. Efter nyår vet ingen hur läget är.
För EU- länder finns inget deadline vid nyår när det gäller tillgång till vaccin, eftersom vaccinet befinner sig fysiskt inom EU.

Det är möjligt att britternas snabba beslut också kommer att ge snabbare vaccination till riskgrupperna jämfört med tex Danmark eller Sverige, men det är långt ifrån säkert. Hela världen vill ju ha vaccin samtidigt och det kommer att ta tid att producera tillräckligt med doser.
Men det fungerar inte så. Ett handelsavtal med EU innebär bara att UK går med på att inte ta ut tull-avgifter på varor från EU, mot att EU går med på att inte ta ut till avgifter på varor från UK. Behövs inte något handelsavtal för att importera något. UK kan välja att inte ha någon skatt på import av vaccin.

Enda risk som finns är att EU inför något export-förbud för vaccinet och säger att det behövs inom EU och får inte exporteras. Det skulle i så fall kontras av UK, dagen efter, med att UK inför exportförbud för dom vacciner som tillverkas i UK och dom som utvecklats i UK, Astra Zenecas, Valnevas, o.s.v. Så det kommer inte EU våga sig på.

UK har köpt 340 miljoner doser av olika tillverkare, så det är mycket vaccin i förhållande till befolkningen. Faller några tillverkare bort så klarar man sig.
Citera
2020-12-02, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
De må de vara men:
/.../
Even though we report here that SARS-CoV-2 and EBV-specific T cells occur in similar frequencies in
COVID-recovered subjects (See Table 2 vs. S. Table 4), it might be premature to conclude that such
findings signify the induction of a robust cognate T cell response following SARS-CoV-2 infection.

Cognate T cell responses in general show a typical kinetic: in the first weeks after the onset of infection
the frequency of the antigen-specific T cells reaches a peak, after which the frequencies drop to a
substantially lower steady state level 80. We measured frequencies of SARS-CoV-2 antigen-specific T
cells close to their expected peak in our COVID-recovered cohort, while the frequencies of the EBVspecific T cells were assessed in steady state. Therefore, in light of the typical T cell response kinetic, the
data reported here, and supported by existing literature, may also signify that mild/asymptomatic SARSCoV-2 infection induces a much weaker T cell response than natural EBV infection, or other viruses
against which we develop protective immunity. The already low numbers of SARS-CoV-2-specific T cells
early on after a mild/asymptomatic infection might further decrease with time, which needs to be
established. Being able to accurately detect such rare SARS-CoV-2-specific T cells is an important step
for immune diagnostics, but is just the first step toward understanding their role in host defense.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.11.29.402677v1.full.pdf

Nej, du är inte den enda.
Vad hade den där artikeln med det jag postade?
Citera
2020-12-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
8000 passerar vi nog innan nästa vecka är över.

Riktigt så pessimistisk är jag inte. Om 22 dagar kan vi nå 8000 avlidna absolut inte i nästa vecka. Den här uppåtgående kurvan vi har just nu bildar en platå och sedan går det nedåt.
Citera
2020-12-02, 18:09
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Vet vi något mer idag än för några månader sedan hur de med långsiktiga problem har det? Hur många har återinsjuknat i covid? min kusin som bor ihop med sin kille har klarat sig helt utan covid-19 men killen i deras förhållande har insjuknat 2 ggr. Första gången lätt förkylning. Nu andra gången som en riktigt redig jävligt säsongsinfluensa och säng/soffliggande.
Tänk om det var en lätt förkylning och en redig jävla säsongsinfluensa?

Vad jag vet är bekräftad återinfektion ytterst ovanligt. Och långtidscovid verkar vara mest media som fokuserar på enstaka fall. https://sebastianrushworth.com/2020/11/17/what-is-long-covid/
Citera
2020-12-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Siffrorna är vad dom är, helt oberoende av experterna. Det du säger är alltså att du inte är förmögen att tyda siffrorna på egen hand. Det är helt ok, inte alla kan göra det
Du kan tydligen ej tyda siffror då jag flera gånger presenterat orsaker som du undviker.

Ganska tyst om dig idag.

Kanske de nya rekordet idag gjorde så att dina argument är borta.
Citera
2020-12-02, 18:13
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Du kan tydligen ej tyda siffror då jag flera gånger presenterat orsaker som du undviker.

Ganska tyst om dig idag.

Kanske de nya rekordet idag gjorde så att dina argument är borta.
Nej du presenterar mest massa gojja. Siffrorna idag är ju inte en dagssiffra utan utdraget på en vecka eller mer. Sen vill jag gärna jämföra vad som brukar vara normala dödssiffror totalt vid den här tiden på året innan jag säger nått om det och om dödsfall av andra orsaker har minskat. Ni stirrar bara er blinda på en siffra och tycker det är jätteläskigt utan att ha koll på allt annat. Ni är verkligen lättskrämda
Citera
2020-12-02, 18:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Riktigt så pessimistisk är jag inte. Om 22 dagar kan vi nå 8000 avlidna absolut inte i nästa vecka. Den här uppåtgående kurvan vi har just nu bildar en platå och sedan går det nedåt.

Varför skulle det gå nedåt? Vad talar för det menar du? Allt talar för att vi kommer gå uppåt efter julens sociala sammankomster och fortsatt motstånd till införande av hårda restriktioner. Vi kommer att följa USA:s utveckling med ökning - platå - ökning osv.
Citera
2020-12-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför skulle det gå nedåt? Vad talar för det menar du? Allt talar för att vi kommer gå uppåt efter julens sociala sammankomster och fortsatt motstånd till införande av hårda restriktioner. Vi kommer att följa USA:s utveckling med ökning - platå - ökning osv.

Jag får erkänna jag går på magkänsla. Och den säger en nedgång i nästa vecka men att vi får en liten uppgång igen efter julen. Först i mars månad tror jag på en mer tydlig nedång.

Annars är det något fel på min känsla, men jag återkommer med bättre analyser.
Citera
2020-12-02, 18:22
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Med tanke på sjukhusbilder inifrån Wuhan med korridorer fulla av döende och dom fältsjukhus man byggde upp på 3v så kan inte Kinas dödssiffror stämma. Jag tror inte Kina redovisar döda utanför sjukhus eller utan test.
Sverige har redovisat döda med coviddiagnos som är 30 dagar eller yngre. Sedan har man kollat av dödsregistret för att ta med alla som dött utanför sjukhus.
Det kan ju finnas stora mörkertal även i Sveriges statistik men checkat mot överdödligheten verkar statistiken hyfsat bra.
Strategin dock på tok för lättsinnig.
Jag skummade som sagt bara igenom dom senaste sensationella läckorna ifrån CNN och blev underväldigad.
https://edition.cnn.com/2020/11/30/asia/wuhan-china-covid-intl/index.html

Exemplen som dom radar upp är verkligen inte på något sätt mer anmärkningsvärda än den svenska rapporteringen.

Det är även värt att notera att FHM skriver såhär:
Dödsfallen har antingen rapporterats avlidna av behandlande läkare eller har enligt folkbokföringen avlidit inom 30 dagar efter en covid-19 diagnos. I ett begränsat antal fall kan det vara känt av Smittskyddsenheten att dödsorsaken varit icke-covid relaterat och då tas dödsfallet bort ur statistiken.

Jag ser inte något fel i att man räknar bort dödsfall som anses vara orsakade av något annat. Men däremot finner jag det anmärkningsvärt att man både vill äta kakan och ha den kvar genom att samtidigt göra en stor sak av att det alltid handlar om människor som dött MED och inte AV viruset i alla sammanhang.
Citera
2020-12-02, 18:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Men det fungerar inte så. Ett handelsavtal med EU innebär bara att UK går med på att inte ta ut tull-avgifter på varor från EU, mot att EU går med på att inte ta ut till avgifter på varor från UK. Behövs inte något handelsavtal för att importera något. UK kan välja att inte ha någon skatt på import av vaccin.

Enda risk som finns är att EU inför något export-förbud för vaccinet och säger att det behövs inom EU och får inte exporteras. Det skulle i så fall kontras av UK, dagen efter, med att UK inför exportförbud för dom vacciner som tillverkas i UK och dom som utvecklats i UK, Astra Zenecas, Valnevas, o.s.v. Så det kommer inte EU våga sig på.

UK har köpt 340 miljoner doser av olika tillverkare, så det är mycket vaccin i förhållande till befolkningen. Faller några tillverkare bort så klarar man sig.
Jag har inte skrivit något om tullavgifter. Den frågan får du ta upp med någon annan.
Det jag däremot skrev var att det handlar om att få in vaccinet "på ett smidigt sätt". Vaccinet måste på något sätt passera gränsen och som du kanske känner till förväntas enorma svårigheter gällande alla varutransporter.
Landtransport kommer troligtvis inte att vara ett alternativ efter nyår. Jag känner inte till hur vaccinet förflyttas i dag.
Jag ser det som helt orealistiskt att Storbritannien eller EU kommer att på något sätt obstruera när det gäller vaccinförsörjning.

Enligt Pfizer Biontech har britterna beställt 40 miljoner doser av deras vaccin. 800 000 av dessa kommer levereras från anläggningen i Belgien nästa vecka. Man räknar också med att leverera flera miljoner doser under resten av månaden. Britterna kommer i likhet med alla andra länder behöva flera olika vaccin till olika demografiska grupper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in