2020-12-02, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så Pfizers vaccin har blivit godkänt i UK och dom börjar med massvaccinationer nästa vecka. UK verkar klara sig bra utan EU?
Riktigt jävla häftigt oavsett. Det ska bli spännande att följa U.K's siffror framöver. Jag ser framför mig ett scenario där smittan fortsätter spridas i väldigt hög hastighet men att både dödstal och sjukvårdsbehov minskar markant.
Citera
2020-12-02, 10:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Vågar man ta vaccinet? Många verkar rädda för effekterna som vid svininfluensan, men experterna säger att man lärt sig och att det ej blir samma nu - trots den extremt korta framtagningstiden?
Regeringen och FHM kommer tyvärr tappa bollen avseende vaccinering. De satarna har inte förberett sig på att vaccinera befolkningen eftersom de kör/kört spåret med flockimmunitet.

Detta innebär att du troligen kommer bli erbjuden/ha möjlighet att bli vaccinerad sent jämfört med andra länder. Troligen först i andra kvartalet nästa år. Kanske ännu senare. Detta innebär dock att vid den tidpunkten kommer det vara mycket mer som är känt om vaccinet, t ex avseende biverkningar vilket var problemet med Pandemrix.
Citera
2020-12-02, 10:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Riktigt jävla häftigt oavsett. Det ska bli spännande att följa U.K's siffror framöver. Jag ser framför mig ett scenario där smittan fortsätter spridas i väldigt hög hastighet men att både dödstal och sjukvårdsbehov minskar markant.

Instämmer. Fokus har flyttats mellan olika länder och områden under pandemin. Nu kommer allt fokus ligga på UK närmaste månaderna. Helst med tanke på att det inte verkar vara så att dom börjar med lite strödoser som vi inom EU - dom kör full tuting direkt.
Citera
2020-12-02, 10:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ni har helt fel om befolkningstätheten.
Stockholms län är en av de största och tätaste befolkningskoncentrationerna i hela Europa.

Nu får du ändå ge dig med tramset, Stockholm är glesbefolkat jämfört med städer nere i centraleuropa. Att det finns tre närintilligande hus i cenrala Stockholm som har en högre befolkningstäthet än vad landsbygden i centraleuropa har ändrar inte det faktumet.

invånare/km2 i metroområdet enligt wikipedia:

London 1701
Köpenhamn 1200
Helsingfors 411
Stockholm 370

Hittade inget på Oslo. Det är uppenbart att du aldrig varit utanför Härjedalen eller var du nu kan tänkas bo. Än mindre Sverige. När coronan är över så tycker jag du ska resa runt i andra delar av världen och sedan återkomma och berätta hur tätbefolkat Stockholm är.
Citera
2020-12-02, 10:13
Medlem
Jag tror att Sveriges strategi gällande vaccin varit att vänta tills åtminstone hösten vad gäller massvaccinering. Fram tills dess så ges vaccinet bara till 70+ och de i toppen av riskgrupp. Givetvis ett beslut som man inte skyltar öppet med. Låt andra länder som UK och USA vara först/försökskanin

Personligen kan jag tycka att det är ett klokt beslut iom att det finns stora risker med att vaccinera en hel population med ett nytt vaccin. Men problemet för Sverige är att man satt sig i en så dålig sits vad gäller spridningen i samhället.

Idag finns det tre alternativ som jag ser det.

1. Tokvaccinera asap minst 60% av populationen och eliminera spridningen. Här gamblar man återigen med folkhälsan. Ett oåterkallit beslut, går det åt pipsvängen så blir detta den största skandalen i Sveriges historia. Och med bakgrund av att det är samma nissar vid rodret nu som då(fågelinfluensan) så tror jag att de inte vågar trycka på knappen en gång till.

2. Lockdown som följs upp bindande restriktioner. Munskydd och en testapparat likt sydkorea som dessutom toppas med smittspårare. Med detta val så köper man sig tid tills dess att man vet att det finns ett vaccin som fungerar utan biverkningar. Har man riktigt riktigt tur så dör covid ut på eget grepp och vaccinering blir överflödig.

3. Fortsätter som idag. Man låter individen ta ansvaret. Det är upp till var och en att vaccinera sig med valfritt vaccin. Staten blir bara en förmedlare och inte en garant. Man friskriver sig ansvar likt allt annat i denna pandemi.

Min gissning är att Tegnell kommer svara : “Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”
Citera
2020-12-02, 10:13
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
8 av 10 mjuka fall har permanenta skador på lungorna. Det finns faktiskt fler saker att frukta än döden

https://www.bbc.com/news/health-55017301

För mig låter det som skrämselpropaganda. Permanenta skador skriver du men hur kan man veta det när sjukdomen inte funnits i ett år ens. Permanent betyder att man i så fall aldrig blir av med dom någonsin.
Låt oss säga att det du säger är sant, då måste jag känna till en så där 50-100 personer med permanenta lungskador.
Konstigt jag har inte hört någon klaga på detta hmmmm.
Eller ta alla idrottsmän som har blivit smittade, har inte sett/hört något om att 8 av 10 idrottsmän behöver lägga karriären på hyllan efter C-19 utan tvärtom dom kör för fullt efter någon vecka/veckor.
Som sagt ni kan läsa massa panikartiklar men titta er omkring och var lite källkritiska.
Om det är sant så har vi alltså ja vad kan det vara 0,5-1 miljon lungskadade i Sverige just nu TROR du på riktigt det?
Citera
2020-12-02, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Jag skumläste lite om det tidigare idag. Jag fick intryck av att dom hanterat statistiken likvärdigt med Sverige.

Det var inga enorma avvikelser jag kunde se. Någon dag hade dom först uppgett närmare hundra döda och senare reviderat det till närmare 200. Det är väl precis så vi gjorde i våras?

Diagrammet visar drygt 50, Tegnell säger fyrtiotal och några veckor senare så har man justerat upp den siffran till 100+.

Samma sak med antalet smittade. Initialt så redovisade man inte dom som varit smittade utan provtagning. Senare ändrade man sig till att även redovisa dom som diagnosticerats utan provtagning och gjorde då även en klumpuppdatering med dessa inräknade (något som Tegnell tog som bevis för överlägsen redovisningsmetod i Sverige under presskonferens).

Folkhälsomyndigheten har mig veterligen aldrig redovisat något annat än bekräftat smittade via provtagning (med undantag för Britton-prognoser). Dvs vi har inte ens nått upp till Kinesisk nivå av transparens

Jag är definitivt ingen fan av Kina. Jag får bara väldigt mycket känsla av hyckleri från västerländska medier i detta fallet.

Rätta mig gärna om jag missat något centralt i kinesernas mörkning av hur illa det var i Wuhan.

Det faktum att dom in i det längsta försökte mörklägga hela viruset är enligt mig något som är helt oförsvarbart och förtjänar att påminnas om varenda gång någon köper en mandarin eller något annat som påminner om Kina.

Med tanke på sjukhusbilder inifrån Wuhan med korridorer fulla av döende och dom fältsjukhus man byggde upp på 3v så kan inte Kinas dödssiffror stämma. Jag tror inte Kina redovisar döda utanför sjukhus eller utan test.
Sverige har redovisat döda med coviddiagnos som är 30 dagar eller yngre. Sedan har man kollat av dödsregistret för att ta med alla som dött utanför sjukhus.
Det kan ju finnas stora mörkertal även i Sveriges statistik men checkat mot överdödligheten verkar statistiken hyfsat bra.
Strategin dock på tok för lättsinnig.
Citera
2020-12-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har för mig att du ska vänta 3 veckor. Misstänker att det är för att du ska vara smittfri när du gör det. Antikroppar har du redan bildat, annars hade du inte blivit frisk.

Det här är så jävla svårt. Hur vet jag om jag är smittfri? Febern hade jag som sagt för två veckor sedan. Tog ett test förra veckan som var positivt. Idag mår jag bra, ytterst liten torrhosta. Är jag smittfri?
Citera
2020-12-02, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Jag tror att Sveriges strategi gällande vaccin varit att vänta tills åtminstone hösten vad gäller massvaccinering. Fram tills dess så ges vaccinet bara till 70+ och de i toppen av riskgrupp. Givetvis ett beslut som man inte skyltar öppet med. Låt andra länder som UK och USA vara först/försökskanin

Personligen kan jag tycka att det är ett klokt beslut iom att det finns stora risker med att vaccinera en hel population med ett nytt vaccin. Men problemet för Sverige är att man satt sig i en så dålig sits vad gäller spridningen i samhället.

Idag finns det tre alternativ som jag ser det.

1. Tokvaccinera asap minst 60% av populationen och eliminera spridningen. Här gamblar man återigen med folkhälsan. Ett oåterkallit beslut, går det åt pipsvängen så blir detta den största skandalen i Sveriges historia. Och med bakgrund av att det är samma nissar vid rodret nu som då(fågelinfluensan) så tror jag att de inte vågar trycka på knappen en gång till.

2. Lockdown som följs upp bindande restriktioner. Munskydd och en testapparat likt sydkorea som dessutom toppas med smittspårare. Med detta val så köper man sig tid tills dess att man vet att det finns ett vaccin som fungerar utan biverkningar. Har man riktigt riktigt tur så dör covid ut på eget grepp och vaccinering blir överflödig.

3. Fortsätter som idag. Man låter individen ta ansvaret. Det är upp till var och en att vaccinera sig med valfritt vaccin. Staten blir bara en förmedlare och inte en garant. Man friskriver sig ansvar likt allt annat i denna pandemi.

Min gissning är att Tegnell kommer svara : “Jo, vi har vandrat igenom detta och trots allt landat i 3.”

Gissningsvis så vill Sverige se att massvaccineringen sker med vaccinet från AZ då det är billigare och enklare att hantera. För de som är i vårdsvängen (personal och patienter) så fungerar de andra två rätt bra, men inte för allmänheten. Fryshanteringen av dessa vacciner kommer att vara den stora utmaningen vid en massvaccinering av dessa.

Om nu AZ's vaccin är mindre effektivt, då får man fatta ett nytt beslut baserat på detta när detta är verifierat i verkligheten.

Bara mina tankar om detta, men jag tror nog att jag har rätt här.
Citera
2020-12-02, 10:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Instämmer. Fokus har flyttats mellan olika länder och områden under pandemin. Nu kommer allt fokus ligga på UK närmaste månaderna. Helst med tanke på att det inte verkar vara så att dom börjar med lite strödoser som vi inom EU - dom kör full tuting direkt.
Jo då de lär köra på och jag önskar dem all framgång. Det kan ju även jaga på våra senfärdiga befattningshavare i vaccinfrågan.

Men än så länge är det bara godkänt för "emergency use". Det låter kraftigt begränsande. När kan man vänta sig att Pfizers vaccin blir generellt godkänt i UK?
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-02 kl. 10:26.
Citera
2020-12-02, 10:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Antar du menar Norrbotten. Det bor mer än 250 000 i hela Norrland. 0,04 % av totala befolkningen i länet har alltså avlidit. Det är en betydligt lägre andel än i Sverige i stort.

Ja, Norrbotten menade jag.

Norrbotten

105 döda på 250000 invånare

Jämfört med Finland

400 döda på 5500000 invånare

Så ca 5.5 gånger fler döda per capita i Norrbotten jämfört med Finland

Aktuellt läge i Norrbotten
Region Norrbotten är i förstärkningsläge.

Dagens rapport visar att:

45 ytterligare personer har bekräftats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 5307 har konstaterats vara smittade i Norrbotten.
Just nu vårdas 53 personer på sjukhus, varav 6 får intensivvård.
Totalt 105 personer med bekräftad covid-19 har avlidit sedan coronautbrottets början. Uppdateras ej dagligen.
Under vecka 48 testades 8053 personer i Norrbotten för pågående covid-19-infektion via PCR. 973 av dessa (11,6 procent) testades positivt för covid-19. Uppdateras på måndagar.
Under vecka 48 har 823 antikroppstest analyserats. 84 personer har visat sig ha antikroppar, vilket motsvarar 10,2 procent. Uppdateras på måndagar.
Citera
2020-12-02, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Regeringen och FHM kommer tyvärr tappa bollen avseende vaccinering. De satarna har inte förberett sig på att vaccinera befolkningen eftersom de kör/kört spåret med flockimmunitet.

Detta innebär att du troligen kommer bli erbjuden/ha möjlighet att bli vaccinerad sent jämfört med andra länder. Troligen först i andra kvartalet nästa år. Kanske ännu senare. Detta innebär dock att vid den tidpunkten kommer det vara mycket mer som är känt om vaccinet, t ex avseende biverkningar vilket var problemet med Pandemrix.

Tågordningen blir nog riskgrupper i januari och februari. Vårdpersonal i mars april. Samhällsviktiga yrken utanför vården kommer sedan. Skolbarn tror jag får vänta till sist för man vill inte göra om misstaget med Pandemrix.
Senast redigerad av Svartheden 2020-12-02 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in