2020-12-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, man är väl rädd att det skulle bli socialt oroligt i våra utanförskapsområden som bara blir fler och fler. Snart är väl hela Sverige ett stort utanförskapsområde.

Sedan är man väl rädd för att ändra på de sociala konventionerna. Hela lärarkollektivet måste få visa att de behövs och att det absolut inte går att bedriva undervisning på distans. Facket vill väl inte heller se "videoundervisning". Det är ju ett hot mot hela deras existens.

Vi har skolplikt i Sverige då kan inte skolorna stängas hur som helst, distansundervisning fungerar inte för alla elever, en del elever klarar sig kanske inte utan skolan.
Citera
2020-12-02, 15:45
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Jo alltså Norge har väl gjort det helt perfekt skulle jag vilja påstå.

Kolla dock på alla andra länder, Sverige är långt ifrån sämst på hanteringen av pandemin.

Jag förstår vad du menar men det hjälper inte oss i Sverige just nu. Sedan står jag fast att i den takten rasar gällande så kommer vi hamna på den oönskade sista platsen för mörkret har tyvärr bara börjat.
Konkurser, arbetslöshet, mm. Alla bidrag som Sverige betalt ut kommer även det eskalera.

Påföljderna av Svenska strategin har knapp börjat. De kommer svenskarna att få känna av 2021
Citera
2020-12-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det finns vetenskaplig rapport som visar att skydda de äldre under en pandemi är en omöjlighet.
Rapporten har jag lagt ut förut.
Vill man skydda dina äldre då ska smittspridningen minska i hela samhället.
Det går inte att styra smittspridningen fläckvis.
Att skylla det på outbildad personal som inte tvättar händerna och inte begriper svenska är en billig och dålig bortförklaring.
Finns det hög smittspridning i samhället då drabbas äldreboendena oxå av den.
Om smittspridningen är låg då drabbas äldreboendena mindre av den.
Det är en enkel logisk ekvationen.
Sen kan man förstås hitta på en massa bortförklaringar för att visa att ekvationen inte stämmer.
Jag bara säger Nice try men vi går inte med på det.

Fortsatt är kompetensen generellt låg och mycket varierande oavsett vad du säger. Vissa outbildade kan inte ens svenska när de anställs som vårdbiträden.
Citera
2020-12-02, 15:49
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksdalern
Ni alla verkar vara väldigt emot Tegnell, vad hade ni gjort?

Utegångsförbud, tvång på masker utanför sitt hem, nedstängning av hela samhället?

Kanske värt att tänka på ekonomin, för efter pandemin ska vi väl fortsätta att leva?
Om Tegnell inte hade stigmatiserat munskydd, så hade varit till Sveriges fördel tror jag.

Hade svenskar fått reklam i sina smartphones när dom kollar på YouTube.. en gång i timmen .. en video som visar Anders Tegnell ta på sig ett munskydd och säger "vi tra hand om varandra", så hade nog gjort en stor skillnad.

Istället tycker FHM att det viktigaste att förmedla är att:
- "munskydd skyddar inte dig"- "du får ha munskydd på dig om du själv vill, men.." (underförstått att man är en vekling om man använder munskydd)
- "man är smittsam när man har symptom" ( som tolkas som att har man lite lite ont i halsen, men ingen hög feber, så kör på. Gå till jobbet utan munskydd, det är antagligen bara allergi eller något annat).
Citera
2020-12-02, 15:50
Medlem
edeltal döda per dag och vecka (föregående rapports värden inom parantes):

vecka 42 (2,3): 2,3
vecka 43 (6,1): 6,1
vecka 44 (11,6): 11,7
vecka 45 (21,9): 22.1
vecka 46 (32,1): 32,9
vecka 47 (34,1): 43,9
vecka 48 (-): 31,3 estimerad till cirka 56
Citera
2020-12-02, 15:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, när gymnasieskolorna öppnade igen så steg smittan. Tror inte det nödvändigtvis beror på att någon slarvat, utan en stor faktor har varit att gymnasiet inte längre är på distans. I de flesta skolorna finns inte utrymme att hålla avstånd till varandra.

Jag kan bara hålla med. Många inte minst i denna tråd var så kaxiga när vi som varnade för skolöppningen hade påtalat riskerna med detta under hela sommaren.
Så när smittan inte exploderade 2-3 veckor efter skolstart hävdade de att vi hade fel. När skulle smittspridningen komma etc etc??? Det hette att vi var immuna nu eftersom vi hade haft så mycket smitta i våras, men då har man inte förstått mycket.

Den smitta som var i våras skapade väl på sin höjd antikroppar hos 7-8% av befolkningen. Inte mycket till flockimmunitet där inte. Dessutom har väl en stor andel av dessa förlorat sina antikroppar vid det här laget.

Man bortser också från att smittspridning inte sker från en natt till en annan. Det krävs ju att 1 person smittar 2, som smittar 4, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024 osv osv osv. Det som händer vid skolstart är att man startar varje sådan sekvens. Att vi går från 1 till 2 eller 4 smittade skapar inget kaos på sjukhusen. Det är vad som händer när denna exponentiella ökning har fått pågå ett tag som skapar kaoset. Det är precis i denna fas vi befinner oss i detta nu. Allt kan emellertid härledas till skolstarten. Hade alla skolor, inkl grundskolan kört på distans hela hösten hade vi legat kvar på samma låga samhällsspridning som vi hade under sommaren. Det är min fasta övertygelse. Tyvärr ville inte våra politiker det. Man ville inte vänta på vaccinet. Man ville hellre låta tusentals människor dö och det är precis det som händer nu och kommer fortsätta hända i alla fall fram till Jul.
Citera
2020-12-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
I morgon passerar vi tyvärr 7000 redan

Ja du har dessvärre helt rätt. Jag har legat helt fel än en gång i beräkningarna, jag hade kanske platsat på FHM. Jag räknade på att kurvan var som högst i förra veckan men det kan vara eftersläpningar också som kastar grus i beräkningarna.

Dödstalen bör i vart fall sjunka i nästa vecka. Dags att beräkna när vi kan nå skräcksiffran 8000 avlidna på grund av corona.
Citera
2020-12-02, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Success of predicting tomorrow's reported number of deaths? Congratulations! Do you expect three digits, and if so, why? The average number of deaths a day is currently much less than any three digit number. In fact, it was barely three digits (was it 99?) as 7 day average at the very peak last spring! I'll wait till tomorrow for tomorrow's number.

I guess we both look like idiots for not expecting three digits today.
Citera
2020-12-02, 15:57
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, man hoppas ju att Socialstyrelsen använde de lugna sommarmånaderna till att köpa upp respiratorer utomlands. (Men mest troligt inte...)

Med tanke på att Sverige är världens största tillverkare av respiratorer verkar det onödigt att leta utomlands efter dem. Men i övrigt delar jag din misstanke om att svenska myndigheter inte lyft ett finger för att underlätta pandemihanteringen i vinter. Om jag inte missminner mig alldeles så var FHM så säkra på att det inte skulle bli någon massiv smittspridning till vintern att man inte ens hade det som ett alternativ bland sina tänkbara scenarion.
Citera
2020-12-02, 15:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Vi har skolplikt i Sverige då kan inte skolorna stängas hur som helst, distansundervisning fungerar inte för alla elever, en del elever klarar sig kanske inte utan skolan.

Jag är medveten om att en del elever har svårt för skolan. Tyvärr klarar sig nog inte dessa elever särskilt väl idag heller. Börjar man räkna lite på hur mycket tid varje elev får individuellt stöd i skolan inser man att det vara handlar om några minuter per dag, om ens det. Faktum är att jag tror att minst 9 av 10 elever skulle vinna på distansundervisning. Vanligen är studieron bättre i hemmets lugna vrå än i skolan. De flesta föräldrar vill och tar ansvar för sina barns utveckling. Speciellt om det görs tydligt att det är vad som förväntas.
Citera
2020-12-02, 15:58
Medlem
Trenden med antal smittade kryper nedåt. Peak slutet av november. Tidigare än FHMs skattning.
Citera
2020-12-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja du har dessvärre helt rätt. Jag har legat helt fel än en gång i beräkningarna, jag hade kanske platsat på FHM. Jag räknade på att kurvan var som högst i förra veckan men det kan vara eftersläpningar också som kastar grus i beräkningarna.

Dödstalen bör i vart fall sjunka i nästa vecka. Dags att beräkna när vi kan nå skräcksiffran 8000 avlidna på grund av corona.

8000 passerar vi nog innan nästa vecka är över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in