• 1
  • 2
2020-12-02, 17:14
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Att Windows 10 r fullt av skrp och spionprgram vet vl de flesta. Men det saknas ven grundlggande funktioner. Hr r tv exempel
* Man kan inte justera knsligheten individuellt p tv eller fler olika mss (jag anvnder tv).
* Man kan inte ndra scrollhjulets riktning frn (inverterad/Microsoft) till naturlig.

Vad har du sjlv fr erfarenheter av hur Windows 10 suger?
Citera
2020-12-02, 17:21
Medlem
fullt av skrp och spionprgram?

Dom tar man ju bort genast s annars fungerar det bra!
Citera
2020-12-02, 17:27
Medlem
Lost.Villains avatar
Anvnda tv musenheter samtidigt? Vad tnkte du att du skulle f ut av det?
Citera
2020-12-02, 17:55
Medlem
Lsning 1: Kp mss med knappar som ndrar sin knslighet/DPI :P
Lsning 2: https://www.windowscentral.com/how-r...ion-windows-10

Done. Windows 10 Suger inte mer fr dig.
Citera
2020-12-02, 18:23
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Lsning 1: Kp mss med knappar som ndrar sin knslighet/DPI :P
Lsning 2: https://www.windowscentral.com/how-r...ion-windows-10

Done. Windows 10 Suger inte mer fr dig.
Jag vet hur man gr, men inte klokt att man ska behva rota runt i registret fr en s basic sak.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-12-02 kl. 18:28.
Citera
2020-12-02, 18:32
Bannlyst
ladda hem musens mjukvara s r problemet lst.
Citera
2020-12-02, 19:08
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Anvnda tv musenheter samtidigt? Vad tnkte du att du skulle f ut av det?

P jobbdatorn arbetar jag som mnga andra i olika program samtidigt. Jag tycker att det r smidigt att anvnda tv mss (en i vardera handen). Arbetet flyter p bttre tycker jag. En IT-kille p jobbet hjlpte mig med att f det att funka.
Citera
2020-12-02, 20:19
Medlem
Angende telemetri och sprning s skapar man bara sin egen ISO med borttagen bloatware och inaktiverade uppdateringar. Problem solved.
Citera
2020-12-08, 13:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Att Windows 10 r fullt av skrp och spionprgram vet vl de flesta. Men det saknas ven grundlggande funktioner. Hr r tv exempel
* Man kan inte justera knsligheten individuellt p tv eller fler olika mss (jag anvnder tv).
* Man kan inte ndra scrollhjulets riktning frn (inverterad/Microsoft) till naturlig.

Vad har du sjlv fr erfarenheter av hur Windows 10 suger?

Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
fullt av skrp och spionprgram?

Dom tar man ju bort genast s annars fungerar det bra!

Ngra spionprogram finns det inte i windows 10, dremot finns det telemetri-instllningar som man ltt ndrar via Windows SEKRETESS-instllningar.. Den viktigare sekretessinstllningen gller fr Windows i sig och stts under installationen av windows..
Sedan finns det motsvarande fr varje anvndare...

D i stort sett varenda myndighet i vrlden anvnder Windows-datorer s r det s otroligt mnga som skulle mrka och vcka ramaskri ifall sekretessinstllningarna inte "biter"... (dvs. ifall Microsoft "spionerar")

Det lustiga r att de flesta som propagerar fr div. programvaror fr att hindra "spioneriet" inte ens har frskt att stta korrekta sekretess-instllningar alls! (dessa programvaror r gratis.. Gissa varfr? Gissa hur skaparna, trots det, KAN tjna pengar p dessa...)
Citera
2020-12-08, 15:25
Medlem
LeifD2s avatar
Vldigt ineffektivt grnssnitt, men mycket luft mellan allt mjligt, bland annat i menyer.

Mjligheterna till VPN instllningar r minst sagt kompelxa. Den vanliga metoden, som man kommer t via "settings" r begrnsad och fungerar dligt. Det finns en till grafisk variant som r bttre men det gr bara att starta med CMD. Sedan finns ytterligare instllningar som inte kommer t via ngot av dessa alternativ, utan man mste in i Power Shell.

Det r ocks mer bergnsat hur man kan styra utseendet p grnssnittet n tidigare. En del gr fortfarande att gra via register hack, men det hade varit smidigare att kunna gra det direkt under setttings.

Ngra saker r dock bttre, task managern t.ex. r mycket bttre nu.

Kpte en ny burk i fredags. Win 10 frn fabrik. Installerade Linux p sidan om. Och s mycket snyggare Linxux-versionen (Mint Xfce) r. S mycket mer vilsam fr gonen och bra att jobba med. Inget tjafs som tar upp en massa plats helt i ondan i startmenyn.
Citera
2020-12-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Mjligheterna till VPN instllningar r minst sagt kompelxa. Den vanliga metoden, som man kommer t via "settings" r begrnsad och fungerar dligt. Det finns en till grafisk variant som r bttre men det gr bara att starta med CMD.

Tnker du p instllningarna man kommer t via kontrollpanelen? Behvs CMD.exe fr att starta den?
Citera
2020-12-08, 15:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tnker du p instllningarna man kommer t via kontrollpanelen? Behvs CMD.exe fr att starta den?

Nej, den kommer man t direkt. Men den r ganska begrnsad. Det finns en till. Men den kommer man bara t om man kan rtt kommando.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in