2020-12-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, den kommer man åt direkt. Men den är ganska begränsad. Det finns en till. Men den kommer man bara åt om man kan rätt kommando.

Direkt? Man måste ju trycka på start och skriva control (panel) för att få fram kontrollpanelen i Windows 10.
Citera
2020-12-08, 16:29
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Direkt? Man måste ju trycka på start och skriva control (panel) för att få fram kontrollpanelen i Windows 10.
Och jag som trodde att man bara högerklickade på start och sedan klickade på kontrollpanelen man lär sig alltid något nytt...
Citera
2020-12-08, 16:39
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Vældigt ineffektivt grænssnitt, men mycket luft mellan allt möjligt, bland annat i menyer.

Möjligheterna till VPN inställningar är minst sagt kompelxa. Den vanliga metoden, som man kommer åt via "settings" är begränsad och fungerar dåligt. Det finns en till grafisk variant som är bättre men det går bara att starta med CMD. Sedan finns ytterligare inställningar som inte kommer åt via något av dessa alternativ, utan man måste in i Power Shell.

Det är också mer bergänsat hur man kan styra utseendet på gränssnittet än tidigare. En del går fortfarande att göra via register hack, men det hade varit smidigare att kunna göra det direkt under setttings.

Några saker är dock bättre, task managern t.ex. är mycket bättre nu.

Köpte en ny burk i fredags. Win 10 från fabrik. Installerade Linux på sidan om. Och så mycket snyggare Linxux-versionen (Mint Xfce) är. Så mycket mer vilsam för ögonen och bra att jobba med. Inget tjafs som tar upp en massa plats helt i onödan i startmenyn.

Jag kanske missförstår något här ovan men går det inte att göra allt via kontrollpanelen precis som i Windows 7?

Bara för att Win10 kommer med en ny settings-variant så betyder inte det att kontrollpanelen är bortplockad.
Citera
2020-12-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Och jag som trodde att man bara högerklickade på start och sedan klickade på kontrollpanelen man lär sig alltid något nytt...

Jag använder inte Windows 10 och har bara provat den en kortare tid, men Microsoft verkar ha gömt kontrollpanelen i de senaste windowsversionerna i Windows 8.1 och Windows 10.

Citat:
For Windows 10 - In the search box on the taskbar, type control panel, and then select Control Panel.
https://support.microsoft.com/en-us/...b-79b2b83bdda5
Citera
2020-12-08, 17:33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Jag kanske missförstår något här ovan men går det inte att göra allt via kontrollpanelen precis som i Windows 7?

Bara för att Win10 kommer med en ny settings-variant så betyder inte det att kontrollpanelen är bortplockad.

VPN fungerade knapps alls när W10 kom. Det är bättre nu efter diverse uppdateringar.
Nej, allt går inte att göra via kontrollpanelen. Varken med VPN eller annat. Det finns en massa funktioner som man bara kommer åt via power shell. Det är nog inte tänkt att "vanligt folk" skall vara in och rota i det.
Dom mer uppenbara bristerna i det visuella gränssnittet rent allmänt är dock inget att göra något åt, vad jag vet.
Citera
2020-12-08, 17:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Vældigt ineffektivt grænssnitt, men mycket luft mellan allt möjligt, bland annat i menyer.

Möjligheterna till VPN inställningar är minst sagt kompelxa. Den vanliga metoden, som man kommer åt via "settings" är begränsad och fungerar dåligt. Det finns en till grafisk variant som är bättre men det går bara att starta med CMD. Sedan finns ytterligare inställningar som inte kommer åt via något av dessa alternativ, utan man måste in i Power Shell.

Det är också mer bergänsat hur man kan styra utseendet på gränssnittet än tidigare. En del går fortfarande att göra via register hack, men det hade varit smidigare att kunna göra det direkt under setttings.

Några saker är dock bättre, task managern t.ex. är mycket bättre nu.

Köpte en ny burk i fredags. Win 10 från fabrik. Installerade Linux på sidan om. Och så mycket snyggare Linxux-versionen (Mint Xfce) är. Så mycket mer vilsam för ögonen och bra att jobba med. Inget tjafs som tar upp en massa plats helt i onödan i startmenyn.
Vanliga fönster är mycket svårare att se nu för översta delen man greppar med i musen är samma färg och flyter ihop. Dessutom är ramen runt varje fönster mycket smalare (en pixel?) och är svårare att se. I filhanteraren är trädstrukturen mycket svårare att se för de har tagit bort linjerna i "trädet", det är bara små pilar vid varje nivå nu.
Många grafiska förändringar som något på Microsoft tycker ser fint eller häftigt ut men som minskar användarvänligheten. Verkar vara så med de flesta kommericiella program. I början blir de bättre och bättre när de som använder det själva och är tekniska får bestämma. Sen kommer någon marknadsavdelningsmupp som inte begriper något och ska lägga sig i och då går det utför med användarvänligheten och att ha programmet som ett verktyg. Windows 7 var peaken från Microsoft.
Citera
2020-12-08, 20:09
Medlem
TinFoilHats avatar

Citat:
VPN fungerade knapps alls när W10 kom. Det är bättre nu efter diverse uppdateringar.
Nej, allt går inte att göra via kontrollpanelen. Varken med VPN eller annat. Det finns en massa funktioner som man bara kommer åt via power shell. Det är nog inte tänkt att "vanligt folk" skall vara in och rota i det.
Dom mer uppenbara bristerna i det visuella gränssnittet rent allmänt är dock inget att göra något åt, vad jag vet.

OK, då var det jag som massuppfittade frågan, ber om ursäkt för det. :/

Donar inte mer med VPN än vad jag löser med Viscosity eller VPN-leverantörernas/OpenVPN-klienterna vilket kanske förklarar min okunskap i den här frågan.
Citera
2020-12-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Att Windows 10 är fullt av skräp och spionprgram vet väl de flesta. Men det saknas även grundläggande funktioner. Här är två exempel
* Man kan inte justera känsligheten individuellt på två eller fler olika möss (jag använder två).
Kan man det i MacOS och de flesta Linux-distros? (Nyfiken bara)
Citat:
Vanliga fönster är mycket svårare att se nu för översta delen man greppar med i musen är samma färg och flyter ihop.
Det kan bero på tema.
I mitt tema med svart som basfärg och grön som accentfärg så har inaktiva fönster en mörkgrå topbar, men aktiva fönster har en supertydlig grön topbar som sticker ut.

Dock ett nedköp jämfört med tema-hanteringen i Windows-versionerna innan Vista där man kunde enkelt separat välja färg för inaktiva topbars och färg för aktiva tobars. I win10 ser det ut som man bara har EN accentfärg att välja.
Citat:
I filhanteraren är trädstrukturen mycket svårare att se för de har tagit bort linjerna i "trädet", det är bara små pilar vid varje nivå nu.
Mmm synd att det inte går att aktivera linjerna igen.

Nu förstår jag att syftet med tråden är att kritisera windows inbyggda features och inte att hitta alternativa program - men det låter som Q-dir skulle va en perfekt filutforskare för din smak https://www.softwareok.com/?page=Windows/Images/Q-Dir/5

(dock förstås säkerligen inte utan sina problem - Explorer är ju så integrerad i operativsystemet, precis som Finder är i Mac, att det ofta inte går att till 100% ersätta den med tredjepartsprogram)
Senast redigerad av MarcoBolan 2020-12-08 kl. 22:27.
Citera
2020-12-19, 16:14
Medlem
Citat:
* Man kan inte justera känsligheten individuellt på två eller fler olika möss (jag använder två).
* Man kan inte ändra scrollhjulets riktning från (inverterad/Microsoft) till naturlig.

Det kan vara datortillverkaren som spökar också. Jag köpte en HP-dator i somras där det inte gick att konfigurera styrplattan med styrplattans tillverkares egna inställningar. Fanns bara Windows standardinställningar, som är ganska begränsade i jämförelse. Gick inte installera tillverkarens egna drivrutiner. HP som hade dabbat sig. Fick returnera datorn till slut. Inte alltid Microsofts fel alltså.
Citera
2020-12-19, 17:04
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anon_swe71
Det kan vara datortillverkaren som spökar också. Jag köpte en HP-dator i somras där det inte gick att konfigurera styrplattan med styrplattans tillverkares egna inställningar. Fanns bara Windows standardinställningar, som är ganska begränsade i jämförelse. Gick inte installera tillverkarens egna drivrutiner. HP som hade dabbat sig. Fick returnera datorn till slut. Inte alltid Microsofts fel alltså.
Allt som händer med mus eller styrplatta går genom operativsystemet och blir till events som skickas till progammet. Jo det är Microsofts fel att de inte kan lägga till en funktioner för att välja vad rullhjulet ska göra, samtidigt som de fyll Windows med meningslöst skit och försämrad användarvänlighet som ingen bett om.
Citera
2020-12-19, 17:39
Avstängd
konstapels avatar
Hur många såna här tramstrådar från folk som tycker att allt över XP är svårt att använda ska vi ha egentligen?
Tycker ni att Windows 10 "suger" så rekommenderar jag att ni köper en Mac eller kör Linux på datorn, gnällbögar.
Citera
2020-12-19, 17:41
Medlem
Korrekt. Windows 10 är så jävla skräp, bytte tillbaka direkt efter ha installerat skiten.
Datorn blev buggig och kunde inte lira spel alls på samma sätt som jag gjorde på windows 7

mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in