• 1
  • 2
2020-12-02, 17:14
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Att Windows 10 är fullt av skräp och spionprgram vet väl de flesta. Men det saknas även grundläggande funktioner. Här är två exempel
* Man kan inte justera känsligheten individuellt på två eller fler olika möss (jag använder två).
* Man kan inte ändra scrollhjulets riktning från (inverterad/Microsoft) till naturlig.

Vad har du själv för erfarenheter av hur Windows 10 suger?
Citera
2020-12-02, 17:21
Medlem
fullt av skräp och spionprgram?

Dom tar man ju bort genast så annars fungerar det bra!
Citera
2020-12-02, 17:27
Medlem
Lost.Villains avatar
Använda två musenheter samtidigt? Vad tänkte du att du skulle få ut av det?
Citera
2020-12-02, 17:55
Medlem
Lösning 1: Köp möss med knappar som ändrar sin känslighet/DPI :P
Lösning 2: https://www.windowscentral.com/how-r...ion-windows-10

Done. Windows 10 Suger inte mer för dig.
Citera
2020-12-02, 18:23
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSheddai
Lösning 1: Köp möss med knappar som ändrar sin känslighet/DPI :P
Lösning 2: https://www.windowscentral.com/how-r...ion-windows-10

Done. Windows 10 Suger inte mer för dig.
Jag vet hur man gör, men inte klokt att man ska behöva rota runt i registret för en så basic sak.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2020-12-02 kl. 18:28.
Citera
2020-12-02, 18:32
Bannlyst
ladda hem musens mjukvara så är problemet löst.
Citera
2020-12-02, 19:08
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Använda två musenheter samtidigt? Vad tänkte du att du skulle få ut av det?

På jobbdatorn arbetar jag som många andra i olika program samtidigt. Jag tycker att det är smidigt att använda två möss (en i vardera handen). Arbetet flyter på bättre tycker jag. En IT-kille på jobbet hjälpte mig med att få det att funka.
Citera
2020-12-02, 20:19
Medlem
Angående telemetri och spårning så skapar man bara sin egen ISO med borttagen bloatware och inaktiverade uppdateringar. Problem solved.
Citera
2020-12-08, 13:53
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Att Windows 10 är fullt av skräp och spionprgram vet väl de flesta. Men det saknas även grundläggande funktioner. Här är två exempel
* Man kan inte justera känsligheten individuellt på två eller fler olika möss (jag använder två).
* Man kan inte ändra scrollhjulets riktning från (inverterad/Microsoft) till naturlig.

Vad har du själv för erfarenheter av hur Windows 10 suger?

Citat:
Ursprungligen postat av Japanskrapan
fullt av skräp och spionprgram?

Dom tar man ju bort genast så annars fungerar det bra!

Några spionprogram finns det inte i windows 10, däremot finns det telemetri-inställningar som man lätt ändrar via Windows SEKRETESS-inställningar.. Den viktigare sekretessinställningen gäller för Windows i sig och sätts under installationen av windows..
Sedan finns det motsvarande för varje användare...

Då i stort sett varenda myndighet i världen använder Windows-datorer så är det så otroligt många som skulle märka och väcka ramaskri ifall sekretessinställningarna inte "biter"... (dvs. ifall Microsoft "spionerar")

Det lustiga är att de flesta som propagerar för div. programvaror för att hindra "spioneriet" inte ens har försökt att sätta korrekta sekretess-inställningar alls! (dessa programvaror är gratis.. Gissa varför? Gissa hur skaparna, trots det, KAN tjäna pengar på dessa...)
Citera
2020-12-08, 15:25
Medlem
LeifD2s avatar
Vældigt ineffektivt grænssnitt, men mycket luft mellan allt möjligt, bland annat i menyer.

Möjligheterna till VPN inställningar är minst sagt kompelxa. Den vanliga metoden, som man kommer åt via "settings" är begränsad och fungerar dåligt. Det finns en till grafisk variant som är bättre men det går bara att starta med CMD. Sedan finns ytterligare inställningar som inte kommer åt via något av dessa alternativ, utan man måste in i Power Shell.

Det är också mer bergänsat hur man kan styra utseendet på gränssnittet än tidigare. En del går fortfarande att göra via register hack, men det hade varit smidigare att kunna göra det direkt under setttings.

Några saker är dock bättre, task managern t.ex. är mycket bättre nu.

Köpte en ny burk i fredags. Win 10 från fabrik. Installerade Linux på sidan om. Och så mycket snyggare Linxux-versionen (Mint Xfce) är. Så mycket mer vilsam för ögonen och bra att jobba med. Inget tjafs som tar upp en massa plats helt i onödan i startmenyn.
Citera
2020-12-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Möjligheterna till VPN inställningar är minst sagt kompelxa. Den vanliga metoden, som man kommer åt via "settings" är begränsad och fungerar dåligt. Det finns en till grafisk variant som är bättre men det går bara att starta med CMD.

Tänker du på inställningarna man kommer åt via kontrollpanelen? Behövs CMD.exe för att starta den?
Citera
2020-12-08, 15:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Tänker du på inställningarna man kommer åt via kontrollpanelen? Behövs CMD.exe för att starta den?

Nej, den kommer man åt direkt. Men den är ganska begränsad. Det finns en till. Men den kommer man bara åt om man kan rätt kommando.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in