Citat:
Ursprungligen postat av
ankademiker
Så det stabiliserar inte, alltså en tipping point där det minskar? Eller vad ville du egentligen ha sagt???
Jo, den mekanism jag beskrev stabiliserar över geologisk tid. Sen blir solen allt starkare, växterna bättre på att förbruka CO2 (inte genom fotosyntes utan genom att deras rötter snabbar upp erosion) så jämviktspunkten förskjuts. Inte mycket du kan göra åt det utom att spruta hormoslyr över hela jorden och döda alla växter.
Citat:
Tydligen finns bara tipping points där CO2 ökar, eller har jag misförstått?
Vet inte om det finns tipping points åt det hållet heller, återigen om vi talar om geologiska tidsskalor. Du verkar blanda ihop vad vi gör på ett sekel med förändringar som normalt tar tiopotenser längre.
Citat:
Istider brukar ha mindre nederbörd. Hur eroderar berg under isen och var visar forskningen att det ökar CO2-halten? Menar du att vulkanismen ökar under låg C02-halt?
Vulkanismen är precis som jag skrev konstant. Istidscyklerna är kortare fenomen på 100 000 år och drivs av banvariationer där de långsamma stabiliseringsmekanismer jag beskrev inte riktigt hinner med. De förhindrar dock att jorden skulle isbeläggas permanent eftersom CO2-halten då långsamt skulle byggas upp genom vulkanism.
Citat:
Av-karbonisering bör komma sig av att livets gas fossiliseras samt lämnar atmosfären och processerna är givetvis över väldigt lång tid och "klimatfrågan" vidskepelse.
Hade det varit så enkelt hade CO2 tagit slut för länge sedan. Att jorden hållit sig beboelig under miljarder år trots att solen under denna tid långsamt blivit allt starkare beror just på stabiliserande återkopplingar och att kol hela tiden återförs via vulkaner.
Att du talar om "livets gas" visar dock på att du hör till den religiösa falangen. Prova att åk till Venus och hälsa på så får du prova på "livets gas"!