Citat:
Ursprungligen postat av
eat2grow
Jag tycker att denna tråden börjar urarta. Enligt mig så är 10-12 inlägg per dag om att ta korta positioner i certifikat med hävstång INTE att fynda på börsen, utan någonting helt annat. Det bör vara tydligare riktlinjer kring vad som ska gälla i denna tråd för nu har det blivit något slags klotterplank för trading.
Själv så tuggar mina corona-fynd i de stora bolagen på bra tycker jag. ABB, Castellum, Hufvudstaden Investor och även bank har i efterhand visat sig vara bra investeringar. Senaste tillskottet till portföljen är Swedish Match som jag passade på att köpa under en liten dipp idag. Jag ser med stor optimism på det bolaget och deras nya Zyn-produkter som verkligen öppnar upp för helt nya målgrupper.

Det beror på att vi som defakto tittar på datan faktiskt ser många fynd varje dag medan ni som inte gör det oftast brukar ha en något förenklad syn som "det står högt" och "det står lågt" på makroperspektiv. Om makro finns det lite att skriva om utan sådant kan summeras just som "det står högt".
-
Det som varit fynd nu under det vi kan kalla "Corona-krisen" är att vi under
positiva trender (dvs det går mer upp än ned) haft aggressiva dippar (pullbacks) som hela tiden utgjort ett
fynd.
På makronivå har du juni, september och oktober-dipparna. Alla fina köplägen där många i den här tråden pratade om "det stora fallet" men där andra såg att trenden var intakt och därav såg fina köplägen och att bra fynd kunde göras.
Men ska man skriva varje dag om att det var fynd för 6 månader sedan? Det är vissa i tråden som så sent som i september pratade om fynd ..... i mars månad ungefär som att det gick att resa bakåt i tiden och utföra köp. Något mer relevant är vad som kan betraktas som fynd
här och nu, inte vad som var fynd förut för X tid sedan.
Kan du säga om ett fynd som finns just precis nu samt motivera varför det är ett fynd?
Inget som kanske ger vinst om 12 månader då detta inte går att kontrollera, något som har potential
just exakt nu och precis idag.
Ett fynd som dök upp men som nu är ett par minuter gammalt är att många EU-index, särskilt tyska DAX som jag har koll på, fick en RSI på 5 min som gick under 20 och snuddade vid 15. Efter detta skapade priset en lägre högsta samtidigt som RSI skapade en högre högsta (sk bullish divergence), något som är vanligt när en botten har nåtts.
Är det ett fynd? Ja, om man vet vad man ska göra med informationen.
Istället för att skriva om det fyndet la jag tid att skriva detta helt onödiga svar. Bra jobbat.