2020-12-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Och att du rekommenderar just Carnival och inte någon av de andra kryssningsbolagen beror endast på att Saudi är storägare?

Jag är inte insatt i kryssningsbranschen alls men Carnival är den aktie som nämns hela tiden när jag läser om aktier så jag har bara antagit att det är den stora aktören. Sen läste jag det där om Saudi och det är betryggande. De kan nog hålla företaget flytande oavsett vad som händer.
Citera
2020-12-02, 12:32
Medlem
Nio har gått ner 12%. Är det någon som ska passa på att gå in nu när den är billigt?

Edit: 13%
Senast redigerad av Temujin56 2020-12-02 kl. 12:37.
Citera
2020-12-02, 12:55
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
I så fall är det nog Norwegian som gäller då de ligger på ruinens brant och numera är en frimärksaktie. Min gissning är att Norska staten kommer att rädda dem tillslut.

Både SAS och Norwegian har gått full Mugabe och spätt ut aktierna så man måste kolla på börsvärdet för att värdera bolaget. Jag minns inte vilket värde Norwegian hade innan corona men jag gissar på att det var större än idag. De flesta flygbolag värderas idag lägre utom SAS och Ryan Air. SAS sticker ut med nära tredubbla värdet mot innan corona. Detta är så klart en bubbla uppblåst av giriga småsparare som tokköpt aktier för ägarförmånerna. Dessa ägarförmåner kommer SAS aldrig kunna infria. De kommer inte ha råd att ge bort miljoner gratis resor. De kunde knappt gå med vinst innan corona.

Ja du har nog rätt att norska staten till slut räddar Norwegian.
Citera
2020-12-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Ja du har nog rätt att norska staten till slut räddar Norwegian.

Det behöver ju inte automatiskt betyda att nuvarande aktieägare gör en bra affär dock.
Staten kan ju t.ex köpa in nyemitterade aktier så utspädningen blir ännu större.
Citera
2020-12-02, 13:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Det behöver ju inte automatiskt betyda att nuvarande aktieägare gör en bra affär dock.
Staten kan ju t.ex köpa in nyemitterade aktier så utspädningen blir ännu större.

Nej det har inte heller sagt. Jag tror att alla som köper flygplansaktier för att hålla på sikt kommer bli djupt besvikna. I alla fall SAS/Norwegian som är i grunden värdelösa bolag.
Citera
2020-12-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej det har inte heller sagt. Jag tror att alla som köper flygplansaktier för att hålla på sikt kommer bli djupt besvikna. I alla fall SAS/Norwegian som är i grunden värdelösa bolag.

Vill man exponera sig mot flygbranschen är mitt tips istället att köpa flygplatser. Jag köpte Fraport på 31 euro. Nu 48 euro men fortfarande ned 36% i år.
Citera
2020-12-02, 13:43
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Vill man exponera sig mot flygbranschen är mitt tips istället att köpa flygplatser. Jag köpte Fraport på 31 euro. Nu 48 euro men fortfarande ned 36% i år.

Jo jag har också försökt få folk att köpa flygplatser istället. Tyvärr följde jag inte rådet själv.

Antingen det eller flygplanstillverkarna som har duopol.

Flygbolag är totalt värdelöst som bransch. Tokhög konkurrens och enorma investeringar. Urusla marginaler även innan corona.
Citera
2020-12-02, 14:01
Medlem
Citat:

Intressant.
Citera
2020-12-02, 14:27
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Och när kommer läget då det är dags att kliva av detta och varför just då och inte vid något annat tillfälle?
Senast redigerad av sinewave 2020-12-02 kl. 14:44.
Citera
2020-12-02, 14:57
Medlem
Ska fynda tesla imorn
Citera
2020-12-02, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Och när kommer läget då det är dags att kliva av detta och varför just då och inte vid något annat tillfälle?

Generellt har jag tänkt behålla mina fyndköp till åtminstone pre-corona nivå. Särskilt eftersom jag inte hittar annat just nu som är ännu mer nedtryckt och som jag tror kommer återhämta sig, vaccin-racet satte punkt för det.
Citera
2020-12-02, 17:07
Medlem
sinewaves avatar
En djävla styrka från amerikanska S&P just nu.

Det är 100% givet att det efter ATH och att priset gap:ar ned vid öppning att det ska fortsätta ned i sopnedkastet. Rentav så givet att raka motsatsen blir fullt möjlig; rentav att det tas nya ATH trots att det verkar helt orimligt.

Det verkar nästan (?) vara det senare som är på väg då S&P är på väg att bryta sig tillbaka upp i föregående konsolidering:
https://i.imgur.com/B6SEMK1.png

Att det är spännande är som sagt för att man kan tänka sig att det nu är många som går och väntar på "dippen" med stort D. Dvs någon typ av pullback så att man kan köpa in sig billigare igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in