2020-10-31, 17:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
text

Btw, här har du ett simpelt script för ett par medelvärden för TradingView:

Kod:
//@version=3
study(title = "MA", overlay=true)

price = close

SMA_short = sma(price, input(50))
SMA_middle = sma(price, input(100))
SMA_long = sma(price, input(200))

EMA_shortest = ema(price, input(5))
EMA_short = ema(price, input(10))
EMA_middle = ema(price, input(21))

// plots
plot(SMA_short, color = yellow, linewidth = 1, transp=0)
plot(SMA_middle, color = orange, linewidth = 1, transp=0)
plot(SMA_long, color = yellow, linewidth = 2, transp=0)

plot(EMA_shortest, color = #FF99FF, linewidth = 1, transp=50)
plot(EMA_short, color = #FF73FF, linewidth = 1, transp=0)
plot(EMA_middle, color = #FF00FF, linewidth = 1, transp=0)

Men det finns en massa färdigt om man orkar leta, man måste inte skriva saker själv givetvis.
Citera
2020-10-31, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Btw, här har du ett simpelt script för ett par medelvärden för TradingView:

Kod:
//@version=3
study(title = "MA", overlay=true)

price = close

SMA_short = sma(price, input(50))
SMA_middle = sma(price, input(100))
SMA_long = sma(price, input(200))

EMA_shortest = ema(price, input(5))
EMA_short = ema(price, input(10))
EMA_middle = ema(price, input(21))

// plots
plot(SMA_short, color = yellow, linewidth = 1, transp=0)
plot(SMA_middle, color = orange, linewidth = 1, transp=0)
plot(SMA_long, color = yellow, linewidth = 2, transp=0)

plot(EMA_shortest, color = #FF99FF, linewidth = 1, transp=50)
plot(EMA_short, color = #FF73FF, linewidth = 1, transp=0)
plot(EMA_middle, color = #FF00FF, linewidth = 1, transp=0)

Men det finns en massa färdigt om man orkar leta, man måste inte skriva saker själv givetvis.

Coolt, har börjat läsa lite om pine script.
Hade faktiskt tänkt fråga om ett färdigt script men ville läsa på lite först.
Tack!
Citera
2020-10-31, 19:41
Medlem
Vid större börsfall (grön kurva = Avanza Zero) skall man ta pengarna från börsen och lägga dem i en volatilitetsfond (gul kruva = Amundi Volatility). Nästan perfekt negativ korrelation - varje större börsfall motsvaras av en ordentlig uppgång i volatilitetsfonden.

Man kan använda volatilitetsindex (nedre kurvan) som en guide för när man skall växla, men egentligen räcker det att titta på OMXS index.

https://ibb.co/R33m48G
Citera
2020-10-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jo, brände mig på den med, gick såklart in tungt i den då jag kände mig relativt säker på att en kurs runt 120 borde hålla i ur och skur. Såklart när man är mest säker på nåt som det går mest fel.. jag har noterat att norges bank som tidigare var tredje största ägare med ca 2,5% av kapitalet är helt borta sen sista september, troligtvis en bidragande orsak till det häftiga kursfallet då. Men jag behåller den, till dessa nivåerna är de ett riktigt coronafynd.

Nu har du chansen att köpa in dig ännu billigare och får ner ditt GAV, om du tror att det kommer gå upp mer.
Nu kostar den bara 105.5kr
Citera
2020-11-01, 04:38
Medlem
Att Corona påverkar är ju utom tvivel men nu är det mer psykologi än sjukdom. De flesta largecap levererar rapporter över förväntan eller positiva nyheter men det syns inte i pris per aktie även om riktkursen ligger bra mycket högre från olika finansinstitut. Här kan man tycka att sentimentet är negativt med rätta och gå in för att handla på rea? Jag tror att vi snart får se en liten explosion pga. en nedtryckt badboll. Pengar måste ta väg någonstans och de lär inte gå till räntefonder. Dessutom för varje dag som går närmar vi oss ett vaccin mot pandemin. Så är det rimligt att tro på en snar explosion bland nedtryckta bolag pga. Denna faktor? Mitt svar vet ni redan. Jag tror tex. att banker kommer lyfta ordentligt rätt snart. Vad tror ni?
Citera
2020-11-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Att Corona påverkar är ju utom tvivel men nu är det mer psykologi än sjukdom. De flesta largecap levererar rapporter över förväntan eller positiva nyheter men det syns inte i pris per aktie även om riktkursen ligger bra mycket högre från olika finansinstitut. Här kan man tycka att sentimentet är negativt med rätta och gå in för att handla på rea? Jag tror att vi snart får se en liten explosion pga. en nedtryckt badboll. Pengar måste ta väg någonstans och de lär inte gå till räntefonder. Dessutom för varje dag som går närmar vi oss ett vaccin mot pandemin. Så är det rimligt att tro på en snar explosion bland nedtryckta bolag pga. Denna faktor? Mitt svar vet ni redan. Jag tror tex. att banker kommer lyfta ordentligt rätt snart. Vad tror ni?

Beror på vad man menar med snar framtid. Kommer nog bli sämre innan det blir bättre så man bör nog inte bränna av alla sina likvider nu. Sedan finns det ju en risk att utvecklingen av ett bra vaccin försenas gissar jag.

Banker kommer sannolikt få ett lyft, men tror uppsidan är begränsad. Man bor nog mer se de som nya Telia. Bra utdelning men begränsade tillväxtmöjligheter. 2017 peakade nog storbankerna.
Citera
2020-11-01, 11:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Dessutom för varje dag som går närmar vi oss ett vaccin mot pandemin.
Det är ju riktigt. Dock lär det dröja ett par år till eller så innan man lyckas vaccinera stora delar av befolkningen. Ovanpå det har vi de som vägrar vaccinera sig.

Ett vaccin bör inte hindra en nedgång i närtid.
Citera
2020-11-01, 11:57
Avslutad
tror inte det är coronan,smittspridningen som styr för tillfället?

vi får se vad som händer efter valet i usa?

biden är väl prisad in som vinnare?

om demokraterna tar över så blir det nog ett stort stödpaket som lyfter börsen och marknaden blundar tillfälligt för kommande skattehöjningar

och om trump mot förmodan vinner så kommer börsen ta ett skutt uppåt
Citera
2020-11-01, 12:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
tror inte det är coronan,smittspridningen som styr för tillfället?

vi får se vad som händer efter valet i usa?

biden är väl prisad in som vinnare?

om demokraterna tar över så blir det nog ett stort stödpaket som lyfter börsen och marknaden blundar tillfälligt för kommande skattehöjningar

och om trump mot förmodan vinner så kommer börsen ta ett skutt uppåt
Det tror jag med, att oavsett valutgång kommer börsen skutta uppåt. Just nu är det coronan i kombination med presidentvalet som spökar.
Citera
2020-11-01, 20:41
Medlem
Laxons avatar
Twitter (TWTR) har droppat ca 20% de senaste dagarna trots okej rapporter. Det sägs att tillväxten av användare var mycket mindre än väntat. Vad säger expertpanelen? Är det värt att bränna lite likviditet på Twitter?
Citera
2020-11-01, 20:50
Avslutad
Citat:
Ett vaccin kommer aldrig att tas av en tillräckligt stor del av befolkningen för att stoppa viruset.
Citera
2020-11-02, 00:09
Medlem
sinewaves avatar
Festlig öppning för S&P-terminen:
https://i.imgur.com/31XjU6G.png
SPX500USD @ 1 min

Ganska givet dock när fredagen slutade med en raket bokstavligen de sista 10 sekunderna av handeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in