2020-11-30, 08:58
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Testade nyinstallation med utdragen nätverkskabel och då gick det minsann.

Det var då utan tvekan updatering som kraschade systemet, har nu lagt in så Windows updates inte längre laddas ner automatiskt så det inte blir problem senare igen,

https://appuals.com/how-to-turn-off-...on-windows-10/

Använd det här och få full kontroll - https://www.sordum.org/9470/windows-...-blocker-v1-6/. Översatt och används av yours truly. Tänk på att W.Defender inte får uppdateringar vid en avstängning, oavsett slag.

Om du vågar (och orkar), gör en extern backup av Windows med ett 3:dje parts program och uppdatera sedan grafiken kör efter det W.update. Funkar det ej heller nu, återställ med din backup. Glöm ej göra återställningsmedia.
Senast redigerad av 1FF 2020-11-30 kl. 09:14.
Citera
2020-11-30, 09:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Fick samma problem. Efter ett antal försök fick jag igång skärmen och avinstallerade senaste uppdateringen. Fungerade då.
Hur stoppar man helt ny uppdatering. Lyckades hitta ett sätt att stoppa nya uppdateringar i tre veckor men när den tiden löper ut återuppstår problemet.
Varför har inte windowsproducenten gått ut med information och varför har de inte på flera veckor dragit tillbaka den skadliga nya uppdateringen?

Stoppa W.updates - https://www.sordum.org/9470/windows-...-blocker-v1-6/.

Läs även inlägg #5.
Citera
2020-11-30, 22:00
Medlem
Virre217s avatar
Kan ju tillägga att ett problem är att om jag skippar updates så får jag Microsoft Basic Video Driver vilket inte är så jättebra grafikprestanda.

Kör ett äldre Nvidia GT710-kort och verkar omöjligt att installera drivers till den efter Windows updateringen, oavsett vilken version som laddas ner från Nvidias hemsida så kraschar den datorn, och jag får köra system restore för att ta bort så det funkar igen.

Har Microsoft gjort så det är omöjligt att köra Nvidia GT710-kort längre?
Citera
2020-12-01, 04:38
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Kan ju tillägga att ett problem är att om jag skippar updates så får jag Microsoft Basic Video Driver vilket inte är så jättebra grafikprestanda.

Kör ett äldre Nvidia GT710-kort och verkar omöjligt att installera drivers till den efter Windows updateringen, oavsett vilken version som laddas ner från Nvidias hemsida så kraschar den datorn, och jag får köra system restore för att ta bort så det funkar igen.

Provat dessa ? - https://www.nv-drivers.eu/download-G...ws7-64bit.html. Bör möjligen köras i kompatibilitetsläge.

Annat förslag - https://www.nvidia.com/en-us/geforce...gt-710-driver/

Det bör gå att hitta någon äldre drivis på nätet som fungerar, någonstans. Bara sök på via Google!
Brukar inte Nvidia vara lite sena med grafikuppdateringar, jag har för mig det, men de brukar komma till slut.
Senast redigerad av 1FF 2020-12-01 kl. 04:45.
Citera
2020-12-02, 09:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hur har det gått?
Citera
2020-12-02, 14:08
Medlem
Burken89s avatar
Har letat som en idiot men hittar inget.

Behöver hjälp med en dator som är låst till admin.

Kan varken installera på den eller ens gå in i systemhanteraren.

Har försökt formatera skiten men jag verkar missa något då det var längesen jag syssla med sånt här.

Försöker installera Windows 10 på den med usb sticka men den vägrar boota stickan. Vad gör jag för fel? Har lagt in en iso fil på stickan men är det något mer?
Citera
2020-12-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89

Har försökt formatera skiten men jag verkar missa något då det var längesen jag syssla med sånt här.

Försöker installera Windows 10 på den med usb sticka men den vägrar boota stickan. Vad gör jag för fel? Har lagt in en iso fil på stickan men är det något mer?

Låst till Admin, vem har du stulit den av?
Citera
2020-12-02, 14:23
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Låst till Admin, vem har du stulit den av?

Inte stulen. Det är bara sjuka jävla regler nör det gäller datorer på mitt jobb. De slänger hellre dem än att sälja eller ge bort upplåsta. Vår policy är att slänga dessa datorer helt fungerande men utgångna. Man får om man vill ta en men man får inget lösenord till den då samma används på alla datorer i företaget.

Så man få helt enkelt pilla och fixa det själv.
Citera
2020-12-02, 14:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Antagligen är det låst i Bios till att bara boota från systemdisken. Du måste ändra i bios så att den kan boota även från USB.

Citat:
Inte stulen. Det är bara sjuka jävla regler nör det gäller datorer på mitt jobb. De slänger hellre dem än att sälja eller ge bort upplåsta. Vår policy är att slänga dessa datorer helt fungerande men utgångna. Man får om man vill ta en men man får inget lösenord till den då samma används på alla datorer i företaget.

Så man få helt enkelt pilla och fixa det själv.
Att dom inte lämnar ut ett lösenord är ju förståeligt om det används på alla datorer på företaget men att dom inte går med på att ta bort ett bioslösenord på en dator som du får ta med deras goda minnen låter konstigt. Är bara bios öppet är det ju lätt att ändra bootordningen och sedan boota från en USB-sticka och formatera om. Ev. Windowslösenord försvinner ju automatiskt om datorn installeras om.
Citera
2020-12-02, 14:43
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Antagligen är det låst i Bios till att bara boota från systemdisken. Du måste ändra i bios så att den kan boota även från USB.

Att dom inte lämnar ut ett lösenord är ju förståeligt om det används på alla datorer på företaget men att dom inte går med på att ta bort ett bioslösenord på en dator som du får ta med deras goda minnen låter konstigt. Är bara bios öppet är det ju lätt att ändra bootordningen och sedan boota från en USB-sticka och formatera om. Ev. Windowslösenord försvinner ju automatiskt om datorn installeras om.

Den är inte bios låst tror jag för att jag kan ändra på ordningen i vad som ska boota.
Citera
2020-12-02, 15:26
Medlem
Burken89s avatar
Ska usb stickan synas som usb flash drive i bios? Det enda som syns för mig är usb floppy/cd, usb hard drive och en massa annat men ingen sticka.
Citera
2020-12-02, 15:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ska usb stickan synas som usb flash drive i bios? Det enda som syns för mig är usb floppy/cd, usb hard drive och en massa annat men ingen sticka.
Jag får upp USB-enhet som ett alternativ i bios om jag har en USB-sticka i då jag startar datorn. Funkar detta inte alls och datorn har DVD så kan du också prova att bränna Windowsinstallationen på en DVD.
Är datorn bioslåst så kommer man inte ens in i bios utan att ange ett lösenord så kan du gå in i biossetupen utan att datorn frågar efter lösen så är den inte bioslåst.
Senast redigerad av Jonas1968 2020-12-02 kl. 15:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in