Citat:
Ursprungligen postat av
panpo98
Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa så fixar den disken rätt själv när den fortsätter installera Windows.
Tar bara några sekunder extra och har fixat fel som blev kvar eller kommet tillbaka efter en tid när folk först bara formaterade, återställde, reparerade, konverterade på olika sätt.
Efter tiden ca 2:18 visar videon hur det ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs
Edit:
Sen verka du har gjort det värre när testade olika saker så att flera andra fel nu måste fixas.
Kanske behöver du nollställa bios så du får bort alla konstiga inställningar du gjort. Sen vet jag inte om du gjort något konstigt med USB minnet du installerar Windows med.
Tack för svar, jag är van vid att installera WIndows 10 med att ta bort alla partitioner, men problemet här var ju att Windows-installern vägrade skapa upp nya partitioner då hårddisken var MBR-läge medan installern krävde att disken skulle vara GPT, och jag kom inte vidare förrän jag konverterade disken till GPT med DISKPART i kommandoprompt.
Då datorn laddade USB-nyckeln i UEFI-läge skulle jag tippa på att UEFI aktiverades så WIn 10-installern inte kunde läsa MBR-diskar, och det kanske hade varit annorlunda om jag legacy bootat från en Win10-skiva?
Så mycket ändringar har jag dock inte gjort, enbart använda DISKPart för att konvertera disken till GPT, samt ändra boot-ordning i BIOS. USB-stickan har jag inte gjort något med utan skapades direkt via Microsofts media creation tool.