2020-11-29, 03:01
Medlem
Virre217s avatar
Kan ju tillägga att BIOS är American Megatrends 4.6.5.4 (Aptio Setup Utility) och compliancy UEFI 2.3.1: PI 1.2
Citera
2020-11-29, 09:45
Medlem
Soluss avatar
Du kan inte boota från en GPT-disk i "legacy mode" / BIOS. Endast UEFI kan boota från en GPT-disk. Ifall det inte löser problemet att ställa om till UEFI kan du testa att inaktivera "safe boot".
Citera
2020-11-29, 11:21
Medlem
Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa så fixar den disken rätt själv när den fortsätter installera Windows.

Tar bara några sekunder extra och har fixat fel som blev kvar eller kommet tillbaka efter en tid när folk först bara formaterade, återställde, reparerade, konverterade på olika sätt.

Efter tiden ca 2:18 visar videon hur det ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit:
Sen verka du har gjort det värre när testade olika saker.

Du kan behöva nollställa bios beroende på hur mycket som ändrats i bios sen du fick datorn. Sen vet jag inte om du gjort något konstigt med USB minnet du installerar Windows 10 som du inte berättat.
Senast redigerad av panpo98 2020-11-29 kl. 11:47.
Citera
2020-11-29, 11:46
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Ta bort alla partitioner på disken och tryck nästa så fixar den disken rätt själv när den fortsätter installera Windows.

Tar bara några sekunder extra och har fixat fel som blev kvar eller kommet tillbaka efter en tid när folk först bara formaterade, återställde, reparerade, konverterade på olika sätt.

Efter tiden ca 2:18 visar videon hur det ser ut.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Edit:
Sen verka du har gjort det värre när testade olika saker så att flera andra fel nu måste fixas.

Kanske behöver du nollställa bios så du får bort alla konstiga inställningar du gjort. Sen vet jag inte om du gjort något konstigt med USB minnet du installerar Windows med.

Tack för svar, jag är van vid att installera WIndows 10 med att ta bort alla partitioner, men problemet här var ju att Windows-installern vägrade skapa upp nya partitioner då hårddisken var MBR-läge medan installern krävde att disken skulle vara GPT, och jag kom inte vidare förrän jag konverterade disken till GPT med DISKPART i kommandoprompt.

Då datorn laddade USB-nyckeln i UEFI-läge skulle jag tippa på att UEFI aktiverades så WIn 10-installern inte kunde läsa MBR-diskar, och det kanske hade varit annorlunda om jag legacy bootat från en Win10-skiva?

Så mycket ändringar har jag dock inte gjort, enbart använda DISKPart för att konvertera disken till GPT, samt ändra boot-ordning i BIOS. USB-stickan har jag inte gjort något med utan skapades direkt via Microsofts media creation tool.
Citera
2020-11-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Tack för svar, jag är van vid att installera WIndows 10 med att ta bort alla partitioner, men problemet här var ju att Windows-installern vägrade skapa upp nya partitioner då hårddisken var MBR-läge medan installern krävde att disken skulle vara GPT, och jag kom inte vidare förrän jag konverterade disken till GPT med DISKPART i kommandoprompt.

Då datorn laddade USB-nyckeln i UEFI-läge skulle jag tippa på att UEFI aktiverades så WIn 10-installern inte kunde läsa MBR-diskar, och det kanske hade varit annorlunda om jag legacy bootat från en Win10-skiva?

Så mycket ändringar har jag dock inte gjort, enbart använda DISKPart för att konvertera disken till GPT, samt ändra boot-ordning i BIOS. USB-stickan har jag inte gjort något med utan skapades direkt via Microsofts media creation tool.
Testa ta bort alla partitioner igen.

Testa diskpart igen men använd clean kommandot istället.
Senast redigerad av panpo98 2020-11-29 kl. 12:13.
Citera
2020-11-29, 16:22
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Du kan inte boota från en GPT-disk i "legacy mode" / BIOS. Endast UEFI kan boota från en GPT-disk. Ifall det inte löser problemet att ställa om till UEFI kan du testa att inaktivera "safe boot".

Ja, i skrivande stund har jag inte tillgång till datorn men jag har funnit manualen till BIOS iaf s.69

https://ami.com/ami_downloads/Aptio_TSE_Users_Guide.pdf

Verkar inte finnas safe-boot eller exklusiv UEFI-läge att ställa in, är det så om man kör i legacy/UEFI läge att man får tillgång till båda b
Citera
2020-11-29, 17:21
Medlem
Soluss avatar
Legacy eller BIOS = boot från MBR.
UEFI = boot från GPT.
Det finns säkert något halvdant mellanting, men jag är inte mycket för att rekommendera ostandardiserade halvmesyrer. Villet moderkort gäller det?
Citera
2020-11-29, 19:05
Medlem
Virre217s avatar
Det löste sig när jag från Bios bootar disken i UEFI-läge, så tråden kan väl avslutas med avseende på boot-problemet. Tack för all återkoppling, och man blev lite klokare på skillnaden i boot-hantering.
Citera
2020-11-29, 19:22
Medlem
Virre217s avatar
Hemska generiska win32k.sys efter Win 10 installation

Hej, en bekants dator fick blåskärm som sammanfaller i tiden med att Win 10-update laddades ner förra söndagen (kan vara en slump men är misstänkt). Det var dock omöjligt att göra återställning av Windows update eller systemåterställning via Windows 10 "Troubleshooting" tools, men då det inte fanns värdefulla saker på datorn var det OK att blåsa den.

Sagt och gjort så laddade jag ner Win 10 via Microsofts creation Tool till USB-sticka, och efter lite inledande strul så lyckades jag göra en komplett ominstallation.
Efter installationen så hamnar den dock i blåskärm pga fel i "win32k.sys" samt "nvlddmkm.sys" och sitter fast i automatic repair loop. Båda dessa är ju relaterade till grafikkortet, men automatic repair funkar alltså inte utan bara loopar.

Jag testade då att boota från sade mode with networking, men likförbannat så blåskärmar den på win32k.sys även när jag laddar i safe mode och minimala drivrutiner.

Jag kan ju inte göra rollback eller någon systemåterställning då det är en helt färsk installation, men om den ger blåskärm även i "safe mode" vet jag faktiskt inte vad jag kan göra för att gå vidare.

Vad gör man när en fullständigt ren installation ger blåskärm och automatic repair loop, och inte ens går att gå vidare med safe mode? Jag förmodar att det inte skett något fel på hårdvaran, utan sammanhänger med Windows update i söndags.

Är det så att Windows 10 media creation tools laddar ner den absolut senaste varianten med patchar, och jag därför även i rena installationer får de drivrutiner och annat som kraschar systemet, eller vad kan det handla om? Hur kan man gå vidare när tom en ren tom installation ger blåskärm vid safe mode?
Citera
2020-11-29, 19:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Hej, en bekants dator fick blåskärm som sammanfaller i tiden med att Win 10-update laddades ner förra söndagen (kan vara en slump men är misstänkt). Det var dock omöjligt att göra återställning av Windows update eller systemåterställning via Windows 10 "Troubleshooting" tools, men då det inte fanns värdefulla saker på datorn var det OK att blåsa den.

Sagt och gjort så laddade jag ner Win 10 via Microsofts creation Tool till USB-sticka, och efter lite inledande strul så lyckades jag göra en komplett ominstallation.
Efter installationen så hamnar den dock i blåskärm pga fel i "win32k.sys" samt "nvlddmkm.sys" och sitter fast i automatic repair loop. Båda dessa är ju relaterade till grafikkortet, men automatic repair funkar alltså inte utan bara loopar.

Jag testade då att boota från sade mode with networking, men likförbannat så blåskärmar den på win32k.sys även när jag laddar i safe mode och minimala drivrutiner.

Jag kan ju inte göra rollback eller någon systemåterställning då det är en helt färsk installation, men om den ger blåskärm även i "safe mode" vet jag faktiskt inte vad jag kan göra för att gå vidare.

Vad gör man när en fullständigt ren installation ger blåskärm och automatic repair loop, och inte ens går att gå vidare med safe mode? Jag förmodar att det inte skett något fel på hårdvaran, utan sammanhänger med Windows update i söndags.

Är det så att Windows 10 media creation tools laddar ner den absolut senaste varianten med patchar, och jag därför även i rena installationer får de drivrutiner och annat som kraschar systemet, eller vad kan det handla om? Hur kan man gå vidare när tom en ren tom installation ger blåskärm vid safe mode?

Vilken Windowsversion, bygge, var det innan uppdateringen?

Utifrån din beskrivning tänker jag grafikproblem som löste ut fullt ut vid W.updateringen, att det inte fungerar i safe mode talar för det.

Prova en ny nyinstallation utan nätanslutning så att inte Windows kan uppdatera från Oktoberversionen vilken är den man laddar ner från nätet. Eller med en äldre version.
Citera
2020-11-29, 23:01
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vilken Windowsversion, bygge, var det innan uppdateringen?

Utifrån din beskrivning tänker jag grafikproblem som löste ut fullt ut vid W.updateringen, att det inte fungerar i safe mode talar för det.

Prova en ny nyinstallation utan nätanslutning så att inte Windows kan uppdatera från Oktoberversionen vilken är den man laddar ner från nätet. Eller med en äldre version.

Testade nyinstallation med utdragen nätverkskabel och då gick det minsann.

Det var då utan tvekan updatering som kraschade systemet, har nu lagt in så Windows updates inte längre laddas ner automatiskt så det inte blir problem senare igen,

https://appuals.com/how-to-turn-off-...on-windows-10/
Citera
2020-11-30, 08:21
Medlem
Fick samma problem. Efter ett antal försök fick jag igång skärmen och avinstallerade senaste uppdateringen. Fungerade då.
Hur stoppar man helt ny uppdatering. Lyckades hitta ett sätt att stoppa nya uppdateringar i tre veckor men när den tiden löper ut återuppstår problemet.
Varför har inte windowsproducenten gått ut med information och varför har de inte på flera veckor dragit tillbaka den skadliga nya uppdateringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in