2020-12-02, 15:40
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag får upp USB-enhet som ett alternativ i bios om jag har en USB-sticka i då jag startar datorn. Funkar detta inte alls och datorn har DVD så kan du också prova att bränna Windowsinstallationen på en DVD.
Är datorn bioslåst så kommer man inte ens in i bios utan att ange ett lösenord så kan du gå in i biossetupen utan att datorn frågar efter lösen så är den inte bioslåst.

Okej men då är den inte låst men jag fattar inte varför usb stickan inte dyker upp. Kan det vara att den är i fel format? För jag formatera den via en app på telefonen för att göra den boot vänlig om man säger så. Har en windows 7 iso fil på den nu men den syns inte som flash minne längre. Varken i telefonen eller datorn.
Citera
2020-12-02, 15:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Okej men då är den inte låst men jag fattar inte varför usb stickan inte dyker upp. Kan det vara att den är i fel format? För jag formatera den via en app på telefonen för att göra den boot vänlig om man säger så. Har en windows 7 iso fil på den nu men den syns inte som flash minne längre. Varken i telefonen eller datorn.
Hur ansluter man ens ett USB-minne till en telefon. Om du formaterat USB-minnet på telefonen. Är du säker på att du har fått rätt filsystem på USB-minnet vilket bör vara FAT32 eller NTFS?
Sedan räcker det inte med att bara kopiera ut ISO-filen på ett USB-minne. Då blir det inte bootbart.
Citera
2020-12-02, 15:47
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Hur ansluter man ens ett USB-minne till en telefon. Om du formaterat USB-minnet på telefonen. Är du säker på att du har fått rätt filsystem på USB-minnet vilket bör vara FAT32 eller NTFS?
Sedan räcker det inte med att bara kopiera ut ISO-filen på ett USB-minne. Då blir det inte bootbart.

Har en usb c till usb dongel. Väldigt praktiskt. Vet inte vilket filsystem det blev då det är en app som gör det automatiskt. Man väljer usb stickan sen iso filen så börjar en process på 10 minuter. Det står att den formaterar stickan för att kunna boota iso filen.
Citera
2020-12-02, 15:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burken89
Har en usb c till usb dongel. Väldigt praktiskt. Vet inte vilket filsystem det blev då det är en app som gör det automatiskt. Man väljer usb stickan sen iso filen så börjar en process på 10 minuter. Det står att den formaterar stickan för att kunna boota iso filen.
Om appen är gjord för att kunna göra bootbara USB-minnet för datorer så borde det finnas en inställning i den där man får välja filsystem för t ex Windows, Linux, MacOS osv. Har själv bara gjort detta på datorn och kört med programmet Rufus. Vet inte hur din app fungerar.
Citera
2020-12-02, 17:27
Medlem
Burken89s avatar
Citat:
Om appen är gjord för att kunna göra bootbara USB-minnet för datorer så borde det finnas en inställning i den där man får välja filsystem för t ex Windows, Linux, MacOS osv. Har själv bara gjort detta på datorn och kört med programmet Rufus. Vet inte hur din app fungerar.

Jag tror mitt problem här är att bios inte känner av usb minnet. Så jag får helt enkelt köra med skiva.

Tack för hjälpen
Citera
2020-12-02, 22:31
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hur har det gått?

Det slutade faktiskt med att jag hittade ett motsvarande Radeon-kort som jag stoppade in i stället och då fungerar det igen. Det är dock lite intressant att en windows update verkligen kan tok-krascha en PC så det inte ens går att systemåterställa utan ominstallation krävs.

Känns som att Microsoft verkligen gjort bort sig här då NVidia inte direkt är liten aktör på marknaden.
Citera
2020-12-02, 22:50
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Det slutade faktiskt med att jag hittade ett motsvarande Radeon-kort som jag stoppade in i stället och då fungerar det igen. Det är dock lite intressant att en windows update verkligen kan tok-krascha en PC så det inte ens går att systemåterställa utan ominstallation krävs.

Känns som att Microsoft verkligen gjort bort sig här då NVidia inte direkt är liten aktör på marknaden.

Hmm, vill ju inte vara otrevlig men, är du ny till Windows? Uppdateringar som kraschar ett Windows sker... rätt ofta, och Windows egna backup/återställningsfunktion har aldrig vart pålitlig.

Som nämnt, det finns metoder för att ta FULL kontroll över Ms experimenterande med våra datorer.
Citera
2020-12-03, 06:21
Medlem
PeterNosters avatar
Jag gjorde en säkerhetskopia till en extern hårddisk.
Nu ville jag kolla om mina mail finns med.
Jag använder Mozilla Thunderbird för mail.
Mailen ligger C:\Users\peter\AppData\Roaming\Thunderbird\Profile s

Kom filer under appdata med i säkerhetskopian?
Var hamnar de i så fall?
Citera
2020-12-05, 19:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När det inte gick med det ena provar man ju med det andra eller hur?
kör jag ISOn så går installationen bra ända tills första ombotningen.

C1900101-20017
"The installation failed in the SAFE_OS phase with an error during BOOT operation".

Jag har Windows 10 på en DVD.

Vet du om det är skillnad på om man startar installationen från befintligt OS genom att köra setup.exe eller om man bootar med skivan i datorn?

Kan ju tänkas att om man startar med setup.exe så (missupp)fattar installationsprogrammet att det gäller en uppdatering och om man bootar så vet det inte vad det ska göra och frågar var det ska installeras.

Efter flera dagars jobb fixade jag detta men det är ju fan inte tack vare Microsoft.

Lösning:
Uppdatering av BIOS för moderkortet.

Felkoden pekar på fel på drivrutin men BIOS är väl ingen drivrutin.
Det var inget lätt jobb att fixa över telefon åt en "vanlig" användare.

Provade ominstallation på alla tre sätten:
1. Behåll allt.
2. Behåll bara egna filer.
3, Behåll inget.

Alla krashade vid bootningen.
Datorn hade alltså Win10 version 1909 installerat men kunde inte uppdateras till 20H2 (inte till 2004 heller) på grund av något hänt med BIOS mellan uppdateringarna. Är ju fan inte klokt.

.....elller????
Hm, kan det kanske ha räckt med att nollställa CMOS-minnet??? Man lär aldrig få veta.
Har visserligen tre andra datorer ute bland äldre folk med samma felkod.
Citera
2020-12-05, 21:02
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hmm, vill ju inte vara otrevlig men, är du ny till Windows? Uppdateringar som kraschar ett Windows sker... rätt ofta, och Windows egna backup/återställningsfunktion har aldrig vart pålitlig.

Som nämnt, det finns metoder för att ta FULL kontroll över Ms experimenterande med våra datorer.

Nej, jag är inte bekant med att uppdateringar så ofta fullkomligt kan sänka normala datorer även om jag hört att kvaliten på uppdateringar försämrats rejält på sistone.
Citera
2020-12-07, 14:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Nej, jag är inte bekant med att uppdateringar så ofta fullkomligt kan sänka normala datorer även om jag hört att kvaliten på uppdateringar försämrats rejält på sistone.

Jo så är det, ett faktum sedan länge.

Man tar egen kontroll över processen genom att göra systemavbildningar då och då. Skulle en nyinstallation behövas ändå så har man sin avbildning som man implementerar efter nyinstallationen.

Allt klart på ett kick, nåja.
Citera
2020-12-07, 14:49
Medlem
Formatera gammal jobb-dator utan administratörsrättighet?

Jag har fått behålla en gammal laptop från jobbet som jag tänkte ge till min 8-åriga son. Dock så är jag inte administratör på datorn och får då heller inte installera något och som det verkar inte heller avinstallera något. Dessutom så måste jag skriva in ett krångligt lösenord för att logga in varje gång.
Kan jag på något sätt formatera datorn och installera en annan windows på den? Eller kanske bli en administratör?
Nu är det Windows 7 på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in