2012-06-16, 11:55
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuzzyJam
Okej så jag är tillbaks med massa resultat och lite mer information. memtest hittade inga fel och chkdsk checken hittade inte heller några problem.

Jag har även några saker att tillägga. Jag har lagt märke till att datorn ibland fryser redan på windows login screen om det spelar någon roll... Och jag glömde även nämna att jag skärmen ibland bara slocknar och sen kommer tillbaka då windwos har ändrat till windwos basic och så poppar det upp en ruta längst ner till höger sim säger följande:

Display drivers stopped responding and has recovered: Kernel 301.42 has stopped working.

Detta har hänt flertal gånger även innan med äldre drivers. Kan mitt grafikkort vara vajsing?
Jag vill inte gärna säga det, men det kan vara så att chrillechrille har fel...detta KAN nämligen vara ett mjukvaruproblem trots allt.
Jag har råkat ut för ungefär samma och efter en nyinstallation av Windows så har allt funkat igen, trots att jag trodde att grafikkort, nätaggregat, moderkort eller möjligen minnen var körda.

Hade jag varit du så hade jag faktiskt installerat Windows på en annan partition eller hårddisk först, innan jag gick ut och köpte nya datordelar.

Tyvärr KAN det vara nästan vad som helst...och är det hårdvarufel, då låter grafikkortet som stället att börja på och kan du komma åt att låna ett annat att testa med så gör det allra först.
Citera
2012-06-16, 12:36
Medlem
FuzzyJams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Lurigt. Hur länge körde du memtest? Har du möjlighet att testa med ett annat grafikkort? Med den nya infon du ger så kanske det trots allt lutar åt att det är problemet.
Jag körde memtest i ung 5 timmar. Jag har möjligheter att testa med andra grafikkort, ja. Ska över till en vän i helgen och testa med ett annat kort. Hoppas faktiskt att det är problemet för jag skulle ändå byta grafikkort i sommar.
Citera
2012-06-16, 12:38
Medlem
FuzzyJams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jag vill inte gärna säga det, men det kan vara så att chrillechrille har fel...detta KAN nämligen vara ett mjukvaruproblem trots allt.
Jag har råkat ut för ungefär samma och efter en nyinstallation av Windows så har allt funkat igen, trots att jag trodde att grafikkort, nätaggregat, moderkort eller möjligen minnen var körda.

Hade jag varit du så hade jag faktiskt installerat Windows på en annan partition eller hårddisk först, innan jag gick ut och köpte nya datordelar.

Tyvärr KAN det vara nästan vad som helst...och är det hårdvarufel, då låter grafikkortet som stället att börja på och kan du komma åt att låna ett annat att testa med så gör det allra först.
Jag har nämligen gjort allt i min makt på mjukvaresidan så jag har ingen aning om vad som skulle kunna fortfarande vara problemet isåfall men som jag sa så har jag omformaterat min hårddisk och har ändå samma problem så kan det verkligen vara mjuvareproblem då?
Senast redigerad av FuzzyJam 2012-06-16 kl. 13:35.
Citera
2012-06-16, 14:19
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Jag körde memtest i ung 5 timmar. Jag har möjligheter att testa med andra grafikkort, ja. Ska över till en vän i helgen och testa med ett annat kort. Hoppas faktiskt att det är problemet för jag skulle ändå byta grafikkort i sommar.
Låt oss hoppas.
Citat:
Jag har nämligen gjort allt i min makt på mjukvaresidan så jag har ingen aning om vad som skulle kunna fortfarande vara problemet isåfall men som jag sa så har jag omformaterat min hårddisk och har ändå samma problem så kan det verkligen vara mjuvareproblem då?
Har du testat flera olika drivrutiner till grafikkortet eller bara den senaste?
Citera
2012-06-16, 15:59
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:

Aj fan, det missade jag helt ärligt...
Då är jag nog helt på grafikkortssidan.
Citera
2012-06-16, 16:30
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Jag körde memtest i ung 5 timmar.
Brukar räcka, inte behövt mer än 3 sekunder när jag haft felaktiga minnen.
Sen kan du alltid köra prime95 också, testar både cpu och minne samt furmark som testar grafikkortet men är kylningen dålig kan dessa programmen få hårdvaran att "brinna upp"

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Finns det ingen linux eller annat skit man kan köra från usb-minne i testsyfte?
Citera
2012-06-16, 17:33
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Är det möjligt att "låsa" startmenyn? Dvs, jag vill inte att det ska komma upp nya program på menyn och det ska även inte försvinna några heller. Det går ju fästa program men då kommer det ju även upp nya under dessa.

Hoppas någon förstår vad jag menar!
Citera
2012-06-16, 18:15
Moderator
rotadents avatar
Foto --► Windows

//Mod
Citera
2012-06-16, 18:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesus-Sork
Är det möjligt att "låsa" startmenyn? Dvs, jag vill inte att det ska komma upp nya program på menyn och det ska även inte försvinna några heller. Det går ju fästa program men då kommer det ju även upp nya under dessa.

Hoppas någon förstår vad jag menar!

Högerklicka på aktivitetsfältet -> egenskaper och du finner detta som visas på bild -> http://imgur.com/vCnRn

Har du kontrollerat runt där?
Citera
2012-06-16, 18:42
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Brukar räcka, inte behövt mer än 3 sekunder när jag haft felaktiga minnen.
Sen kan du alltid köra prime95 också, testar både cpu och minne samt furmark som testar grafikkortet men är kylningen dålig kan dessa programmen få hårdvaran att "brinna upp"

Finns det ingen linux eller annat skit man kan köra från usb-minne i testsyfte?
Det har du iofs också rätt i och om jag minns rätt - jag undviker numer Linux, det strular betydligt mer än Windows - så kan man installera grafikdrivrutiner även när man kör en Live-cd/USB, så det är i sammanhanget en riktigt bra idé.

Som jag önskar jag tänkt på.
Citera
2012-06-16, 18:43
Medlem
FuzzyJams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Har du testat flera olika drivrutiner till grafikkortet eller bara den senaste?
Jag har haft det här problemet med 260 drivrutinerna ända till dem nuvarande (310). Så jag antar att det är nåt fel på mitt kort och inte drivrutinerna i sig?
Citera
2012-06-16, 21:12
Medlem
Kroesus-Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Högerklicka på aktivitetsfältet -> egenskaper och du finner detta som visas på bild -> http://imgur.com/vCnRn

Har du kontrollerat runt där?

Herregud, det enda alternativet som jag inte testade där var det som jag var ute efter
Aja, tack så mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in