2020-12-02, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De ändrade på hur de räknar.

Innan - de räknade bara de som vårdades på sjukhus.

Nu - de räknar de som konstateras smittade.
Det kan ju inte vara hela förklaringen, eftersom dödsfallen också ökar.

Om de inte också ändrat hur de också räknar döda med covid. Men om de räknat så slarvigt kan man lika gärna lägga på en nolla på deras gamla dödssiffror direkt.
Citera
2020-12-02, 08:23
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
De ändrade på hur de räknar.

Innan - de räknade bara de som vårdades på sjukhus.

Nu - de räknar de som konstateras smittade.
Ah. Jag borde annat att det var något sådant. Tack.

Likväl så finns det risk att Turkiet råkar mycket illa ut. Men vad jag minns har Turkiet en mycket ung befolkning jämfört med europeiska länder.
Citera
2020-12-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Satan. Har ni sett Turkiet?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/turkey/

Det är som att någon tryckt på en knapp. Sedan en vecka tillbaka redovisar Turkiet ca 30 000 nya smittade per dag. Och veckan innan ca 6 000. Även dödsfallen har börjat öka. Nu över 150 per dag.

Vad är det som hänt i Turkiet? Fick de leverans av en container fylld med pcr-maskiner för en vecka sedan!? En kraftig säsongseffekt kanske?

Jag funderar på om Turkiet kommer bli nästa sorgebarn i denna eländiga globala historia.

Wait until the winter deepens and the second wave actually begins.
Citera
2020-12-02, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det kan ju inte vara hela förklaringen, eftersom dödsfallen också ökar.

Om de inte också ändrat hur de också räknar döda med covid. Men om de räknat så slarvigt kan man lika gärna lägga på en nolla på deras gamla dödssiffror direkt.

Dödstalen stiger ju kraftigt men det är inte samma "hopp" som fallen.

Dödstalen gick från runt 90 om dagen till 190 om dagen på lite mer än två veckor.

Antal fall gick från runt 7300 om dagen till 28300 om dagen på en dag.
Citera
2020-12-02, 08:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
102 döda på 250000 invånare i Norrland.
Antar du menar Norrbotten. Det bor mer än 250 000 i hela Norrland. 0,04 % av totala befolkningen i länet har alltså avlidit. Det är en betydligt lägre andel än i Sverige i stort.
Citera
2020-12-02, 08:30
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Smittan försvann med samma restriktioner i somras och jag TROR den gör det igen.
Dessutom så kommer dom flesta som blir riktigt sjuka och dör dvs folk över 60 till stor del vara vaccinerade om vi nu får ett vaccin.
Jag anser att det är i nästintill ofarligt att smittas för folk under 60 och jag vet att det är många här inne som blir vansinniga när jag påstår det men det står jag för.

Ibland måste man utgå från det man ser och jag bor i en av dom områden med absolut mest utbredd smitta och min fru jobbar på ett stort sjukhus. I mitt jobb måste jag träffa mycket folk och jag känner en herrans massa människor som blivit smittade. Här om dagen satt jag i samma rum som en friskförklarad herre men som fortfarande hostade som fan och jag fick inte dödsångest för det. Samma med min fru, på Sjukhuset har det har varit och är en stor andel av hennes arbetskamrater som är och har varit smittade.
Gemensamt för min familj med två tonåringar är att vi känner tillsammans hundratals människor som genomgått det här och jag vet EN som blev riktigt sjuk och fick IVA-vård (överlevde).

Ni kan kalla mig naiv kanske men jag är uppriktigt inte rädd för att varken jag själv eller min familj ska få smittan. Risken finns att bli allvarligt sjuk eller få långtidssymptom men den är TROR jag jävligt uppblåst pga folk rädsla och tidningars klicksökande artiklar.

Och som sagt jag TROR, jag vet inte och det gör inte någon av av alla narcissister här inne heller även fast dom påstår det.

Jag blir glad för din skull, men inte mindre rädd själv. Jag lever tillsammans med en stor familj och min mans föräldrar. De är över 60 år och farfar är mycket sjuk i diabetes och andra sjukdomar. Blir han smittad kommer han inte överleva. Han är mina barns älskade farfar och förlusten av honom skulle vara katastrofal.

Jag själv är gravid och väldigt viktig för familjen. Vem skulle ta hand om barnen om jag hamnade på sjukhus?

Dessutom är ju diabetes en autoimmun sjukdom som till viss del är ärftlig och triggas av virusinfektioner. Man har sett att de som smittas av covid löper ökad risk att drabbas av diabetes. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om mina barn fick diabetes pga att jag slarvade och lät dem smittas av Corona.

Jag antar att ni inte umgås med dina eller din frus föräldrar? Vi umgås med alla våra gamla. Därför är vi också noga med att inte bli sjuka.
Citera
2020-12-02, 08:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Wait until the winter deepens and the second wave actually begins.
Ja vintern har knappt börjat...

På vissa håll bör vaccinerna hinna göra nytta innan vintern är slut men säkerligen inte i Turkiet.
Citera
2020-12-02, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag anser att det är i nästintill ofarligt att smittas för folk under 60 och jag vet att det är många här inne som blir vansinniga när jag påstår det men det står jag för.

.

8 av 10 mjuka fall har permanenta skador på lungorna. Det finns faktiskt fler saker att frukta än döden

https://www.bbc.com/news/health-55017301
Citera
2020-12-02, 08:36
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Antar du menar Norrbotten. Det bor mer än 250 000 i hela Norrland. 0,04 % av totala befolkningen i länet har alltså avlidit. Det är en betydligt lägre andel än i Sverige i stort.

Förvisso, men det är fortfarande 400 döda/miljon invånare.

Mångfalt högre än våra grannländer.
Citera
2020-12-02, 08:40
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Notera meningen "Där fick vi en tidig spridning, men det spreds inte därifrån utan det stannade i Svärdsjö".

Att viruset kommer in, och brinner ut av sig självt, ligger i Corona-virusets natur. Det beskrivs i artikeln "Why do some COVID-19 patients infect many others, whereas most don’t spread the virus at all?".

Från Science:
That could explain some puzzling aspects of this pandemic, including why the virus did not take off around the world sooner after it emerged in China, and why some very early cases elsewhere—such as one in France in late December 2019, reported on 3 May—apparently failed to ignite a wider outbreak. If k is really 0.1, then most chains of infection die out by themselves and SARS-CoV-2 needs to be introduced undetected into a new country at least four times to have an even chance of establishing itself, Kucharski says. If the Chinese epidemic was a big fire that sent sparks flying around the world, most of the sparks simply fizzled out.
Även Frankrike fick in viruset tidigt, utan att viruset fick spridning då. Ifall inflödet av smittbärare hade upphört då, så hade Frankrike klarat sig utan ytterligare sjukfall.
Intressant ändå att de anser att det dog ut. Man brukar ju annars anse att det räcker med en person, som i sin tur smittar två, som smittar 4, som smittar 8, osv för att en epidemi ska utvecklas. Det verkar som om R0 inte alls var 2 som man trott, i alla fall inte i ett mindre samhälle som Svärdsjö (1250 inv.)
Senast redigerad av outoftheblue 2020-12-02 kl. 08:52. Anledning: m
Citera
2020-12-02, 08:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
[quote=Madagascar|73804302]
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det finns inte ett enda oecd-
land med lägre befolkningstäthet i länderna ovanför Sverige i döda per kapita. Och omvänt finns det gott om länder med högre befolkningstäthet bland länderna med färre dödsfall per capita.

Dvs, med tanke på de goda förutsättningarna vi har här med låg befolkningstäthet så har de svenska åtgärderna mot pandemin varit i synnerhet usla.

Utlänningar måste ju t ex tänka att det är besynnerligt att Nobelpris i medicin delas ut i Sverige när landet i fråga har agerat katastrofalt mot/under pandemin.

Jag ger mig inte in i diskussioner om folktäthet men om jag ska säga nått så tror jag att det är lite mer komplicerat än att titta på personer per kvadratmeter. Att räkna med hela Norrland i Sverige det är som att räkna med Grönland i Danmark tex.
I Sverige 2020 har vi tyvärr rena slumområden som inte tex Norge eller Finland har i alls samma utsträckning. över 1 miljon människor har flyttat in dom senaste 20 åren och det sätter sina spår.
Citera
2020-12-02, 08:46
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
8 av 10 mjuka fall har permanenta skador på lungorna. Det finns faktiskt fler saker att frukta än döden

https://www.bbc.com/news/health-55017301

Källa på detta?

Både att 80% av alla får skador, och att dessa är permanenta?
Hur kan någon uttala sig om ”permanenta” mindre än ert år från första fallet..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in