2020-11-30, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
Det beror på hur det doseras, med en halv dos för att senare följas upp med en hel dos har det vaccinet över 90% det också.

Och sedan om viruset ej går bort. Då måste man ta vaccinet varje år eller?
Citera
2020-11-30, 22:14
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är helt enkelt inte sant.

Du får välja 1) en dusch av Sars-cov2 virus som du får andas in, eller 2) en injektion av Vaccin. Jag tekar inte en millisekund vad jag skulle välja som frisk . Hade jag haft Kol Diabetes högt blodtrykc eller annan kronisk sjukdom skulle jag i än högre grad välja vaccin. Väljer man en dusch av viruset i stället så har man mental förstoppning.

1

Är man ung och frisk är man dum i huvudet om man tar ett hastigt framtaget och otestat vaccin för att "skydda sig" mot ett harmlöst förkylningsvirus.
Citera
2020-11-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Varför använde dom inte fältsjukhuset istället för att låta gamlingar avlivas utanför sjukhuset om dom var så himla väl förberedda?
Det fanns ingen personal.
Hålla öppet barer och cafeterior var tydligen viktigare.
Citera
2020-11-30, 22:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är helt enkelt inte sant. Risken att dö eller få komplikationer av Covid är en faktor 100större är att få komplikationer av de vacciner som är i pipelinen nu. Som exempel har 22000männskor i samtliga åldrar fått vaccin av Pfizers och INGEN har uppvisat allvarliga biverkningar. Jag repeterar INGEN har fått det. Jag kan garantera att risken är större än 1:22000 att du kommer att dö av Covid. Sen är risken betydligt större att få allvarliga skador av Covid. Och tar man alla fall där man ligger en vecka i 40 grader feber så är det storleksorningen 1000gånger fler än biverkningar av vaccinen.

Eventuella allvarliga biverkningar av nyutveckalde vacciner brukar börja synas ett par veckor efter distribution. Har inget hänt under de 7 månader som det har testats så sjunker riskerna dramatiskt. Dom nya mRNA vaccinerna är nog en av de största vetenskapliga triumferna detta århundrade.

Kan du garantera att vaccinet inte ger en biverkning som yttrar sig först om 10-20 år?

Jag vågar påstå att du högst troligt inte kan utfärda en sådan garanti.

Hur vet du att en allvarlig biverkning inte syns förens om 15 år?

Vet du att manipulation av immunförsvaret inte kan ge negativa effekter som inte märks om sju månader?

22.000 försökskaniner, det imponerar knappast.
Citera
2020-11-30, 22:26
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Det fanns ingen personal.
Hålla öppet barer och cafeterior var tydligen viktigare.
Nej, nej!
Man "prioriterade om, kraftsamlade och skalade upp" så att det inte fanns något problem. Fråga Neverever31 så får du se.
Citera
2020-11-30, 22:28
Medlem
Citat:
Skitsnack. Det var på grund utav att dom inte var välkomna på sjukhusen som dom avlivades på ålderdomshemmen. Det sambandet kan du inte prata bort hur mycket du än försöker.

Det jag svarade på är om sjukvården i 08 var beredda på kris, vilket dom var och visade.

Att äldreomsorgen har klara strukturella brister är något helt annat, och självklart ett misslyckande.
Citera
2020-11-30, 22:30
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
1

Är man ung och frisk är man dum i huvudet om man tar ett hastigt framtaget och otestat vaccin för att "skydda sig" mot ett harmlöst förkylningsvirus.

Det är inte hastigare framtaget än något annat vaccin.
Läs på lite för helvete. Man har kortat vissa processer, men inte de avgörande stegen för att utröna säkerheten.
Kan du ge ett exempel på något vaccin där det deltagit 30.000-50.000 personer i fas-3?
Citera
2020-11-30, 22:31
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det jag svarade på är om sjukvården i 08 var beredda på kris, vilket dom var och visade.

Att äldreomsorgen har klara strukturella brister är något helt annat, och självklart ett misslyckande.
Och det jag förklarade för dig var att dom uppenbarligen inte var beredda på kris eftersom dom saknade förmåga att använda fältsjukhuset samtidigt som åldringar avlivades, då dom inte var välkomna på sjukhusen.

Sambandet är så uppenbart och självklart att till och med du kan förstå det om du bara vill. Problemet är att du inte vill.
Citera
2020-11-30, 22:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Vet inte riktigt var jag ska börja...Smittan fanns inte i Sverige 2019, finns inget som tyder på det. Tror du det har du blivit lurad av Kinesiska agenter. Har bara ett tips till dig och det är att inte tro på allt du läser....
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jaså? Borde inte Läkartidningen anses som en rätt tillförlitlig källa?

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/06/viruset-kan-ha-funnits-i-dalarna-redan-i-december/#:~:text=Den%2031%20januari%20fick%20Sverige,vid%2 0Sv%C3%A4rdsj%C3%B6%20v%C3%A5rdcentral%20utanf%C3% B6r%20Falun.

Coronaviruset kan ha funnits i Dalarna redan i december
Coronaviruset fanns i troligtvis i Dalarna redan i december. Det säger regionens smittskyddsläkare Anders Lindblom till Svenska Dagbladet.

2020-06-24

Den 31 januari fick Sverige sitt första bekräftade fall av covid-19. Men nu säger smittskyddsläkaren i Region Dalarna, Anders Lindblom, att viruset troligtvis fanns i Sverige redan i december. Flera personer sökte då vård för luftvägssymtom vid Svärdsjö vårdcentral utanför Falun. Samtliga hade haft kontakt med en person som kom från Wuhan – men det fanns vid den tidpunkten ingen möjlighet att testa personerna för sars-cov-2.

Nu har det dock visat sig att flera av personerna fått positiva resultat på antikroppstester, samtidigt som de uppgett att de inte haft covid-19-liknande symtom sedan de sökte vård i december. Enligt Anders Lindblom är det därmed sannolikt att de bar på viruset redan då.

– Där fick vi en tidig spridning, men det spreds inte därifrån utan det stannade i Svärdsjö, säger han till Svenska Dagbladet.

Med facit i hand tycker Anders Lindholm att Sverige haft ett onödigt stort fokus på sportlovsresorna och skidresenärerna som besökte Italien i februari.

– Det kom nog tidigare än vad vi trodde. Det visade också Folkhälsomyndighetens undersökning av helgenomsekvensering, att vi har ett inflöde inte bara från Italien, som vi trodde från början. Det har nog kommit in från andra ställen tidigare också, men det var då det satte fart, säger Anders Lindblom till Svenska Dagbladet.

Notera meningen "Där fick vi en tidig spridning, men det spreds inte därifrån utan det stannade i Svärdsjö".

Att viruset kommer in, och brinner ut av sig självt, ligger i Corona-virusets natur. Det beskrivs i artikeln "Why do some COVID-19 patients infect many others, whereas most don’t spread the virus at all?".

Från Science:
That could explain some puzzling aspects of this pandemic, including why the virus did not take off around the world sooner after it emerged in China, and why some very early cases elsewhere—such as one in France in late December 2019, reported on 3 May—apparently failed to ignite a wider outbreak. If k is really 0.1, then most chains of infection die out by themselves and SARS-CoV-2 needs to be introduced undetected into a new country at least four times to have an even chance of establishing itself, Kucharski says. If the Chinese epidemic was a big fire that sent sparks flying around the world, most of the sparks simply fizzled out.
Även Frankrike fick in viruset tidigt, utan att viruset fick spridning då. Ifall inflödet av smittbärare hade upphört då, så hade Frankrike klarat sig utan ytterligare sjukfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Som vilken influensa som helst, marginellt argare bara. Men Tegnell insåg tidigt att vi alla blir drabbade förr eller senare.. idioter förespråkar lockdowns

Detta handlar huvudsakligen om myndigheternas hantering av epidemin. Därför har jag lagt mitt svar i politik-sektionens tråd "Den samhällspolitiska utvecklingen i pandemins skugga".
Citera
2020-11-30, 22:39
Medlem
Citat:
Och det jag förklarade för dig var att dom uppenbarligen inte var beredda på kris eftersom dom saknade förmåga att använda fältsjukhuset samtidigt som åldringar avlivades, då dom inte var välkomna på sjukhusen.

Sambandet är så uppenbart och självklart att till och med du kan förstå det om du bara vill. Problemet är att du inte vill.

Du menar att man ska lasta sjukhusen och fältsjukhuset för att gamla och svaga människor blev kvar på sitt äldreboende och inte fick rätt vård? Ja, du kanske har rätt.

Men det jag svarade på är om sjukhusen i 08 var gjorda för kris, vilket jag står fast vid. Man skalade upp och kraftsamlade
Citera
2020-11-30, 22:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Antivaxxers strategier är gamla. Intressant länk om hur de argumenterar.

"The minimization of threat is a common tactic in contemporary debates as well. Many who promote the anti-vaccination agenda claim vaccines to be more dangerous than the disease."

https://theconversation.com/covid-19-anti-vaxxers-use-the-same-arguments-from-135-years-ago-145592
Citera
2020-11-30, 22:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan du garantera att vaccinet inte ger en biverkning som yttrar sig först om 10-20 år?

Jag vågar påstå att du högst troligt inte kan utfärda en sådan garanti.

Hur vet du att en allvarlig biverkning inte syns förens om 15 år?

Vet du att manipulation av immunförsvaret inte kan ge negativa effekter som inte märks om sju månader?

22.000 försökskaniner, det imponerar knappast.

Vi kan vända på frågan, kan DU garantera att Covid inte ger skador på 15 års sikt som vi inte ser nu?
Man använder sig av vetenskapliga metoder, statistik och 150 års samlad erfarenhet av vaccinutveckling. Kan du garantera att solen kommer att gå upp i morgon? Ingen kan lämna 100% garantier av nånting över huvud taget om man vill dra det til sin spets. Att vi lever i en värld av teknologiska triumfer är tack vara vetenskaplig metodik. inte pga kvacksalveri och trollkonster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in