2020-12-02, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte riktigt:

Vändningen: Nu är fler smittade i rika områden
I våras slog coronasmittan i Stockholm hårdast mot några av länets fattigaste områden, som Rinkeby och Tensta.

Nu är det Östermalm, Danderyd och Lidingö som har flest bekräftat smittade per capita.

– Det finns två möjliga förklaringar, säger Elda Sparrelid, chefläkare i region Stockholm.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vandningen-nu-ar-fler-smittade-i-rika-omraden/

Men jag gissar att man testar sig mer i dessa rikare områden, än vad man gör i Rinkeby etc. Så jag är inte då säker på att den analysen stämmer.
Citera
2020-12-02, 08:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är din tanke då om Tyskland?

Min tanke är att trots sina förutsättningar med avseende på att det är mycket mer tätbefolkat och säkerligen också har stora utanförskapsområden så har Tyskland gjort det så mycket bättre.

Det har de gjort med kompetens, snabbhet och viljan att rädda livet på sin befolkning.

Tyskland har nu 1/3 så många dödsfall per kapita som Sverige har.
Som jag sa i förra inlägget ser vi en förändring i mönstret i Sverige nu. Flera områden som klarade sig bra förra gången är nu drabbade. Även i finare kvarter och villaområden ser vi nu en spridd smitta. Skulle inte förvåna mig om man ser samma mönster i andra länder. En förklaring till varför man nu ser smittspridning i villaområden tror jag beror på nonchalansen kring barn och smitta samt att vi har hållit skolorna öppna.
Citat:
Ursprungligen postat av Laternan
Men jag gissar att man testar sig mer i dessa rikare områden, än vad man gör i Rinkeby etc. Så jag är inte då säker på att den analysen stämmer.
Så är det säkert men vi ser en smittspridning på t.ex. Östermalm som vi inte såg i våras. Alltså vi har en smittspridning där vi inte såg någon i våras i flera områden och regioner. Jag tror istället att de låga testsiffrorna i de utsatta områden döljer en smittspridning där och att det inte är frågan om immunitet att vi ser låga siffror där.
Senast redigerad av arbetet 2020-12-02 kl. 08:06.
Citera
2020-12-02, 08:04
Medlem
Citat:
Vad är din tanke då om Tyskland?

Min tanke är att trots sina förutsättningar med avseende på att det är mycket mer tätbefolkat och säkerligen också har stora utanförskapsområden så har Tyskland gjort det så mycket bättre.

Det har de gjort med kompetens, snabbhet och viljan att rädda livet på sin befolkning.

Tyskland har nu 1/3 så många dödsfall per kapita som Sverige har.

Ja og ti gange så stor befolkningstæthed:

https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/statistik/indbyggere-og-areal
Citera
2020-12-02, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Sverige har tvingat flyktingarna ut i misär och trångboddhet. Hade de haft samma standard som infödda svenskar hade de inte drabbats så hårt, tvärtom.
Ja den naivitet som Sverige visat upp när det kommer till integration och invandring från MENA är direkt tragisk. Att det skulle leda till en stor dödlighet i en global pandemi kändes dock rätt långsökt på förhand. Men nu står vi likväl där. Etniska svenskar utanför äldreomsorgen förskonas medans somalierna, afghanerna och syrierna tar upp sjukvårdsresurserna Det var ju dessa som skulle lyfta svensk välfärd. Förvisso skapar dem ju arbetstillfällen för arbetsföra svenskar. Synd bara att dem måste riskera smittas.
Citera
2020-12-02, 08:11
Medlem
Pfizer/BioNTechs Covid-19 vaccin har blivit godkänt i Storbritannien.

https://www.bbc.com/news/health-55145696
Citera
2020-12-02, 08:12
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den här förskjutningen mellan Västeuropeiska länder och Östeuropeiska länder + Ryssland & Turkiet är ju intressant.

Cumulative confirmed COVID-19 deaths per million people

Västeuropa fick en topp i våras, men inte Östeuropa, Ryssland & Turkiet, som verkar toppa nu. Förklaringar till den förskjutningen?

Pluggar man in våra nordiska grannar så är dom mer lik Östeuropa. Sverige är mer lik de stora länderna i Västeuropa förutom Tyskland som verkar vara mer lik Östeuropas kurvor.
Satan. Har ni sett Turkiet?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/turkey/

Det är som att någon tryckt på en knapp. Sedan en vecka tillbaka redovisar Turkiet ca 30 000 nya smittade per dag. Och veckan innan ca 6 000. Även dödsfallen har börjat öka. Nu över 150 per dag.

Vad är det som hänt i Turkiet? Fick de leverans av en container fylld med pcr-maskiner för en vecka sedan!? En kraftig säsongseffekt kanske?

Jag funderar på om Turkiet kommer bli nästa sorgebarn i denna eländiga globala historia.
Senast redigerad av Madagascar 2020-12-02 kl. 08:15.
Citera
2020-12-02, 08:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Är det sant? Ypperlig invändning!

Nu kanske de enfaldiga begriper. Men de lär väl försvara Tegnell in i döden. Bokstavligen!

102 döda på 250000 invånare i Norrland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Pfizer/BioNTechs Covid-19 vaccin har blivit godkänt i Storbritannien.

https://www.bbc.com/news/health-55145696

Nu börjar man ju på riktigt se ljuset i tunneln. Det blir till att korka upp när denna tråd går och dör. Då kommer rättsliga efterspelet, framförallt skandalen inom äldreomsorgen, men det är en annan fråga.
Att flertalet effektiva säkra vaccin tas fram på 10 månader måste ju vara något av mänsklighetens främsta prestationer någonsin.
Citera
Medlem
Citat:
Är det sant? Ypperlig invändning!

Nu kanske de enfaldiga begriper. Men de lär väl försvara Tegnell in i döden. Bokstavligen!

Nu nämnde ju du inte grannländerna. Du nämnde alla OECD-länder med högre befolkningstäthet.

Att påpeka dina sakfel är inte att "försvara Tegnell in i döden". Jag skiter i Tegnell.
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Hur kan smittan nästan försvunnit till sommaren med de restriktionerna som råder nu? Det dåliga med restriktioner är att det förskjuter spridningen snarare än eliminerar den

Smittan försvann med samma restriktioner i somras och jag TROR den gör det igen.
Dessutom så kommer dom flesta som blir riktigt sjuka och dör dvs folk över 60 till stor del vara vaccinerade om vi nu får ett vaccin.
Jag anser att det är i nästintill ofarligt att smittas för folk under 60 och jag vet att det är många här inne som blir vansinniga när jag påstår det men det står jag för.

Ibland måste man utgå från det man ser och jag bor i en av dom områden med absolut mest utbredd smitta och min fru jobbar på ett stort sjukhus. I mitt jobb måste jag träffa mycket folk och jag känner en herrans massa människor som blivit smittade. Här om dagen satt jag i samma rum som en friskförklarad herre men som fortfarande hostade som fan och jag fick inte dödsångest för det. Samma med min fru, på Sjukhuset har det har varit och är en stor andel av hennes arbetskamrater som är och har varit smittade.
Gemensamt för min familj med två tonåringar är att vi känner tillsammans hundratals människor som genomgått det här och jag vet EN som blev riktigt sjuk och fick IVA-vård (överlevde).

Ni kan kalla mig naiv kanske men jag är uppriktigt inte rädd för att varken jag själv eller min familj ska få smittan. Risken finns att bli allvarligt sjuk eller få långtidssymptom men den är TROR jag jävligt uppblåst pga folk rädsla och tidningars klicksökande artiklar.

Och som sagt jag TROR, jag vet inte och det gör inte någon av av alla narcissister här inne heller även fast dom påstår det.
Citera
2020-12-02, 08:18
Medlem
Citat:
Satan. Har ni sett Turkiet?

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/turkey/

Det är som att någon tryckt på en knapp. Sedan en vecka tillbaka redovisar Turkiet ca 30 000 nya smittade per dag. Och veckan innan ca 6 000. Även dödsfallen har börjat öka. Nu över 150 per dag.

Vad är det som hänt i Turkiet? Fick de leverans av en container fylld med pcr-maskiner för en vecka sedan!? En kraftig säsongseffekt kanske?

Jag funderar på om Turkiet kommer bli nästa sorgebarn i denna eländiga globala historia.

De ändrade på hur de räknar.

Innan - de räknade bara de som vårdades på sjukhus.

Nu - de räknar de som konstateras smittade.
Citera
2020-12-02, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu börjar man ju på riktigt se ljuset i tunneln. Det blir till att korka upp när denna tråd går och dör. Då kommer rättsliga efterspelet, framförallt skandalen inom äldreomsorgen, men det är en annan fråga.
Att flertalet effektiva säkra vaccin tas fram på 10 månader måste ju vara något av mänsklighetens främsta prestationer någonsin.

Jupp, även om man inte riktigt har all kunskap om det finns några långsiktiga biverkningar så är fantastiskt vad människan kan åstadkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in