Citat:
Ursprungligen postat av
hagelskur
Avråddes att testa sin 6-åring: ”1177 sa att det vore ett övergrepp”
PUBLICERAD IDAG 06:00
Mamman Maria Sjöstedt och hennes 6-åring fick hosta och feber och ringde vårdguiden 1177 för råd om att boka covidtest för dem båda. Men rådgivningen blev något annat än vad hon förväntat sig så hon lät bli att testa sitt barn.
– De rådde mig att inte testa mitt barn och i efterhand tycker jag att 1177 gjorde fel med tanke på vad Folkhälsomyndigheten säger. Sen är jag själv lärare och smittspridningen har ju varit stor på skolorna i Piteå.
I klippet hör du hur Maria blev bemött när hon ville ha råd av vårdguiden och hur 1177 svarar på kritiken
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/fick-radet-att-inte-testa-sin-6-aring-vid-1177-sa-de-att-det-vore-ett-overgrepp
Övergrepp?De vet nog inte vad övergrepp innebär helt enkelt *Suck
Efter att ha hört hur det gick när en bekant skulle testa sin 9 eller 10-åring så tror jag faktiskt att det kan vara som ett övergrepp.
Frugan till den bekanta är dessutom sjuksköterska och har genomfört såna tester innan.
Kortfattat gick det ut på att ena personen fick hålla barnet och den andra fick köra in den där pinnen (i en såriga och sönder-nötta) näsborrar. Barnet fick näsblod och var ledsen i timmar efteråt.
Att göra det på en 6-åring är nog ännu värre och för vad?
Är de sjuka - ta prov på mamman och var hemma tills de är symtomfria.
Vilken nytta skulle de bli? Att få lämna på dagis/förskola någon dag tidigare?