2020-12-01, 19:29
Medlem
Är nog ingen större risk att Norge hoppar av skidskyttet.

– For min del hadde det vært uaktuelt (å trekke meg) nå, og det synes jeg også skal respekteres, sier lillebror Bø.

– Det virker dramatisk (å stå over). Det har vært det store målet til alle å konkurrere mest mulig. Men langrennsløpere er vant til å stå over diverse ting, mener Tarjei Bø, og påpeker at poengsystemet i skiskyting er annerledes enn i langrenn.
Citera
2020-12-02, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Vi har å andra sidan aldrig haft en så bra toppbredd som nu. De svenska damerna har stått på pallen i 7 av de 15 senaste stafetterna i Världscupen, VM och OS. Till den här säsongen har tjejerna dessutom tagit ytterligare ett kliv framåt resultatmässigt, så SOK har nog inget annat val än att skicka sex damer till Beijing 2022, då damernas skidskyttestafett lär vara en av Sveriges bästa guldchanser i mästerskapet.

3, 3, 2(OS), 6, 2, 7, 4, *13, 2(VM), 3, 10, 2, 5, 5(VM), 7
*Med en B-uppställning bestående av: I. Andersson, F. Lindqvist, E. Högberg och J. Skottheim
¨Å andra sidan har vi bara fyra platser per distans.
Så fler än fem kan ses som överflödigt,
Men även på OS har väl den regerande mästarinnan en friplats?
Isåfall så är det ju fem svenskor på distansloppet och då lär truppen bestå av sex damer.
Nej just nu leder Hanna världscupen före Johanna.
Mona 6a Linn 8a och Elvira 11a.
Citera
2020-12-02, 01:43
Medlem
Stefan4s avatar
Jag noterar att Hanna Öberg har bommat flest skott i det svenska laget i fem av de sex senaste stafetterna hon åkt (delat sämst med Linn Persson i en av dem förvisso) och i den sjätte stafetten var laget redan rökt inför Hannas slutsträcka, så hon hade ingen press på sig alls. Det kanske är dags att testa någon annan på ankarsträckan? Varför inte Skottheim?

2. VM Östersund +24.3 — Linn (0+0) — Mona (0+1) — Anna (0+0) — Hanna (0+5)
3. Östersund +10.2 — Linn (0+3) — Elvira (0+2) — Mona (0+0) — Hanna (0+3)
10. Hochfilzen +2:53.0 — Linn (0+2) — Elvira (2+4) — Mona (0+3) — Hanna (0+1)
2. Oberhof +21.1 — Elvira (0+3) — Linn (0+1) — Mona (0+1) — Hanna (0+5)
5. Ruhpolding +54.3 — Anna (0+3) — Linn (0+2) — Mona (0+2) — Hanna (0+4)
5. VM Antholz +44.9 — Elvira (0+2) — Mona (0+4) — Linn (0+1) — Hanna (1+4)
Citera
2020-12-02, 07:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag noterar att Hanna Öberg har bommat flest skott i det svenska laget i fem av de sex senaste stafetterna hon åkt (delat sämst med Linn Persson i en av dem förvisso) och i den sjätte stafetten var laget redan rökt inför Hannas slutsträcka, så hon hade ingen press på sig alls. Det kanske är dags att testa någon annan på ankarsträckan? Varför inte Skottheim?

Skulle behöva skjuttiden för att kunna värdera Hannas insatser på ett rimligt sätt tycker jag. Om hon skjuter för medalj eller för guldet och hon behöver chansa med att skjuta så snabbt det går är det OK, har hon däremot i ledning och har gott om tid är det inte lika OK. Tror inte det är någon annan i det svenska laget som kan skjuta så snabbt som Hanna i ett pressat läge.

Det kan dock ändå vara läge att prova med någon på siststräckan.
Citera
2020-12-02, 08:19
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:

Det givna alternativet till Hanna på sista är väl Lillasyster? Dvs man bör testa laget Linn/Mona - Skottheim - Hanna - Elvira åtminstone en gång innan VM.
Citera
2020-12-02, 09:57
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Det givna alternativet till Hanna på sista är väl Lillasyster? Dvs man bör testa laget Linn/Mona - Skottheim - Hanna - Elvira åtminstone en gång innan VM.
Elvira är ju en rejäl chansning, vi har ju inte den blekaste aning om hur hon skulle klara det. Skottheim har ju åtminstone visat att hon kan skjuta fullt när det gäller, dock aldrig för guld.

Men jag måste ju säga att jag är väldigt förvånad att Hanna skjutit så dåligt, det känns konstigt..
Citera
2020-12-02, 10:32
Medlem
Citat:

Tippar att det försöket kan komma redan till helgen.
Citera
2020-12-02, 10:33
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:

På sikt håller jag med dig om att Elvira kan bli det naturliga alternativet på en slutsträcka, givet att hon redan nu utmanar dom allra bästa i skidåkningen. Hon är dock bara 21 år och klart yngst i laget, så jag vet inte om det är rätt läge att lägga den extra pressen på Elviras axlar. Sett till fjolårssäsongen är hon dessutom den klart svagaste skytten bland dom aktuella svenskorna. I masstarter och stafetter, där man känner av konkurrenternas närvaro lite extra, hade Elvira 68.8% (55/80), respektive 72.3% (47/65)

Jag tycker att Elvira har en närmast optimal situation i landslaget för tillfället. Hon är det stora framtidshoppet, som kan känna sig säker på fortsatt förtroende från landslagsledningen, samtidigt som hon fortfarande slipper pressen utifrån att prestera toppresultat i Världscupen iom att vi har 3-4 andra tjejer som är minst lika bra.

Jag hade testat med: Mona — Elvira — Hanna — Johanna

Det vore åtminstone intressant att se hur Skottheim tacklar en ankarsträcka. Man kan säkert argumentera för teoretiskt starkare uppställningar, baserat på individuella styrkor och svagheter, men alla individer reagerar olika när dom ställs inför nya utmaningar och inget är säkert förrän man har testat det i praktiken.
Senast redigerad av Stefan4 2020-12-02 kl. 10:46.
Citera
2020-12-02, 11:21
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
På sikt håller jag med dig om att Elvira kan bli det naturliga alternativet på en slutsträcka, givet att hon redan nu utmanar dom allra bästa i skidåkningen. Hon är dock bara 21 år och klart yngst i laget, så jag vet inte om det är rätt läge att lägga den extra pressen på Elviras axlar. Sett till fjolårssäsongen är hon dessutom den klart svagaste skytten bland dom aktuella svenskorna. I masstarter och stafetter, där man känner av konkurrenternas närvaro lite extra, hade Elvira 68.8% (55/80), respektive 72.3% (47/65)

Jag tycker att Elvira har en närmast optimal situation i landslaget för tillfället. Hon är det stora framtidshoppet, som kan känna sig säker på fortsatt förtroende från landslagsledningen, samtidigt som hon fortfarande slipper pressen utifrån att prestera toppresultat i Världscupen iom att vi har 3-4 andra tjejer som är minst lika bra.

Jag hade testat med: Mona — Elvira — Hanna — Johanna

Det vore åtminstone intressant att se hur Skottheim tacklar en ankarsträcka. Man kan säkert argumentera för teoretiskt starkare uppställningar, baserat på individuella styrkor och svagheter, men alla individer reagerar olika när dom ställs inför nya utmaningar och inget är säkert förrän man har testat det i praktiken.
Håller helt med dig i resonemanget, men det finns två saker som talar emot Skottheim på sista. Dels hennes åkfart, hon är den svagaste åkaren av dom 4, det är hon som behöver ryggarna som finns överallt på första sträckan. Och dels så är nog hon den som hänger lösast, det behövs inte mycket formförändring för att Linn ska ta hennes plats i laget och då är det en ny spelare in på den viktigaste positionen.
Nej, jag har svårt att se något bättre än Hanna på slutsträckan för tillfället. Elvira kan komma dit, men det är en väldig chansning att köra henne där nu.
Citera
2020-12-02, 11:50
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Håller helt med dig i resonemanget, men det finns två saker som talar emot Skottheim på sista. Dels hennes åkfart, hon är den svagaste åkaren av dom 4, det är hon som behöver ryggarna som finns överallt på första sträckan. Och dels så är nog hon den som hänger lösast, det behövs inte mycket formförändring för att Linn ska ta hennes plats i laget och då är det en ny spelare in på den viktigaste positionen.
Nej, jag har svårt att se något bättre än Hanna på slutsträckan för tillfället. Elvira kan komma dit, men det är en väldig chansning att köra henne där nu.
Jag håller med ditt resonemang med lite tillägg kring Skottheim - hon beskriver själv sitt skytte som lite ”antingen eller”, dvs att det ibland kan falla igenom rejält. Om det är så hon känner (vare sig det är sant eller inte) så är hon som jag ser det olämplig på sista sträckan pga den stress hon kan bygga upp om hon missar förstaskottet i någon av serierna.
På sistasträckan vill jag ha en åkare som uppfyller minst ett av:
* stark skidåkare som kan avgöra på slutvarvet (t ex i spurt)
* snabb och stabil ståskytt som kan avgöra på sista skyttet (och som inte riskerar falla igenom om hon kommer in på sista skyttet i klar ledning).
Alltså är Hanna det givna alternativet (även om statistiken är förvånansvärt svag, men jag antar att den delvis förklaras av chans-skytte). Elvira är bästa alternativet, men om Hanna skulle råka bli sjuk (eller tappa formen ordentligt) under VM så vill man ju inte slänga in Elvira utan att hon testas först. Nu kan ju testet ordna sig själv om hon är med i täten in till sista skyttet i en jaktstart eller en masstart.
Citera
2020-12-02, 12:01
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting

Ser man till sprinten i Idre så borde Skottheim dock ha haft en bättre åktid än Mona, givet att Brorsson var 41 sekunder efter med en bom mer. Men Johanna var förvisso 16 sekunder långsammare än Mona i Kontiolahti, så hon är kanske den svagare åkaren av dom två trots allt (inte helt lätt att avgöra efter så få tävlingar) Skottheim hade dock 18:e åktid i sprinten i söndags, så särskilt "svag" är hon ju inte i den bemärkelsen. Johanna skulle rentav kunna vara den starkaste åkaren på en förstasträcka, tillsammans med typ Knotten och någon fransyska.

Idre
1. Hanna Öberg (0+0) 23:35.0
2. Johanna Skottheim (0+0) +17.7
4. Elvira Öberg (0+2) +54.2
5. Mona Brorsson (0+1) +58.9
10. Elisabeth Högberg (2+1) +1:30.5
12. Linn Persson (2+1) +1:54.8
14. Anna Magnusson (0+2) +2:05.3
Senast redigerad av Stefan4 2020-12-02 kl. 12:08.
Citera
2020-12-02, 22:23
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ser man till sprinten i Idre så borde Skottheim dock ha haft en bättre åktid än Mona, givet att Brorsson var 41 sekunder efter med en bom mer. Men Johanna var förvisso 16 sekunder långsammare än Mona i Kontiolahti, så hon är kanske den svagare åkaren av dom två trots allt (inte helt lätt att avgöra efter så få tävlingar) Skottheim hade dock 18:e åktid i sprinten i söndags, så särskilt "svag" är hon ju inte i den bemärkelsen. Johanna skulle rentav kunna vara den starkaste åkaren på en förstasträcka, tillsammans med typ Knotten och någon fransyska.

Idre
1. Hanna Öberg (0+0) 23:35.0
2. Johanna Skottheim (0+0) +17.7
4. Elvira Öberg (0+2) +54.2
5. Mona Brorsson (0+1) +58.9
10. Elisabeth Högberg (2+1) +1:30.5
12. Linn Persson (2+1) +1:54.8
14. Anna Magnusson (0+2) +2:05.3
Jag gick ju på gamla sanningar där, Mona har alltid varit klart snabbare. Om Johanna har tagit igen det försprånget så är det såklart bra. Om det är så att Johanna blivit snabbare och inte Mona som blivit långsammare..
Och jag ska erkänna att jag inte kollat statistiken där så det finns såklart en möjlighet att min hjärna har lurat mig men jag skulle bli väldigt förvånad i så fall.

Och som bisats, jag blev jävligt glad att se Monas skjuthastighet nu i starten på säsongen. Den har varit horribel förut, nu var det ju faktiskt helt ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in