2020-12-02, 22:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Och som bisats, jag blev jävligt glad att se Monas skjuthastighet nu i starten på säsongen. Den har varit horribel förut, nu var det ju faktiskt helt ok.

Och hon satte sista skottet också Jag tänker att det borde vara vissa med lite klenare nerver som gynnas av att det är publikfritt nu. Det är ju ändå viss skillnad jämfört med att skjuta inför en publik som jublar högt eller suckar besviket över dig eller grannens skjutning. För att inte tala om att glida in på stadion i Ruhpolding inför 20 000 vrålande glühweinstinna tyskar.
Citera
2020-12-02, 22:34
Medlem
På dom två loppen hittills har Brorsson och Skottheim åkt i det närmaste identiskt, med knapp fördel Brorsson. -3.79% respektive -3.55% snabbare än snittet. Ifjol var dom också nära varandra, -1.66% på Brorsson och -1.45% på Skottheim. Obs ganska få starter på Skottheim då.

Skottheim är en aningen ojämn snabbskytt sett till historia, medan Brorsson varit en (aningen långsam) toppskytt i hela sex säsonger vid det här laget. Därför kan man säga att om dom åker lika fort, så kommer Skottheim ha lite högre maxkapacitet. Medan Brorsson förmodligen kommer göra lite fler stadiga lopp.

https://www.realbiathlon.com/seasons.html?year=2021&gender=W&type=athletes&peri od=Season&discipline=NonTeam&category=skiing&min=1 &chart=false&stat=skiRank&rank=false&movingavg=non e&limit=100
Citera
2020-12-03, 10:51
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
På dom två loppen hittills har Brorsson och Skottheim åkt i det närmaste identiskt, med knapp fördel Brorsson. -3.79% respektive -3.55% snabbare än snittet. Ifjol var dom också nära varandra, -1.66% på Brorsson och -1.45% på Skottheim. Obs ganska få starter på Skottheim då.

Skottheim är en aningen ojämn snabbskytt sett till historia, medan Brorsson varit en (aningen långsam) toppskytt i hela sex säsonger vid det här laget. Därför kan man säga att om dom åker lika fort, så kommer Skottheim ha lite högre maxkapacitet. Medan Brorsson förmodligen kommer göra lite fler stadiga lopp.

https://www.realbiathlon.com/seasons.html?year=2021&gender=W&type=athletes&peri od=Season&discipline=NonTeam&category=skiing&min=1 &chart=false&stat=skiRank&rank=false&movingavg=non e&limit=100
Att räkna tider i procent är ju inte det allra smidigaste. Men den lilla skillnaden borde ju inte vara mer än några enstaka sekunder, det var mycket mindre än jag trodde.. Undrar om jag inte ska skylla på att Skottheim är "för ny" för att jag ska ha fått nån ordentlig känsla för hennes hastighet.

Och tittar man lite mer på den statistiken så hittar man Bettan som den 13:e snabbaste i spåret i säsongsstarten. Klart snabbare än Brorsson och Skottheim. Där ser man hur mycket man kan lita på sitt huvud. Och med "man" så menar jag "jag".

Går man då tillbaka till stafettlaget så blir det helt enkelt såhär som uppställningen "ska" vara: Linn-Skottheim/Brorsson-Elvira-Hanna.
En ska bort såklart men vem är ju inte en helt enkel fråga.

Och just i detta fallet så spelar det ju ingen roll men ska man titta på dom siffrorna så är det kanske bättre att jämföra med medianåkaren istället för medel, kollar man median så försvinner mycket av dom konstigheterna som ligger bland dom allra långsammaste åkarna, vurpor, brutna stavar och skidor, bortglömd vallning..

Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Och hon satte sista skottet också Jag tänker att det borde vara vissa med lite klenare nerver som gynnas av att det är publikfritt nu. Det är ju ändå viss skillnad jämfört med att skjuta inför en publik som jublar högt eller suckar besviket över dig eller grannens skjutning. För att inte tala om att glida in på stadion i Ruhpolding inför 20 000 vrålande glühweinstinna tyskar.
Hmm... Jag är lite skeptisk till att det gör nån större skillnad faktiskt. Tror mer på den klassiska Träffar-jag-nu-så-blir-det-OS-guld-darren. Publikjublet är lite för "generiskt", alla hör det hela tiden, för att det ska göra nån skillnad. Stadion-varianten möjligtvis undantagen.
Citera
2020-12-03, 14:19
Medlem
gato12s avatar
Tror ni skidskyttet kan ta ytterligare "marknadsdelar" gentemot längd...?

Nu när de får vara ensamma om medieutrymmet i december
Citera
2020-12-03, 14:33
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Tillfälligt blir det ju åtminstone så, och om de även avstår TdS så är det ju riktigt illa med tanke på att det har blivit något av en nyårstradition. Inte särskilt många kommer att följa tävlingarna om de nordiska länderna uteblir. Kommer ens SVT att sända?

Å andra sidan kanske intresset blir ännu större att följa återstoden av längdtävlingarna (och inte minst VM) om/när alla länder är med igen. Så för de inbitna skidfantasterna så spelar det nog ingen roll, möjligen kan "den stora massan" påverkas.
Senast redigerad av ingetbranick 2020-12-03 kl. 14:38.
Citera
2020-12-03, 16:20
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Definitivt. Speciellt eftersom det är väldigt stor risk att det fortsätter såhär säsongen ut. Det finns inget som pekar på att det skulle bli bättre efter årsskiftet och längdlandslaget har nu satt denna ribban som dom får väldigt svårt att ta sig över för resten av denna säsongen.

Vilken medelsvensson kommer att komma ihåg namnet Poromaa nästa säsong när Ponsiluoma istället hamras in helg efter helg?
Citera
2020-12-03, 16:27
Medlem
Nästa år tar sig längdskidorna till viasat med vissa undantag. Är nog troligare att andelar förloras då än nu.
Citera
2020-12-03, 16:31
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nästa år tar sig längdskidorna till viasat med vissa undantag. Är nog troligare att andelar förloras då än nu.
Just det ja.

Och skidskyttet fortsätter i SVT?
Citera
2020-12-03, 17:11
Medlem
Citat:
Just det ja.

Och skidskyttet fortsätter i SVT?

Ja, klart till och med 2026 i SVT.
Citera
2020-12-03, 18:44
Medlem
Stefan4s avatar
Idag fick vi se två svenska systrar kriga sig upp på pallen i skidskyttevärldscupen, medan det kuvade längdlandslaget slokörade lämnat w/o året ut och numera kurar framför brasan, med varm glögg och pepparkakor, i väntan på bättre tider.

Skidskytteaktien steg idag med 12.5%, medan längdaktien rasade med drygt 20%.
Citera
2020-12-04, 11:02
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Fortsatte titta lite på statistiken man kan få fram här:
https://www.realbiathlon.com/seasons.html?year=2021&gender=W&type=athletes&peri od=Season&discipline=NonTeam&category=skiing&min=1 &chart=false&stat=totalRangeTime&rank=false&moving avg=none&limit=100
Det är ju en rejäl guldgruva, inte ofta man hittar så mycket godis förpackat så fint.

Jag kommenterade att Mona hade snäppt upp sin skjuthastighet, det är finare än så, hon är efter 3 tävlingar den 18:e snabbaste på vallen (Range time), 7,7 sekunder snabbare än medianåkaren, det är ju riktigt bra, 3:e snabbast av svenskorna.

Och när jag tittade på åkhastigheterna igen (Linn sa att hon kände sig slö förra helgen) så ser man att Linn, Johanna och Mona bara ligger sekunder från varandra nu. Det som slog mig då var att oavsett vem som Sverige sätter på förstasträckan i en stafett så kommer hon förmodligen vara den snabbaste tjejen i fältet.. Vilket innebär att om vi sätter Linn/Johanna/Mona på förstasträckan så är det stor risk att det är dom som får ligga och plöja vind. Så jag tänker lite utanför boxen och tror att den optimala uppställningen i en damstafett blir denna:
Elvira-Johanna/Mona/Linn-Hanna.
Varför? Som sagt, om våra "långsamma" tjejer kör förstasträckan så får dom plöja vind och dra fram övriga fältet på en trivsam resa, det är det sämsta som kan hända. Lägger vi istället Elvira där så får det övriga fältet en långt ifrån trivsam resa, antingen rycker hon ifrån tidigt så att vi får ett försprång, eller så får dom chansa rejält och försöka hänga kvar i hennes rygg med risk för genomklappning både i spåret och på vallen.
Citera
2020-12-04, 11:53
Medlem
Så här långt har Norge 8 pallplatser varav 3 segrar.Sverige har 6 pallplatser varav 2 segrar Detta på 6 lopp .Dessa två länder har alltså för tagit 14 av 18 pallplatser . Anmärkningsvärt .
Det blir såklart väldigt svårt för Sverige att fortsätta snitta en pallplats/ tävling sett över tid.Dock finns inget som talar mot att våra fantastiska tjejer kommer att fortsätta dominera.Sverige har 6 tjejer top 25 I världscupen just nu Inget annat land är ens nära det Norge har bara tre tex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in