2020-09-30, 21:34
Medlem
Lite fler grejer än lättare kvalificeringsregler är också på väg att klubbas inför säsongen.

-Fyra resultat får strykas i totalcupen i år.
-Kommer även få stryka resultat i nationscupen och disciplincuperna. Oklart hur många.
-Ny U25-cup(i år f. 1996 eller senare) som ersätter årets rookie, ledaren kör med blå nummerlapp.
-Supersprintens varvlängd har höjts till 1.5km som standard, och extraskotten är borttagna. Det finns dock inga planerade supersprintar i år varken i världscupen eller IBU-cupen.
Citera
2020-10-01, 18:19
Medlem
Känns mycket konstigt att inte fourcade är med längre.

Nån som hört vd han kommer syssla med nu? Om han bara är ledig eller om han kanske ska ha nån roll i laget ändå?
Citera
2020-10-01, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandont
Känns mycket konstigt att inte fourcade är med längre.

Nån som hört vd han kommer syssla med nu? Om han bara är ledig eller om han kanske ska ha nån roll i laget ändå?

Han har nåt uppdrag för hemma-OS 2024. Kanske blir IOK-ledamot.
Citera
2020-10-05, 18:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
I övrigt: Må det inte bli 2x tävlingshelger i typ Oberhof. Kontiolahti var väl näst värsta scenariot, men låt gå första helgerna när man är svältfödd. Gärna fler tävlingar i Ruhpolding och Kollen däremot.

Citat:
Ursprungligen postat av JSM-GTO
I Oberhof satsar man än så länge på att ha publik, 10 000 pers, altså mindre än hälften av kapaciteten. Corona-läget har väl varit ganska bra i de trakterna nu på sistone. De tror själva att de ska få Ruhpoldings tävlingar också om det blir så. De tror att IBU och skidskyttarna vill få smakprov på hur de förändringar och förbättringar som har gjorts där inför VM 2023 funkar sen i praktiken.

Om de sen ska välja ett av dem och köra två veckor på samma ort, så tror jag själv att om det är ungefär coin flip mellan dessa två när allt har vägts in, så ser nog kostymnissarna i kabinetten till att det blir Oberhof.

Nu är det klart. Blir två veckor i Oberhof och en vecka i Antholz efter nyår. Hur man kan välja Oberhof framför Ruhpolding förstår jag verkligen inte.
Senast redigerad av Alkibiades 2020-10-05 kl. 19:16.
Citera
2020-10-07, 21:32
Medlem
«Plassen som liker å drepe alle toppski» tildelt 12 renn: – Fikk litt sjokk da jeg så lista

Sist vinter reiste verdens beste skiskyttere hjem fra Oberhof med ødelagte ski. Derfor lar ikke reaksjonene vente på seg når samme sted har fått 12 verdenscupkonkurranser fordelt på to uker til vinteren.
https://www.nrk.no/sport/_plassen-som-liker-a-drepe-alle-toppski_-tildelt-12-renn___-fikk-litt-sjokk-da-jeg-sa-lista-1.151911 28
Citera
2020-10-07, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
«Plassen som liker å drepe alle toppski» tildelt 12 renn: – Fikk litt sjokk da jeg så lista

Sist vinter reiste verdens beste skiskyttere hjem fra Oberhof med ødelagte ski. Derfor lar ikke reaksjonene vente på seg når samme sted har fått 12 verdenscupkonkurranser fordelt på to uker til vinteren.
https://www.nrk.no/sport/_plassen-som-liker-a-drepe-alle-toppski_-tildelt-12-renn___-fikk-litt-sjokk-da-jeg-sa-lista-1.151911 28

Ja man får verkligen utgå från att det ställts krav från IBU, och garantier kommit att man har en helt annan beredskap för snöbrist.

Likväl kvarstår faktum att man inte kan rå över vädret, och att det nästan alltid är dåligt där.
Citera
2020-10-07, 22:18
Medlem
IBU har en längre text om Hanna Öberg, hennes tidigare säsonger och jakten på totalcupen.

https://www.biathlonworld.com/news/detail/can-oeberg-win-the-battle-of-margins
Citera
2020-10-09, 16:20
Medlem
IBU har skjutit upp fluorförbudet ett år.
Citera
2020-10-09, 19:18
Medlem
Pichler är nog snart på banan igen

Vad pratade ni mer om?

– Han ville att jag skulle tacka alla som hört av sig till honom. Dessutom, och det är typiskt Wolfgang, undrade han hur det svenska skridskolandslaget haft det. De har nämligen legat på läger här i Ruhpolding.

https://www.expressen.se/sport/skidskytte/forsta-samtalet-efter-pichlers-hjartattack/?referrer=rotator-item-1
Citera
2020-10-12, 11:57
Medlem
Enligt KEK har IBU bestämt sig för att köra IBU-cupen i endast Arber, Brezno-Osrblie och Ridnaun efter nyår någon gång. Fem tävlingstillfällen, och får man tro liveservice börjar man 14 januari med Arber x2.

EM i Polen ska också gå som planerat utifrån vad som sagts.
Citera
2020-10-12, 13:05
Medlem
Är grenen "Short Individual" en ny gren de ska testa i IBU-cupen? Vet inte att jag sett den distansen tidigare.
Citera
2020-10-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieTrolle
Är grenen "Short Individual" en ny gren de ska testa i IBU-cupen? Vet inte att jag sett den distansen tidigare.

Nej den är inte ny(allt är relativt men inte för detta året iaf). Det är som namnet avslöjar ett lite kortare distanslopp(12.5/15km istället för 15/20km) med 45 sekunders tidstillägg per bom.

Har bara körts en gång i världscupen vad jag minns, när det var iskallt i Canmore härom året. I IBU-cupen och på nationell nivå körs den dock konsekvent istället för den längre distansen, jag antar för att göra loppen lite jämnare och kanske även för att möta snöbristen på sina håll där det kan vara svårt att få till ett längre varv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in