2020-12-01, 23:12
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Varför ska man vänta i två veckor från infektion innan man tar antikroppstest, något som vet?

Jag hade feber för ungefär 2 veckor sedan men den försvann på en dag. Hade bekräftad covid förra veckan när jag testade mig. Jag borde ha bildat antikroppar nu kan jag tycka. Inga symptom kvar förutom lite torrhosta som hänger kvar, och slem.

Jag har för mig att du ska vänta 3 veckor. Misstänker att det är för att du ska vara smittfri när du gör det. Antikroppar har du redan bildat, annars hade du inte blivit frisk.
Citera
2020-12-01, 23:17
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det är kanske lite off topic men man tar inte bort näring och vätska vid palliativ vård. Däremot så sätter man in en del andra mediciner såsom morfin mot smärta, midazolam mot ångest samt en del andra preparat för att göra döden lite mer behaglig.
Jag betvivlar inte att det är normalfallet.

Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Nu däremot så har jag fått höra av fd kollegor att de åtminstone spritar händerna mellan varje besök, åtminstone inom hemtjänsten. Däremot så har de inga masker
I Västra Götalands region är det standard att inte använda munskydd ens vid patientnära kontakt. Det är enbart visir som gäller och inget krav på rengöring mellan patienter.

Enda undantaget som verkar finnas är just intubering och andra aktiviteter som garanterat genererar luftburen smitta. I övriga fall betraktas det som en acceptabel eller icke existerande risk.
Citera
2020-12-01, 23:18
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Nu kom en hög siffra? Du tycker inte den varit hög hela tiden och framför allt jämfört emot våra grannländer.
Det som skrämmer mig att du fortfarande inte förstår problemen vi har. Du tycker det här är helt normalt och Tegnell och co har full koll?

Nej jag är inte lika jävla panikslagen som du är.
Det som skrämmer dig är inte jag utan Covid 19. Du verkar helt panikslagen men jag lovar det kommer gå bra, lugn o fin nu.

Som vanligt så tjatar ni om grannländer och så tar du med baltländerna också men där stannar det. Att ta med polen, tyskland holland, och belgien fast dom ligger lika nära som baltländerna det är inte och tänka på. Dom 4 länderna rapporterade sådär en 1100 döda idag på ca: 148 miljoner invånare. Dessa siffror är dessutom inte i från fyra dagar som våra.

Men varför nämna dom när det enda ditt resonemang går ut på är hur dåliga vi i sverige är. Att många länder som gjort precis som ni vill med lockdown, munskydd och stenhårda restriktioner faktiskt har lyckats sämre än oss det pratar du inte om. Hur fan är det ens möjligt enligt era resonemang?

Sen är det så att vi har mer gemensamt med Uk och Frankrike än Norge och Finland allt annat är skitsnack och det vet ni med. Våran idiotiska invandringspolitik har tyvärr sett till det

Jag säger som jag brukar vi är inte bäst men vi är långt från sämst och jag är ändå glad att jag bor i sverige.
Citera
2020-12-01, 23:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Den här förskjutningen mellan Västeuropeiska länder och Östeuropeiska länder + Ryssland & Turkiet är ju intressant.

Cumulative confirmed COVID-19 deaths per million people

Västeuropa fick en topp i våras, men inte Östeuropa, Ryssland & Turkiet, som verkar toppa nu. Förklaringar till den förskjutningen?

Pluggar man in våra nordiska grannar så är dom mer lik Östeuropa. Sverige är mer lik de stora länderna i Västeuropa förutom Tyskland som verkar vara mer lik Östeuropas kurvor.

De gjorde det där förbjudna som du går berzerk på, lockdown, dvs drog i handbromsen direkt, stenhårt. Sen att de öppnade upp för snabbt utan att ha rejält på fötterna, ja det är deras eget fel. Alla har gjort fel, mer eller mindre.
Citera
2020-12-01, 23:23
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
De gjorde det där förbjudna som du går berzerk på, lockdown, dvs drog i handbromsen direkt, stenhårt. Sen att de öppnade upp för snabbt utan att ha rejält på fötterna, ja det är deras eget fel. Alla har gjort fel, mer eller mindre.
Vilket visar det omöjliga med att ha lockdowns under längre tid. Det går inte. Sleven kommer oavsett. För att inte tala om ekonomiska och mentala konsekvenser som kommer synas längre fram, som är intimt kopplade till folkhälsa och dödsfall.
Citera
2020-12-01, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Njae, det gick faktiskt ut direktiv om att läkarbesök i möjligaste mån skulle undvikas på särskilt boende, varför väldigt många i princip bedömdes på gruppnivå, sedan om det skall betraktas som en del av strategin eller inte är en annan fråga, men det handlade knappast om enskilda personers agerande.
Jag säger inte heller att frikostig administration av morfin är en dålig behandling om hoppet är ute, tvärt om, men detta kan bara bedömas efter anamnes och så har i många fall inte skett.
Just den biten var ju i och för sig inte så konstigt, att man inte gjorde personliga läkarbesök under en pandemi.

Det bedömdes ju vara enorm risk för de äldre. När man stickprovstestade läkare och ssk så var otroligt många av dem covid-positiva, utan att de hade märkt det. Samma sak med de äldre, som ofta var tysta smittbärare. Att en läkare då ska gå från person till person på ett SÄBO och ha närkontakt är uteslutet.

Det var säkert många läkare som tvingades fatta dåligt underbyggda beslut, men vad var alternativet? Jag är säker på att läkarna gjorde vad de kunde.
Citera
2020-12-01, 23:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Vilket visar det omöjliga med att ha lockdowns under längre tid. Det går inte. Sleven kommer oavsett. För att inte tala om ekonomiska och mentala konsekvenser som kommer synas längre fram, som är intimt kopplade till folkhälsa och dödsfall.

Det är ingen som säger att vi ska ha lockdown på obestämd tid, det har jag aldrig förespråkat. Jag har sagt lockdown 4-6 veckor. Man börjar direkt med att testa samhällskritisk personal, de friska släpps ut omedelbart. Sen arbetar man sig neråt i hierarkin och släpper ut folk efterhand. Sist ut är pensionärerna, långtidssjukrivna och riskgrupper. Saken är biff! Det här är ett IQ-test, inget annat. Ja det blir jobbigt för alla snöflingor. som inte får ta sin öl ute med polarna Alternativet är massvaccinering, med tvång. Det är också jobbigt och en del kommer att stryka med, tyvärr. Det är pest eller kolera om vi vill bli av med skiten, take your pick.

Nu har vi infrastrukturen på plats, det enda vi behöver göra är ett val.

Gränsen ska också stängas, varenda jävla chaffis (av nödvändiga varor) ska testas, sjuk = karantän, då tar någon annan över. Snabbtester är bra här.
Citera
2020-12-01, 23:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Ja, han hade en magkänsla att alla åtgärder som kineserna vidtog var helt onödiga.

Tänk vilken fjäder i hatten det hade varit för honom om den magkänslan hade varit korrekt.

Han är inte bara dum i huvudet. Han är även vårdslös och riskbenägen på precis samma sätt som en spelmissbrukare.

Det var faktiskt en bra beskrivning av problematiken. Tegnell verkar lida av någon form av spelteorimiskonception. För honom är den här pandemin något som han ska få rätt i, han kommer att sluta utan byxor, men han vägrar medge det.

Editerad!
Citera
2020-12-01, 23:46
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ingen som säger att vi ska ha lockdown på obestämd tid, det har jag aldrig förespråkat. Jag har sagt lockdown 4-6 veckor. Man börjar direkt med att testa samhällskritisk personal, de friska släpps ut omedelbart. Sen arbetar man sig neråt i hierarkin och släpper ut folk efterhand. Sist ut är pensionärerna, långtidssjukrivna och riskgrupper. Saken är biff! Det här är ett IQ-test, inget annat. Ja det blir jobbigt för alla snöflingor. som inte får ta sin öl ute med polarna Alternativet är massvaccinering, med tvång. Det är också jobbigt och en del kommer att stryka med, tyvärr. Det är pest eller kolera om vi vill bli av med skiten, take your pick.

Nu har vi infrastrukturen på plats, det enda vi behöver göra är ett val.

Gränsen ska också stängas, varenda jävla chaffis (av nödvändiga varor) ska testas, sjuk = karantän, då tar någon annan över. Snabbtester är bra här.
Så Östeuropa gjorde sina lockdowns på fel sätt? Du menar att dom hade blivit förskonade om dom bara hade gjort allt korrekt? Eller var det att vi inte gjorde korrekt allihop på exakt samma gång? Jag är skeptisk. Det är för många rörliga delar för att det ska kunna fungera i praktiken. 8 miljarder rörliga delar i hela maskineriet närmare bestämt. Jag tror helt enkelt inte vi är på den nivån än. Ja vi kan åka till Mars om vi vill, men vi har inte kontroll över virus än på ett bra tag. Du får kalla det defiatism om du vill, jag kallar det sund realism.
Citera
2020-12-01, 23:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Meanwhile in Norway and Finland....

Längst ned på listan av alla länder i Europa på dödsfall/inv.

45 Finland

Deaths/1M: 72
Deaths total - Mars - 1 Dec: 399

Total cases: 25 462
Total cases/1M: 4592

46 Norway

Deaths/1M: 61

Deaths total - Mars - 1 Dec: 332

Total cases
36 150

Total cases/1M:
6647

Deras dödstal tillsammans sedan mars motsvarar 30 dagar i November för oss, en månad som mer eller mindre ses som en månad med "få" dödsfall. (Runt 700. Snälla be mig inte räkna per inv. även på detta)

13. Sweden

Deaths/1M: 660

Deaths total: 6681

Total cases: 243 000
Total cases/1M: 24 012

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tja det enda man kan avrunda med är väl att du är en Sverigehatare. Även om du har rätt i sak? Fakta är liksom irrelevant när man vill göra sin poäng hörd? Våra grannländer har verkligen visat var skåpet ska stå!
Citera
2020-12-01, 23:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så Östeuropa gjorde sina lockdowns på fel sätt? Du menar att dom hade blivit förskonade om dom bara hade gjort allt korrekt? Eller var det att vi inte gjorde korrekt allihop på exakt samma gång? Jag är skeptisk. Det är för många rörliga delar för att det ska kunna fungera i praktiken. 8 miljarder rörliga delar i hela maskineriet närmare bestämt. Jag tror helt enkelt inte vi är på den nivån än. Ja vi kan åka till Mars om vi vill, men vi har inte kontroll över virus än på ett bra tag. Du får kalla det defiatism om du vill, jag kallar det sund realism.

De gjorde helt rätt i början, de drog stenhårt i handbromsen. Sen började de snegla på någon som gjorde annorlunda och blev avundsjuka. Big mistake, blanda inte in känslor i ett IQ-test!
Citera
2020-12-01, 23:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det låter som Sveriges vaccinsamordnare Rickard Bergström tror att vaccinet kan börja ges redan i december enlig flera artiklar men FHM verkar vara rätt så negativa till det. Jag tror dom kommer få på skallen om dom inte kör igång snabbt nu. I USA talas det om att vaccinationen ska starta redan den 11e. Dec Vi kommer bli sena på bollen om det sätter igång först i februari Mars. Då har nog tåget gått för den här gången.

Jag tror Skåne kommer att gå i bräschen här, vår smittskyddsläkare har sagt att vi ska utrota viruset (jaga ut viruset från Skåne), jag hoppas han har rätt och fullföljer. Har mer förtroende för honom än Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in