2020-12-01, 21:20
Avslutad
Exakt, enbart en tragedi. Inte något fritzl-fall.

Men media är törstiga efter smaskiga nyheter och blåser upp en ballong.
Citera
2020-12-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spelmissbruket
Har försökt hitta nånting som kan påminna mig om exakt när det var men det blev svårt. Skulle gissa på någon gång mellan 1-15 november.

Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Då kan modern inte ha varit inskriven på sjukhus ngn längre tid.

Tack, precis vad jag tänkte på. Som mest inlagd under knappt två veckor, vilket ändå är lång tid för sonen att överleva på burkmakrill, en solitär knäckemacka med ost och en påse chips…
Citera
2020-12-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Försörjningsstöd är väll inte skattskyldigt? Gissar på sjukpenning eller liknande.

Jo det är det. Sannolikt inte sjukpenning då det kräver att man arbetat, någon han sannolikt inte gjort. Dessutom hade han behövt genomgå läkarundersökningar för att få sjukpenning.
Citera
2020-12-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Inkomst av kapital är 0 på både mor och son. Det tyder på att de varken har lån eller investerat.

Okay, då kanske trådsanningen om hyresrätt i bostadsrättsföreningen ändå stämmer, fastän det skaver lite tycker jag ändå.

Vad gäller inkomster tippar jag på, som så många gånger tidigare i den här tråden, på s k förtidspension för sonens del, uppburen sedan hans sena tonår t o m. Enligt det gamla hederliga systemet, inte sjukpenning och inte aktivitetsstöd eller dylikt. Modern kan ha en vanlig pension, som inte verkar ge några större belopp men inte heller behöver innebära bidrag och alltså heller ingen kontakt med sociala eller andra myndigheter.
Citera
2020-12-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jovisst är det väldigt märkligt , flera inlägg i tråden förklarar ju att det skiljer lite i BRF.

Dock svårt ta in att det inte skulle förekommit någon fastighetsservice/kontroll alls på årtionden.
Samtidigt finns ju en annan förklaring... Om en hantverkare eller OVK med uppdrag att kolla alla lgh i trappen och OM hon ens öppnade, så är det väldigt lätt för hantverkaren/OVK hoppa över denna lgh.
Det är inte speciellt trevligt gå in i sådan misär, vet jag av egen erfarenhet ,man underviker alltid om man kan, oftats går det inte ens då det är helt belamrat som hindra framkomst och kontroll .

Däremot borde det ju gjorts påpekande eller notis om orsaken och lgh nr till Styrelsen, vicevärden och att man inte reagerat här är ju minst sagt märkligt.

Jo de kan ju ha hoppat över den lägenheten, finns ju rätt oseriösa hantverkare med, säger de undersökt lägenheten och kryssat i listan men aldrig ens gått in.

På tal om OVK när kom, det egentligen? mina föräldrar bodde i samma BRF lägenhet från 1971-2018 innan de flyttade och när jag bodde där var det aldrig någon OVK och tror de bara var där två gånger under tiden efter jag flyttat.
Annars så var det diverse renoveringar medan jag bodde där, badrummen, ståldörrar, bredband två gånger, fasadrenovering inkl balkonger, fönsterbyte, relining, stambyte, stamspolning, radonmätning i alla lägenheter. Husen i den BRF:en är byggda 1963 och många renoveringar börjades med i mitten av 90 talet.

Så det känns som helt omöjligt att ingen hantverkare eller vicevärd för att kontrollera diverse renovering som föreningen gjort inte gått in. Hon måste gömt sonen under tiden helt enkelt.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Något är skumt med detta. Känns som det är väldigt uppblåst. Sannolikt rör det sig om två fall av psykisk ohälsa, inget brott.

Inkomst för sonen: 117k, inga betalningsanmärkningar
Inkomst för modern: 123k, inga betalningsanmärkningar
Hur lyckades sonen få socialbidrag utan att träffa någon på soc?

Har skummat igenom tråden. Vad jag förstår så fick Mait fyra barn med samma man, två söner och två döttrar. Gällande sönerna vet vi att den äldsta dog och den yngsta hittades nyligen i lägenheten. Vad hände med döttrarna? De var ju bara ett par år äldre när den tolvåriga yngsta sonen ”försvann”.

Enligt vittnen i tråden har ju dessutom moder och son varit ute och promenerat. Nej fan, inget brott begånget förutom mot skollagen. En riktigt dålig, och antagligen sjuk, mor och en lika sjuk son. Sorglig historia men knappast ett Fritzl-case.

Exakt min tanke med. Sonen är ju tydligen inte född med något mentalt handikapp, så han är ju rent lagligt inte i någon form av beroendeställning till modern. Inte har han heller varit fysiskt inlåst då han varit utomhus i närområdet själv. Det är givetvis en tragisk historia men knappast något som polisen har att göra med, snarare psykvården, för dem båda två.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -nickname-
Jag förstår inte riktigt detta med sjukhusvistelsen. Enligt bilder vid omhändertagandet av kvinnan så blir hon frihetsberövad utanför sin bostad igår. Men enligt systern så passade hon på att gå till lägenheten när hon fått reda på att mamman låg på sjukhus i söndags. Och enligt flera skall mamman legat på sjukhus ett tag. Blev det ett oerhört sammanträffande att mamman blev utksriven från sjukhuset på måndagen? Har mamman inte legat där länge? Blev hon omhändertagen på sjukhuset, körd till lägenheten och pressen bara lyckats fånga bilder precis när dom kommer ut från lägenheten? Var mamman i lägenheten när systern kom ändå?
Och hur kom hon in i lägenheten? Och varför ringde hon SJUKVÅRDSUPPLYSNINGEN innan hon ringde ambulans??
Citera
2020-12-01, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vakthundsbolaget
Ja där var hon intagen för vård medan sonens underben ruttnade och med en smärta som måste varit ohygglig.
Mår illa av detta fall...

Hon ser ut att vara vid god vigör när hon ska in i polisbilen.

Har modern sökt vård för egen del är hon ju förhållandevis fungerande och då framstår det som rätt beräknande att inte hjälpa eller uppmuntra sin son att uppsöka vård. Men hon kanske inte alls sökte vård frivilligt och skrev ut sig själv så snabbt hon kunde. Det stämmer ju bättre med bilden av hennes sinnestillstånd.
Citera
2020-12-01, 21:28
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
fp

Citat:
Ursprungligen postat av fitta
Men då undrar jag fortfarande varför du upprepar att han var ingenjör hela tiden.

Det var ju det som var min fråga från första början. Jag har frågat dig flera gånger vad ditt syfte är med det, men du verkar själv inte veta varför du skriver flera gånger att det ca 40-åriga brottsoffrets morfar var ingenjör.

Eftersom du nu erkänner att romer kan vara ingenjörer så kan det inte ha varit för att försöka övertyga oss om att familjen inte var romer. Så vad handlar det om då, är det något slags försök att säga att brottsoffret var smart eller duktig, för att hans morfar var ingenjör?

Tycker verkligen det är jättekonstigt.

Är du svagbegåvad? Kan du inte läsa? Vad vill du över huvud taget? Jag skrev vid ett tillfälle att fadern var ingenjör (varsågod, ingen hade skrivit detta tidigare). Jag har inte på något sätt försökt driva en tes ang. detta. När nåt ljushuvud skrev att familjen sannolikt är zigenare svarade jag att fadern var ingenjör.

Det är min hela insats i just denna diskussion. Jag har inte på något sätt försökt göra en poäng av det, vilket jag svarat dig tidigare om. Varför i hela fridens namn håller du på och diskuterar detta?
Senast redigerad av Andy Flag 2020-12-01 kl. 22:02.
Citera
2020-12-01, 21:29
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Inkomst av kapital är 0 på både mor och son. Det tyder på att de varken har lån eller investerat.
Dom kan ha köpt lägenheten kontant av pengar dom haft. Det gick att "fynda" rejält i början av 90-talet i finanskrisens spår. Således noll skulder. Inte omöjligt.
Citera
2020-12-01, 21:29
Medlem
Hade vi något namn? Såg igår att någon skrivit ett par svenska namn, men av Expressens bild på kvinnan att döma så verkar det vara utlänningar?
Citera
2020-12-01, 21:30
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarenothing
Enkelt. Människan är nyfiken.

Folk som begår sånna här handlingar är ju uppenbarligen inte friska, varför spelar hennes psykiska välmående in ifall vi ska får se bilder på henne eller inte?

Du läser i tråden så jag antar att du också är nyfiken.

Du hade skrikit efter en bild på ''Åke'' - den ökände kvinnostryparen'' och sen pullat dig i stjärten till den.

Harde jag"skrikt efter bild på."Åke - den ökände kvinnostryparen" ??

Jag läser i tråden,liksom du ,ja.
Men våra syften är nog inte lika? Jag läser,för vill försöka förstå vad som hände - och hur det kan hända.
Du läser mer för sensation/blodtörst?

Är du "Åke -den ökände kvinnostryparen"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in