2020-12-01, 21:13
Medlem
Något är skumt med detta. Känns som det är väldigt uppblåst. Sannolikt rör det sig om två fall av psykisk ohälsa, inget brott.

Inkomst för sonen: 117k, inga betalningsanmärkningar
Inkomst för modern: 123k, inga betalningsanmärkningar
Hur lyckades sonen få socialbidrag utan att träffa någon på soc?

Har skummat igenom tråden. Vad jag förstår så fick Mait fyra barn med samma man, två söner och två döttrar. Gällande sönerna vet vi att den äldsta dog och den yngsta hittades nyligen i lägenheten. Vad hände med döttrarna? De var ju bara ett par år äldre när den tolvåriga yngsta sonen ”försvann”.

Enligt vittnen i tråden har ju dessutom moder och son varit ute och promenerat. Nej fan, inget brott begånget förutom mot skollagen. En riktigt dålig, och antagligen sjuk, mor och en lika sjuk son. Sorglig historia men knappast ett Fritzl-case.
Citera
2020-12-01, 21:14
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Tänker att stanken i lägenheten måste spridit sig ut i trappen, genom ventilation och allt möjligt att grannar inte reagerat på det är märkligt, sån stank går ju inte att dölja.
Är inte det endast bekräftat via systerns vittnesmål? Det måste ha börjar gått utför snabbt de senaste åren med tanke på att de har rört sig ute tillsammans rätt frekvent. De har även varit tre syskon som växt upp ihop så familjen måste ha varit relativt fungerande tills barnen var vuxna ivf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det var intressant att höra. Det fanns dock bostadsrätter på Sleipnervägen under 1970-talet, inte många nummer ifrån nu aktuell adress. Kontantinsatserna på dessa låg på mellan 10 och 20 000 kr.

Det finns nog egentligen inga hinder för att hon, eller gemensamt med maken innan han avled, kan ha köpt loss en 4:a i en trist hyreskasern i Handen, tidigt 90-tal. Ett visst arv som hon delat med sina två syskon kan väl också ha spelat in, ingen aning om när den äldre generationen föll av. Det enda jag hittills hört om hennes yrkesliv är titeln "kontorist", som kan betyda både det ena och det andra, men även med en låg inkomst och inga anmärkningar kan hon/de nog fått låna om inte kapitalet fanns. Speciellt om hela kåken ombildades samtidigt. Lånet är i så fall idag på en ganska låg summa om hon inte degat av det.

Jag har en känsla av att det på både hennes och sonens konton kan ligga en riktigt bra slant. Det frugala livet tyder på det. Den här typen av damer har nog lärt sig att koka soppa på en spik - tidigare i tråden har nämnts att hon knatat runt och "handlat mat" hela dagarna, vilket får mig att tänka på en konstant extraprisjakt med samtliga kedjors rabattkuponghäfte i skinnjackans ficka.

Har han, eller han och döttrarna, riktig tur så har tanten tryckt in pengar i tråkiga men säkra investeringar via sin antagligen lika tråkiga bank på torget/i centrum. Index sedan 80-talet har ändå gått rätt bra.
Citera
Medlem
-nickname-s avatar
Jag förstår inte riktigt detta med sjukhusvistelsen. Enligt bilder vid omhändertagandet av kvinnan så blir hon frihetsberövad utanför sin bostad igår. Men enligt systern så passade hon på att gå till lägenheten när hon fått reda på att mamman låg på sjukhus i söndags. Och enligt flera skall mamman legat på sjukhus ett tag. Blev det ett oerhört sammanträffande att mamman blev utksriven från sjukhuset på måndagen? Har mamman inte legat där länge? Blev hon omhändertagen på sjukhuset, körd till lägenheten och pressen bara lyckats fånga bilder precis när dom kommer ut från lägenheten? Var mamman i lägenheten när systern kom ändå?
Citera
2020-12-01, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast, vilka ska ställas till svars tänker du? Kommunen som sådan? För all del men samtliga chefer och handläggare från den tid när BO var omyndig lär ju ha gått i pension.
Han gick tydligen väldigt oregelbundet i skolan. Några dagar där, nån vecka hemma osv osv. Som en f d klasskamrat och f d granne till honom sa i media: När han till slut slutade komma till skolan och bara försvann så tänkte man inte mer på det. (Fritt ur minnet). Men vad jag tycker är oerhört märkligt att lärarna inte försökte få tag i honom. Men de kanske gjorde det? Vad vet jag. Jag vet i alla fall att MINA lärare hade reagerat ganska omgående. Och jag gick i 7:e klass innan 90-talet. Frågan är om det var ett dåligt område med problemklasser så att lärarna varken hade ork eller tid? Kanske fick de nån sorts förklaring av mamman så de slutade fråga efter honom?
Citera
2020-12-01, 21:15
Medlem
Det har påståtts tidigare i tråden att pappan ska ha dött i cancer. Jag har fått uppgifter som enligt min bedömning är mycket trovärdiga, att pappan ska ha hängt sig i lägenheten och att sonen ska ha hittat honom.

Någon duktig av er grävare kanske kan fram något som styrker detta
Citera
2020-12-01, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313
Något är skumt med detta. Känns som det är väldigt uppblåst. Sannolikt rör det sig om två fall av psykisk ohälsa, inget brott.

Har skummat igenom tråden. Vad jag förstår så fick Mait fyra barn med samma man, två söner och två döttrar. Gällande sönerna vet vi att den äldsta dog och den yngsta hittades nyligen i lägenheten. Vad hände med döttrarna? De var ju bara ett par år äldre när den tolvåriga yngsta sonen ”försvann”.

Enligt vittnen i tråden har ju dessutom moder och son varit ute och promenerat. Nej fan, inget brott begånget förutom mot skollagen. En riktigt dålig, och antagligen sjuk, mor och en lika sjuk son. Sorglig historia men knappast ett Fritzl-case.

Försörjningsstöd är väll inte skattskyldigt? Gissar på sjukpenning eller liknande.
Citera
2020-12-01, 21:17
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han gick tydligen väldigt oregelbundet i skolan. Några dagar där, nån vecka hemma osv osv. Som en f d klasskamrat och f d granne till honom sa i media: När han till slut slutade komma till skolan och bara försvann så tänkte man inte mer på det. (Fritt ur minnet). Men vad jag tycker är oerhört märkligt att lärarna inte försökte få tag i honom. Men de kanske gjorde det? Vad vet jag. Jag vet i alla fall att MINA lärare hade reagerat ganska omgående. Och jag gick i 7:e klass innan 90-talet. Frågan är om det var ett dåligt område med problemklasser så att lärarna varken hade ork eller tid? Kanske fick de nån sorts förklaring av mamman så de slutade fråga efter honom?

Jo, sant det, vad jag menade var bara att de som jobbade inom Haninge kommun när eventuella fel faktiskt begicks med största sannolikhet är borta sedan länge så även om kommunen som sådan kanske skulle kunna klandras lär ingen specifik person få bära hundhuvudet.
Citera
2020-12-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zache
Det finns nog egentligen inga hinder för att hon, eller gemensamt med maken innan han avled, kan ha köpt loss en 4:a i en trist hyreskasern i Handen, tidigt 90-tal. Ett visst arv som hon delat med sina två syskon kan väl också ha spelat in, ingen aning om när den äldre generationen föll av. Det enda jag hittills hört om hennes yrkesliv är titeln "kontorist", som kan betyda både det ena och det andra, men även med en låg inkomst och inga anmärkningar kan hon/de nog fått låna om inte kapitalet fanns. Speciellt om hela kåken ombildades samtidigt. Lånet är i så fall idag på en ganska låg summa om hon inte degat av det.

Jag har en känsla av att det på både hennes och sonens konton kan ligga en riktigt bra slant. Det frugala livet tyder på det. Den här typen av damer har nog lärt sig att koka soppa på en spik - tidigare i tråden har nämnts att hon knatat runt och "handlat mat" hela dagarna, vilket får mig att tänka på en konstant extraprisjakt med samtliga kedjors rabattkuponghäfte i skinnjackans ficka.

Har han, eller han och döttrarna, riktig tur så har tanten tryckt in pengar i tråkiga men säkra investeringar via sin antagligen lika tråkiga bank på torget/i centrum. Index sedan 80-talet har ändå gått rätt bra.

Inkomst av kapital är 0 på både mor och son. Det tyder på att de varken har lån eller investerat.
Citera
2020-12-01, 21:19
Medlem
Nu fattas bara att det kommer fram att hon haft något sexuellt ihop med sonen.
Vidrigt.
Citera
Medlem
fittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Du får gärna försöka visa på när jag försöker leda i bevis att en rom inte kan vara ingenjör. Jag har över huvud taget inte drivit någon sådan tes. Om jag minns det rätt föddes fadern 1921 (eller däromkring), så jag gissar att (eventuell) utbildning var på cirka 40-50-talet. Nu tror jag själv inte att han har det, utan snarare har blivit upphöjd till en lite högre position genom arbete. Men det är ju spekulationer.

Jag har inga som helst tankar om att romer inte kan vara ingenjörer. Tvärtom, skulle man kanske säga. Men det finns INGET som tyder på att familjen ifråga har sådan bakgrund, och det är oerhört tröttsamt med personer som kommer in nya i tråden varje timme och säger att det måste vara ziggisar.

Men då undrar jag fortfarande varför du upprepar att han var ingenjör hela tiden.

Det var ju det som var min fråga från första början. Jag har frågat dig flera gånger vad ditt syfte är med det, men du verkar själv inte veta varför du skriver flera gånger att det ca 40-åriga brottsoffrets morfar var ingenjör.

Eftersom du nu erkänner att romer kan vara ingenjörer så kan det inte ha varit för att försöka övertyga oss om att familjen inte var romer. Så vad handlar det om då, är det något slags försök att säga att brottsoffret var smart eller duktig, för att hans morfar var ingenjör?

Tycker verkligen det är jättekonstigt. Kanske är det något slags tix du fått?
Citera
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruk1313

Vet man verkligen om det var försörjningsstöd (socialbidrag)? Det kan ju ha varit sjukersättning (tidigare kallat förtidspension).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in