2020-12-01, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
I det här fallet visar det snarare i vilket dåligt skick killen var, då NKS i princip inte tar emot andra än riktigt allvarliga fall.
Just nu är sjukhusen i förstärkningsläge så NKS avlastar andra sjukhus. Tror ambulansen ställde om till NKS av vissa områden för 2 veckor sedan
Citera
2020-12-01, 20:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youarenothing
tolka som du vill..

När det gäller såna här extrema brottsfall så kommer bilder alltid vara av intresse.

Sluta lek fin, När bilder väl dyker upp så kommer du precis som resten också att titta på dom.

Du får nöja dig med den tidigare postade pixlade bilden på tanten

https://c.cdn-expressen.se/images/07/47/07476b40ea1448ddb6211ea5d75208f4/annan/640@60.jpg
Citera
2020-12-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tynabort
https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/kvinna-gripen-ska-ha-hallit-son-instangd-i-decennier

Enligt släktingen grundar sig historien i att mamman miste ett barn i tidig ålder. Mamman mådde efter detta dåligt och när hon senare födde en till son fick han samma namn som barnet som hade avlidit.

– Hon har varit överbeskyddande och ville bara ha tillbaka sin son som hade dött, säger en släkting.

Familjen beskrivs av släktingen som dysfunktionell. Mannen som senare hölls inlåst i lägenheten ska inte ha haft några diagnoser.

Pojken togs ur skolan
När pojken gick i sjunde klass togs han ur skolan av sin mamma. Socialtjänsten ska ha blivit larmade men ska enligt släktingen inte ha agerat. Först nu, efter flera decennier, lyckades släktingen komma in i lägenheten och fann där mannen i misär.

En i grunden friskt barn borde ju bli väldigt bråkig och slå sig fri tänker jag. Att ta bort ett friskt barn från skolan med kommunens vetskap är riktigt konstigt. I övrigt brukar de flesta återvända till skolan och ta igen skolgången på ett eller annat sätt.

Ja, det liknar ju Ystad-familjen och Bjärred-familjen. Förfärligt.

Kanske behöver myndigheter och vården jobba mer med hembesök i första hand. Det görs i några sammanhang men verkligen inte i alla.

Det döljs mycket i hemmen. Ett hem kan vara en borg och en trygg fristad för vissa där de helst vill gömma sig. Men för andra är det ett fängelse och svaret på många frågor kan nog finnas i hemmen. Det är där man kan börja jobba med människors situation. Fast då ska personal bli insläppta förstås.
Citera
2020-12-01, 20:09
Medlem
Andy Flags avatar
Ok. Släpp mammans namn nu. Finns ingen koppling till vare sig Israel eller något annat. Mai*t är inte så ovanligt som ni tror. Elisabet är VERKLIGEN inte ovanligt. Det finns inte multikulturell koppling i mammans släkt, OK? Läs gärna tråden.
Citera
2020-12-01, 20:11
Medlem
Mightybitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Det må så vara, men det antyder ingen direkt koppling till judar
?? Oki?? Har jag skrivit det eller? Jag svarade bara på den som skrev att m*it är persiskt.
Citera
2020-12-01, 20:13
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RA_86
Varför skulle grannar misstänka något, har själv bott i BRF i en förort nära Handen och jag hade inte en aning om vad som skedde i lägenheterna i samma hus.

Men en sak som jag istället tänkte på är att vicevärd/styrelse inte har upptäckt det för känns ju som att någon typ av renovering i föreningens regi eller ventilationskontroll, installation av fiber etc. borde genomförts under alla de där åren.

Jovisst är det väldigt märkligt , flera inlägg i tråden förklarar ju att det skiljer lite i BRF.

Dock svårt ta in att det inte skulle förekommit någon fastighetsservice/kontroll alls på årtionden.
Samtidigt finns ju en annan förklaring... Om en hantverkare eller OVK med uppdrag att kolla alla lgh i trappen och OM hon ens öppnade, så är det väldigt lätt för hantverkaren/OVK hoppa över denna lgh.
Det är inte speciellt trevligt gå in i sådan misär, vet jag av egen erfarenhet ,man underviker alltid om man kan, oftats går det inte ens då det är helt belamrat som hindra framkomst och kontroll .

Däremot borde det ju gjorts påpekande eller notis om orsaken och lgh nr till Styrelsen, vicevärden och att man inte reagerat här är ju minst sagt märkligt.
Citera
2020-12-01, 20:14
Medlem
Fittsparks avatar
Är det verklighetens Bad Boy Bubby?
Citera
2020-12-01, 20:15
Medlem
calvinclowns avatar
Frågan är vad han sysselsatt sig med i 30 år? Uppfattar att lägenheten är på första våningen. Han kunde väl krossa rutan och hoppa ut? Har han inte saknat kvinnor efter att sett på tv eller från fönstret. Liksom djuriska instinkter var hade han dem. Frågorna är många.
Citera
2020-12-01, 20:17
Medlem
schtaans avatar
345 personer har M*it som tilltalsnamn
331 kvinnor har M*it som tilltalsnamn
Totalt 696 kvinnor har M*it som förnamn
14 män har M*it som tilltalsnamn
Totalt 19 män har M*it som förnamn
Citera
2020-12-01, 20:18
Medlem
Jag får känslan att det hela är uppblåst av kvällstidningarna. Skulle en tant ha förmåga att hålla en ung man inlåst i en liten lägenhet i centrala Stockholm utan att någon anar oråd? Gissningsvis har han efter barndomen stannat kvar hemma hos mamma mer eller mindre frivilligt och har antagligen någon form av funktionsnedsättning.

Jämförelserna med Fritzel och Wolfgang Prikopil haltar.
Citera
2020-12-01, 20:18
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Förstår inte hur systern kan leva med sig själv.
Hon vet att hennes egen bror sitter där i över 20 år.

Det är hennes överlevnadsinstinkt som fått henne att göra så som hon har gjort. Gissar jag på. Vad skulle hon ha gjort? Ingen lyssnade på henne? Enda alternativen hon hade var att rädda sig själv på det sättet hon gjort eller begå brottslig handling mot modern och eventuellt brodern. Hon passade på när modern var borta hemifrån. Att agera annorlunda för familje medlemmarna kan ha lett till represalier från exempelvis den psykiskt sjuka modern OM det nu visar sig att hon är sjuk (vilket man kan anta).
Citera
2020-12-01, 20:20
Medlem
Kan någon vara snäll och ge en seriös återgivning om vad man vet i det här fallet? Jag har läst vad massmedia skriver, de första- och sista 5-10 sidorna här i tråden.

Det jag själv skulle veta är om det har framkommit någon annan typ av information (det är för mastigt att gå igenom ca +150 sidor, redan 20 var mer än nog)? T ex. av människor som bor där, vet vem t ex. syskonen är osv.

Frågorna som uppstår är ju många, och de flesta tänker nog samma sak. Noterade ett par sidor bak (tror jag det var) att någon påpekade att man hade skolplikt till årskurs 9. Det har sannolikt påpekats under någon av de 150 sidorna vad som faktiskt gäller. Man har skolplikt tills det man är 16 år, denna kan förlängas till 18 års ålder (t ex. om man är frånvarande, går om en klass osv.). Jag ställer mig ytterst frågande till varför skolväsendet har reagerat? Jag förstår att det är ca 30 år sedan, men det gör ju det hela snarare värre eftersom man sannolikt hade än bättre koll då. När det handlar om just sådana här saker brukar påminnelser och uppföljningar ske per automatik. Rimligtvis bör en förfrågan till socialtjänsten ha gått ut när sonen inte dyker upp i skolan. Det går ju inte att ursäkta i 6 år (från 12 till 18).

Nästa fråga jag ställer mig är varför inte sonen har tagit sig ut själv? Som jag förstår det så gick han trots allt i skol tills årskurs 7. Det realistiska för mig är väl att en normal människa skulle söka sig utåt i en liknande situation. Vilket leder till nästa tanke, att pojken inte var "normal" (någon form av utvecklingsstörning, särskola osv.).

Sedan har ju socialtjänsten enligt lag en skyldighet att följa upp anmälningar om missförhållanden. Om nu t ex. systern anmäler detta, pojken har inte gått i skola, hålls hemma i åratal mm. så bör ju en normal handläggare kräva lite mer än bara ett telefonsamtal för att kunna göra en slutsats. Jag har själv jobbat inom socialtjänsten så jag VET att man måste göra en seriös återkoppling. Det räcker inte med att mamman säger "ja, men han mår så dåligt...". Ett normalt agerande är ju ett möte, antingen på soc eller ett hembesök. Hur tusan har det här lyckats falla mellan stolarna?

Jag förstår mer än väl att man kan psykiskt bryta ner någon med fabricerade historier, i synnerhet om mamman själv är rejält psykiskt sjuk. Men...som sagt, en normal person skulle nog bryta sig lös ur det där med tiden. För mig talar det än en gång att sonen måste vara handikappad på ett eller annat sätt.

Så vad vet vi egentligen om det här? Nu menar jag genuina fakta. Finns det någon som helst insiderinformation här? Vad media har skrivit vet vi alla.

Kan någon ge en enkel sammanfattning punktvis vore jag mycket tacksam!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in